سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

 
پس از کش و قوس‌های فراوان درباره همکاری ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودرو، حالا هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید که پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است.
 
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران آورده است: مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد. این صحبت‌ها با اَشکال مختلف طی چند روز اخیر از سوی مدیران پژو اعلام شده است. همین گفته‌ها سبب شد برخی از کارشناسان توصیه کنند که خودروسازان نباید به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی دل‌بسته وخوشبین باشند و باید بیش از گذشته روی پای خود بایستند.
 
استادان دانشگاهی هم معتقدند، همکاری ایران خودرو با شریک قبلی‌اش کار اشتباهی است و نباید پژو به جایگاه قبلی خود بازگردد. مدیرعامل ایران خودرو نیز برای خاتمه دادن به صحبت‌های مدیران پژو در گفت‌و‌گوهایش اظهار کرد که هیچ خودرو‌سازی حق ندارد خط و نشان بکشد و حال نوبت ایران است که شروط جدید بگذارد.
 
ایران رجزخوانی نمی‌کند
 
بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را به همکاری‌نکردن متهم می‌کنند، گفت: برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند، چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است؟ آنها هنوز تصور می‌کنند صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.
 
وی افزود: با توجه به گفته‌های اخیر مدیران پژو، به مدیران خودروسازی توصیه می‌کنم که بهترین شریک را برای خود انتخاب کنند تا صنعت خودرو بتواند رشد قابل توجهی کند.
 
علیمرادلو تأکید کرد: تولید خودرو مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و خودروسازان باید به سمت و سویی بروند که تولید مشترک به معنای واقعی رخ دهد. ما نباید مصرف‌کننده خودروهای خارجی باشیم.
 
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال 1404 ایران باید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند، بنابراین باید با شرکت‌های مختلفی همکاری و از بازارهای آنها برای توسعه صادرات محصولات مشترک استفاده کرد. در این صورت صنعت خودرو در مدت کوتاهی می‌تواند به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز بیست ساله برسد.
 
رفتار پژو خارج از قواعد بین‌المللی است
 
هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبت‌های اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانه‌ای خواهند کرد و اینکه تصمیم‌گیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمی‌گیرد، به «ایران» گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. از این رو پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.
 
وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که خارج از قواعد بین‌المللی است.بدین جهت به نظر می‌رسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند.
 
یکه‌زارع اظهار کرد: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند، صحبت‌هایی می‌کنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.
 
وی با بیان اینکه "شرکت پژو از همکاری نکردن با ایران متضرر شد و اکنون نیز نگران آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی شریک اول ایران شوند"، تأکید کرد: از وقتی مذاکرات گروه 1+5 به نتیجه رسیده است، چندین شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. بر این اساس اگر هر کدام از شرکت‌ها با چارچوب‌هایی که ما دنبال آن هستیم قرارداد ببندد، آن مجموعه شریک اول ایران خودرو خواهد شد.
 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات ما با چندین خودروساز جهانی نهایی شده است. بر این اساس بعد از برجام، ایران خودرو با چند شرکت می‌تواند همکاری و یک شرکت را شریک اول خود کند.
 
یکه‌زارع با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران صددرصد اتفاق خواهد افتاد"، گفت: صنعت خودرو ایران برای خیلی از کشورهای تولیدکننده جذاب است، بنابراین نخستین صنعتی که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور گسترده خواهند یافت بخش خودرو است. البته این حضور به معنای آن نیست که خودروسازان برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن کنند. شاید در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی رخ می‌داد اما با توجه به رشد صنعت خودروسازی ایران و تقاضاهای متعدد ما تعیین‌کننده نهایی خواهیم بود.
 
مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به اینکه "به نظر می‌رسید دو کشور برای شروع دوباره مذاکراتی خوبی انجام داده‌اند ولی به یکباره مدیر پژو سیتروئن تهدید کرد"، گفت: شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجدداً وارد بازار بزرگی چون ایران شود. حال ترس سهامداران از اینکه ایران را از دست بدهند باعث شد که موضع‌گیری‌های اینچنینی شکل بگیرد.
 
یکه‌زارع با بیان اینکه "پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است"، اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری 50 درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، بنابراین در شرایط جدید می‌توان همکاری برد - برد را دنبال کرد.
 
وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.
 
یکه‌زارع خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.
 
 
 
سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

بهنام طیبی
0

چشم منم اب نمیخوره فرانسه به قول هاش عمل کنه
22:11  1394/08/11
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
5

والا من چشمم اب نمیخوره که ایرتخودرو درست بشه باز میخواد یه ماشین از رده خارج ورداره بیاره مونتاژ کنه و با قیمت دروغی بنداز به ملت و برن با پولا مردم عشق و حال خودشون بکنن مقصر خوده مردم هستیم باید زودتر از اینا این کارخونه ها رو میشوندیم سر جاشون
16:12  1394/08/10
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
9

بعله عزيز دل!

تهديد محكم پژو براي رو كردن يك سري مستندات آقايون رو نشوند سرجاشون!
اين خالي بندي ها هم براي اينه كه در داخل كشور جلوي ملت كم نيارن وگرنه عاقلان دانند كه ماجرا از چه قرار است.
خودتي بابام جان!!!!
10:19  1394/08/10
پاسخ دادن
محمد
10

معلوم نیست چی تو مذاکره به پژو گفتن که می خواسته افشا گری کنه .
حالا هم که میگه پژو شرط های ما رو قبول کرده به نظرم دست پیش گرفتن که پس نیوفتن . فقط خدا کنه ایرانخودرو ماشینای به روز رو بیاره و اگر هم اورد طبق عادت همیشگی ازشون اپشن بر نداره و موتور دویست و شش نندازه روش.
22:32  1394/08/09
پاسخ دادن
امیر
8

(پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.) خدا بداد ملت برسه اگه اونا شرایط ایرانخودرو را قبول کنند
21:17  1394/08/09
پاسخ دادن
کاربر: arash61
15

اینا ترسیدن که شرکت پژو افشاگری کنه واسه همینه که کوتاه امدن واقعا ادم متاثر میشه که این جور اداما مدیریت کلان شرکت عظیمی که درزمان خودش به روز ترین ماشینهای دنیا رو تولید می کرد رو بعهده دارن
افسوس و صد افسوس
19:55  1394/08/09
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

خودشون هم میدونن ک مردم از فرانسویا دل خوشی ندارن. مخصوصا از پژو.
گمونم اولین شرط قراردادیشون اینه که محصولات پژو وقتی از چرخه تولید فرانسه خارج شد قبل از موزه راهی جاده مخصوص بشه تا یه 15 سالی از این اثرات فاخر تولید کنیم و یاد و خاطرش رو زنده نگه داریم.
این هم که میگن خودروسازای زیادی ب دنبال قرارداد با شرکت های خودروسازیمونن ب نظرم دروغه. درسته که بازار ایران بکر و جذابه اما اونا اولین شرطشون اینه ک مستقل کارکنن و قواعدخودشون رو تو شرکتشون اجراکنن. کخه مطمأنن این با رویه خودروسازی ما جوردر نمیاد و هرکس سرمیز مذاکره نشسته تا الان نتیجه ای نداشته. چون احتمالن سبیل آقایون ب اندازه کافی چرب نشده.
19:10  1394/08/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
M j s : من ۲۰ اسفند تکمیل کردم ۳۱ مرداد فاکتور شده مدارک هم اومده هنوز تحویل نگرفتم
جعفر : تارا دستی سفید ۱۳ شهریورفاکتور شده
S3 خاکستری تهران : هنوز خیلی مونده تا کاراتون انجام بشه بنظر من حالا حالاها اصلا به ماشین فکر نکنید. من که اسفند نوشتم هنوز خبری از ماشینم نیست
علی حاج محمد حسینی : چقدر یه شرکت خودرو سازی بی مسئولیت و دروغگو میتونه باشه من تیر ماه سال گذشته ثبت نام ساینا دوگانه کردم ‌که الان هفتادو دو روزه که مابقی پول را هموواریز کردیم ولی نه جوابی به ميدند و نه ماشین را آخه این چه مدیریتی که این شرکت داره چرا اینقده مردم آزاری میکنید من با همون ماشین داغون قبلی داشتم اسنپ کار می‌کردم گفتم ماشین را بفروشم که با ماشین بهتر،درآمد بهتری برای زن و بچه ام داشته باشم که الان چهارده ماهه که دارم کارگری میکنم ولی این از خدا بی خبرا ماشین منو ندادن خدا از سرتون نگذره.
X5 : موضوع به این سادگی هم نمیدونی
نازنین : سلام من 19اسفند 199میلیون ریختم الان برای بقیه پول باید چقدر پرداخت کنم فاکتور زده بود مهر ماه
سالار : پس خوشبحال کسانی که سایناثبت نام کرده بودن..چون الان میرن پول واریز میکنن
دادا : تو که به قول خودت اتومات نوشتی.. اینجا چیکار میکنی؟ معلومه حرفات دروغه همه
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 22 : سلام وقت بخیر موعود تحویل شما کی بود در ضمن مبارکتون باشه
پارس tu5 : سلام هانیه خانم من الان پژو tu5 مدل 403 دارم من زمستان 402 بودم تبدیل زدم به سورن و پیامک تبدیل مجدد اومد رفت تفاوت پرداخت کردم دیدم پژو tu5 والان سه ماه زیر پامه
s7 : من طرح پیش فروش بودم.31 تیر زمان تحویل بوده تازه 29 شهریور فاکتور شده
رسول ef7p دستی پیش ت31 مرداد : جواب به آقا مصطفی و دوستان عزیز که در مورد نحوه ی محاسبه مبلغ سود تأخیر سوال داشتند سود تأخیر برای پیش فروش ها 1%کل مبلغ واریزی است 561/480/000×1%=5/614/800میلیون ماهانه این مبلغ تقسیم بر 30 روز کنید که میشه روزی تقریبا 187 هزار تومان، برای بدست آوردن مبلغ تأخیر 187 هزار تومان ضربدر تعداد روز تأخیر( از تاریخ تحویل تا روزی که فاکتور شده) مثل خودم که 187 هزار تومان ×29 روز = که شده مبلغ 5/537/000 همین روش برای دوستان فروش فو ری ها البته با سود 3% کل مبلغ واریزی محاسبه می‌شود.
ایکس33 فر‌وغ : با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
ایکس 22 پرو نمایندگی بندر عباس : سلام امروز 200کیلومتر رانندگی کردم ماشین راحتی هست دنده راحت
شیراز 22 زارع : درود ،،خرید نقدی 15 اسفند تحویل سیستمی 6مرداد فعلا خبری از ماشین نیست ،خدا لعنت کنه سران مملکت رو ،،،،اقایون فرمول تاخیر چجوری حساب میکنن این خدا زدها،،،
x22 : آقای سعید تیگو 8 از روز قرارداد روزهای کاری رو میشمارن توی اروپا هم روزهای کاری در هفته 5 روزه یعنی از دوشنبه تا جمعه و شنبه و یکشنبه روزهای کاری نیستن اینجا هم همینطور پنجشنبه و جمعه روزهای کاری نیستن. این تو قرارداد اومده روزهای کاری و باید میپرسیدی. من نپرسیده میدونستم پنجشنبه جمعه روزهای کاری نیستن. ادعایی ندارم ولی وقتی قرارداد میذارن جلوتون دیگه چه لاستیک اتیش بزنین چه نزنین فایده نداره
مجید از تهران : عزیزمی 🎀
محسن : بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست