وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در حالی روز گذشته برای دومین بار به طور رسمی از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرد که برخی از کارشناسان، نقد جدی بر اظهارنظرهای وی دارند. مهدی غضنفری که دو روز پیش صراحتاً گفته بود پروژه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت شکست خورده است، دیروز باز هم به این شورا تاخت تا بگوید وزارت صنعت بهتر می توانسته خودروسازی را اداره کند. تأکید ویژه وزیر صنعت بر این است که خودروسازان مشکل مالی دارند و باید با تزریق نقدینگی، آن ها را از وضع فعلی نجات داد، اما آیا پول، دوای درد جاده مخصوصی ها است؟
غضنفری با نقد عملکرد شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو و دفاع از روشی که سازمان حمایت برای تعیین قیمت به کار می برد، می گوید مشکل خودروسازان با تأمین نقدینگی به خصوص ارز و همچنین رشد بهره وری حل خواهد شد، اما پرسش اینجاست که اگر روش سازمان حمایت درست بود، پس چرا در همان زمان افزایش قیمت ها نیز تولید بهبودی هرچند جزئی هم نیافت؟ اگرچه در مشکلات مالی خودروسازان و اثر آن بر کاهش تولید، تردیدی نیست، اما به اعتقاد کارشناسان نمی توان به صرف تزریق نقدینگی، دل به جان گرفتن دوباره خودروسازی ایران بست. به اعتقاد آن ها، خودروسازی ایران دردهای زیادی دارد (درد کیفیت، درد تکنولوژی، درد بهره وری و...) و بی پولی نیز یکی از آن ها است ولی نه همه آن. خودروسازی ایران کم تر از دو سال است که به چنین شرایط سختی گرفتار آمده، حال آن که پیش تر و در دوران اوج نیز نتوانستند مشتریان را راضی کنند و آن زمان نیز مردم به کیفیت و قیمت خودروهای داخلی معترض بودند.
با این حساب و به فرض تأمین نقدینگی مورد نظر وزیر صنعت برای خودروسازان، باز هم نمی توان به آینده خودروسازی خوش بین بود، چه آن که اگر درد بی پولی دوا شود، این صنعت هم چنان گرفتار دیگر دردهایش خواهد ماند.