خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«خودروهای خوب» کی میرسند؟
1394/05/26
11:30
«خودروهای خوب» کی میرسند؟
تشدید رکود در بازار خودرو کشور در حالی این روزها به سوژهای داغ تبدیل شده که شاید «خوشبینی محض ایرانیها به حضور خودروسازان بزرگ خارجی در جاده مخصوص» و «تولید و عرضه محصولات باکیفیت و دارای قیمت مناسب» بیش از هر مساله دیگری به این رکود دامن زده است.
هرچند این «خوشبینی» طی یک ماه گذشته و پس از «توافق هستهای وین» میان ایران و کشورهای گروه 1+5، شدت یافته است، اما ریشهای حدودا یک سال و نیمه دارد و پس از توافق هستهای ژنو، در میان نه فقط مشتریان بازار خودرو که در بین بخش بزرگی از جامعه ایران به وجود آمده است. توافقهای هستهای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران خوشحال کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» میتواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت. بهعبارت بهتر، بخش قابلتوجهی از ایرانیها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، فعلا خرید خودرو را تحریم کردهاند. آنها در واقع بیم این را دارند که در صورت خرید خودرو در مقطع فعلی، در آینده و پس از ورود محصولات جدید به کشور متضرر شوند، بنابراین فعلا دست نگه داشته و چشم به آینده دوختهاند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و میخواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسبترین و بهصرفهترین خودرو را بخرند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید و یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسهای زمانبر بهشمار میرود و شاید دو سال به طول بکشد. به گفته آنها، از طرفی مشخص نیست خودروهای آینده بازار ایران دارای قیمت مناسبی برای مشتریان باشند، به نحوی که حتی اگر امثال فولکس واگن و فیات و سیتروئن و بنز و... هم به ایران بیایند و خودرو تولید کنند، شاید قیمت محصولات آنها نتواند بخش بزرگی از مشتریان داخلی را راضی و شرایط را برای خودرودار شدنشان فراهم کند.
ورود خودروهای جدید دو سال دیگر
هرچند پس از توافق هستهای وین، اخبار زیادی مبنی بر حضور خودروسازان خارجی در ایران منتشر شد، اما تا به امروز هیچ قراردادی میان آنها و شرکتهای خودروساز داخلی به امضا نرسیده است. نه تنها قراردادی امضا نشده، بلکه نه خودروسازان خارجی برنامهای برای حضور در ایران ارائه دادهاند و نه داخلیها از جزئیات مذاکرات خود با شرکتهای خارجی و زمان حضور آنها در «جاده مخصوص» به میان میآورند. پژو و رنو از فرانسه، فولکس واگن و بنز از آلمان و فیات از ایتالیا، از جمله شرکتهایی هستند که تمایل خود برای حضور در بازار ایران را اعلام کرده و حتی مذاکراتی نیز میان آنها با خودروسازان کشور انجام شده است، اما زمان حضورشان اصلا مشخص نیست. در این بین، حتی پژو و رنو که پیشتر طعم بازار خودرو کشور را چشیدهاند و مذاکراتی بسیار جدی میان آنها و غولهای جاده مخصوص انجام شده نیز جزئیات برنامه خود برای حضور در ایران را اعلام نکردهاند، چه رسد به فولکس و فیات که تازه در مراحل اولیه مذاکرات با ایران خودرو و سایپا قرار دارند. این موضوع به خوبی نشان میدهد حضور بزرگان خودروسازی دنیا در ایران، پروسهای زمانبر به شمار میرود و این طور نیست که از فردای لغو تحریمها، فولکس و فیات و پژو و رنو و... محصولات جدید خود را روانه بازار ایران کنند. آن طور که سعید لیلاز کارشناس اقتصادی کشور در گفت و گو با اقتصادنیوز عنوان کرده، اگر بین خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمی شکل گیرد حداقل دو سال طول میکشد تا آن تفاهم یا قرارداد به مرحله تاثیرگذاری خود بر بازار نزدیک شود. به گفته وی، این گونه نیست که بگوییم مثلا امروز فولکس واگن یا فیات به ایران آمدهاند پس دست نگه داریم و خودرو نخریم تا ارزان شود؛ زیرا ورود خودروهای جدید دو سال طول خواهد کشید. اظهارات لیلاز را دبیر انجمن خودروسازان نیز به نوعی تایید کرده و میگوید که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و نباید تصور کنیم مثلا از شش ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید خواهند شد. احمد نعمت بخش تاکید کرده که پس از تصویب برجام در مجالس ایران و آمریکا، دو سه ماه طول میکشد تا مناقصهها برای حضور خودروسازان خارجی در ایران برگزار و تازه معلوم شود چه شرکتی برنده آن میشود. به گفته وی، پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه باید برای مذاکرات و عقد قرارداد زمان گذاشت و چندین ماه دیگر نیز بابت ساخت قالب خودروهای جدید و تولید و عرضه آنها به بازار حوصله کرد.
خودروهای ارزان میآیند؟
اما دلخوشی دیگر مشتریان ایرانی، ورود خودروهای دارای کیفیت و قیمت مناسب به کشور است، چه آنکه آنها امیدوارند با حضور بزرگان خودروسازی جهان، صاحب محصولاتی ارزانتر و البته با کیفیتتر از خودروهای داخلی شوند. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، تضمینی برای ورود خودروهای ارزان به کشور وجود ندارد؛ زیرا خودروسازان خارجی به هر حال مجبورند در فضای کسب و کار ایران فعالیت کنند و از طرفی، بعید است از پرداخت تعرفه واردات قطعات معاف شوند. به اعتقاد کارشناسان، مساله دیگر اینجاست که کیفیت بالا، قیمت خاص خود را نیز دارد؛ بهعبارت بهتر، این طور نیست که مثلا فولکس و فیات خودروهای باکیفیت خود را با قیمتی ارزان در ایران عرضه کنند و ایرانیها بتوانند با پول پراید و پژو 405، محصولات روز اروپا را سوار شوند. با این حساب حتی با حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز شاید باز هم بخش قابلتوجهی از مشتریان ایرانی نتوانند از این کلاه، نمدی برای خود بسازند و همچنان مجبور به خرید خودروهای داخلی باشند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
رکود بازار خودرو
,
واردات خودرو
,
توافق هستهای
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
6 نظر
کاربر: ژاوی هرناندز
4
یا یه شعر افتادم که میگه : داروگ کی میرسد باران.......
00:31 1394/05/27
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
23
باشه تا دو سال دیگه صبر میکنیم و با ماشین زیر پای خودمون سر میکنیم تا خودروهای با کیفیت بیان
15:40 1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
امیر
27
آقا شما میخواید به ما بگید امیدوار نباشید ما هم اصلا ماشین خاجی نمیخواهیم . اما آیا ماشین داخلی کیفیت و قیمت مناسبی دارد آیا تولید کنندگان داخلی به ما و شعور ما احترام میزارن آیا مصرف کننده برایش ارزش دارد . گلایه مردم بخاطر اینهاست پس ذهنتان را مشغول چیز دیگری نفرمایید . برگردید و راه درست را انتخاب کنید . و تا اون موقع نمیخریم
14:58 1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
30
واي !!!! عجب مطلب جالبي!!!!
خيلي ممنون كه چشم ما رو باز كردين. پس يعني اصلاً دلمون رو خوش نكنيم و به اميد پايين اومدن قيمتها و بالا رفتن كيفيت ماشين ها نباشيم. چه خوب شد گفتين!
پس همين الان بريم نمايندگي سايپا و ايران خودرو و زود ثبت نام كنيم...
...
...
....
...
شرمنده ... ببخشيد يه دويست تومن دستي دارين به من بدين تاكسي بگيرم؟!!!
عزيز دل برادر ! كو پول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
14:30 1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
AUDI R8
12
رونالدو راست میگه
13:53 1394/05/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محمد-::::::::
15 نظر
سوم بهمن
9 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
5 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه تیر
34 نظر
توحید ارومیه
27 نظر
مجید غلامی
22 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳
: ببخشید مرداد
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
جواد شاهین جی
: دوستان برید نمایندگی سایپا بخدا خجالت آور هسته برج2امسال ثبت نام ایرانخودرو کردن امروز تحویل گرفتن منم از آذر ۸ماه درگیر اینا افتادم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳
: شنبه ۱۱ خرداد ساعت یازده جلو در شرکت،،منکه تا فاکتور نشه برنمیگردم شهرستان
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳
: منو همسرمم میایم به امید خدا ،فقط بقیه هم اگه حقتونو میخاید سعی کنید بیاید تعدادمون بیشتر بشه💪💪💪💪💪💪
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
مهدی
: سلام چه تاریخی و آدرس کجاست؟
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
سپهر
: سلام.ما التفاوت 38500رو کدوم قسمت باید بریم پرداخت کنیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳
: منو همسرمم میایم به امید خدا ،فقط بقیه هم اگه حقتونو میخاید سعی کنید بیاید تعدادمون بیشتر بشه💪💪💪💪💪💪
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
فرزاد شاهین جی
: یعنی خیلی بیشرف هستی مسول سایپا برج2ثبت نام کردن ایران خودرو فاکتور شده چچیز بگم ک لایق سایپا باشه
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
داریوش
: لطفا اطلاعات غلط ندین واریزی اسفند ۴۱۹ میلیون بوده و وارزی اردیبهشت ۴۲۵ م چرا دروغ میگید این ۶ م هم که بابت بیمه و مالیات هستش از سود تاخیر شما کم می کنند هر چند از ساییپا خوشم نمیاد ولی لطفا با اعصاب بهم ریخته ما بازی نکنید
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
حمزه شاهین جی
: 👍
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 1.7
علی رضا
: آخر و جان سفید بیشتر بود یا سفید
سایپا کوییک
کوییک gxl
: به نمایشگاه نمیرسه همون توی نمایندگی پولت میدن
دنا 1.7
دنا اپشنال 6دنده
: ماهم حواله خریدیم دسترسی نداریم .نمیدونیم فاکتور شدیم یا نه.دنا شش دنده قالپاق
سورن ELX EF7
بوشهر طرح مادران
: من هم 27ام اسفند پرداخت کردم و تحویل 25خرداد بوده اما متاسفانه فاکتور نکردن و میگن که پرونده دیر فرستادین در صورتی که من فرداش تو نمایندگی قرارداد امضا کردم. خیلی مسخره هست نه شرکت زیر بار میره نه نمایندگی
سایپا اطلس جی
اطلس 12 اسفند
: سلام امروز فاکتور شدم 12 اسفند سفید مشکی
دنا 1.7
دنا اتومات فرسوده 7 مرداد
: دوستان دنا اتومات فرسوده تا کی فاکتور شده دوستان؟
نیسان دیزل
ارتا
: سلام خسته نباشین کسی از نیسان دوگانه خبر داره یانه من 19 سه ثبت نام کردم پذیرش هم شدم دیگه خبری نیست
سایپا کوییک
کوییک gxl
: درود برمنتظران کوییک جی ایکس ال امروز هم کسی فاکتور نشده؟ 😇
سایپا کوییک
gxl مرداد
: ن برای هیچ کسی نیومده ، احتمال داره دعوتنامه مرداد رو با تاخیر شهریور ماه اعلام کنن آخر شهریور، از ی نظر خوبه ک پولت دست خودته و از طرفی بد ک ماشین رو ب احتمال خیلی زیاد در بهترین حالت بعد تکمیل وجه 3 یا 4 ماه طول بکشه بدن.
دنا 1.7
دنا 6دنده31تیر
: خوشبحالت من هنوز پلاک نشدم