کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
سلام : آفرین تو نزار گرون کنن خواهشاً حرف مفت نزنید.
قاسم : عامو تو چته فازکی هسی چی زدی، یه سوالی بیست بار میپرسن شیشه زدی چت کردی
سعید : سارا جون جون قشنگی تعریف کردی. اگه قرار بر خرف شما بود اینا ۱۶ درصد سود به پیش فروشا نمیدادند.
ایلیا مختاری : سلام دوستان تارا دستی سفید تا چه تاریخی فاکتور شده کسی میدونه راهنمایی کنید ،تحویل 2تیر هستم
تاراv4 مرداد : بله برای من آمده 538 میلیون تومان
Sr3 : البته برای ثبت نام جدید قطعا مبلغ خیلی بالاتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : میشه از سر کچلمون برداری ؟؟
سردش : سپاس🙏🙏
کوییک آر اس : هیچ تفاوتی نداره فقط کوییک اس آر در پارس خودرو تولید می شه و دو رنگ هست یه رنگ خطی بغلش داره و سقفش
هادی اریزو : هفته دیگه ماشین زیر پاته به امید خدا
هادی اریزو : کارت و برگ سبز میاد از سخا پیگیری بکن وقتی جواب سخا گرفتی سریال که بهت میده میتونی کارت سوخت اینترنتی سفارش بدی 10 روزه به دستت میرسه
هادی اریزو : انشالله مجوز میخورید
هادی اریزو : بارگیری هر روز انجام میشه چون خیلی ماشین هست برای بارگیری
مسعود : رنگ سفید پیش فروش تاریخ تبدیل 24 اردیبهشت تکمیل وجه 30 فروردین
مرگان : 4 مهر ماشین رو تحویل گربتی هنوز سود تاخیر رو بهت ندادن؟؟
حواله دار شهریور : من حواله ام موعد شهریور هست دیروز برام دعوت نامه اومده تا یک تیر مهلت واریز داره