عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان

 
 صنعت قطعه‌‌سازی ایران در حالی با تبعیت از فضای رکود بازار خودرو به مرز بحران رسیده که طی دو هفته اخیر به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو حدود 10هزار کارگر قطعه‌ساز اخراج شده‌اند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل سبب شده موج رکود از بازار خودرو به بازار قطعه ‌برسد. در حالی قطعه‌سازان کشور به بن‌بست تقاضا رسیده‌اند که این روزها اغلب تولیدکنندگان قطعه مدیریت چنین شرایطی را سخت عنوان می‌کنند.
 
آنها بر این باور هستند که این بار اول نیست که بازار از ناحیه تقاضا به صنعت قطعه شوک وارد می‌کند و در سال 90 نیز باری دیگر واحدها قطعه‌ساز مشابه این وضعیت را تجربه کردند. گرچه آنها این فروش بی‌رونق خود را ناشی از ظهور روابط جدید خودروسازان با بزرگان دنیا به دلیل زمان‌بر بودن این قراردادها نمی‌دانند اما معتقدند اگر رکود در صنعت قطعه تشدید شود و تقاضا در بازار تحریک نشود، در ماه‌های آینده تعداد بیشتری از شاغلان صنعت قطعه کشور بیکار خواهند شد.
 
در همین رابطه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت و گو با اقتصادنیوز اظهار کرد: صنعت قطعه‌سازی کشور همانند صنعت خودرو از نبود تقاضا رنج می‌برد و به دلیل اینکه سفارشی برای خرید قطعات ساخت داخل نیست، بیشتر خطوط تولید واحدهای قطعه‌سازی در روزهای هفته تعطیل شده‌اند و چون مدیران واحدهای قطعه‌سازی در برابر پرداخت هزینه نیروی انسانی ناتوان هستند، کارگران اخراج می‌شوند یا به خواست خود دست از کار می‌کشند.
 
محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه این وضعیت فعلی صنعت قطعه‌سازی کشور همانند شرایط سال 90 است، گفت: در آن مقطع هم با چنین بحرانی مواجه شدیم و تولید بر اثر کاهش تقاضا افت پیدا کرد و دولت هم به داد این واحدهای تولیدی نرسید و اکثر نیروهای انسانی تعدیل شدند و از سال 92 باز بر سر کار برگشتند اما تفاوت الان با گذشته این است که این بحران ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت قطعه‌سازی افزود: بیشتر صنایع در شرایط حاضر دچار این رکود هستند و کاهش قدرت خرید مردم و نبود نقدینگی سبب کاهش تقاضا در بازارها شده است. در حال حاضر 190 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی کشور مشغول به کار هستند که امیدواریم با تدوین بسته خروج از رکود دولت شرایط بهبود پیدا کند. صنعت قطعه‌سازی صنعتی مادر است که با توجه به فضای اشتغالزایی آن نباید گرفتار رکود و نبود تقاضا در بازار شود. از این رو باید دولت هر چه زودتر به لحاظ وخیم‌تر شدن شرایط نیروی انسانی در این زمینه تمهیدات ویژه‌‌ای داشته باشد.
 
در همین زمینه، ابراهیم احمدی نماینده قطعه‌سازان اصفهان درباره وضعیت نیروی انسانی واحدهای قطعه‌سازی کشور به اقتصادنیوز گفت: در حال حاضر تقاضایی برای خرید قطعات‌مان وجود ندارد به همین دلیل بسیار از کارگران قطعه‌سازی‌ ما به دلیل ناتوانی ما کارخانه در پرداخت حقوق دست از کار کشیده‌اند و رفته‌اند.
 
او با بیان اینکه دولت باید هر چه زودتر به واحدهای صنعتی یارانه تزریق کند، گفت: الان بیشتر واحدهای قطعه‌سازی کشور از هفت روز هفته فقط چهار روز تولید دارند و فعالیت خطوط تولیدشان را در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه متوقف کرده‌اند. امیدواریم برنامه‌های دولت در خروج صنایع از رکود نتیجه مثبتی در فضای تولید داخلی قطعه به همراه داشته باشد.
 
به تازگی دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌‌سازان خودرو هم از اخراج 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی خبر داده‌ است. او با بیان اینکه اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار خواهند شد، گفته است طی دو هفته گذشته بسیاری از واحدهای قطعه‌‌سازی کشور تعطیل شده‌اند و تعدادی دیگر نیز دو تا سه روز در هفته با یک شیفت‌کاری فعالیت می‌کنند.
 
این فعال عرصه صنعت قطعه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی اظهار کرده است: متاسفانه صنعت قطعه‌سازی کشور به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین تحت فشار مضاعف است حتی دولت نیز کمک نمی‌کند و هر روز در بخش بیمه و مالیات خواستار دریافت مطالبات خود است.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط نامطلوبی قرار دارد. کارشناسان بر این باور هستند که مهمترین راهکار حل مشکل منابع مالی صنعت قطعه‌سازی از طریق نظام بانکی، تعیین تکلیف معوقات شرکت‌های خودروسازی و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های معتبر خارجی با هدف تقویت و افزایش تشکیل سرمایه در صنعت قطعه‌سازی است. بررسی‌ها از صنعت قطعه‌سازی ایران نشان می‌دهد در چهارساله منتهی به سال 1390 حدود 100 واحد قطعه‌سازی کشور تعطیل یا از چرخه تولید حذف شده‌اند که این امر با توجه به تداوم این روند در سال‌های اخیر، دورنمای مناسبی از این صنعت را منعکس نمی‌کند.
 
از سویی مدیرعامل ایران‌خودرو به تازگی سیاست ایران‌خودرو برای همکاری با قطعه‌سازان ایرانی را مبنی بر این دانسته بیش از 95 درصد پرداخت‌های این خودروساز به قطعه‌سازان به روز باشد. او در خصوص انتقاداتی که نسبت به کیفت قطعات مورد استفاده در خودرو مطرح است نیز گفته است: دیگر تعارفی با تولیدکنندگان قطعات کشور نداریم و از آنجایی که 90 درصد یک خودرو را قطعات آن در برمی‌گیرد، معیار همکاری را کیفیت تولیدات آنها گذاشته‌ایم که قطعه‌سازان باید بر اساس آن کیفیت تولیدات خود را بالا ببرند. هاشم یکه‌زاع همچنین اعلام کرده سازندگان قطعه ایران که محصولات‌شان فاقد کیفت لازم هستند قرار است یا از همکاری با ایران خودرو حذف شوند یا کیفیت قطعات‌شان را افزایش دهند تا همکاری‌ها دوباره از سر گرفته شود.
 
کارشناسان معتقدند روند میزان ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی در این سال‌ها افزایشی بوده اما جایگاه آن در خروجی بخش صنعت در سال‌های اخیر به نوعی دچار افول شده است. بر اساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس، کل ارزش افزوده صنعت قطعه‌سازی کشور در سال 1390 حدود 22365 میلیارد ریال بوده که سهم آن در خروجی بخش صنعت نزدیک به 6.3 درصد است. بررسی‌ از یافته‌های این گزارش حاکی از آن است که ‌صنعت قطعه‌سازی کشور در سال‌های اخیر بیش از 6 درصد کل اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت را به خود اختصاص داده و با دارا بودن بخش اعظمی از نیروهای انسانی نقش مهمی دراقتصاد از آن خود کرده است. حال باید دید نبود تقاضا برای قطعات ساخت داخل اشتغالزایی این صنعت را به چه سمتی خواهد برد؟
 
 
 
 
عصر یخبندان 5 با حضور قطعه سازان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : عصر یخبندان , رکود قطعه سازان , خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

امیر
16

با دروغهایی که میگن میخوان افکار عمومی و با خودروسازها همراه کنند. اینقدر ماشینهای اینها خراب میشه که قطعه سازها اگر 3شیفت کار کنند باز هم بازار تشنه لوازم مرغوب هست پس الکی جو ندین وارد کنندگان لوازم چینی. مردم خیلی وقته که از این بازیهای کثیفتون خبر دارند یه مقدار سرتون و از تو برف بیرون بیارید ببینید که مردم چی میگن
00:36  1394/07/20
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
23

این قطعه سازا و فرغوووووون سازای .... رو یا باید اعدام کنن یا تبعیدشون کنن به جاهایی مثل سیبری که آدمیزاد نباشه توش...خخخخخ
22:31  1394/07/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 : ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
تارا دستی : ببخشید عذرخواهی میکنم تحویل ۲۶ شهریور بودم مشکی ابنوس تبدیل زده بودم
ELXتبدیل به تارا v1p : تاراv1p واریز ۶ تیر موعد تحویل ۳ مهر هنوز روی فاکتور میچرخه👍👍👍
ELXتبدیل به تارا v1p : بله ، ما واریز ۶ تیر و تحویل ۳ مهر هستش . و هنوز ۵ روزه روی فاکتور میچرخه
محسن : سلام دوستان امیدوار باشید امروز برا یک عده پیامک تبدیل ساینا دوگانه سوز به شاهین دستی ارسال شده
محمد : سلام منم سامانه یکپارچه شاهین دستی زدم ولی الان زده اتومات (ارسال ب خودرو ساز)ولی واقعا بودجه اتومات ندارم همون دستی میتونم پرداخت کنم ،حالا چکار کنم نمیدونم
گیجی گیج : تا الان که دادن تا آخر سال هم میدم
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس33 فر‌وغ : با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
مجید از تهران : عزیزمی 🎀
محسن : بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست
محمد از سنندج : سلام خدمت دوستان . دنا اتومات آپشنال فروش فوری هستم . تحویل 16شهریور که هنوز هیچ خبری از فاکتور شدن نیست .
امیرحسین : معلوم نمیکنه مثلا این ماه هم مرداد داد هم اول شهریور بستگی به اداره تحویل و موجودیاشون داره
میثم : من 13 مهر هستم فاکتور نشدم ولی 29شهریور تاریخ دریافت پرونده به روز شد اما آماده برای فاکتور به روز نشده
حسام : خوب ملت رو اسکول کردی
MHZ دوگانه اسفند : مگر شما کدام شهری که نمایندگی روز تعطیل باز هست ؟؟؟
سعیدتیگو8 : آقای محترمی که پسرداییت تولندنه،بایدازروزی که پول رامیگیرندروزشروع قراردادباشه،بماگول 2ماه دادنددراصل دروغ گفتند.بعدش 5شنبه راهم جزروزتعطیل حساب کردند،وبااجازه خودشون وام راازبانک گرفتندومن تاحالا4تاقسط یعنی 103میلیون به بانک پرداخت کردم،ماشینی که تحویل نگرفتم 3ماه دیگه سررسیدچک بیمه بدنه سال دومش است،حالا بیمه ثالث وبدنه که ازخردادفعال شده به کنار،تا4ماه دیگه بایدبروم عوارض خودروی راکه سوارنشدم رابدهم.قراربودقبل ازتیرماه ماشین رابدهندتاتابستان بشه ازش استفاده کرد.ایکاش میشداین مطالب رابه رودروبه مدیران نالایق وحیله گرمیزدم،وابروی نداشتشون رامیبردم،که بگم خرخودیتون هستید،وازاعتمادماسواستفاده کردند.ضمناماشین ماازبرج2اماده تحویل است،وقصدشون ازتحویل ندادن، گرانترشدن خودرواست.
تحویلی 31شهریور : تکمیل وجه هشت مرداد ولی خبری از فاکتور نیست مهر اومد بی شرفا