اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

در حالی که رییس شورای رقابت معتقد به وجود انحصار در واردات خودرو و ترفند نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای رقابتی جلوه دادن واردات این محصول است، معاون سازمان حمایت از رقابتی بودن این بازار سخن می‌گوید.

حدود دو ماه پیش رضا شیوا، رییس شورای رقابت تلویحا اعلام کرد که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به برخی کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند تا روند واردات خودرو به کشور را رقابتی و غیرانحصاری جلوه دهند.

رییس شورای رقابت تاکید کرد که دستورالعمل فعلی واردات خودرو باعث ایجاد انحصار در بازار شده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست ظرف دو هفته نسبت به اصلاح این دستورالعمل اقدام کند، در غیر این صورت این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد.

با وجود این اظهارات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی در راستای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو انجام نداد و شورای رقابت نیز اعلام کرد به دلیل پایان دوره قبلی فعالیت این شورا و عدم تعیین ترکیب اعضا در دوره جدید فعالیت، فعلا امکان تشکیل جلسات و پیگیری موضوع انحصار در واردات خودرو را ندارد.

در چنین شرایطی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، انحصار در واردات خودرو را فاقد موضوعیت دانسته و از ثبت سفارش واردات 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکنندگان غیررسمی و نمایندگی‌های رسمی خبر داده است.

وحید منایی اظهار کرده "واردکنندگانی که توانایی اخذ نمایندگی رسمی ندارند می‌توانند از طریق عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی با نماینده رسمی نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو اقدام کنند و براساس اطلاعات موجود و به استناد دستورالعمل صادره تاکنون حدود 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکننده غیرنماینده و نماینده رسمی به حوزه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است".

این اظهارات در حالی است که با توجه به اظهارات رییس شورای رقابت این شبهه وجود دارد که نمایندگی‌های غیررسمی که عنوان شده مجوز ثبت سفارش واردات خودرو را دریافت کرده‌اند، ممکن است کارمندان و وابستگان به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باشند.

از آن سو نیز بر فرض موفقیت واردکنندگان غیررسمی برای اخذ مجوز واردات از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، مقایسه ترکیب و وضعیت بازار خودروهای وارداتی در سال جاری نشان‌دهنده وجود انحصار در واردات خودرو است.

سال گذشته تا پیش از انحصاری شدن واردات خودرو در بهمن ماه، بیش از 70 درصد میزان واردات خودرو مربوط به واردکنندگان متفرقه و غیررسمی و تنها حدود 30 درصد مربوط به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی بود. این در حالی است که در پنج ماه نخست امسال حدود 17 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که با فرض واقعی بودن ماهیت 3700 دستگاه خودروی ثبت سفارش شده به نام واردکنندگان غیررسمی، در خوشبینانه‌ترین حالت (با توجه به اینکه صرف ثبت سفارش به معنای وارد شدن خودرو نیست و همچنین ثبت سفارش 3700 دستگاه خودروی یاد شده مربوط به بازه زمانی هفت ماهه از بهمن سال گذشته تا شهریور ماه امسال است) تنها حداکثر 20 درصد از واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه صورت گرفته است.

درواقع انحصاری شدن واردات خودرو موجب شده که سهم بیش از 70 درصدی واردکنندگان متفرقه از واردات خودرو در سال گذشته به کمتر از 20 درصد در سال جاری کاهش یابد. البته با توجه به سخنان رییس شورای رقابت، در واقعی بودن همین سهم 20 درصدی نیز ابهام وجود دارد.

این وضعیت در حالی است که پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.

فربد زاوه اظهار کرده بود:" در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد".

چندی پیش نیز رضا رحمانی - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس،برخی گزارش‌ها مبنی بر گران‌فروشی شدید برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران را تایید کرده بود.

در چنین شرایطی امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است:" مشخص نیست به چه دلیلی واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده آن هم در شرایطی که نمایندگی واردات سه برندی که 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند، در اختیار یک خانواده است. براساس علم اقتصاد و تجربیات گذشته، ایجاد انحصار در هر بازاری منجر به رانت و فساد می‌شود".


منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودروی وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امین
0

تحلیل نویسنده در مورد 20درصد واردات توسط واردکنندگان شخصی درست نیست چ.ن وارد کنندگان غیر رسمی می تونستن با ثبت سفارش پارسال در سال جاری خودرو وارد کنند!
درمورد فروش گارانتی با یکی از نمایندگان رسمی که صحبت کردم اول که فروش به کارمندان رو کلا رد می کرد و در کل هم برای فروش گارانتی راضی بنظر نمی رسید و میگفت مبلغ دریافتی بابت گارانتی 3درصد مبلغ خرید خودرو در خارج کشور مطابق اسناد هست که مبلغ کمی میشه مثلا برای گارنتی یک خودرو که تو بازار حدود 200 میلیون قیمت داره از وارد کننده شخصی حدود 2میلیون و نیم بابت قرارداد گارانتی پرداخت می کنه که برای وارد کننده رسمی هزینه گارانتی اون ماشین بیشتر تموم میشه
11:11  1394/06/11
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا تیتانیومی : تارا دستی تیتانیومی تحویل اسفند ۳۰ از نمایندگی پرسیم جمعا ۷۵ ماشین تیتانیوم نقره ای تا ۳۰ اسفند باقی مانده که روزانه ۴ ماشین فاکتور میکنن بدبینانه ترین حالت ۱۹ روز آینده فاکتور خواهد شد طبق استعلامی از سازمان
شاهین جی : بله خط تولید شاهین جی رو بخاطر نداشتن سانروف متوقف کردن بنده پذیرش ۱۴ آذرم
الهام : کسی به تازگی ماشینJ4 ثبت نام کرده؟تحویلش چجوریه؟
چانگان cs55 : من چکم ۴ بهمن صادر شده هنوووووز خبری نیست
بک3 : خودرو بک تحویل اسفند هنوز شاسی نشده
بهارj7 : دوستان با توجه به تجربیاتی که دارید خرید نقدی انجام دادم تحویل 90 روزه معمولا چقدر تاخیر داره ؟ممنون میشم
بستان j4 : فاطمه جی ۴ کی پلاک شدین؟ از کی بارگیری شدین؟
سایپا کلاهبردار : خیر متوقف نشده من الان زنگ زدم سایپا گفتن سانروف ندارن اطلس و شاهین جی تحویل نمیدیم منتظریم قطعه ها برامون بیاد،اینکه خط تولید متوقف شده دروغه
علی : البته "سامان فیروزی" ...
شاهین جی : من تکمیل وج 28اذرم تحویل 28اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشن شاهین جی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دعوت کننده : دعوتنامه هرماه یکماه قبلش میاد اگه تیرماه هستی دعوتنامه خرداد میاد
Quick gxr l مشکی : پذیرش 17 مرداد تحویل اسفند پلاک آنلاین شد چقد طول میکشه بدن؟
علیرضا : الان زنگ زدم 096550 گفت تا 17ام مهر فاکتور شده. گفتم بابا یسری ها عکس میفرستن 18ام فاکتور شدن طرف گفت شاید استثنا هم باشه ولی کلا تا 17ام فاکتور شده. سانروف نیست فعلا خبری از فاکتور هم نیست. طرف ادم باحالی بود. گفتم راستو حسینی چه خبره. گفت ما هم نمیدونیم هیچی به ما نمیگن. فقط گفتن مشتری ها رو یجوری جواب بده. ولی تا 17ام فاکتور شده و فعلا خبری از فاکتور شدن نیست. خدا شاهده اعتماد به نفسمو از دست دادم. هیچ جا نمیتونم برم. همه منو سوژه کردن. بد بختی نمیتونیم انصراف هم بدیم. بخدا حاضر الان یه پراید داشتم. شیر تو این شانس شخمیم. اگر این 400 تومن رو داده بودم پیش قسط جک j4 الان قسطش تموم شده بود ماشین هم داشتم
آریایی : سلام اگه واقعیت داره 18 مهرفاکتور شده بگید منم 19مهر هستم
علیرضا : بخدا الکیه. چرتو پرت میگن. من امروز زنگ زدم گفت تا 17 فاکتور شده. از بهمن ماه دیگه فاکتور نشده
دریا : من 18 مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم
سعید : بخدا الان دو ماهه میزنه خطایی مجوز شماره گذاری
کوییک اس : این خطای مجوز شماره گذاری کی قراره درس شه
X22poro : 🚘 گول اعلام قیمتهای مدیران خودرو را نخورید! تا زمانی که مدیران دست از بند 49 و به اصطلاح دیون دولتی برنداشته از مدیران خودرو خرید نکنید. این شرکت سال گذشته با همین حربه عدد قابل توجهی از مردم پول دریافت کرد و امسال با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز تکلیف بند 49 را مشخص نکرده و چیزی که ما شاهد آن هستیم، کند کردن فاکتور و کاهش شدید (و نزدیک به صفر) ترخیص خودروهای پلاک شده است که کف کارخانه خاک میخورد و از موعد تحویل آن ها گذشته است. مدیران خودرو تنها شرکتی است که 5 شنبه ها را غیر کاری حساب می کند و 90 روز تحویل آن عملا 5 ماه می باشد که تازه بعد از این زمان طولانی وارد تاخیرهای این چنینی هم می شوید. ❌ تنها در صورتی از مدیران خودرو خرید کنید که قیمت و دیون کاملا مشخص و قطعی باشد. ✅
سعید : اسفند فاکتور کردن ماشینو ولی هنوز میزنه خطایی مجوز شماره گذاری کی درست میشه