اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

اختلاف نظر شورای رقابت و سازمان حمایت در مورد واردات خودرو

در حالی که رییس شورای رقابت معتقد به وجود انحصار در واردات خودرو و ترفند نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای رقابتی جلوه دادن واردات این محصول است، معاون سازمان حمایت از رقابتی بودن این بازار سخن می‌گوید.

حدود دو ماه پیش رضا شیوا، رییس شورای رقابت تلویحا اعلام کرد که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به برخی کارمندان خود مجوز واردات داده‌اند تا روند واردات خودرو به کشور را رقابتی و غیرانحصاری جلوه دهند.

رییس شورای رقابت تاکید کرد که دستورالعمل فعلی واردات خودرو باعث ایجاد انحصار در بازار شده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست ظرف دو هفته نسبت به اصلاح این دستورالعمل اقدام کند، در غیر این صورت این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد.

با وجود این اظهارات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامی در راستای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو انجام نداد و شورای رقابت نیز اعلام کرد به دلیل پایان دوره قبلی فعالیت این شورا و عدم تعیین ترکیب اعضا در دوره جدید فعالیت، فعلا امکان تشکیل جلسات و پیگیری موضوع انحصار در واردات خودرو را ندارد.

در چنین شرایطی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، انحصار در واردات خودرو را فاقد موضوعیت دانسته و از ثبت سفارش واردات 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکنندگان غیررسمی و نمایندگی‌های رسمی خبر داده است.

وحید منایی اظهار کرده "واردکنندگانی که توانایی اخذ نمایندگی رسمی ندارند می‌توانند از طریق عقد توافقنامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی با نماینده رسمی نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو اقدام کنند و براساس اطلاعات موجود و به استناد دستورالعمل صادره تاکنون حدود 3700 دستگاه خودرو از طریق عقد توافقنامه بین واردکننده غیرنماینده و نماینده رسمی به حوزه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است".

این اظهارات در حالی است که با توجه به اظهارات رییس شورای رقابت این شبهه وجود دارد که نمایندگی‌های غیررسمی که عنوان شده مجوز ثبت سفارش واردات خودرو را دریافت کرده‌اند، ممکن است کارمندان و وابستگان به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باشند.

از آن سو نیز بر فرض موفقیت واردکنندگان غیررسمی برای اخذ مجوز واردات از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی، مقایسه ترکیب و وضعیت بازار خودروهای وارداتی در سال جاری نشان‌دهنده وجود انحصار در واردات خودرو است.

سال گذشته تا پیش از انحصاری شدن واردات خودرو در بهمن ماه، بیش از 70 درصد میزان واردات خودرو مربوط به واردکنندگان متفرقه و غیررسمی و تنها حدود 30 درصد مربوط به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی بود. این در حالی است که در پنج ماه نخست امسال حدود 17 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که با فرض واقعی بودن ماهیت 3700 دستگاه خودروی ثبت سفارش شده به نام واردکنندگان غیررسمی، در خوشبینانه‌ترین حالت (با توجه به اینکه صرف ثبت سفارش به معنای وارد شدن خودرو نیست و همچنین ثبت سفارش 3700 دستگاه خودروی یاد شده مربوط به بازه زمانی هفت ماهه از بهمن سال گذشته تا شهریور ماه امسال است) تنها حداکثر 20 درصد از واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه صورت گرفته است.

درواقع انحصاری شدن واردات خودرو موجب شده که سهم بیش از 70 درصدی واردکنندگان متفرقه از واردات خودرو در سال گذشته به کمتر از 20 درصد در سال جاری کاهش یابد. البته با توجه به سخنان رییس شورای رقابت، در واقعی بودن همین سهم 20 درصدی نیز ابهام وجود دارد.

این وضعیت در حالی است که پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.

فربد زاوه اظهار کرده بود:" در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد".

چندی پیش نیز رضا رحمانی - رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس،برخی گزارش‌ها مبنی بر گران‌فروشی شدید برخی نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران را تایید کرده بود.

در چنین شرایطی امرالله امینی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است:" مشخص نیست به چه دلیلی واردات خودرو منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شده آن هم در شرایطی که نمایندگی واردات سه برندی که 70 درصد بازار خودروهای وارداتی را تشکیل می‌دهند، در اختیار یک خانواده است. براساس علم اقتصاد و تجربیات گذشته، ایجاد انحصار در هر بازاری منجر به رانت و فساد می‌شود".


منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودروی وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

امین
0

تحلیل نویسنده در مورد 20درصد واردات توسط واردکنندگان شخصی درست نیست چ.ن وارد کنندگان غیر رسمی می تونستن با ثبت سفارش پارسال در سال جاری خودرو وارد کنند!
درمورد فروش گارانتی با یکی از نمایندگان رسمی که صحبت کردم اول که فروش به کارمندان رو کلا رد می کرد و در کل هم برای فروش گارانتی راضی بنظر نمی رسید و میگفت مبلغ دریافتی بابت گارانتی 3درصد مبلغ خرید خودرو در خارج کشور مطابق اسناد هست که مبلغ کمی میشه مثلا برای گارنتی یک خودرو که تو بازار حدود 200 میلیون قیمت داره از وارد کننده شخصی حدود 2میلیون و نیم بابت قرارداد گارانتی پرداخت می کنه که برای وارد کننده رسمی هزینه گارانتی اون ماشین بیشتر تموم میشه
11:11  1394/06/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : سلام دوستان بلاخره نمایندگی تماس گرفت و ماشین را تحویل داد اما یی مورد پیش اومد که حس میکنم ماشین هنگام گاز دادن با تاخیر حرکت می‌کنه ماشین برا3ثانیه گاز میخوره بعد حرکت می‌کنه خواستم ببینم کسانی که تحویل گرفتن به همین شکله و ذات گیربکس اتومات همین شکلیه
شاهین : چجوری باید تکمیل وجه کنم؟
حنیفی : داداش کجا تموم میشه؟!؟! من 23 اسفند تکمیل وجه کردم فعلا هیچ خبری نیست. دیروز رفتم نمایندگی، گفت حالا حالاها باید صبوری کنید.
مهدی : سلام اگه تکمیل وجه نکنید بله
شاهین : اقا من نصف پول GL رو دادم،تحویل زده هفته چهارم شهریور،به نصف دیگش افزایش قیمت میخوره؟! کسی خبر داره؟
سیروان : دوستان عزیز ایران خودرو بخشنامه داده پیش فروش ها شامل افزایش قیمت نمیشه این سایپای خراب شده هم افزایش نده
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : شرکت سایپا فک کنم هفته ای یه دونه ماشین فاکتورمیکنه.لامصب ها ماشین هایی رو که تکمیل وجه کردن چن ماه پیش؟تحویل مردم بدین..انگاری ماشینها رو گرو گذاشتین پیش خودتون
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا20 ام فاکتور شده . ولی حدود 3 هفته اس رو همین تاریخه و فاکتور جدیدی نشده
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟
ممد : سلام دوستان پیش فروش که دیروز براشون دعوتنامه صادر شده با توجه به اعلام و تاکید امروز وزارت صمت از واریز هر گونه وجه به حساب ایرانخودرو فعلا خودداری کنن قیمتهای جدید در حال محاسبه و به زودی اعلام خواهند شد قیمتای جدید هم یقینا از قیمتی که ایرانخودرو سر خود اعلام کرده پایین تر هست پس دوستان واریز رو نگه دارین واسه روزای آخر تا ببینیم تکلیف چیه منم خودم پیش فروش تیر هستم انشالله که قیمتا اصلاح میشه
علی اریزو 5 : سلام بله همینطوره بعضی از با من 23 بهمن ثبتنام کردن قبل عید فکنم 25 اسفند فاکتور شدن و به دیون نخوردن. خیلی شیر تو شیر این شرکت.
اپشینال تیر : شما تحویل مردادی حالا زوده براتون هنوز خرداد مونده
وحید : کدوم برنامه فروش بودید؟
وحید : شما رزرو بودید؟ واریزیت کی بوده؟
هادی اریزو : من 28 خرداد هستم یعنی زودتر شما اسم نوشتم دیون دادم شما چه جوری دیون ندادی حتی از 403 دیون گرفتن بعد شما دیون ندادی جوک مگر