خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند. این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛
اما راه مقابله با این کار، ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری، خود را برای رقابت در بازار آماده کرده و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.
جدول کمیسیون ویژهدر روزهای گذشته و بعد از توافق هسته ای، بسیاری از تولید کننده های خارجی از جمله چند تولید کننده بزرگ خودرو تقاضای بازگشت به بازار ایران را داشتند، همچنین ثبات قیمت ارز و کاهش برخی مواد اولیه در بازار نیز باعث شد تا مردم در انتظار کاهش قیمت خودرو های تولید داخل باشند.
اما بر خلاف انتظار مردم یکباره مسئولان خودروسازی کشور بار دیگر ساز ناکوک در دست گرفتند و بر خلاف این انتظارات اعلام کردند نه تنها قیمت خودرو کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه در روزهای آینده، باید منتظر بالا رفتن همین قیمت ها هم باشند.
نکته جالب اینکه این حرف ها در حالی گفته می شود که هم اکنون بهای خودرو در بازار نسبت به قیمت کارخانه پایین تر است و تقاضا برای خرید خودرو نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است، همین اقدامات بار دیگر باعث قهر مردم از تولید کننده های داخلی شد.
مردم در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده کمپین های نخریدن خودرو راه انداخته اند، ولی این بار هم به جای جلب رضایت مردم، مسئولان خودروسازی شروع به فرافکنی کردند و ادعا داشتند راه اندازی این نوع کمپین ها تأثیری بر فروش محصولات آنها ندارد.
هرچند به نظر می رسد با توجه به دسترسی خودروسازهای داخلی به منابع دولتی، شاید این کمپین ها آنگونه که باید در کار خودروسازی ها تأثیر گذار نباشد و این افراد بتوانند از طریق برخی اقدامات و حمایت های دولت،بخشی از هزینه های خود را تا مدتی تامین کنند، گویا هجمه نخریدن در حال اثرگذاری است.
در روزهای گذشته، خودروسازی ها شروع به استفاده از ترفندهای دیگری برای ترغیب مردم و بی اثر کردن کمپین های مردمی کرده اند؛ از جمله اینکه در مصاحبه های مختلف و ناشناس صحبت از پشت پرده های نامرئی می کنند و قصد این را دارند که حرکت های مردمی را به بحث وارد کننده های خودرو های چینی وصل کنند.
در نگاه اول، شاید این دیدگاه خودروسازی ها کمی هم به واقعیت نزدیک باشد، اما به هر حال، خودروسازی ها برای بقا به جای این نوع اقدامات، بهتر است خود را برای رقابت در این بازار آماده کنند، این احتمال وجود دارد که واردکننده ها نیز بخواهند از این حرکت های مردمی استفاده ببرند؛ اما راه مقابله با این کار ترغیب مردم برای خریدن نیست، بلکه اصلاح ساختار خود تولید کننده هاست، دیر یا زود بالاخره باید این تولیدکننده های انحصاری خود را برای رقابت در بازار آماده کنند و برای اینکه بتوانند حداقل بخشی از بازار را داشته باشند، اندکی تغییر در محصولات خود ایجاد کنند.
سید محمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: به نظر می رسد بر خلاف گفته های نعمت بخش، خودرو نخریدن مردم اثرات خود را گذاشته است، زیرا هنوز مدت زمان زیادی از حرف های رئیس انجمن خودروسازی نگذشته که اکنون افرادی پیدا شده اند و کمپین نخریدن خودرو را به گردن برخی افراد پشت پرده می اندازند.
این افراد تا چند روز پیش و حتی همین اکنون هم به فکر بالا بردن قیمت خودرو هستند، انتظار هم دارند که مردم هر چه اینان می دهند را قبول کنند، هم اکنون قانون می گوید بدون مصوبه شورای رقابت، هیچ یک از شرکت ها حق افزایش قیمت ندارند، مگر اینکه دولت و شورای رقابت تصمیم داشته باشند، خودرو را از حالت انحصاری بودن خارج کند.
وی گفت: اگر این گونه باشد هم که دیگر مردم تعیین کننده خواهند بود. با این رکودی که در بازار هست، گران کردن نمی تواند هیچ نفعی برای خودروسازی ها داشته باشد و اگر اینها اصرار کنند که قیمت ها را افزایش دهند، رکود را در بازار دامن خواهند زد؛ البته شاید این وام هایی که در بازار می دهند، بتواند برای اینها کاری انجام دهد.
بیاتیان گفت: چیزی که امروز در بازار دیده می شود، این است که قیمت های بازار پایین تر از چیزی است که خودروسازی ها محصولات خود را عرضه می کنند؛ بنابراین، هرگونه افزایش قیمت کنونی هم خلاف قانون و هم به ضرر خودروسازی هاست، مردم دیگر این خودروها را نمی خواهند. نمی شود به زور کسی را مجبور به خرید کالای بی کیفیت کرد؛ اما متأسفانه مدیران این شرکت ها تنها به فکر پر کردن جیب خود هستند و توجهی به این بحث ها ندارند.
این نماینده گفت: هم اکنون بهای ارز به یک ثبات نسبی رسیده است و وارد کردن مواد اولیه هم که مشکلات گذشته را ندارد. همچنین سایر مواد اولیه هم که در کشور تولید و تهیه می شود، از جمله آهن، آلومینیوم و ... نسبت به گذشته کاهش قیمت داشته و حتی برخی از این اقلام تا نصف هم ارزان تر شده اند؛ اما طمع خودروسازی ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم داشته؛ این یک تناقض است، که متأسفانه از این دست در اقتصاد ما زیاد است. وی گفت: ما حقوق به ریال می گیریم، ولی هزینه ها و خریدها و افزایش قیمت ها به دلار حساب می شود. در واقع همه چیز را به دلار حساب می کنیم؛ بنابراین، باید تکلیف خود را در اقتصاد مشخص کنیم.
وی گفت: دولت هم نمی تواند این بار دیگر وارد قیمت گذاری خودرو شود. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است و اگر این بار هم بخواهد وارد شود، مجلس بجد مداخله می کند، خودروسازی ها با این روند در راهی افتاده اند که در حال نابود کردن این صنعت در کشور هستند، شاید کسانی باشند که بخواهند این صنعت را در کشور از بین ببرند و احتمالا خودروسازی ها هم خواسته یا نا خواسته در این مسیر افتاده اند.
نادر قاضی پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در این باره گفته است: هرگونه افزایش قیمت بدون تغییر در کیفیت خودرو پذیرفته نیست. مگر خودروسازی ها چه تغییری در کیفیت خودروهای خود داده اند که امروز بخواهند بار دیگر خودروهای خود را گران کنند؟
وی گفت: امروز قیمت مواد اولیه در بازار 50 درصد کاهش دارد و برای همین باید بهای خودروها کاهش داشته باشد و البته باید گفت که همه چیز کاهش یافته. اگر این ها بخواهند با مردم لج بازی کنند، مردم هم خودرو نمی خرند، در این صورت شرکت های خودروسازی ورشکست خواهند شد.
وی گفت: ادامه این روند، چیزی جز قهر مردم از خودروسازی ها و تعطیلی کارخانه های خودروسازی به دنبال نخواهد داشت. امروز مردم هم دیگر زیر بار زور نخواهند رفت. چرا زمانی که می شود یک خودرو با کیفیت خارجی را با قیمت پایین تر از تولیدات داخلی از خارج تهیه کرد، مردم را مجبور می کنیم که خودرو گران و بی کیفیت سوار شوند؟