سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟

 
پس از کش و قوس‌های فراوان درباره همکاری ایران و فرانسه در زمینه صنعت خودرو، حالا هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید که پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است.
 
به گزارش ایسنا، روزنامه ایران آورده است: مدیرعامل گروه پژو سیتروئن چندی پیش گفته بود این شرکت به طور رسمی شرایط مذاکرات با ایران خودرو را اعلام خواهد کرد تا طرف ایرانی خود را تحت فشار قرار دهد. در واقع پژو می‌خواهد به اقدامات تحریک‌آمیز ایران خودرو در زمینه شراکت دوباره با پژو پایان دهد. این صحبت‌ها با اَشکال مختلف طی چند روز اخیر از سوی مدیران پژو اعلام شده است. همین گفته‌ها سبب شد برخی از کارشناسان توصیه کنند که خودروسازان نباید به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی دل‌بسته وخوشبین باشند و باید بیش از گذشته روی پای خود بایستند.
 
استادان دانشگاهی هم معتقدند، همکاری ایران خودرو با شریک قبلی‌اش کار اشتباهی است و نباید پژو به جایگاه قبلی خود بازگردد. مدیرعامل ایران خودرو نیز برای خاتمه دادن به صحبت‌های مدیران پژو در گفت‌و‌گوهایش اظهار کرد که هیچ خودرو‌سازی حق ندارد خط و نشان بکشد و حال نوبت ایران است که شروط جدید بگذارد.
 
ایران رجزخوانی نمی‌کند
 
بیوک علیمرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اتفاق‌های جدیدی که از سوی مدیران پژو رخ داده است و آنها ایران را به همکاری‌نکردن متهم می‌کنند، گفت: برندهای متعددی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند؛ بنابراین اگر پژو تصور می‌کند که ایران رجزخوانی می‌کند، چرا برای حضور در کشورمان پای میز مذاکره نشسته است؟ آنها هنوز تصور می‌کنند صنعت خودروسازی کشور ضعیف است و هیچ کشوری تمایل به همکاری ندارد. اما آنچه بعد از توافق هسته‌ای رخ داد گویای آن است که ایران مورد استقبال سرمایه‌گذاران متعدد است.
 
وی افزود: با توجه به گفته‌های اخیر مدیران پژو، به مدیران خودروسازی توصیه می‌کنم که بهترین شریک را برای خود انتخاب کنند تا صنعت خودرو بتواند رشد قابل توجهی کند.
 
علیمرادلو تأکید کرد: تولید خودرو مانند سال‌های گذشته به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و خودروسازان باید به سمت و سویی بروند که تولید مشترک به معنای واقعی رخ دهد. ما نباید مصرف‌کننده خودروهای خارجی باشیم.
 
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال 1404 ایران باید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند، بنابراین باید با شرکت‌های مختلفی همکاری و از بازارهای آنها برای توسعه صادرات محصولات مشترک استفاده کرد. در این صورت صنعت خودرو در مدت کوتاهی می‌تواند به اهداف ترسیم شده در سند چشم‌انداز بیست ساله برسد.
 
رفتار پژو خارج از قواعد بین‌المللی است
 
هاشم یکه‌زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره صحبت‌های اخیر مدیران پژو مبنی بر اینکه مذاکرات خود را با ایران رسانه‌ای خواهند کرد و اینکه تصمیم‌گیری درستی از سوی شرکت ایران خودرو صورت نمی‌گیرد، به «ایران» گفت: شرکت پژو سیتروئن حق خط و نشان کشیدن برای ایران ندارد. این شرکت باید قبول کند که کشورمان را در شرایط بحرانی ترک کرد و باعث شد صنعت خودروسازی و به تبع آن مردم با مشکل مواجه شوند. از این رو پس از برداشته شدن تحریم‌ها شرایط یقیناً تغییر قابل توجهی خواهد کرد.
 
وی افزود: در شرایطی که شرکت پژو باید نسبت به پرداخت غرامت اقدام کند رفتارهایی را از خود بروز می‌دهد که خارج از قواعد بین‌المللی است.بدین جهت به نظر می‌رسد این شرکت باید برای اصلاح رفتارهای خود در رابطه با ایران اقدام کند.
 
یکه‌زارع اظهار کرد: شروط ایران در همکاری با پژو تغییر نکرده است و ما همچنان معتقدیم که این شرکت باید با وضعیت جدید ایران قراردادها را امضا کند. در زمان مذاکرات مدیران پژو قبول دارند که اشتباه کردند اما زمانی که به کشور خود بازمی‌گردند، صحبت‌هایی می‌کنند که تنها برای مردم کشورشان مصرف دارد.
 
وی با بیان اینکه "شرکت پژو از همکاری نکردن با ایران متضرر شد و اکنون نیز نگران آن است که سایر شرکت‌های خودروسازی شریک اول ایران شوند"، تأکید کرد: از وقتی مذاکرات گروه 1+5 به نتیجه رسیده است، چندین شرکت برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کردند. بر این اساس اگر هر کدام از شرکت‌ها با چارچوب‌هایی که ما دنبال آن هستیم قرارداد ببندد، آن مجموعه شریک اول ایران خودرو خواهد شد.
 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: در حال حاضر مذاکرات ما با چندین خودروساز جهانی نهایی شده است. بر این اساس بعد از برجام، ایران خودرو با چند شرکت می‌تواند همکاری و یک شرکت را شریک اول خود کند.
 
یکه‌زارع با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران صددرصد اتفاق خواهد افتاد"، گفت: صنعت خودرو ایران برای خیلی از کشورهای تولیدکننده جذاب است، بنابراین نخستین صنعتی که سرمایه‌گذاران خارجی در آن حضور گسترده خواهند یافت بخش خودرو است. البته این حضور به معنای آن نیست که خودروسازان برای شرکت‌های خارجی فرش قرمز پهن کنند. شاید در دوره‌های گذشته چنین اتفاقی رخ می‌داد اما با توجه به رشد صنعت خودروسازی ایران و تقاضاهای متعدد ما تعیین‌کننده نهایی خواهیم بود.
 
مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به اینکه "به نظر می‌رسید دو کشور برای شروع دوباره مذاکراتی خوبی انجام داده‌اند ولی به یکباره مدیر پژو سیتروئن تهدید کرد"، گفت: شرکت پژو از سوی سهامدارانش تحت فشار است که چرا تاکنون نتوانسته مجدداً وارد بازار بزرگی چون ایران شود. حال ترس سهامداران از اینکه ایران را از دست بدهند باعث شد که موضع‌گیری‌های اینچنینی شکل بگیرد.
 
یکه‌زارع با بیان اینکه "پژو تمام شروط جدید ایران را پذیرفته است"، اظهار کرد: ایجاد شرکت مشترک با سهامداری 50 درصدی دو مجموعه ایران خودرو و پژو، تبدیل ایران به مرکز صادرات منطقه‌ای پژو، انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری توسط این شرکت فرانسوی مورد قبول واقع شده است، بنابراین در شرایط جدید می‌توان همکاری برد - برد را دنبال کرد.
 
وی همچنین در گفت‌و‌گویی با ایسنا خاطرنشان کرده بود: خودروسازان جهانی از جمله پژو باید بدانند آن دوران که خودروسازان خارجی هر زمان که دوست داشتند وارد ایران می‌شدند و هر زمان که دوست داشتند به بهانه‌هایی چون تحریم، کار را متوقف می‌کردند، گذشته است.
 
یکه‌زارع خاطرنشان کرده بود: ایران خودرو همچنان به مذاکرات خود هم با پژو و هم با سایر خودروسازان جهانی ادامه خواهد داد. همان‌گونه که اعلام شده، ایران خودرو چهار شریک مهم خواهد داشت و اینکه این شرکا، کدام شرکت‌ها هستند، بستگی به عملکرد خودروسازان خارجی و پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.
 
 
 
سرنوشت «پژو» در ایران معلوم شد؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , پژو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

بهنام طیبی
0

چشم منم اب نمیخوره فرانسه به قول هاش عمل کنه
22:11  1394/08/11
پاسخ دادن
کاربر: mojtaba .a
5

والا من چشمم اب نمیخوره که ایرتخودرو درست بشه باز میخواد یه ماشین از رده خارج ورداره بیاره مونتاژ کنه و با قیمت دروغی بنداز به ملت و برن با پولا مردم عشق و حال خودشون بکنن مقصر خوده مردم هستیم باید زودتر از اینا این کارخونه ها رو میشوندیم سر جاشون
16:12  1394/08/10
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
9

بعله عزيز دل!

تهديد محكم پژو براي رو كردن يك سري مستندات آقايون رو نشوند سرجاشون!
اين خالي بندي ها هم براي اينه كه در داخل كشور جلوي ملت كم نيارن وگرنه عاقلان دانند كه ماجرا از چه قرار است.
خودتي بابام جان!!!!
10:19  1394/08/10
پاسخ دادن
محمد
10

معلوم نیست چی تو مذاکره به پژو گفتن که می خواسته افشا گری کنه .
حالا هم که میگه پژو شرط های ما رو قبول کرده به نظرم دست پیش گرفتن که پس نیوفتن . فقط خدا کنه ایرانخودرو ماشینای به روز رو بیاره و اگر هم اورد طبق عادت همیشگی ازشون اپشن بر نداره و موتور دویست و شش نندازه روش.
22:32  1394/08/09
پاسخ دادن
امیر
8

(پذیرش شروط تعیین شده از سوی ما برای همکاری خواهد داشت.) خدا بداد ملت برسه اگه اونا شرایط ایرانخودرو را قبول کنند
21:17  1394/08/09
پاسخ دادن
کاربر: arash61
15

اینا ترسیدن که شرکت پژو افشاگری کنه واسه همینه که کوتاه امدن واقعا ادم متاثر میشه که این جور اداما مدیریت کلان شرکت عظیمی که درزمان خودش به روز ترین ماشینهای دنیا رو تولید می کرد رو بعهده دارن
افسوس و صد افسوس
19:55  1394/08/09
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

خودشون هم میدونن ک مردم از فرانسویا دل خوشی ندارن. مخصوصا از پژو.
گمونم اولین شرط قراردادیشون اینه که محصولات پژو وقتی از چرخه تولید فرانسه خارج شد قبل از موزه راهی جاده مخصوص بشه تا یه 15 سالی از این اثرات فاخر تولید کنیم و یاد و خاطرش رو زنده نگه داریم.
این هم که میگن خودروسازای زیادی ب دنبال قرارداد با شرکت های خودروسازیمونن ب نظرم دروغه. درسته که بازار ایران بکر و جذابه اما اونا اولین شرطشون اینه ک مستقل کارکنن و قواعدخودشون رو تو شرکتشون اجراکنن. کخه مطمأنن این با رویه خودروسازی ما جوردر نمیاد و هرکس سرمیز مذاکره نشسته تا الان نتیجه ای نداشته. چون احتمالن سبیل آقایون ب اندازه کافی چرب نشده.
19:10  1394/08/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X22پرو : دوست عزیز شما که مبانی تاخیر رو میدونی برو با همون مبانی تاخیر سرگرم شو تا ماشینت بیاد،یا معنی تاخیر رو نمیدونی یا اینکه میخوای ادای باسوادا رو در بیاری،عزیزم اونجا اگه تاخیری هم بشه 1ماه فوقش تاخیر میخوره نه 8ماه که اینجا ملت اسیر شدن،یا پیام نزارید یا اگه پیام میزارید اعصاب مردم رو با دری وری بیشتر خورد نکنین
امیر : تشکر مجید جان
تیگو 8 : متاسفانه من هم چنین شرایطی دارم ثبت نام‌ 2اسفند. تحویل 26شهریور سه چهار روز دیگه نتیجه نگیرم مجبورم برم نمایندگی دزدیران خودرو
صفدر : تبدیل دوگانه به شاهین رو پنجشنبه تایید نهایی کردم هیچ اتفاقی نیافتاد والان که دباره میرم تو تغییر مدل و رنگ این پیغام میاد: شما یک رکورد تغییر رنگ و مدل ارسال نشده به سایپا دارید و امکان تغییر رنگ و مدل مجدد ندارید
X22 : اونایی که میان چرت و پرت میگن یا ماشین ثبت نام نکردن یا مبانی تاخیر رو نمیدونن پسرداییم تو لندن میگه اونجا هم صفر بخری شاید تاخیر بخوره و تو قرارداد میارن
احمد ایکس 55 : با سلام ماشین من x55 pro پنجشنبه 29 شهریور فاکتور شد الان در انتظار صدور بیمه و پلاک هست. موعد تحویلم 14 مرداد بود صبر داشته باشید انشاالله ماشین شماهم فاکتور میشه و میاد
ساینا 85گانه. اهواز : سلام ساینا تک یا دوگانه بودین
حسین : این ایراخودرو هم کاراش خیلی فیلم هستش. پنج شنبه و جمعه طبق فرموده عزیزان دنا اتومات فاکتور کرد. امروز دیگ تعطیلش کرد. خسته شدن از این همه فاکتور طی دو روز... حالا رفت تا کی خدا عالمه دوباره شروع کنننن. دستتون درد نکنه از این همه برنامه ریزی قشنگتون. احسنت.
،،..مهدی : دقیقا منم ماشینم دنا پلاس 6 سرعته هستش که 24 اسفند اولین واریزی بوده که 11/5/1403 هم تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشده موعد تحویل خودرو هم 31/5/1403 بوده به نظرتون کی فاکتور میشه
بهنام مشهد : دنا اتوماتیک آبشنال 29مرداد فاکتور نشد🥺🥺🥺🥺 رنگ مشکی متالیک فرپش فوری 90روز اصلا راه افتاد فاکتور ها دنا اتوماتیک آبشنال