قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟

 
صدای اقتصاد نوشت:رییس شورای رقابت عنوان کرده است که بازار خودرو دیگر انحصاری نیست. پس دیگر شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری را انجام نخواهد داد.
جلسه اول از دور دوم فعالیت شورای رقابت چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد و حالا دومین جلسه شورای رقابت در دور دوم فعالیت این شورا امروز برگزار خواهد شد و در آن جایگاه شورای رقابت در برنامه ششم توسعه بررسی می‌شود.
 
این جلسه، دویست  و بیست  و هفتمین جلسه شورای رقابت است که  با بررسی موضوعاتی شامل بودجه شورا و مرکز ملی رقابت در سال 1395 و همچنین بحث و بررسی در مورد جایگاه شورای رقابت در برنامه ششم توسعه تشکیل خواهد شد.
 
شورای رقابت از همان اول که وارد میدان اقتصادی شد، به دلیل انحصاری دانستن تولید خودرو، وظیفه قیمت گذاری را برعهده گرفت. البته که همیشه فعالان صنعت خودرو و اقتصاددانان با این اقدام مخالف هستند و می گویند، فرایند قیمت گذاری باید بازار تعیین شود نه پشت میز، ولی با این حال، شورای رقابت در همین شش سال شروع به کارش میزان سود و زیان صنعت خودروسازی را با قیمت گذاری هایش تعیین کرده است.
 
حتی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن، سال 92 ، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس ایمیدرو به نخستین اظهار نظر رسمی خود درباره صنعت خودرو پرداخت. او گفت: «به اعتقاد بنده، خودرو کالای انحصاری نیست. شورای رقابت می گوید خودرو کالای انحصاری است درحالی که صنعتگران معتقدند خودرو کالای انحصاری نیست، البته شورای رقابت تاکنون وظیفه قانونی خود را انجام داده و نظرش هم محترم است».
 
هفته گذشته هم رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفت: در حال حاضر خودروسازان کشور به‌دلیل عرضه مازاد بر تقاضا،نمی‌توانند نقشی انحصارگرایانه در سطح بازار داشته باشند، در شرایط فعلی، تقاضا در بازار خودرو به‌شدت کاهش یافته و از آن سو شرکت‌های خودروساز با مازاد محصول در انبارها روبه‌رو هستند. به همین دلیل بازار خودرو رقابتی شده و اگر اعضای شورا نیز معتقد باشند بازار خودرو انحصاری نیست، فعلا در قیمت‌گذاری خودروهای داخلی دخالت نخواهیم کرد.»
 
به این ترتیب، تا همین هفته پیش، همیشه با این عنوان که بازار خودرو انحصاری است، شورای رقابت، وظیفه قیمت گذاری را انجام می داد، اما حالا که بالاخره به قول رییس این شورا بازار خودرو رقابتی شده زمینه‌های لازم برای خروج شورای رقابت از قیمت‌‌گذاری خودرو را ایجاد کرده که برخی کارشناسان معتقدند صرف خروج اجباری این شورا از قیمت‌گذاری خودرو نمی‌توان بر رقابتی بودن بازار این کالا اصرار کرد.
 
البته باید توجه کرد که شورای رقابت درآمده از ماده ۵۳ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده و حالا اگر قرار بر نبود آن است، تکلیف قانون چه می شود؟
 
چرا که به هرحال، از زمان تصویب قانون تا زمانی که با تلاش وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مسئول راه اندازی شورای رقابت که رکن اصلی قانون رقابت مندی بازار تعیین شده بود حدود یک سال به طول انجامید و بالاخره در تاریخ 7/5/1388 اولین جلسه غیررسمی شورای رقابت با حضور عمده اعضا (غیر از نمایندگان معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهور، وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی) برگزار شد.
 
روزنامه دنیای اقتصادی در  وضعیت فعلی شورای رقابت نوشت: «زمزمه‌های خروج شورای رقابت از قیمت‌‌گذاری خودرو حدود یک ماه پیش در بازدید رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از شرکت‌ ایران خودرو مطرح شد. بازدیدی که به‌منظور حل مشکلات خودروسازان به دنبال کمپین نخریدن خودرو در کشور صورت گرفت. پس از طرح تغییر مکانیزم و مرجع قیمت‌‌گذاری خودرو برخی از کارشناسان هشدارهای جدی نسبت به وضعیت انحصاری در بازار خودرو دادند و تاکید داشتند که تغییر مرجع قیمت‌‌گذاری اشکالات قانونی دارد زیرا شورای رقابت یک نهاد قانونی است که در شرایط انحصاری به قیمت‌‌گذاری خودرو می‌پردازد.در حالی که کارشناسان کنار گذاشتن این شورا از قیمت‌‌گذاری بازار انحصاری خودرو را تخلفی جدی از اصول قانون اساسی کشور می‌دانند، اما اظهارنظر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت مبنی رقابتی شدن بازار خودرو نشان‌دهنده قطعیت خروج این شورا از مکانیزم قیمت‌گذاری است.»
 
البته به گفته آلبرت بغزیان استاد دانشگاه تهران و از اعضای شورای ناظر بر شورای رقابت  معتقد است که نه تنها بازار خودرو رقابتی نشده است؛ بلکه عدم تغییر قیمت خودروها نیز نشان‌دهنده قدرت انحصاری خودروسازان در بازار است. رقابتی بودن در یک بازار را تعداد تولیدکنندگان آن تعیین می‌کنند نه اینکه یک یا دو شرکت به تنهایی در بازار تاثیر بگذارند.
 
البته نظرات در مورد انحصاری و رقابتی بودن صنعت خودرو خیلی متفاوت است. در حالی که عده ای می گویند، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و چند خودروساز وجود دارد، پس بازار خودرو رقابتی است، اما گروهی دیگر هم معتقدند که 95 درصد بازار خودرو هم‌اکنون در دست دو خودروسازاست. براساس صحبت های جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت، عرضه و تقاضا دخالتی در تعیین انحصارگری بازار ندارد. به‌طوری‌که درجه تمرکز خودروسازان در بازار وضعیت انحصار را مشخص می‌کند.
 
اما سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید: بازار خودرو رقابتی است زیرا خودروسازان متعددی در بازار حضور دارند و در سال‌های اخیر نیز واردکنندگان نیز حضور خوبی در بازار خودرو کشور داشته‌اند.
 
ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاست‌‌گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه ورود این شورا به بحث خودرو از ابتدا اشتباه بود اعلام می‌کند که شرایط رکودی در بازار به‌خصوص نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار عامل این تصمیم شورا است. 
 
 
 
قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

صدای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

9 نظر

بیاد عارف
10

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟ امپریالیسم جهانی نه اینکه با مردم ایران دشمن هستند قیمتها را بالا میزنند و کیفیت را پایین آوردن تا مردم شریف ایران را دچار آسیب کنند. ولی مسئولان ما هوشیارانه جلوی این دسیسه هاشونو میگیرن. باور نمیکنید حالا میبینید
18:24  1394/08/11
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
6

مورد دیگه ای هم که حس نو آوری و پویایی را از بین برده اینه که البته تا جایی که من علمشو دارم و در حیطه اطلاعات من هست میگم نه بیشتر. توی ایران پاداش مدیر عامل یه درصد و مقدار مشخصیه. خب من هم که باشم میگم منکه درصدمو میگیرم چه شرکت رشد کنه چه نکنه. اما اگر پاداش مدر عامل بستکی داشته باشه به میزان سود و زیان .میزان دستیابی به اهداف شرکت. میزان موفقیت در تحقیق و توسعه و ...
به طبع مدیر عامل برای به دست اوردن درامد بیشتر و یا سهام بیشتر و حتی موقعیت شغلی بهتر مجبور میشه فسفر ها را بسوزونه و به همین ترتیب برای اینکه منافع خودشم در گرو پیشرفت شرکته محبور میشه که بهترین عملکرد را از خودش به جا بذاره
19:14  1394/08/10
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
3

با سلام خدمت دوستان عزیز 1کار.
در این مورد کمپین تاثیر خوبی داشت. حاشیه های اون به کنار. بسیاری عزیزان کاهش قیمت قابل توجهی را انتظار داشتند که به طور کلی در شرایط فعلی اشتباه. چون که قیمت خودرو کم کم داره به سمتی میره که عرضه و تقاضا اونو به تعادل برسونه. پس اگر قیمت ها خیلی بیاد پایین و به قولی رقابت بشه. تقاضا مسلما میره بالا وهر چه قیمت پاشیین تر بیاد تقاضا بالاتر میره که اگر این مورد شدید باشه مجددا شاهد تورم در بازار خودرو میشم. پس در شرایط حاکم و شروع رقابت بهتره توجه اصلی بیشتر از قیمت ها روی کیفیت باشه. در حدی که اگر به عنوان مثال خودوری دنا 40 میلیون قیمت داره. کیفیتی را بهش بدن که وقتی من مصرف کننده میخرم حس اینکه دو برابر گرون تر خریدم را نداشته باشم و از هر یک ریال پولی که دادم رضایت کامل داشته باشم. مسلما کیفیت بالا و پیوستن به طراحی های روز جهان میتونه اعتماد از دست رفته را برگردونه. مهندسای ایرانی چیزی کم ندارن از بقیه فقط باید کمی بهشون میدون داده بشه و کمی تحت فشار رقابت قرار بگیرن تا درسته بشه
19:08  1394/08/10
پاسخ دادن
ارسلان
2

دوست من کاهش قیمت الزامیست و باعث تورم هم نمیشه
18:27  1394/08/11

کاربر: نوید جهرمی
7

هر چی دخالت دولت بیشتر باشه بدتره. از روزی که قیمت افتاد دست شورای رقابت وضع بهتر که نشد بدتر هم شد.
بهترین شیوه قیمت گذاری براساس همین عرضه و تقاضاس. البته در بازار آزاد نه انحصاری.قیمت گذاری دست خود خودروساز باشه از اونطرف هم واردات تسهیل بشه تا بازار متنوع و رقابتی بشه.
طبق همون قانون مجلس که قراربود تعرفه پله ای کم بشه دیگه باید بدون تعرفه شده بود. اما اجرا نشد.
بقیه قوانین هم همینطور. همه چی سلیقه ای و یه شبه و فرمایشیه تا جیب فلان آقازاده پرپول بشه.
14:48  1394/08/10
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
1

به قول خودت نوید زمانی باید خودرو ساز قیمت مشخص کنه که انحصار نباشه
15:22  1394/08/10

کاربر: نوید جهرمی
1

بارکلا مجتبی جان . همینه
23:32  1394/08/10

امیر
7

شورای رقابت هم مثل بقیه بخشها زورش به خودروساز نرسید
14:35  1394/08/10
پاسخ دادن
نیسان
14

قیمت خودرو را چه کسی مشخص می کند؟
معلومه از این به بعد ملت فهیم با نخریدن فرغون زنده باد کمپین
13:50  1394/08/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : اره بخدا.خدا وکیلی نگاه کن با کیا شدیم 80میلیون
جواب بی وفای پنج تیر پرونه : با همه مشکل داره
محمد رضا : موضوع شکایت باید چی انتخاب کنیم؟!؟
ملیحه 207 ارتقاع یافته : حد اقل 2 ماه بعد
آبتین : رانا پلاس تا چه ماهی دعوت نامه واریز وجه اومده؟
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال