با وجود بی مهری ها و تهاجم های زیادی که به صنعت خودرو وارد می شود این صنعت طی سه دهه گذشته نقش کلیدی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده صنعتی داشته است.
ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: «در شرایطی هستیم که صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته روزگار خوبی را سپری نمی کنند؛ سطح توقعات به درست یا غلط از این صنعت بالا رفته و در عین حال شرایط برای فعالیت آن نیز دشوارتر شده است.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در دومین روز "همایش بین المللی سیاست های تجاری و صنعتی برای صادرات و اشتغال" در میزگرد چشم انداز و چالش های توسعه صنعت خودروی تجاری گفت: «امروز مصرف کنندگان و حتی برخی کارشناسان، تولیدکنندگان خودرو را در ایران با تولیدکنندگان خارجی مقایسه می کنند. در حالی که هیچ توجهی به شرایط تولید در ایران و سایر کشورها نمی شود.»
وی افزود: «در ایران تولیدکنندگان با نرخ سود 25 درصد به بالا برای تسهیلات بانکی کار می کنند ولی تولیدکنندگان خارجی عمدتا نرخ سودی بین 1 تا 1.5 درصد دارند. این در حالی است که سهم هزینه تأمین مالی در قیمت تمام شده صنایع کشور به طور متوسط 25 تا 30 درصد است. »
قربانی ادامه داد: «ریشه این مشکلات در نامعلوم بودن راهبرد اقتصادی کشور است؛ مشخص نیست استراتژی اقتصادی کشور «تولیدمحور» است یا «واسطه محور». تا زمانی که برای این پرسش یک پاسخ مشخص ارائه نشود شاهد ادامه نابسامانی های اخیر خواهیم بود.»
دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: «با وجود بی مهری ها و تهاجم های زیادی که به صنعت خودرو وارد می شود این صنعت طی سه دهه گذشته نقش کلیدی در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده صنعتی داشته است.»
وی ادامه داد: «طی سال های اخیر با وجود تورم بالا دولت اصرار داشته است تا نرخ ارز را کنترل کند در چنین شرایطی قطعا فعالیت های تولیدی اثربخشی های لازم را در ایجاد ارزش افزوده نخواهند داشت. به همین خاطر تمایل به فعالیت های تولیدی در مقایسه با سایر فعالیت ها مانند واردات و واسطه گری کاهش یافته است.»
رنو شریک راهبردی ایران در خودروسازی است
نماینده رنوتراک در ایران نیز در این میزگرد با اشاره به ویژگی های سرمایه گذاری در تولید خودروهای تجاری گفت : «در تولید این دست از خودروها تیراژ تولید بسیار مهم است و به همین خاطر باید به مقوله صادرات توجه ویژه ای داشت.»
وی افزود: «رنو همواره تلاش داشته خود را به عنوان شریک راهبردی ایران در حوزه تولید خودرو اثبات کند. این راهبرد شامل تولید خودروهای سواری و تجاری می شود. به همین خاطر اکنون آمادگی داریم در انتقال فناوری، سرمایه گذاری و بازاریابی منطقه ای و جهانی با خودروسازان ایرانی همکاری کنیم.»
لوکاس افزود: «اهمیت این همکاری از آن روست که تولید خودروهای تجاری سرمایه بر و نیازمند زنجیره تولید است. ازینرو همکاری ایران و فرانسه در این زمین همی تواند بسیار کلیدی و راهبردی باشد.»