خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام

 
صورت های مالی خودروسازان نشان می دهد به منظور تحقق بودجه پیش بینی شده آنها، باید حدود 630 هزار دستگاه خودرو به فروش برسد که اگر وام اخیر خودرو را برای آن در نظر بگیریم، در مجموع خودروسازان به بیش از 11 هزار میلیارد تومان منابع فروش اقساطی نیازمند خواهند بود.
به گزارش اقتصادنیوز، پس از اعلام ارائه تسهیلات جدید برای خرید خودرو، بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی ساز و کار و همچنین مبلغ اختصاص یافته برای این وام ها را مبهم ارزیابی کردند. بر اساس این طرح جدید دولت که با هدف تحریک تقاضا در یکی از صنایع مهم و پیشران کشور انجام گرفت، خودروسازان می توانند 80 درصد قیمت خودرو را تا سقف حداکثر 250 میلیون ریال به صورت اقساطی به مشتریان عرضه کنند و این مبلغ را به صورت رد دین از بانک ها دریافت کنند.
 
 به عبارت دقیق تر، بانک ها با نرخ سود 16 درصد و به صورت 7 ساله وامی به ارزش یادشده را به خودروسازان اعطا می کنند و آنها از طریق فروش اقساطی به مشتریان، قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهند. 
 
شرکت های بزرگ خودروساز که عموما در بورس تهران نیز فعالیت دارند از ابتدای سال جاری به شدت با رکود و افزایش موجودی انبارها مواجهند. این موضوع سبب شده است تا در آخرین گزارش های منتشرشده از عملکرد 6 ماهه شرکت های خودرویی، تعدیل های منفی سنگینی در پیش بینی سودآوری آنها به چشم بخورد. 
 
بنابراین، یکی از اهداف اصلی وام جدید خودرو تحریک موقت تقاضا در این صنعت بزرگ است تا شاید آنها را از ضعف سودآوری نجات دهد. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان اقتصادی را مشغول کرده است، میزان تسهیلات مورد نیاز این خودروسازان و همچنین محل تامین آن است.
 
برای پاسخ به پرسش نخست، اقتصادنیوز صورت های مالی 6 خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، پارس خودرو (خپارس)، سایپا دیزل (خکاوه) و زامیاد (خزامیا) را بررسی کرده است. در این میان، دو نماد خودرو و خساپا بیشترین سهم را از کل تولیدات خودرو کشور به خود اختصاص داده اند.
 
  بررسی اقتصادنیوز نشان می دهد عمده خودروسازان ضعف زیادی در تحقق بودجه پیش بینی شده خود در مدت 6 ماه نخست سال داشتند. به عنوان مثال، ایران خودرو در گروه پژو که بهترین عملکرد را داشته، حدود 86 درصد تولیدات خود را فروخته است و این رقم برای وانت آرسان به 39 درصد می رسد. سایپا نیز در دو گروه خانواده پراید و تیبا فقط 81 درصد از تولیدات خود را به فروش رسانده است. این در حالی است که سال گذشته، نسبت فروش به تولیدات این دو خودروساز بیش از 95-90 درصد بود. وضعیت نسبتا مشابهی برای سایر خودروسازان نیز مشاهده می شود.
 
10 هزار میلیارد تومان نیاز سایپا و ایران خودرو
حال اگر فرض کنیم بر اساس بودجه های جدید، خودروسازان بخواهند تمام خودروهای تولیدی جدید و آنچه در 6 ماه نخست سال تولید کرده اند را به فروش برسانند، در مجموع حدود 630 هزار دستگاه خودرو خواهد شد. با فرض آنکه وام تعلق گرفته برای هر خودرو متناسب با قیمت آن، 80 درصد قیمت یا 25 میلیون تومان (هرکدام که کمتر بود) باشد، باید حدود 11 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان به عنوان واسط متقاضیان و بانک پرداخت شود.
 
 هرچند این محاسبات با فرض آن است که تمام خودروها مطابق بودجه فروش رفته و همه متقاضیان نیز از تسهیلات جدید استفاده می کنند، اما به صورت یک شمای کلی نشان می دهد حجم نقدینگی مورد نیاز برای تامین این تسهیلات ارزان (16 درصد سود در مقایسه با سایر تسهیلات فعلی بانک ها، رقم پایینی محسوب می شود) قابل توجه است. همچنین، نکته جذاب دیگر آن است که از این مبلغ، بیش از 10 هزار میلیارد تومان مربوط دو خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو و سایپا است.
 
در این شرایط، سوال مهمی که مطرح می شود آن است که منابع از چه طریقی می تواند تامین شود. اگر طرح را دولت داده است، اصولا باید منابع آن نیز توسط خود دولت تامین شود؛ اما این فرض با توجه به ضعف درآمدهای دولتی (با کاهش شدید قیمت نفت و بالا بودن بدهی های دولت قبلی) در هاله ای از ابهام قرار دارد. از سوی دیگر، وام ها قرار است توسط بانک مرکزی و با نرخ 14 درصد به بانک ها اعطا شود و بانک ها آن را با نرخ 16 درصد (به طور غیرمستقیم) به متقاضیان خودرو دهد. 
 
اگر فرض کنیم که نرخ تورم مورد انتظار در این سال ها حدود 15 درصد باشد، نرخ سود 14 درصدی (با فرض بازگشت به موقع این تسهیلات) توسط بانک مرکزی سیاست چندان انبساطی نیز نخواهد بود. اما مقایسه این نرخ سود، با نرخ سود پولی که بانک مرکزی برای بانک ها به منظور پرداخت بدهی های معوق یا وام های تکلیفی بین 30 تا 34 درصد در نظر می‌گیرد نشان می دهد که سیاست به شدت انبساطی خواهد بود که می تواند با توجه به ضریب فزاینده موجود برای این پول، نقدینگی را به شدت افزایش داده و موجبات جهش نرخ تورم شود. 
 
به گزارش اقتصادنیوز، بنابراین، همچنان میزان اختصاص تسهیلات و منبع تامین آن از نگاه بسیاری از فعالان اقتصادی جای بحث و شفافیت دارد. همچنین، باید در نظر داشت که خودروسازان فارغ بحث فروش محصولات با مشکلات مهم تری درگیر هستند و آن بالا بودن میزان بدهی ها (با نرخ سودهای بالا) و همچنین رشد شدید هزینه های مالی و اداری است که ارتباطی با میزان فروش آنها پیدا نمی کند و باید تدبیر مجزایی برای آن ها در نظر گرفته شود. 
 
 
خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , خودروساز , وام , سهام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

13 نظر

۱-۰/۵
7

ع عه ایا وام باعث خوشحالی میشود. ایا وام باعث نشاط میشود. حعام است کلهم حلام است .همه میدونن حرام است.خدافظ
11:38  1394/08/07
پاسخ دادن
ندا
4

اگر وام را به خودروساز بدن مطمئن باشید توش دست میبره و ...........
08:37  1394/08/07
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

موقعی که دنبال پولن از جیب مردم برمیدارن . وقتی هم سود میکنن فقط ب جیب خودشون میریزن.
شایدم من اشتباه فهمیدم.
این 11 هزار میلیارد هم برا همین با از جیب مردم وام میدن ب خود مردم و بهره برگشت پول رو هم میریزن ب جیب خودشون.
مرگ بر اسراییل. نکنه ما هم حکومتمون ......
02:53  1394/08/07
پاسخ دادن
امیر
19

توی تمام ادارات. مدارس. ارگانهای خدماتی و.... یک گروه کارشناس بسیار قدرتمند بنام چطور از مردم بکنیم وجود دارد. همه ما با اندکی فکر نمونه های زیادی را میتوانیم نام ببریم. خدا بخیر بگذرونه
18:25  1394/08/07

سعید
5

این خودرو سازهای دولتی، اصل کارشون دزدیه. حالا در قسمت خودرو دزدی راحته اومدند توی قسمت خودرو، اگه یه روزی صنعت خودرو سازی، صددرصد شخصی بشه، مدیران فعلی میرند، یه جای دیگه،دوباره مدیر میشند،و دوباره گند میزنند به اون قسمت، خدا لعنتش کنه
18:50  1394/08/06
پاسخ دادن
امیر
22

(خودروسازان نیازمند 11 هزار میلیارد تومان وام) خودروسازان به مدیر خوب . به شعور شناخت نیاز بازار به تکنولوژی. و یک زندان بزرگ برای مدیران دزد کنونی بیشتر نیاز دارن
11:51  1394/08/06
پاسخ دادن
رضا
6

به خدا که این عین واقعیته
15:46  1394/08/06

عباس
3

دوست من اشتباه نکن اتفاقا اگه یکی توجای خودش نشسته همینا هستن چون دارن کارخودشون رو به خوبی انجام میدن ومشخصه که چکاره هستند!!!
مشکل من وشما ودیگران هستیم که اجازه میدیم اینها مثل زالو بجانمون بیافتند ولذت ببرند
مگه اینهمه سال برای مشخص شدن هدف وبرنامه لگن سازی وقت کمی بوده؟
10:56  1394/08/07

کاربر: mojtaba asghari
11

با این کارا نه تنها وضع رو درست نمیکنند بلکه بدتر هم میشه وضع اقتصادی ایران خدا به داد ما مردم بدبخت برسه اونایی که دارن و اون بالا هستن که واسشون مهم نیست
11:19  1394/08/06
پاسخ دادن
رضا
10

اونهایی که اون بالا هستن تعدادشون در مقابل من و امثال من و شما دوست عزیز خیلی کمه ولی ما اکثریت به امید خدا و با اتحاد حقمون را خواهیم گرفت .
به یاد بیارن همین عقلیت چند ماه قبل اتحاد ما رو مسخره میکردن و یا میگفتن کمپینی در کار نیست ویا مردم پول ندارن و ما وام میدیم مردم میخرن و از این حرفها و تمسخرها. حالا ببینید این مغرورها به کجا رسیدن. اگر کمی بیشتر مقاومت کنیم و امسال را بدون خرید خودرو صفر سر کنیم مطمئن باشید نتیجه ای تاریخی خواهیم گرفت.
خواهید دید که اکثریت مظلوم که بیشترین زحمت را میکشن و کمترین سهم را از حقوق مملکت دارند چگونه پیروز میشوند و ظالمین و دزدها به خواست خداوند چگونه رسوا میشوند.
15:54  1394/08/06

امیر
7

رضا جان. دمت گرم. اگر پشت هم باشیم جواب مسخره کردن و توهینهاشونو میدیم
17:09  1394/08/06

کاربر: mojtaba asghari
2

اقا رضا شما هم نگی مردم تحمل هم نداشته باشن اینا خودشون کاری کردن که مردم حالا حالاها ماشین صفر نخرن الان این وام کسی که عقل داشته باشه میفهم بیچاره میشه با باز پرداخت مگه پول کمیه 25 بگیری 42 پس بدی میدونی ماها بای چقدر در روز جون بکنیم و از شکم لباس خوشی همچی خانواده بزنی تا بتونی قسط وام بدب همبن الان یکی مثل خودم به اندازه کافی پول اب و برق و قسظ و اجاره و.... دارم و 90 درصد جوان های ما تو این حالت هستن
20:08  1394/08/06

علي
12

ما كه از اين سود و بهره ها سر در نياورديم
بانك مركزي پول خود مردم رو بايد بهشون بده يه بهره هم مي كشه روش
در عجبم از اين بانكداريه اسلامي
10:21  1394/08/06
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد