در حالی که کمبود قطعات یدکی از دلایل نارضایتی مصرفکنندگان از خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو است، براساس یک قانون جدید این شرکتها ملزم به تامین به موقع قطعات یدکی خواهند بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، ارزیابیهای صورت گرفته بیانگر نارضایتی مشتریان ایرانی از عملکرد نمایندگیهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور است.
در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از مراجعان به شبکه خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو در طول سال 1393، نظرسنجی کرده است.
طبق این نظرسنجی، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.
این موضوع در تدوین اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است.
در ماده 5 این قانون قید شده است:" عرضهکننده خودرو موظف است سیستمی را برای تامین و توزیع به موقع قطعات یدکی مورد نیاز واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز آنها جهت ارایه به مصرفکنندگان، طراحی و اجرا کند".
اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو اخیرا در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. این قانون پس از ابلاغ از سوی معاون اول رییسجمهوری، اجرایی خواهد شد.