انجمن خودروسازان ایران در تحلیلی به بررسی دلایل به وجود آمدن رکود شدید در بازار خودرو ایران پرداخت. در این تحلیل سپردن امر قیمتگذاری به شورای رقابت یکی از دلایل ضرر و زیان خودروسازان و رکود در بازار خودرو اعلام شده است.
انجمن خودروسازان ایران با برشمردن دلایل وقوع رکود شدید در بازار خودرو کشور از حملات مستمر برخی مقامات و مسولان به صنعت خودرو، به عنوان یکی از دلایل اصلی ایجاد ذهنیت منفی این صنعت نزد مردم یاد کرد.
در این تحلیل با اشاره به سابقه ايجاد تصوير ذهني منفي در مردم از 5 سال پيش، آورده شده که حملات مستمر فرمانده راهور در مورد كيفيت نازل خودروها( فرار از پذيرش مسئوليتهاي راهور) و گفتن جملاتی نظیر «خودرو کیلویی چند» از زبان رئیسجمهور سابق باعث شده تا این توقع در مردم به وجود آید که قیمت خودرو باید رو به کاهش گذارد.
در بخش دیگری از این تحلیل از مصاحبه مداوم برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دال بر ضرورت كاهش قيمت خودرو به ميزان 20 تا 30 درصد و سياست مستمردامن زدن به جو رواني ايجاد شده توسط سازمان صدا و سيما بر عليه خودروسازان به عنوان دیگر دلایل کاهش محبوبیت خودروسازان داخلی در میان افکار عمومی یاد شده است.
انجمن خودروسازان ایران معتقد است که احاله امر قيمت گذاري خودرو به شوراي رقابت به زيان 6500 ميليارد توماني خودروسازان در سالهاي 91 و92 انجاميده و موجب خروج نقدينگي از شركتهای خودروساز شده است.
بر اساس این تحلیل كاهش50 درصدي قدرت خريد مردم از سال 91، تشديد ركود در دو سال گذشته و جو رواني جامعه پس از توافق در مورد كاهش قیمت ارز سبب شده تا مردم به امید کاهش قیمت خودرو دست از خرید این کالا بهطور موقت بردارند.
انجمن خودروسازان ایران معتقد است که افزايش برنامه توليد بدون توجه به هشدارهاي كارشناسان از 800 هزار دستگه به یک میلیون 400 هزار دستگاه سبب شده تا مازاد عرضه در کشور به وجود آید و برخی از خودروها بدون مشتری بمانند.
از سویی دیگر اجرا نشدن مصوبات شوراي پول و اعتبار مبني بر پرداخت وام 15 ميليون توماني توسط بانكها و عدم توفيق در رفع مشكلات شركتهاي ليزينگ به عنوان بازوي ياري دهنده خريداران دو دلیل دیگر بروز رکود در این بازار اعلام شده است.
بر اساس اعلام انجمن خودروسازان، توقف خروج خودروهاي فرسوده ناشي از كاهش شديد واردات در سال 94، به فروش نرسيدن 30 تا 40 درصد خودروهاي وارداتي در 2 سال گذشته و آغازجنگ كاهش قيمتها توسط يك شركت وارد كننده، براي فروش سريعتر خودروهاي وارداتي مدل 2014 سبب شده تا رقابتی برای دامپینگ عرضه خودرو در کشور به راه بیافتد.
این تشکل حامی خودروسازان اعتقاد دارد که مصاحبه هاي متعدد مديران خودرو ساز در مورد عرضه محصولات جديد شركت خودشان و شركاي خارجيشان، منجر به ايجاد حالت انتظار درمردم و به تاخير انداختن خريد خودرو شده است.
انجمن خودروسازان در این تحلیل از وزارت صنعت خواسته تا كارگروهي براي بررسي راهكارهاي تحريك تقاضا تشكيل دهد و راه حل مناسب براي هر يك از مشكلات صنعت خودرو را فراهم آورد.