خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

گروه خودرو: برخی مشتریان در شرایطی این روزها در برابر خودروسازی موضع گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی صنعت خودرو می‌تواند نمادی از شکست، در صنایع ایران باشد.
 
افزایش برخی نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان داخلی به‌خصوص در حوزهای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، کار را به جایی رسانده که حالا بسیاری از مشتریان خرید خودروهای تولید داخل را تحریم و حتی در گوشه و کنار از تعطیلی این نماد صنایع کشور سخن می‌گویند. هرچند شاید همه مشتریان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی نبوده و خواستار اصلاح آن و برطرف کردن نقاط ضعفش هستند، اما به هر حال «نخریدن خودرو» خود به معنای از بین رفتن تدریجی دومین صنعت بزرگ کشور است و این یعنی نوعی «سرخوردگی صنعتی.» بر کسی پوشیده نیست که خودروسازی طی سال‌های پس از انقلاب، دردانه بیشتر دولت‌ها بوده و حمایت‌های زیادی (به‌خصوص در بخش تعرفه و ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری) از آن شده است تا بتواند به‌عنوان گل سرسبد صنایع داخلی و نماد توسعه، هم نیاز مشتریان را پوشش دهد و هم نماینده خوبی در آن طرف مرزها باشد. به‌عبارت بهتر، خودروسازی را باید عصاره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حمایت‌های مادی و معنوی کشور در دوران پس از انقلاب دانست، صنعتی که رد پای بزرگان و نخبگان صنایع کشور را می‌توان در شجره نامه آن دید.
 
با این حساب، اگر خودروسازی زمین بخورد و به خاطره‌ها بپیوندد، کل صنعت کشور دچار نوعی سرخوردگی خواهد شد، چه آنکه خیلی‌ها با خود خواهند گفت «وقتی خودروسازی با این همه حمایت و سرمایه‌گذاری، از بین رفت، دیگر وای به حال سایر صنایع کشور.» در این شرایط شاید بهتر باشد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته خودروسازان، خود پیشقدم اصلاحات شده و برای رفع عیوب و تامین نیاز و خواست مشتریان، اقدام کنند. بی‌تردید اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی و بیکاری هموطنانشان نیستند و از خرید خودرو داخلی نیز ابایی ندارند، منتها خودرویی که نیازشان را برآورده کرده و کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، نه خودروهای فعلی که به نماد کم کیفیتی و گرانی تبدیل شده اند. خودروسازان نباید فراموش کنند که ایرانی‌ها هنوز هم جزو نجیب ترین مردمان جهان به‌شمار می‌روند و وقتی کارد به استخوان شان می‌رسد، اعتراض می‌کنند و بدون شک حالا نیز همین اتفاق رخ داده که در مقابل غول‌های جاده مخصوص صف‌آرایی کرده اند. در این شرایط، خودروسازان باید با شنیدن صدای مشتریان، تهدید رخ داده را به فرصت تبدیل کنند و با تدبیر، خود را از مهلکه رکودی که دامن گیرشان شده، برهانند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

حسين
1

ورشكسته شدن خودرو سازي ايران كابوس دشمنان خواهد بود اما اينجوري احساساتي حرف زدن اصلاً پايان خوبي براي هيچ كس ندارد .
شما از ورشكستگي مثلاً ايران خودرو حرف مي زنيد درحاليكه اين خودرو ساز بزرگ درحال قرار داد با غول هاي خودرو سازي جهان است . پس منطقي ترين راه اين است كه خودروسازها هرچه سريعتر به خودشان بيايند و با تصميمات منطقي خود اين موضوع را حل وفصل كنند . خودروسازان بايد ذهنيت مردم را ازبابت دوسوال زير روشن كنند:

1- چرا سايپا پرايد 14 ميليوني را 20 ميليون مي فروشد؟
2- چرا ايرانخودرو پژو 18 ميليوني را 28 ميليون مي فروشد؟
وهمينجور الي آخر ...
درنهايت منطقي ترين كار كاهش قيمت تا مرزقيمت واقعي وافزايش كيفيت خودروهاست . چون الان اكثر قطعات به كار رفته درتمام كارخانه ها چيني است واين يعني خود كارخانه ها هم دارن خودروي چيني مونتاژمي كنن اما به اسم ماشين ايراني به ملت قالب مي كنند
08:38  1394/06/24
پاسخ دادن
kave
1

بذارید اخر و عاقبت این کمپین و براتون بگم ماشین ارزون میشه تقریبا نصف وبنزین گرون میشه بیش از دو برابر.
22:02  1394/06/23
پاسخ دادن
محمدرضا
7

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه
رو چه منطقی قیمت ماشبن نصف میشه؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
05:55  1394/06/24

محمدرضا
0

با کمپین و نخریدن هیچ مشکلی حل نمیشه
در صورت نخریدن خودرو صفر نهایتا ماشینها انبار میشوند و روکش چادری میکشن رو ماشین نه زنگ میزنه نه میپوسه در سلامت کامل خواهد ماند
حقوق کارگران هم با حمایت دولت پرداخت خواهد شد حتی اگه این کمپین تا 3 سال دیگه هم دوام بیاره هیچ ماشینی خریداری نشه
مردم اگه میخوان هم قیمت پایین بیاد هم کیفیت بالا بره تنها راه حل فقط اعتصاب ملیونی در چهار راه ایرانخودرو و بستن راه عبور و مرور مهندسان و کارگران و کلیه پرسنل به درب دو کارخانه ایران خودرو و سایپا
فقط اعتصاب ملیونی و حضور درصحنه
الکی و بیخود ی دلتون رو خوش نکنید که با نخریدن قیمت پایین بیادو کیفیت بالا بره
فقط اعتصاب ملیونی میتونه این دو گاری ساز رو تسلیم کنه
فقط اعتصاب و حضور درصحنه 
16:56  1394/06/23
پاسخ دادن
ehsan
0

واقعا خسته نباشید حالا که ملت نفری دو تا ماشین خریده یادتون افتاده ماشین نخرید اگه راست میگید یه روز فقط یه روز گوشت و مرغ نخورید تا یه کم ارزون شه.
13:39  1394/06/23
پاسخ دادن
حامد
18

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
13:35  1394/06/22
پاسخ دادن
Ttt
15

خودرو سازی نماد شکست و عدم توجه به مزیت های نسبی کشور است.
هر کسی را بهر کاری ساخته اند عزیز من.
هی گفتن استقلال داخلی استقلال استقلال...بفرما تو فرغون سازی مستقل شدیدن و توی به کشتن دادن مردم اول شدین.
حالا جنگنده هم دارن میسازن :D
13:32  1394/06/22
پاسخ دادن
american and japan
33

نمیخریم تا برشکسته شوند.بهتر شدن کیفیت و ارزون شدن قیمت فایده نداره.علتشو ده ها بار دیگه هم گفتم
11:14  1394/06/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد