بازار خودرو زمستان از رکود خارج می‌شود

بازار خودرو زمستان از رکود خارج می‌شود

 
سعید لیلاز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز با اشاره به وجود رکود در بازار خودرو افزود: در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال 1394، خودروسازان به اندازه سال 1393 به تولید خودرو خواهند پرداخت که این موضوع نشان می‌دهد صنعت خودرو مانند سال‌های 1392 و 1393 کمکی به رشد اقتصادی نخواهد کرد، هر چند در کاهش آن هم نقشی نخواهد داشت.
 
این کارشناس اقتصاد خودرو افزود: به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی این اتفاق، کاهش تقاضاست، هر چند از مسائل دیگری مانند خوش‌بینی مشتریان به آینده بازار خودرو و بالا بودن قیمت‌ها نیز به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار بر رکود بازار و به تبع آن، کاهش تولید یاد می‌شود.
 
لیلاز گفت: از دو سال قبل پیش‌بینی کرده بودم که تقاضا به عنوان مشکل عمده صنعت خودرو در این سال‌ها خود را نشان خواهد داد. به نظرم اگر خودروسازان با همین وضع به تولید ادامه بدهند و برای تحریک تقاضا اقدامی انجام ندهند، امکان ندارد تیراژ سال گذشته خود را تکرار کنند. 
 
او افزود: شاید برخی معتقد باشند دلیل رکود فعلی، اشباع بازار است، در حالی که به نظر من این طور نیست. در حال حاضر خودروسازان روزانه چندین هزار خودرو را روانه بازار می‌کنند و برای این تعداد خودرو هم مشتری وجود دارد، بنابراین نمی‌توان گفت بازار اشباع شده است. معتقدم چون قدرت اقتصادی مردم پایین آمده، آنها نمی‌توانند خودرو مورد نیازشان را تهیه کنند به همین خاطر تولید خودرو از حدی بالاتر نخواهد رفت، چون وقتی تقاضایی نباشد، خودروساز نیز تیراژش را افزایش نخواهد داد.
 
لیلاز با اشاره به طرح‌های خودروسازان برای فروش خودرو گفت: تا جایی که می‌دانم، خودروسازان طرح‌های زیادی را برای فروش در نظر گرفته‌اند به عنوان مثال همین طرح فروش خودرو با سود 28‌ درصدی را که ایران‌خودرو و سایپا با جزییات متفاوت، در نظر گرفته‌اند و طبق این طرح، دو خودروساز بزرگ کشور به خریداران خودروهای خود، تا 28 درصد سود می‌دهند که به نظرم طرح بدی نیست، چون خودروسازان بالاخره باید در این شرایط به دنبال بازارسازی باشند و الان هم با توجه به طرح مورد بحث، همین کار را انجام داده‌اند.
 
لیلاز تصریح کرد: خودروسازان با یکسری محاسبات به این نتیجه رسیده‌اند که سود 28‌درصدی به مشتریان بدهند. در واقع به این نگاه می‌کنند که هزینه کاهش تولید خودرو بیشتر است یا پرداخت سود به مشتریان؛ بنابراین الان که تصمیم گرفته‌اند سود 28‌درصدی به مردم بدهند، این بدان معناست که هزینه این کار، کمتر از هزینه پرداخت سود موردنظر است. به عبارت دیگر در این شرایط خودروسازان اگر سود 28‌درصدی به مشتریان‌شان بدهند، این کار به صرفه‌تر از آن است که تولیدشان را کم کرده یا متوقف کنند.
 
او گفت: در نظر گرفتن چنین روش‌هایی برای فروش، به معنای بازارسازی است. ما پی‌درپی مدیران خودروسازی را نقد می‌کنیم که چرا بازارسازی نمی‌کنند و آنها الان به این سمت رفته‌اند. مطمئن باشید اگر مثلاً مدیرعامل سایپا تصمیم گرفته 28 درصد سود به مشتریان بدهد، این کار بیشتر از تولید نکردن برایش می‌صرفد.
 
لیلاز گفت: قطعاً خودروسازان برای اجرای طرح مورد بحث، باید از بانک مرکزی مجوز لازم را بگیرند. قانون بانک مرکزی می‌گوید خودروسازان می‌توانند تا حدی که از سقف در نظر گرفته‌شده، بیشتر نشود، سود مشارکت به مشتریان بدهند.
 
این کارشناس اقتصاد خودرو افزود: پیام اصلی‌ چنین طرحی این است که قیمت تمام‌شده «پول» برای خودروسازان در چنین طرحی، کمتر از تهیه «پول» از جاهای دیگر مثلاً «سیستم بانکی» است. به عنوان مثال، اگر تامین پول از جانب مشتری، 28 درصد سود روی دست خودروسازان می‌گذارد، تهیه همین پول از بانک، 30 درصد یا بیشتر هزینه دارد.
 
 
بازار خودرو زمستان از رکود خارج می‌شود
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : رکود , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

کاربر: محمود مشهد
4

در محرم و ضفر رکود سنگینی بر بازار حاکم میشود تازه بعدش هم زمستان کار کشاورزی دامداری و ساختمان سازی و...خوابیده مگر بانکها بدادشان برسند شاید هم شیطان خدا میداند
23:06  1394/07/13
پاسخ دادن
سید رضا
23

ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی این ره که تو میروی به ترکستان است .
امسال شب عید هم رکود خواهد بود . فعلا این دو ماه محرم و صفر را دوام بیاورید بقیه پیشکشتان .
14:57  1394/07/13
پاسخ دادن
بیاد عارف
35

(بازار خودرو زمستان از رکود خارج می‌شود) یک قران بده آش به همین خیال باش
13:18  1394/07/13
پاسخ دادن
تحریییییم کننده فرغوووون
24

بزار به همین خیال باشن.چیکارشون داری؟
بذار دلشون خوش باشه بدبختای فرغووووون ساز...
14:49  1394/07/13

امیر
27

با همت مردم مجبور شدید کاهش تیراژ بدهید .پراخت سود و فروش ویژه داشته باشید . و بعد از این مجبور خواهید شد قیمتها رو کاهش و کیفیت و هم بالا ببرید . و در آینده نزدیک خودرو روز تولید کنید اگر غیر از این عمل کنید با تکیه بر همت مردم باید جمع کنید برید . همه اینها نتیجه نادیده گرفتن مردم هست . مردمی که شما آنها رو مشتی مگس منافق و ناچیز میشمردین . غرور و بیسوادی شما بلای جانتان شده . آخه عزیز من چرا شما عقلتون به این نمیرسه که اگه همین مردم که شما بهشون بی احترامی میکردید ماشین شما رو نخرند با سرعت باور نکردنی میخورید ته دیگ
11:20  1394/07/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد