تحریک بازار خودرو از کانال دولت

تحریک بازار خودرو از کانال دولت

 
دیو رکود این روزها در حالی پنجه در پنجه اقتصاد کشور انداخته و گلوی تولیدکنندگان داخلی را می‌فشارد که «خودروسازی» نیز از ضربات این دیو، زخمی شده و بازارش خوابی سنگین را تجربه می‌کند.
 
 
 
در این شرایط، کارشناسان معتقدند این وظیفه دولت است که با در نظر گرفتن راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، بر دیو رکود غلبه کرده و با بالا بردن توان خرید مشتریان، بازارهای کشور را در این جنگ نابرابر (جنگ رکود با بازارها) یاری کند. در این میان، بازار خودرو کشور نیز این روزها یکی از راکدترین دوران عمر خود را سپری می‌کند، چه آنکه بسیاری از مشتریان، خرید خودرو را تحریم کرده و سبب شده‌اند غول‌های جاده مخصوص در شرایطی سخت (از نظر تامین نقدینگی) قرار بگیرند. هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست. کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست. به اعتقاد کارشناسان، در این شرایط، دولت باید وارد عمل شده و با در نظر گرفتن راهکارهایی مناسب و اصولی (نه فقط مقطعی و گذرا)، تقاضای خرید را تحریک کند، تا هم مشتریان بتوانند خودرو موردنظر خود را بخرند و هم سایه سنگین رکود از سر خودروسازان برداشته شود. اهمیت ورود دولت به تحریک تقاضای بازار خودرو، وقتی بیشتر می‌شود که به گفته کارشناسان، خودروسازی اثری بزرگ بر رشد اقتصادی کشور داشته و اگر روند کاهش تولیدش (به‌دلیل افت تقاضا) متوقف نشود، احتمال بازگشت اقتصاد به کانال منفی وجود دارد. اگرچه دولت به تازگی از طرح‌هایی برای کمک به تولید رونمایی کرده، اما مساله اینجاست که خودروسازان به لحاظ تیراژ و توان تولید، چندان مشکلی ندارند و چالش اصلی آنها در حال حاضر «رکود بازار» است. به‌عبارت بهتر، شرایط فعلی ایجاب می‌کند دولت توان و برنامه خود را روی تحریک تقاضا بگذارد نه افزایش تولید، چه آنکه وقتی تقاضا رشد کند، تولید نیز خود به خود بالا خواهد رفت. البته اینکه گفته شده قطعه‌سازان به‌دلیل بالا رفتن حجم مطالبات شان، دیگر توان تامین نیاز خودروسازان را ندارند، حرف درستی است، اما این مشکل نیز ریشه در افت تقاضا داشته و اگر به اصطلاح بازار راه بیفتد، فروش خودروسازان رونق خواهد گرفت و آن زمان امکان تسویه حساب با شرکت‌های قطعه‌ساز نیز فراهم خواهد آمد.
 
 
اما در باب اینکه دولت چه اقداماتی را می‌تواند در شرایط فعلی بابت تحریک تقاضا انجام دهد، نظرات مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، هر چند فصل مشترک شان، اعتباربخشی به مشتریان است. در واقع از نظر کارشناسان، اثربخش ترین اقدام دولت برای خروج بازار خودرو از رکود، بالا بردن توان مالی مشتریان است و این اتفاق می‌تواند در قالب پرداخت وام و تسهیلات به خریداران اتفاق بیفتد.
 
نکته دیگری که بسیاری از کارشناسان روی آن اجماع‌نظر دارند، «برنامه‌ریزی و مدیریت خودروسازان برای تسهیلاتی است که دولت برای حرکت چرخ خودروسازی متعهد شده است.»
 
 
در این مورد، یکی از مدیران پیشین خودروسازی کشور در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: برخی معتقدند دولت باید به خودروسازان پول بدهد، در حالی که به نظر من شاید این روش مناسبی نباشد.وی تاکید می‌کند که خودروسازان باید به دولت برنامه بدهند و بگویند قصد انجام چه اقداماتی را در راستای افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید و مسائلی از این دست دارند. به گفته این مدیر پیشین خودروسازی، در حال حاضر راهکار اصلی برای خروج بازار خودرو از رکود، اعتبار دادن به مشتریان است؛ زیرا با این اقدام، توان خرید آنها بالا می‌رود و در نتیجه فروش خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت. گفته‌های وی در شرایطی است که هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با رد پرداخت پول به خودروسازان می‌گوید: دولت پولی به صنعت خودرو نداده و نباید هم بدهد؛ بلکه قصد دارد با استفاده از منابع بانک‌ها، بازار خودرو را تحریک کند. یکه‌زارع با اشاره به طرح دولت برای اختصاص 140 هزار میلیارد از منابع بانکی به خرید کالاهای داخلی می‌افزاید: این طرح می‌تواند بازارهای مختلف داخلی از جمله خودرو را راه بیندازد.
 
 
به گفته وی، در شرایط فعلی، بهترین اقدام دولت برای خروج از رکود، اعتباربخشی به مشتریان است، منتها به شرطی که اگر دولت پول و اعتباری برای خرید کالاهای داخلی از جمله خودرو در نظر می‌گیرد، باید نظارت کند تا این پول صرف خرید همان کالاها شده و در جایی دیگر خرج نشود. اما رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر جیب مشتریان خالی است و آنها به همین دلیل قدم به بازار خودرو نمی‌گذارند، می‌گوید: دولت در این شرایط باید به مشتریان پول و اعتبار بدهد نه خودروسازان. محمدباقر رجال تاکید می‌کند: بهتر است دولت با در نظر گرفتن پول و اعتبار برای مشتریان، توان مالی آنها را افزایش دهد؛ زیرا رونق گرفتن بازار، مساوی است با افزایش تولید و خروج خودروسازی و صنایع وابسته اش، از رکود. گفته‌های رئیس انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که فربد زاوه، کارشناس خودرو می‌گوید: راه انداختن بازار خودرو راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد که در این شرایط، بالا بردن توان خرید مشتریان، در اولویت است. وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید، در بلندمدت جواب خواهند داد، می‌افزاید: در حال حاضر دولت علاوه‌بر پرداخت تسهیلات به مشتریان، می‌تواند با در نظر گرفتن یک‌سری قوانین سختگیرانه، بازار را برای کوتاه‌مدت از رکود خارج کند. به گفته زاوه، بهتر است دولت برای خودروهای بالای 10 سال کارکرد، آنقدر عوارض و مالیات در نظر گرفته و نرخ بیمه شان را افزایش دهد که برای مشتریان، خرید خودرو نو به‌صرفه‌تر از استفاده از خودروهای قدیمی باشد. وی البته تاکید می‌کند که این کار مستلزم تسهیل شرایط خرید خودرو و افزایش توان مالی مشتریان است و ابتدا باید این اتفاق رخ بدهد تا انگیزه و قدرت لازم برای خرید خودروهای نو وجود داشته باشد.
 
 
تحریک بازار خودرو از کانال دولت
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : بازار , خودرو , دولت , تحریک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

حامد
10

صنعت خودرو اگه میخواد پیشرفت کنه باید صادرات داشته باشه ولی با این خودروهای از رده خارج هیچ جا نمیتونه صادرات داشته باشه

پس باید اول خودروهای به روز و با کیفیت تولید کنه و بعد با صادرات بتونه مشکل نقدینگی رو حل کنه
مثلا کشور کره جنوبی چند نفر جمعیت داره که سالی 50 میلیون خودرو تولید میکنه؟؟؟
18:20  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
11

به نظر من آقایون سخت در اشتباهند ما هم پول داریم هم توان خرید ولی این آهن پاره ها را نمییخریم باید صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار بشه تا بازار رقابت شکل بگیرد و ورود خودروی باکیفیت. با قیمت معقول. و تعرفه گمرکی پایین آزاد بشه . اونوقت. مشکلات. حل خواهد شد.
16:38  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
وحید
18

مواد لازم: یک وانت پر تخته میخ به اندازه لازم نجار یک عدد و همه خلاص
14:46  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
:/
24

ما که قدرت خریدمون نصبت به دو سال پیش فرقی نکرده اتفاقا قدرت خرید هم داریم ولی نمیخریم. تنها دلیل رکود پیروزی های پی رد پی کمپین است و بس.
اگر مقالات رو خونده باشید حتما دیدید که همشون یجوری میخوان بگن دلیل رگود کمپین نیست! مثل متن پایین.
"هر چند مسائل حاشیه‌ای مانند کمپین «خودرو نخرید» نیز در رکود فعلی بازار اثرگذار بوده، اما به باور کارشناسان، علت اصلی قهر مشتریان با بازار خودرو، توان خرید پایین آنهاست. کارشناسان تاکید می‌کنند، رکودی که بر کل اقتصاد کشور سایه افکنده، اجازه نفس کشیدن مشتریان در بازارهای مختلف از جمله خودرو را نمی‌دهد و با وجود آنکه خیلی‌ها تمایل به خرید یا تعویض خودرو دارند، اما نقدینگی لازم در جیب آنها نیست."
پیروزی نهایی نزدیک است. ما همچنان نمیخریم.
14:37  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
امیر
16

اگه قدرت خرید دلیل اصی هست پس قهر مشتری معنی نداره . زمان انقلاب روی دیوار مینوشتن مرگ بر شاه خائن . میرفتن فقط مرگ رو پاک میکردن میشد .....بر شاه خائن . اینها از حولشون معنی قهر و نمیتونن بفهمن . زنده باد کمپین و مردم آریایی
15:03  1394/07/11

گزارش
مسعود
12

دوستمون راست میگه تو این پاراگراف میشه به چند نگته اشاره کرد:
1- حاشیه خواندن کمپین
2-مربوط ساختن مسئله بی کیفیتی خودرو به شرایط اقتصادی و استفاده از بهانه های همیشگی
3-بیان نظرات جهت دار شخصی از قول کارشناسان نامعلوم. قبلا هم سابقه داشته از قول دانشجویان امیرکبیر و انیشتین و پروفسور بارتازار مطالبی منتشر کرده بودن که سریعا تکذیب شد. مد شده اینکار خیلی. منم بلدم مثلا: برترین دانشمندان دنیا بر این باورند که صنعت خودرو ادم بشو نبوده و باید درش تخته بشود.
4- قبولاندن این موضوع که ماشین های خودرو سازان خیلی هم خوب است مردم خیلی هم دوست دارند فقط پول ندارند پس ما اصلا بی کیفیت و قدیمی و گران نیستیم.
چه دست پایی دارن میزنن که به دزدی و فساد ادامه بدن!
16:23  1394/07/11

گزارش
امیر
28

چرا مردم خیلی زود و سریع باید ماشین بخرند ولی خودروساز برای کیفی سازی و کاهش قیمت برنامه بلند مدت نیاز دارد . این 30 سال برای اجرای برنامه هاتون کافی نبود . تنها کاری که شما در طول این چند سال تونستید انجام بدین . بصورت حرفه ای دزدی از مردم و قایم شدن پشت تحریم و اشتغال برای سرپوش گذاشتن روی بی لیاقتی و بیسوادی خود . شما پول خوبی از پزو گرفتید برای منتاژ ماشینهای از رده خارج اونها و مزه اون پول و نمیتونید فراموش کنید حتی به قیمت قربانی کردن مردم ایران . از این مردم خجالت نمیکشید که اینطور وقیحانه به کارهای کثیفتون ادامه میدهید؟
14:25  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
جمال
17

خودمانیم این خودروهای تولیدی این دوشرکت فقط به روسای جمهور ما میاد که سوار شوند وگرنه شایسته این ملت نیست که سوار شوند .
14:11  1394/07/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست