بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

خودروهای سواری و پیکاپ‌ها، تنها خودورهایی نیستند که در زمینه کاهش مصرف سوخت دستخوش تغییرات شده‌اند. کمپانی دایملر به تازگی اعلام کرده است کشنده Frieightliner SuperTruck که توسط این کمپانی تولید می‌شود بحران انرژی را مد نظر قرار داده است و در مقایسه مدل پایه که در سال 2009 تولید می‌شد، میزان مصرف سوخت را 115 درصد کاهش داده است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت مصرف سوخت مدل 2015 این کشنده حدود 22 لیتر در هر صد کیلومتر است. شاید زیاد تأثیرگذار نباشد ولی به کامیونی فکر کنید که به همراه بارش  حدود 30 تن وزن دارد، با سرعت میانگین 105 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند و می‌تواند مسافتی معادل 500 کیلومتر را بپیماید. بهتر است بدانید نیروی پیشران این کشنده زیبا را یک موتور توربودیزل 10.7 لیتری تأمین می‌کند که قادر است 390 اسب‌بخار نیرو و حدود 1,898 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گفتنی است تلاش‌ برای کاهش مصرف سوخت از سال 2009 شروع شده و هدف این بوده است که میزان مصرف 50 درصد کاهش پیدا کند.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015 بیشتر پیشرفت‌هایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته است به خاطر طراحی بدنه کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015 است. جلو پنجره فعال، بسته به مقدار نیاز به خنک شدن موتور، باز و بسته می‌شود، پنل‌های جانبی نیز روی تایرها را می‌پوشانند. شیشه جلو شیبدار، آینه‌های جانبی آیرودینامیک و تایرهای کم مقاومت نیز نقش موثری در پایین آوردن مصرف سوخت بازی می‌کنند. با این حال، پیشرفت‌ها در زمینه مهندسی بسیار بیشتر از این بوده است. در ساخت بدنه از مواد بسیار مقاوم استفاده شده و باعث شده است وزن کشنده 318 کیلوگرم پایین بیاید و هندلینگ نیز بسیار بهبود پیدا کند. روغن‌هایی که در موتور و گیربکس استفاده می‌شوند نیز فرمولی خاص و گران‌روی کمتری دارند تا عملکرد را بالا ببرند. پنل‌های جانبی مانع ورود هوا به قسمت زیرین کشنده می‌شوند و آشفتگی هوا در اطراف تایرها را به حداقل می‌رسانند.

 

طراحی داخلی

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

کامیون‌های بزرگ و مدرن امروزی در واقع نوعی کاروان نیز به شمار می‌روند چون پشت صندلی‌های جلو چند تختخواب وجود دارد، کمپانی دایملر نیز بیشتر با این هدف که وزن این قسمت را پایین بیاورد، طول آن را افزایش داده است. این فضای از یک طراحی منطقی برخوردار است و هیچ فضایی هدر نرفته است، همه مواد مصرفی نیز سبک وزن هستند. حتی کابینت‌ها نیز از فیبر کربن ساخته شده‌اند.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

طراحی داخلی کشنده کشنده دایملر SuperTruck بسیار آینده‌نگرانه است. صندلی‌ها از نیز از چرم آلکانترا ساخته شده‌اند و چراغ‌های LED فضا را روشن می‌کنند.

 

موتور

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بسیاری از کارهایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت صورت گرفته در قسمت موتور بوده است. کمپانی دایملر از پیشرفته‌ترین موتور در کنار اجزائی که مقاومت را پایین می‌آورند استفاده کرده است. موتور جدیدی که در این کشنده به کار گرفته شده است 10.7 لیتر حجم دارد و هنوز ساختار سنتی شش سیلندر خطی را حفظ کرده است. مهندسین یک روکش مخصوص نیز بر روی اجزاء داخلی به ویژه اجزاء داخلی جداره‌های سیلندر کشیده‌اند تا سرعت حرکت سیلندرها افزایش پیدا کند. واتر پمپ دارای سرعت‌های مختلفی است، در داخل موتور نیز از روغنی با گران‌روی پایین استفاده شده است. در کنار موتور توربو دیزل، گیربکس دوازه سرعته و دو وضعیتی Detroit DT12 قرار می‌گیرد.

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

این گیربکس از فناوری‌های Direct Drive و eCoast و Predictive بهره می‌برد که در کنار هم باعث می‌شوند تعویض دنده‌ها به جا و به موقع صورت بگیرد و نیروی خروجی موتور بر اساس سرعت کشنده تنظیم بشود. در پشت موتور، سیستمی تعبیه شده است که گازهای موتور را از NOx (اکسیدهای منو نیتروژن) پاک می‌کند. این سیستم فشتر بسیار کمی در پشت موتور ایجاد می‌کند و باعث می‌شود موتور نرم‌تر کار بکند، از طرفی دمای لوله اگزوز نیز پایین می‌آید. این سیستم از هوای داغ استفاده می‌کند تا در یک بویلر بخار آب تولید کند. بعداً از این بخار برای تولید برق و راه اندازی لوازم برقی استفاده خواهد شد. متأسفانه این سیستم در حال حاضر نمی‌تواند نیروی برق لازم برای راه اندازی تمام لوازم را تأمین کند ولی امید است در آینده این امر امکان پذیر بشود.

 

رقبا

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

یکی از رقبای سرسخت کشنده دایملر SuperTruck، کشنده Peterbilt است. البته کشنده Peterbilt زیاد آیرودینامیک نیست و مصرف سوخت آن به حدود 25 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد. با این که این میزان نسبت به مصرف یک کشنده معمولی کمتر است ولی باز هم به پای مصرف سوخت پایین کشنده دایملر SuperTruck نمی‌رسد.

 

نتیجه‌گیری

بررسی کشنده دایملر SuperTruck مدل 2015

بسیار جالب است که می‌بینیم کامیون‌ها و کشنده‌ها سبز و کم آلاینده می‌شوند، از مواد سبک وزن ساخته می‌شوند و از بخار آب برای راه اندازی سیستم‌ها استفاده می‌کنند. با در نظر گرفتن مسافتی که کامیون‌ها ظرف مدت یک سال می‌پیمایند، این میزان مصرف سوخت می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. البته شاید سال‌ها طول بکشد تا این سیستم‌های کاهش مصرف راه خودشان را به سوی کامیون‌ها و کشنده‌ها باز کنند ولی جای خوشحالی است که مهندسانی در این زمینه پیش قدم شده‌اند.


منبع

TopSpeed

برچسب : دایملر , دایملر SuperTruck






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: mojtaba .a
1

ای کاش رانت ها برداشته میشد و اینا وارد میشدن ولی چون سودی ندارن واسه کارخونه های ایرانی و دست اندر کاران خوب محال هست هنوز تو سواری ها حل نمیشه و از موضع خودشون کنار نمیرن با وجود کمپین
00:05  1394/08/08
پاسخ دادن
امین
8

اميدوارم امكان ورود كشنده هاي جديد تسهيل بشه و رانت ايران خودرو و سايپا كنار گذاشته بشه
باتوجه به مسافت بالايي كه كاميون ها طي مي كنند موتورهاي بهينه سازي شده بشدت در مصرف سوخت سالانه تاثير گذارن و البته كشنده هاي جديد ايمني و آسايش بيشتري هم دارند
08:45  1394/06/09
پاسخ دادن
سیاوش س
16

فقط حمام و توالت توش نگذاشتن. واقعاً شاهکاره . فکر کنم همین ها باشه که استاندارد مصرفشون 15 سال هست ولی مابقی فقط 5 سال اجازه تردد دارند.
21:01  1394/06/08
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟
سارا : 14خرداد
بهنام : سلام ببخشید موعد تحویلت کی بوده ؟
اپشنال : منم خردادم نشده
بهار 403 : سلام لطفاً کسی ک شرایطش مشابه منه راهنمایی کنه من 207 سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودم یکبار پارسال دعوت نامه پیشنهادی پانا برام اومد واریز نکردم از اون موقع تا الان خبری نشده کسی اطلاعی نداره از کجا پیگیری کنم
فرشیدخاطری : Arizo 6پرو من مهرماه اقساطی آریزو 6پرو ثبت نام کردم برج 9فاکتور شده پلاک شده مدارکش اومده تازه درخواست کارت سوخت هم دادم کارت سوختش آمد ولی هنوز ماشین مجوز خروج نگرفته هرچی هم زنگ میزنم صدای مشتریان میگه دست ما نیست دولت مجوز خروج نمیده اگه دولت مجوز خروج نمیده چرا مجوز صدور پلاک میدن خلاصه گول تبلیغات الکی مدیران خودرو رو نخورید من وقتی ثبت نام کرم گفتن قبل ازعید ماشینو تحویل میگیری