خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

 
صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد به منظور تحقق بودجه پیش بینی شده آنها، باید حدود 630 هزار دستگاه خودرو به فروش برسد که اگر وام اخیر خودرو را برای آن در نظر بگیریم، در مجموع خودروسازان به بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع فروش اقساطی نیازمند خواهند بود.
به گزارش اقتصادنیوز، پس از اعلام ارائه تسهیلات جدید برای خرید خودرو، بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی ساز و کار و همچنین مبلغ اختصاص یافته برای این وام ها را مبهم ارزیابی کردند. بر اساس این طرح جدید دولت که با هدف تحریک تقاضا در یکی از صنایع مهم و پیشران کشور انجام گرفت، خودروسازان می توانند 80 درصد قیمت خودرو را تا سقف حداکثر 250 میلیون ریال به صورت اقساطی به مشتریان عرضه کنند و این مبلغ را به صورت رد دین از بانک ها دریافت کنند.
 
 به عبارت دقیق تر، بانک ها با نرخ سود 16 درصد و به صورت 7 ساله وامی به ارزش یادشده را به خودروسازان اعطا می کنند و آنها از طریق فروش اقساطی به مشتریان، قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهند. 
 
شرکت های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجهند. این موضوع سبب شده است تا در آخرین گزارش های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت های خودرویی، تعدیل های منفی سنگینی در پیش بینی سودآوری آنها به چشم بخورد. 
 
بنابراین، یکی از اهداف اصلی وام جدید خودرو تحریک موقت تقاضا در این صنعت بزرگ است تا شاید آنها را از ضعف سودآوری نجات دهد. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را مشغول کرده است، میزان تسهیلات مورد نیاز این خودروسازان و همچنین محل تامین آن است.
 
برای پاسخ به پرسش نخست، اقتصادنیوز صورت های مالی 6 خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پارس خودرو (خپارس)، سایپا دیزل (خکاوه) و زامیاد (خزامیا) را بررسی کرده است. در این میان، دو نماد خودرو و خساپا بیشترین سهم را از کل تولیدات خودرو کشور به خود اختصاص داده اند.
 
  بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد عمده خودروسازان ضعف زیادی در تحقق بودجه پیش بینی شده خود در مدت 6 ماه نخست سال داشتند. به عنوان مثال، ایران خودرو در گروه پژو که بهترین عملکرد را داشته، حدود 86 درصد تولیدات خود را فروخته است و این رقم برای وانت آرسان به 39 درصد می رسد. سایپا نیز در دو گروه خانواده پراید و تیبا فقط 81 درصد از تولیدات خود را به فروش رسانده است. این در حالی است که سال گذشته، نسبت فروش به تولیدات این دو خودروساز بیش از 95-90 درصد بود. وضعیت نسبتا مشابهی برای سایر خودروسازان نیز مشاهده می شود.
 
10 هزار میلیارد تومان نیاز سایپا و ایران خودرو
حال اگر فرض کنیم بر اساس بودجه های جدید، خودروسازان بخواهند تمام خودروهای تولیدی جدید و آنچه در 6 ماه نخست سال تولید کرده اند را به فروش برسانند، در مجموع حدود 630 هزار دستگاه خودرو خواهد شد. با فرض آنکه وام تعلق گرفته برای هر خودرو متناسب با قیمت آن، 80 درصد قیمت یا 25 میلیون تومان (هرکدام که کمتر بود) باشد، باید حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان به عنوان واسط متقاضیان و بانک پرداخت شود.
 
 هرچند این محاسبات با فرض آن است که تمام خودروها مطابق بودجه فروش رفته و همه متقاضیان نیز از تسهیلات جدید استفاده می کنند، اما به صورت یک شمای کلی نشان می دهد حجم نقدینگی مورد نیاز برای تامین این تسهیلات ارزان (16 درصد سود در مقایسه با سایر تسهیلات فعلی بانک ها، رقم پایینی محسوب می شود) قابل توجه است. همچنین، نکته جذاب دیگر آن است که از این مبلغ، بیش از 10 هزار میلیارد تومان مربوط دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا است.
 
در این شرایط، سوال مهمی که مطرح می شود آن است که منابع از چه طریقی می تواند تامین شود. اگر طرح را دولت داده است، اصولا باید منابع آن نیز توسط خود دولت تامین شود؛ اما این فرض با توجه به ضعف درآمدهای دولتی (با کاهش شدید قیمت نفت و بالا بودن بدهی های دولت قبلی) در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر، وام ها قرار است توسط بانک مرکزی و با نرخ 14 درصد به بانک ها اعطا شود و بانک ها آن را با نرخ 16 درصد (به طور غیرمستقیم) به متقاضیان خودرو دهد. 
 
اگر فرض کنیم که نرخ تورم مورد انتظار در این سال ها حدود 15 درصد باشد، نرخ سود 14 درصدی (با فرض بازگشت به موقع این تسهیلات) توسط بانک مرکزی سیاست چندان انبساطی نیز نخواهد بود. اما مقایسه این نرخ سود، با نرخ سود پولی که بانک مرکزی برای بانک ها به منظور پرداخت بدهی های معوق یا وام های تکلیفی بین 30 تا 34 درصد در نظر می‌گیرد نشان می دهد که سیاست به شدت انبساطی خواهد بود که می تواند با توجه به ضریب فزاینده موجود برای این پول، نقدینگی را به شدت افزایش داده و موجبات جهش نرخ تورم شود. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین، همچنان میزان اختصاص تسهیلات و منبع تامین آن از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی جای بحث و شفافیت دارد. همچنین، باید در نظر داشت که خودروسازان فارغ بحث فروش محصولات با مشکلات مهم تری درگیر هستند و آن بالا بودن میزان بدهی ها (با نرخ سودهای بالا) و همچنین رشد شدید هزینه های مالی و اداری است که ارتباطی با میزان فروش آنها پیدا نمی کند و باید تدبیر مجزایی برای آن ها در نظر گرفته شود. 
 
 
خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز , وام , سهام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

13 نظر

۱-۰/۵
7

ع عه ایا وام باعث خوشحالی میشود. ایا وام باعث نشاط میشود. حعام است کلهم حلام است .همه میدونن حرام است.خدافظ
11:38  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
ندا
4

اگر وام را به خودروساز بدن مطمئن باشید توش دست میبره و ...........
08:37  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

موقعی که دنبال پولن از جیب مردم برمیدارن . وقتی هم سود میکنن فقط ب جیب خودشون میریزن.
شایدم من اشتباه فهمیدم.
این 11 هزار میلیارد هم برا همین با از جیب مردم وام میدن ب خود مردم و بهره برگشت پول رو هم میریزن ب جیب خودشون.
مرگ بر اسراییل. نکنه ما هم حکومتمون ......
02:53  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
امیر
19

توی تمام ادارات. مدارس. ارگانهای خدماتی و.... یک گروه کارشناس بسیار قدرتمند بنام چطور از مردم بکنیم وجود دارد. همه ما با اندکی فکر نمونه های زیادی را میتوانیم نام ببریم. خدا بخیر بگذرونه
18:25  1394/08/07

گزارش
سعید
5

این خودرو سازهای دولتی، اصل کارشون دزدیه. حالا در قسمت خودرو دزدی راحته اومدند توی قسمت خودرو، اگه یه روزی صنعت خودرو سازی، صددرصد شخصی بشه، مدیران فعلی میرند، یه جای دیگه،دوباره مدیر میشند،و دوباره گند میزنند به اون قسمت، خدا لعنتش کنه
18:50  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
امیر
22

(خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام) خودروسازان به مدیر خوب . به شعور شناخت نیاز بازار به تکنولوژی. و یک زندان بزرگ برای مدیران دزد کنونی بیشتر نیاز دارن
11:51  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
رضا
6

به خدا که این عین واقعیته
15:46  1394/08/06

گزارش
عباس
3

دوست من اشتباه نکن اتفاقا اگه یکی توجای خودش نشسته همینا هستن چون دارن کارخودشون رو به خوبی انجام میدن ومشخصه که چکاره هستند!!!
مشکل من وشما ودیگران هستیم که اجازه میدیم اینها مثل زالو بجانمون بیافتند ولذت ببرند
مگه اینهمه سال برای مشخص شدن هدف وبرنامه لگن سازی وقت کمی بوده؟
10:56  1394/08/07

گزارش
کاربر: mojtaba asghari
11

با این کارا نه تنها وضع رو درست نمیکنند بلکه بدتر هم میشه وضع اقتصادی ایران خدا به داد ما مردم بدبخت برسه اونایی که دارن و اون بالا هستن که واسشون مهم نیست
11:19  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
رضا
10

اونهایی که اون بالا هستن تعدادشون در مقابل من و امثال من و شما دوست عزیز خیلی کمه ولی ما اکثریت به امید خدا و با اتحاد حقمون را خواهیم گرفت .
به یاد بیارن همین عقلیت چند ماه قبل اتحاد ما رو مسخره میکردن و یا میگفتن کمپینی در کار نیست ویا مردم پول ندارن و ما وام میدیم مردم میخرن و از این حرفها و تمسخرها. حالا ببینید این مغرورها به کجا رسیدن. اگر کمی بیشتر مقاومت کنیم و امسال را بدون خرید خودرو صفر سر کنیم مطمئن باشید نتیجه ای تاریخی خواهیم گرفت.
خواهید دید که اکثریت مظلوم که بیشترین زحمت را میکشن و کمترین سهم را از حقوق مملکت دارند چگونه پیروز میشوند و ظالمین و دزدها به خواست خداوند چگونه رسوا میشوند.
15:54  1394/08/06

گزارش
امیر
7

رضا جان. دمت گرم. اگر پشت هم باشیم جواب مسخره کردن و توهینهاشونو میدیم
17:09  1394/08/06

گزارش
کاربر: mojtaba asghari
2

اقا رضا شما هم نگی مردم تحمل هم نداشته باشن اینا خودشون کاری کردن که مردم حالا حالاها ماشین صفر نخرن الان این وام کسی که عقل داشته باشه میفهم بیچاره میشه با باز پرداخت مگه پول کمیه 25 بگیری 42 پس بدی میدونی ماها بای چقدر در روز جون بکنیم و از شکم لباس خوشی همچی خانواده بزنی تا بتونی قسط وام بدب همبن الان یکی مثل خودم به اندازه کافی پول اب و برق و قسظ و اجاره و.... دارم و 90 درصد جوان های ما تو این حالت هستن
20:08  1394/08/06

گزارش
علي
12

ما كه از اين سود و بهره ها سر در نياورديم
بانك مركزي پول خود مردم رو بايد بهشون بده يه بهره هم مي كشه روش
در عجبم از اين بانكداريه اسلامي
10:21  1394/08/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عسکری : سلام چ خبر خوبی انشالله واسه ماهم دعوت نامه بیاد 17مهر1402واریز اولیه
رضا شاهین پلاس : درود دوستان لطفا از گذاشتن شماره تماس و یا اسم و فامیل خودتون پرهیزکنید بخاطر دلایل امنیتی انشالا روز شنبه تعدادمون خیلی زیاد خواد بود به امید پایان دادن به ظلم بزرگترین دلال ایران سایپا
شاهین پلاس شیراز : ❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️ با سلام و عرض ادب خدمت دوستان شاهین سوار در این پست سعی کردیم ایرادات شایع و راه حل های اون رو در یک جا و به صورت تجمیعی براتون بزاریم؛ ضمن اینکه به صورت جز به جز داخل کانال وجود داره و با یک سرچ ساده میتونید دسترسی داشته باشید. 1- جلوگیری از سوختن واشر توربو گرم کردن (2دقیقه ) قبل از حرکت و سرد کردن یا صبر کردن برای خنک شدن خودرو پس از طی مسافت طولانی و رانندگی پرشتاب که مختص تمام خودروهای توربو می باشد.چک کردن بستها و پیچهای کاتالیزور از بابت شل نشدن 2- مشکل تنظیم نبودن آینه ها موقع باز و بسته کردن داخل خودرو بشینید و با دکمه داخل خودرو 10 بار آینه ها رو باز و بسته کنید تا کالیبره بشه 3- صدای جیر جیر تسمه: از زیر تسمه مایع ظرفشویی به مقدار خیلی کم بزنید 4-روشن شدن چراغ چک بعد از سوختگیری در شاهین دنده ای و پریدن آمپر در شاهین اتومات: بدلیل پر کردن بیش از حد باک پیش میاد و فقط با دستگاه دیاگ نمایندگی قابل حذفه 5-حذف علامت سرویس در پشت آمپر: با سوییچ بسته دکمه تریپ را 5 ثانیه نگه دارید و بعد از پنج ثانیه دکمه استارت رو فشار بدید تا برق بیاد پشت ...
جمشیدیان : واریزی اولتون کی بود
علیرضا x5 : حضوری برید جنت آباد فرم شکایت پر کنید تا ارسال کنن من هم همینکارو کردم تا بارگیری شد
شاهین جی : منم میام شنبه ساعت ۱۱
شاهین جی : من هم میام تهرانم .فقط تجمع جواب میده بخدا فقط دارن دروغ تحویل مشتری میدن .جنگ جنگ تا نابودی سایپای دزد
سجاد۲اردیبهشت : سلام من ازکرمان بایدبیام هرکی کرمانی هست بیاد باهمدیگه بریم
علی رضا : سلام دوستان هر کسی دنا آپشنال داره با تارا v4 عوض میکنم با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس : امروز اصلا خبری نیس کسی فاکتور نشده؟ اینا فک کنم شبا فاکتور میکنن
کوییگ آر اس : هنوز اردیبهشت تموم نشده چطور خرداد رو دادن اونم پیش فروش
محمد : رنگ ماشین جی زده تولید کجاست
سورن جدید طرح مادران : سلام . من تحویل 13 تیر فروش فوق العاده هستم و هنوز هم فاکتور نشدم . شکایت هم ثبت کردم . هیچ فایده ای نداره . دیروز کارشناس ایران خودرو گفت شاید از هفته بعد فاکتور بشید . نمیدونم والله ...
رانا7تیر : ببخشیدسفید
علی : مونو 31 مردا فاکتور بشی
میلاد : ممنون خبر دادی
احمد آریان : دوستان یه سوال لطفا راهنمایی کنید آیا دقت کردین کیفت رنگ خودروهای ساینا خیلی ضخامتش کمه؟ رکاب ساینا جی ایکس من بردمش کارشناسی گفت انقد کم رنگ شده انگار رنگش طوسی!! آیا میتونم شرکت شکایت کنم؟ یا خیر ماشین تحویل 20 برج 4 راهنمایی کنید لطفا نمایندگی ک میگه همه همینن ..
رانا7تیر : خاکستری
31 تیر : دوستان کسی 31 تیرماه فاکتور نشده ممنون میشم جواب بدید