رکود و کاهش قیمت در بازار داخلی‌ها

رکود و کاهش قیمت در بازار داخلی‌ها

 گروه خودرو: تابستان در حالی به واپسین روزهای خود نزدیک می‌شود که بازار خودرو کشور همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان کماکان میلی به خرید و فروش خودرو ندارند.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مراجعه مشتریان بسیار کم شده و با وجود ارائه تخفیف‌های بعضا گزاف و همچنین تغییر روش‌های فروش، کمتر کسی برای خرید خودرو اقدام می‌کند و همه به نوعی منتظر آینده‌اند.

این انتظار از سه جنبه مهم است؛ اول اینکه مشتریان گمان می‌کنند با تداوم نخریدن خودرو، شرکت‌های خودروساز داخلی مجبور به کاهش قیمت خواهند شد؛ دوم اینکه خودروهای روز و با کیفیت خارجی در آینده نزدیک در بازار ایران عرضه خواهند شد و سومین گمان مشتریان نیز ورود خودروهای ارزان به کشور است.

هرچند هر سه این انتظارات سبب شده‌اند مشتریان زیادی بازار خودرو کشور را تحریم کنند، اما کارشناسان و فعالان بازار همچنان معتقدند که دلایل مزمن و اصلی رکود فعلی، قدرت خرید پایین، قیمت بالا و کج رفتاری‌های خودروسازان است.

حتی در تحقیقی که خودروسازان به تازگی انجام داده‌اند، مشخص شده که ریشه‌های قهر مشتریان با بازار و تشکیل کمپین علیه خودروهای داخلی، مسائلی مانند قیمت بالا ، کیفیت پایین و رفتارهای نامناسب شرکت‌های خودروساز در قبال آنها (مشتریان) است.

در این شرایط اما خودروسازان گویا قصد خودزنی نیز دارند، چه آنکه تصمیم به افزایش قیمت محصولات خود گرفته‌اند، آن هم بدون شورای رقابت. آن‌طور که از جاده مخصوص خبر می‌رسد، خودروسازان کشور عزم خود را برای افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت محصولات شان جزم کرده با توجه به مجوزی که از نهادهای دولتی گرفته‌اند، احتمالا به زودی این کار را انجام خواهند داد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت در شرایط فعلی رکود بازار، شاید به ضرر خودروسازان تمام شود، زیرا نه تنها بی اعتمادی عمومی به آنها را بیشتر خواهد کرد، بلکه ممکن است به رکود هرچه بیشتر بینجامد.

به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، مشتریان همین حالا حاضر به خرید خودرو با قیمت‌های فعلی نیستند، چه رسد به اینکه دو، سه میلیون تومان دیگر نیز به این قیمت‌ها اضافه شود. آنها بر این باورند که بازار خودرو در شرایط فعلی کشش افزایش قیمت را ندارد و خودروسازان نباید به واسطه بالا بردن قیمت محصولات شان، به نوعی خودزنی کرده و همین اندک فروش شان را از دست بدهند و نارضایتی عمومی را از خود بیشتر کنند. با این شرایط باید منتظر ماند و دید سرانجام بازار خودرو ایران چه خواهد شد و مشتریان بالاخره با خودروهای داخلی آشتی می‌کنند یا اینکه قهرشان همچنان ادامه خواهد یافت.

 

رکود و کاهش قیمت در بازار داخلی‌ها

اما سری به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینیم افت و خیز قیمتی طی هفته جاری به چه شکل بوده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از تثبیت قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. با این حال، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 با کاهشی 100 هزار تومانی روبه‌رو شده و هم‌اکنون 36 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد.

اما از بازار پژو 405 در مدل SLX نیز خبر می‌رسد که این محصول با توجه به افت قیمت 100 هزار تومانی اش، در حال حاضر 30 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از بازار پژوپارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو 35 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی 100 هزار تومان از قیمت آن کاسته شده است.

همچنین آن‌طور که از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو همچنان 32 میلیون تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر اما دنا نیز که دیگر خبری از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار آن نیست، هم‌اکنون 42 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما تیبا همچنان بدون تغییر قیمتی خاص، کمی بیش از 24 میلیون تومان به فروش می‌رود و این نشان‌دهنده تثبیت قیمت خودرو موردنظر است.

همچنین برای خرید مدل 132 پراید هم در حال حاضر باید 20 میلیون و 500 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر حکایت می‌کند. برای خرید پراید 131 نیز باید 20 میلیون و 250 هزار تومان پرداخت.

اما فعالان بازار از تداوم کاهش قیمت تندر-90 نیز صحبت به میان می‌آورند. بر این اساس، پارس‌تندر قیمتی برابر با 39‌میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت شدید آن طی یکی، دو ماه گذشته حکایت می‌کند. این خودرو پیش‌تر بالای 44 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا دیگر به زیر 40 میلیون تومان رسیده است.

همچنین تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با 47 میلیون و 200 هزار تومان دارد و این نشان‌دهنده افت قیمت حدودا 400 هزار تومانی آن است.

 

بازار وارداتی‌ها هم راکد است

اما از بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی نیز خبر می‌رسد که افت قیمت‌ها در این بازار کم و بیش وجود داشته است، هرچند حرف اصلی را در بازار، تثبیت قیمت می‌زند.

آن‌طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، در بازار خودروهای وارداتی نیز خرید و فروش رونقی نداشته و مشتریان این نوع خودروها نیز در انتظار کاهش قیمت و ورود محصولات جدید پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند.

هرچه هست، هم‌اکنون در بازار، هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 165 میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت دارد. از هیوندایی مدل I20 نیز خبر می‌رسد که افت قیمتی دو، سه میلیون تومانی دامان آن را گرفته و هم‌اکنون می‌توان با 78 میلیون تومان این خودرو را خریداری کرد.

همچنین برای خرید مزدا3 نیز باید 112 میلیون تومان هزینه کرد و این در حالی است که مونتاژ دوباره این خودرو در کشور، سبب افت قیمت آن شده است. مزدا3 تا همین سال گذشته قیمتی برابر با 130 میلیون تومان داشت و این موضوع از توقف تولید آن سرچشمه می‌گرفت، اما از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون برای خرید اپتیما باید 151 میلیون تومان هزینه کرد و این موضوع از تثبیت نسبی قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. همچنین سراتو نیز بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر 114 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که سراتوی مونتاژی سایپا را می‌توان با 76‌میلیون تومان خرید، هرچند مدل مونتاژی در سایپا، یک نسل قدیمی‌تر از سراتوی وارداتی است.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو , خودروسازان , داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

امیر
16

حالا چرا اینقدر عصبانی میشن . آقای مدیر شما وقتی میری شلوار بخری از جنس و مدل لباس خوشت نیاد نمیخری میای بیرون آیا مغازه دار با چماق دنبالت میکنه . ما هم الان از مدل و قیمت ماشیناتون خوشمون نمیاد . این که دیگه عصبانیت نداره . یه موقع سکته میکنی میمیریا انشاال...
16:58  1394/06/19
پاسخ دادن
محمد باقری
16

تنها و تنها چاره کار ما نخریدن است وبس.تحریم تا ورشکستی این دو گاری مونتاژ کن.مردم اطمینان داشته باشید که اینها اصلاح شدنی نیستند.نه جان مردم برایشان مهم است ونه خواسته بر حق مردم.لطفا بیاید با گسترش اطلاع رسانی در این راه به پایان سلطه انها کمک کنیم.
16:14  1394/06/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : میگن 72 ساعت طول میکشه بریه تهران 3 ,4روزم کنترل کیفی طول میکسه بعد زنگ میزنن برای تحویل
تارا تیتانیومv4 : با این حادثه اخیر بندر عباس قطعا به دلیل مشکل عدم تامین قطعات وارداتی علی الخصوص قطعات خودروهای اتوماتیک ،روند صدور فاکتور در ایرانخودرو قطره چکانی خواهد شد
علی تارا 30 بهمن : سلام ، از دوستان کسی خبر نداره سود تاخیر در حمل چطوری محاسبه میشه ؟
تارا : سلام دوستان من دیروز رفتم نمایندگی اونحا با داد و بیداد با دعوا بلاخره امروز ماشینم فاکتور شد سی بهمن تکمیل وجه ۲۹اذر انشالله قسمت شما 😂
احمد123 : سلام تارا اتومات من یک هفته است که فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده چه کار باید انجام بدهم
شاهین اتومات : در مهر 1402 مبلغ 290 تومان بابت پیش خرید یک دستگاه شاهین اتومات از سایپا پرداخت کردیم مطابق قرارداد پیوست با سود مشارکت 19.5 درصد در اسفند 1403 دعوتنامه پرداخت ودیعه دوم صادر گردید که متاسفانه سود مشارکت که 85 میلیون تومان شده بود در نظر گرفته نشده و مبلغ 390 میلیون تومان دعوت نامه صادر گردید پس از پیگیری از شرکت سایپا اعلام کردند که شورای رقابت تبصره ای به خودرو ساز ها داده که خلاف قرارداد منعقده با مشتری می توانند سود مشارکت پرداخت نکنند و فقط نرخ تورم را در نظر بگیرند به همین منظور سایپا 40 میلیون تومان بابت نرخ تورم مطابق پرداخت ودیعه اول برای شما در نظر گرفته و 85 میلیون تومان سود مشارکت را در نظر نگرفته است . لذا مشتری که دو سال در تولید سایپا مشارکت کرده است باید 45 میلیون تومان بیشتر پرداخت نماید .
مهراد : اره خودشه برا هیچ کس فاکتور نشده خیلی دروغ میگه فک کنم اصلا شاهین پلاس ثبت نام نکرده یا پول نداره
تارامارا : بعد سه روز، همچنان منتظر حمل خودرو
میثم : مچکرم انشاالله قسمت شما و همه دوستان بشه در جواب سوال بعضی از دوستان اینه ها برقی نیستن ولی نسبت به مدلی های قبلی مثل ۵ دنده ها خییییلی بهتر شده مخصوصا دنده کشی عالی شده من ۵ دنده سوار شدم انگار گیربکس دنده کشی مشکل داشت دنده جا نمیخورد این عالی عالی شده دنده عقب هم مانیتور داره خطر عقب هم جدید گزاشتن دکمه ها شیشه بالابر هم از کنسول وسط گزاشتن رو تو دری ها که هم عالی شده
مهدی شاهین پلاس اسفندی : آقا منم تکمیل وجه کردم دیروز سخا ثبت شده ولی تکمیل وجه چراغش روشن نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده : پاسخ به صبح میگفتن شهر باید ویرایش بشه ما دوباره از طریق اداره پست انجام دادیم ولی باز همون شهر خورد اصلا مشکل نداشت به تهران زنگ زدم رسیدگی به پرونده رو درخواست دادم 72 ساعته جواب اومد شما هم شکایت کنید وباید به شما پیام بیاد که پرونده درحال رسیدگی هست وگرنه اینجوری خیلی دیر میشه حتی یه کارشناس بمن گفت ماشینت تحویل گرفتی پیگیری کن سود تاخیرش بگیر
علی 10 خرداد : سلام. سورن موتور جدید 10 خردادم هنوز فاکتور نشدم.
مریم : من 20 مهر تکمیل وجه و آبان 1403 تکمیل وجه شدم ولی هنوز فاکتور نشدم اینقدر دروغ تحویل مردم ندید
صبح : به دنا 6 دنده پلاکتون که دیر ارسال شده دلیلشو سامانه سخا میگفتن یا کسری پلاک؟
ع : مغزتو
توحید ارومیه : جود.فک کنم اسمت اقا جواد باشه الفش افتاده.شما سعی کن از 20اردیبهشت پولت اماده باشه چون از 20اردیبهشت تا 25خرداد احتمال داره دعوتنامه ات بیاد.دعوتنامه ات هم بیاد حدودا 14روز فرصت تکمیل وجه داری
توحید ارومیه : امین اگه روند فاکتور کردن روند طبیعی و عادی خودش رو طی کنه و فاکتور متوقف نشه حدودا 10.12روزی طول میکشه تا نوبت فاکتور به شما برسه
نازنین : قبلا اره میدادن
توحید ارومیه : شمس بعضی از شهرها پلاک ازاد دارن و هنوز پلاکشون تموم نشده.اون شهر ها یه سری پلاک چاپ میکنن میفرستن به کارخونه تا بعد از تخصیص پلاک نصب بشن.مشکلی نیست.حدودا یک هفته تا10روز برگ سبز کارت ماشینت با پست میاد .حدودا 1ماه دیگه هم برگ کمپانی و بیمه نامه میاد نمایندگی میری از اونجا میگیری
اشکان : سقف فلز هستید؟ منم فلز تحویل 6 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم فوری سفیدtu5