کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

کمپینی برای نخریدن و واکنش‌ اتاقی‌ها

 یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته در صحنه اقتصادی کشور محل بحث و طرح نظرات مختلف شد و از سویی افکار عمومی و جامعه نسبت به آن واکنش‌های زیادی داشتند، موضوع راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و همچنین واکنش وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به آن بود.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، طی سال‌های گذشته یکی از صنایع داخلی که تا حد زیادی مورد انتقاد مصرف‌کنندگان قرار گرفته صنعت خودروسازی بوده است. منتقدان خودروسازان داخلی معتقدند انحصاری که در سال‌های گذشته در تولید خودروی داخلی وجود داشته عملا باعث شده که کیفیت خودروهای داخلی روز به روز سیر نزولی داشته باشد. آنها بر این باورند که در سال‌های گذشته خودروهای داخلی فقط به لحاظ کمی افزایش تولید داشته‌اند و از جنبه ظاهری تغییر کرده‌اند، به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت آنها نیست.
 
از طرف دیگر هم قیمت بالای خودروهای داخلی و جهش آن در چند سال اخیر زمینه نارضایتی بیشتر مصرف‌کنندگان را فراهم کرد؛ به ویژه وقتی که بعد از حصول توافق هسته‌ای صحبت‌هایی مبنی بر ارزان‌شدن خودروهای داخلی در محافل مختلف مطرح شد و به نوعی تصور ارزان شدن خودروهای داخلی را در بین مردم ایجاد کرد اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد و وزیر صنعت تصریح کرد که خودروسازان، شورای رقابت و وزارت صنعت به دنبال کاهش قیمت خودرو نیستند.
 
نعمت‌زاده همچنین عنوان کرد که کاهش قیمت خودرو در صورتی محقق می‌شود که قیمت ارز کاهش یابد که دولت با ذکاوت و بدون دخالت در بازار، قیمت ارز را تثبیت کرده است.
 
به گفته وی اگر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش ندهند در اصل یعنی قیمت را کاهش داده‌اند.
 
اما در روزهای گذشته راه‌اندازی کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی و واکنش وزیر صنعت به این کمپین، بازتاب گسترده‌ای در عرصه عمومی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی داشت و ناظران عرصه اقتصادی هم در قالب موافق یا مخالف نسبت به این کمپین واکنش‌های متفاوتی داشتند.
 
در این مدت بیشتر کسانی که با رویکرد و راه‌اندازی این کمپین مخالفت کردند بر این باورند که تحریم خودرهای داخلی نتیجه‌ای جز زیان تولید داخلی ندارد و عملا فضا را بیش از گذشته در اختیار واردکنندگان خودرو قرار می‌دهد که به واردات بی‌رویه خودرو دامن بزنند و کارخانه‌های خودروسازی داخلی را به تعطیلی بکشانند؛ اتفاقی که به گفته آنها لطمه جدی به اشتغال در کشور خواهد زد؛ لذا راه‌اندازی چنین کمپینی از منظر آنها نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.
 
اتاقی‌ها نسبت به کمپین نخریدن خودرو داخلی چه واکنش‌هایی داشتند؟
یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که نسبت به این موضوع فعالانه برخورد کرد، بخش خصوصی و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بود که نظرات مختلفی را نسبت به این کمپین و همچنین مسائل مربوط به خودروسازان داخلی مطرح کردند.
 
مجیدرضا حریری - نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - معتقد است که خودروسازان داخلی چندین سال است به مردم زور گفته‌اند و از موضع انحصار، خودشان را به مردم تحمیل کرده‌اند. خودروسازان ما باید بتوانند خود را به‌روز کنند، در غیر این‌صورت هیچ ایرادی ندارد که شرکت‌های خودروسازی داخلی ورشکست شوند.
 
به اعتقاد این فعال اقتصادی، کمپین به‌وجودآمده علیه تولید داخلی نیست بلکه کمپینی علیه خودروسازان است، چراکه خودروسازان مردم را به صف کرده‌اند، پول‌های پیش از آنان گرفته‌اند، بدقولی کرده‌اند و خودروی بی‌کیفیت عرضه کرده‌اند. رفتار خودروساز با مردم سرانجام به جایی رسید که بغض فروخورده مردم علیه خودروساز‌ها تبدیل به ایجاد چنین کمپینی شد.
 
حریری همچنین اضافه می‌کند که خودرو ساز‌ داخلی باید بتواند خود را با شرایط بین‌المللی تطبیق دهد یا اینکه اشکالی ندارد که دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم ورشکست شوند.
 
اما محمدرضا نجفی‌منش - رئیس کمسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران و عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان - که از منتقدین کمپین نخریدن خودروی داخلی است، معتقد است که راه‌اندازی چنین کمپینی نمی‌تواند‌ به نفع اقتصاد ملی باشد.
 
او عنوان می‌کند: کمپینی که در مورد خودروی داخلی راه افتاده است دنبال این است که خودروی داخلی خریده نشود. باید دید اگر خودروی داخلی نخریم چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های خودروسازی و خط تولید داخل تعطیل می‌شوند. آن زمان است که باید خودروی مورد نیازمان را وارد کنیم. آیا چنین اتفاقی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال خواهد بود؟
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی قیمت فعلی خودرو را منطقی می‌داند و معتقد است: به هیچ عنوان قیمت خودرو کاهش نخواهد داشت و حتی افزایش قیمت در بازار خودرو نیز پیش‌بینی می‌شود.
 
به گفته وی، خودروسازان داخلی در سال 1391 و 1392 بیش از 6000 میلیارد تومان زیان دادند و هنوز هم یکی از شرکت‌های خودروسازی با زیان، خودرو‌های خود را می فروشد، پس اصلا محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.
 
از سوی دیگر محمد لاهوتی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس کنفدراسیون صادرات، راه اندازی چنین کمپینی را واکنشی منطقی نسبت به عملکرد خودررو سازان داخلی می داند.
 
وی بر این باور است که با توجه به فرصتی که در سال‌های گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشته و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرف‌کنندگان جلب نشده است و این کمپین تنها راه برای مصرف‌کنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین معتقد است: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند اما عملا کیفیت خودرو‌ها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است.
 
به گفته وی اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود، قطعا با نخریدن و تحریم مواجه می‌شود.
 
حال باید دید راه‌اندازی چنین کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی چه تاثیری بر تولیدکنندگان داخلی خودرو می‌گذارد؟ آیا طرح چنین انتقاداتی از خودروسازان به فرصتی برای بهتر شدن کیفیت خودروهای داخلی منجر می‌شود یا اینکه با تحریم خودروهای داخلی از سوی مصرف‌کنندگان، خودروسازان با تهدید جدی برای تولیدات و عرضه محصولاتشان مواجه می‌شوند؟

منبع

ایسنا

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی , اتاق بازرگانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس 14اردیبهشت : برای من زده خطاي مجوز شماره گذاري یعنی چی؟ به پشتبانی زنگ زدم گفت مشکلی نداری
X5 : تحویل 90 روزه بودی؟ تحویلشون اواخر دی هست چجوری حساب کردی
رضا بهمن ماهی : سلام من ۱۹ مرداد تکمیل وجه کردم ۲۵ اذر فاکتور شدم ۳۰ اذر تحویل گرفتم سهند سفید ایشالله همه شما هر چه زودتر تحویل بگیرید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان شهریوری لطفا شماره پذیرشتون رو زیر این پیام بنویسد انگار خیلی شماره پذیرش های شهریور باهم اختلاف دارن شماره پذیرش خودم 12070096
شاهین جی هفته چهارم شهریور : آره واقعا اصلا شهریور انگار قراره نیست سایپا یه حرکتی برامون بزنه بخدا دیگه خسته شدیم
ناشناس : شاهین GL ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ قیمت بازار
پیمان : سلام ثبت نام تاریخ۱۴۰۴/۰۶/۲۸ بود تاریخ تحویل ۱۶ اذز خودرو t9 میگن شاسی نخورده هنوز کسی هست تو این تاریخ ثبت نام کرده باشه شاسی شده باشه ممنون
حمید 57 : منم مهر هستم هنوز دعوتنامه نفرستادن زنگ زدم پشتیبانی گفت 50 روز دیگه ،البته اونا خودشونو خبر ندارن همینجوری الکی یه چیزی میگن
J7 meshki : خسته نباشید واقعا زحمت کشیدید واسش
محسنj7 : دوستان عزیز در پیش فروش هایی که سود مشارکت لحاظ کردن فقط همون سود رو محاسبه میکنند طبق پیگیری های من و‌دوستان دیگر‌ که بر خلاف مصوبات 473 و 563و 744 شورای رقابت هست‌ . ک شخصا وزارا صمت و ۱۲۴ و بازرسی کشور شکایت کردم. ولژ تنها جوابی ک دادن اینه باید شکایت قضایی انجام بدین در دفاتر الکترونیک قضایی شهر با ارایه مستندات و اشاره به همین مصوبات قانونی. حنی پس از پرداخت دعوتنامه و‌تخویل خودرو هم امکان شکایت هست . فقط کپی برابر اصل مسندات را داشته باشین. موفق باشید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : قیمت نهایی کارخانه وانت اکستند 1177500یک میلیاردو صدو هفتادوهفت میلیون وایران جیب هم 1180 امروز قیمتو زده
مسعود : این چه وضعیتیه واسه مردم درست کردن اخه چرا ماشین مردمو نمیدین لعنتیا چرا فاکتور نمیکنین
پانا دی : قالپاق سفید
کوئیک : شما ماشینو تخویل نگرفیتید هنوز
پویا : سلام دوستان کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده با تشکر
ساینادوگانه : من هم ساینا دوگانه پذیرش 25 آذر 403 و تکمیل وجه 17 مرداد 404 هنوز فاکتور نشده خدا لعنتشون کنه
31شهریور : به خدا واسه شرکت زشته یه وانت سبک شهری پول نقد بدی موعد 30روزه الان نود روزه.زشتههههههه
سیدمحمد : دورهفتم بله حتمابرونمایندگی انجام بده تاپرونده ت تکمیل بشه
سیدمحمد : دورهفتم
کوییک اس : سلام بچه ها خطای مجوز شماره گذاری یعنی چ؟؟