با شنیدن اخباری که از گوشه و کنار دنیا به گوش می رسد، باید قبول کنیم که داریم به سمتی می رویم که دیگر راننده خودرو را نراند و خودرو به راننده فرمان دهد! امروزه پردازنده های کامپیوتری در خودروهای جدید اعمالی را انجام می دهند که تا یک دهه گذشته حتی تصورشان هم غیرممکن بود. در برخی، میزان صدمات وارد شده به سرنشینان بعد از تصادف تخمین زده می شود، برخی دیگر، راننده را از خطاهای رانندگی آگاه می کنند و اکنون نیز به لطف نرم افزارهای گوشی های هوشمند، می توان به فیسبوک و توییتر دست پیدا کرد.
کمپانی های جنرال موتورز و بی ام و از سیستم هوشمندی در خودروهای خود بهره می برند که در هنگام تصادفات، با مرکز خدمات کمپانی تماس گرفته و گزارش تصادف را می دهد. میزان خسارت وارده به خودرو نیز توسط سنسورهای نصب شده بر روی بدنه خودرو، به همان مرکز گزارش می شود. این مرکز با استفاده از الگوریتم های ارسال شده توسط سنسورهای روی بدنه خودرو، میزان صدمات و نواحی آسیب دیده سرنشینان را شبیه سازی کرده و در اختیار مراکز اورژانس قرار می دهند. اگر احتمال صدمات سرنشینان و میزان تروما (آسیب) کم تر باشد، اعزام نیروهای کمکی در اولویت پایین تری قرار می گیرد و بالعکس. چراکه زمان طلایی (در اصطلاح پزشکی به یک ساعت اول بعد از حادثه، زمان طلایی می گویند) بسیار حائز اهمیت است.
در کنار سیستم های هوشمند، گوشی های هوشمند نیز به کمک رانندگان آمده و در بسیاری از موارد نقش های مهمی را ایفا می کنند. برای مثال کمپانی هیوندای،با استفاده از تکنولوژی سیستم رهیاب و سیستم هوشمند خودرو، به مالک این امکان را می دهد که در صورت ربوده شدن خودرو بتواند آن را ردیابی کند و از کار بیاندازد. به لطف سیستم Blue Link هیوندای، می توان به اینترنت متصل شد و با اعمال تنظیمات مربوطه، در صورت سرقت خودرو، از طریق ایمیل یا پیام کوتاه، از محل خودروی خود مطلع گردید. یا اگر خودروی شما خارج از محدوده مکانی که معیین کردید رانده شود یا به سرعتی بالاتر از سرعتی که شما برایش تعریف کرده اید دست یابد، از طرق ذکر شده شما را آگاه سازد که روش بسیار مناسبی برای کنترک کردن فرزندان نوجوان توسط والدین است. مشابه این سیستم در محصولات لکسوس با نام Enform وجود دارد که پیشرفته و قابل برنامه ریزی است.
خودروهای امروزی هرقدر هم که هوشمند باشند، نمی توانند از خودشان مراقبت کنند و ایرادهایشان را برطرف کنند. برخی از مالکین هم به دلایل مختلف، نگهداری صحیح از خودروی خود انجام نمی دهند. در هیوندای، مالک می تواند با برنامه ریزی سیستم Blue link، زمان سرویس های دوره ای را مشخص کرده و از طریق ایمیل یا پیام کوتاه، در زمان مقرر خودرو را جهت انجام سرویس ها به نمایندگی ببرد. همچنین این سیستم وضعیت خودرو را لحظه به لحظه در اختیار راننده قرار می دهد.
سیستم OnStar کمپانی جنرال موتورز و سیستم Assist بی ام و نیز به همین روش عمل می کنند. در شورولت ولت که یک خودروی الکتریکی است، مالک می تواند بوسیله نرم افزار گوشی هوشمند خود، از میزان شارژ باطری مطلع شود و بدون سوار شدن بر خودرو، کارهایی از قبیل روشن کردن بخاری در زمستان و گرم کردن صندلی ها و یا روشن کردن کولر در تابستان را انجام بدهد.
مشابه این سیستم، MyLink جنرال موتورز است که به مالک اجازه می دهد تا خودرو را از راه دور روشن نماید و یا حتی از میزان فشار باد لاستیک ها و میزان سوخت موجود در باک آگاهی یابد. بی ام و و تویوتا نیز پا را فراتر گذاشته و به راننده این امکان را می دهند تا در حال رانندگی پروفایل کاربری خود را در شبکه های اجتماعی به روز رسانی کنند و از راه دور خودروی خود را کنترل کرده و از وضعیت آن با خبر شوند. به نظر شما پیشرفت این سیستم ها به کجا ختم می شود؟ اوج تکنولوزی در خودرو چه چیز می تواند باشد؟