تصویر ایران بدون خودروسازی!

تصویر ایران بدون خودروسازی!

مشتریان ایرانی این روزها در حالی رغبتی به خرید خودرو ندارند و حتی بخشی از آنها خواهان تعطیلی خودروسازی کشور هستند که به اعتقاد برخی کارشناسان، بود و نبود این صنعت، پیامدهای مثبت و منفی خاص خود را دارد.

اگر نگاهی به بازار خودرو کشور در حال حاضر بیندازیم، متوجه می‌شویم رکودی شاید بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید ندارند؛ به‌نحوی‌که بعید به‌نظر می‌رسد به این زودی‌ها با بازار خودرو آشتی کنند.

در این اوضاع و احوال، یک سری تحرکات در شبکه‌های اجتماعی نیز مبنی‌بر تشویق مشتریان به «نخریدن خودرو» شکل گرفته که اگرچه نمی‌توان آن را در رکود فعلی بازار چندان اثرگذار دانست، اما به هر حال این موضوع نشان می‌دهد دامنه اعتراض به خودروسازان، گسترده‌تر از قبل شده است.

به‌عبارت بهتر، مشتریان این روزها شمشیر را از رو برای صنعت خودرو بسته‌اند، صنعتی که گردش مالی بسیاری دارد، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به‌شمار می‌رود و اشتغال قابل‌توجهی را ایجاد کرده است.

هرچه هست خودروسازان روزهای سختی را از باب قهر مشتریان، پشت‌سر می‌گذارند و هرچند خود تقصیر زیادی از این بابت بر گردن دارند، اما پرسش اینجاست که آیا تعطیل کردن شرکت‌های خودروسازی، چاره کار است؟ آیا ایران بدون خودروسازی، همان بهشتی است که مشتریان انتظارش را می‌کشند؟ و در نهایت اینکه در تعطیلی صنعت خودرو کشور، کفه ترازو به سمت اثرات منفی آن سنگینی خواهد کرد یا پیامدهای مثبت؟

پیش از آنکه به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم و به بررسی اثرات خوب و بد داشتن یا نداشتن خودروسازی در کشور بپردازیم، ابتدا باید بررسی کنیم که اصلا چرا مشتریان ایرانی در برابر صنعت خودرو موضع گرفته و به اصطلاح صف‌آرایی کرده‌اند.

دلایل قهر مشتریان با خودروسازی

اگر در شرایط فعلی گزارشی میدانی در مورد دلایل نارضایتی مشتریان از خودروسازی کشور تهیه شود، آنها بیش از هر مساله دیگری، دست روی سه شاخص اصلی، یعنی «قیمت»، «کیفیت» و «خدمات پس از فروش» گذاشته و نارضایتی خود را از عملکرد خودروسازان در این موارد اعلام خواهند کرد.

به اعتقاد کارشناسان، خودروسازان داخلی طی عمر حدودا 50 ساله خود، چندان نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات‌شان داشته باشند و از همین رو مشتریان معمولا از آنها ناراضی هستند.

عجیب اینجاست که طی سال‌های اخیر، نارضایتی‌ها بیش از پیش شده و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از مشتریان خرید خودرو را تحریم کرده‌اند.

از نظر بخشی از افکار عمومی ایران، خودروهای تولید داخل نه قیمت مناسبی دارند و نه کیفیت درخوری؛ همچنین در مورد خدمات پس از فروش نیز رضایت چندانی در بین مشتریان به چشم نمی‌آید و مجموعه این عوامل به‌علاوه مسائلی دیگر، شرایط سخت فعلی را برای غول‌های جاده مخصوص رقم زده است. کارشناسان بر این باورند که قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش نامناسب، معلولی از عملکرد خودروسازان و البته فضای کسب‌و‌کار کشور است و هر دو عامل سبب شده‌اند ایرانی‌ها به یکی از ناراضی‌ترین مشتریان بازار خودرو در جهان تبدیل شوند.

به اعتقاد کارشناسان، ایرانی‌ها وقتی خودروهای تولید داخل را با محصولات خارجی مقایسه می‌کنند، کاملا به تفاوت‌های آشکار کیفی و قیمتی آنها واقف می‌شوند و از آن سو به خوبی درمی‌یابند که چه تفاوت فاحشی میان خدمات پس از فروش در خودروسازی ایران و جهان وجود دارد.

با این حساب، ایرانی‌ها از این بابت حق دارند از خودروسازان کشور گله‌مند باشند، زیرا داشتن خودرویی با قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب، حق طبیعی آنهاست، درست مانند سایر مشتریان دنیا.

با این حال اما برخی کارشناسان و البته خودروسازان بر این موضوع نیز تاکید می‌کنند که فضای کسب‌و‌کار در ایران و سایر کشورهای دارای صنعت خودرو، یکی نبوده و آشکارا متفاوت است، از همین رو نمی‌توان انتظاری را که مثلا از فولکس واگن و جنرال موتورز و تویوتا داریم، از ایران‌خودرو و سایپا هم داشته باشیم.

به باور کارشناسان، کشورهای دارای صنایع خودرو معتبر، نه تورم ایران را دارند و نه نرخ سود بانکی آن را؛ همچنین دولت‌ها کمترین دخالت را در خودروسازی خود اعمال می‌کنند و قیمت‌گذاری نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، در اختیار خود شرکت‌های خودروساز است.

هرچه هست، مجموعه این عوامل سبب شده خودروسازی در ایران چندان محبوب نباشد و بیش از آنکه مشتریانش را جذب کند، در راه دفع آنها قدم برداشته و از نظر بخشی از افکار عمومی، نبودن این صنعت بهتر از بودنش است.

اگر خودروسازی نداشته باشیم...

اما ببینیم حالا که صاحب صنعت خودرو هستیم، چه داریم و اگر نداشته باشیم، چه خواهد شد؟

ایران در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در آسیا به‌شمار می‌رود و حتی خودروسازان بزرگ دنیا نیز چشم به آن دوخته‌اند، بنابراین نمی‌توان ایرانی‌ها را از این وسیله نقلیه محبوب محروم کرد. این بدان معناست که اگر خودروسازی تعطیل شود، باید نیاز مشتریان ایرانی به خودرو را از طریق واردات تامین و سالانه نزدیک به یک و نیم میلیون دستگاه خودرو خارجی را به کشور آورد. هرچند با توجه به توافق هسته ای و لغو تحریم‌ها در آینده، واردات خودرو به کشور محدودیتی از بعد سیاسی ندارد و ورود خودروهای خارجی می‌تواند رضایت ایرانی‌ها را فراهم کند، اما در عوض باید ارز بسیار هنگفتی برای تامین 5/ 1 میلیون خودرو موردنیاز، کنار گذاشت.

اگر فرض کنیم متوسط قیمت پایه یک و نیم میلیون خودرو خارجی که قرار است به ایران بیاید، 10 هزار دلار باشد، سالانه 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد، که البته باید میلیاردها دلار دیگر ارز نیز بابت تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی هزینه کرد.

با این حساب، یکی از حسن‌های داشتن خودروسازی، عدم خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است، آن هم در شرایط فعلی اقتصاد ایران که همین حالا نیز کلی ارز بابت واردات، هزینه می‌شود. حسن بعدی اما «خاصیت لکوموتیوی خودروسازی» است، چه آنکه صنایع بسیاری از ناحیه این صنعت ارتزاق می‌کنند و حتی حیات‌شان به حیات خودروسازی وابسته است.

به اعتقاد کارشناسان، زمین خوردن خودروسازی، تبعات بسیار منفی و بزرگی بر پیکره صنعت کشور خواهد داشت و اگر قرار به تعطیلی آن باشد، باید با برخی صنایع دیگر نیز خداحافظی کنیم یا شاهد رکود آنها باشیم. در واقع خودروسازی ایران نه فقط در خود، که در بسیاری دیگر از صنایع کشور نیز ایجاد اشتغال کرده و تعطیل شدنش به معنای از بین رفتن هزاران شغل خواهد شد و این اتفاق، تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را به‌دنبال دارد. اما جدا از اینکه خودروسازی صنایع زیادی را به‌دنبال خود می‌کشد، در رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته نیز نقش غیر قابل انکاری داشته و با این حساب، با تعطیلی این صنعت، اقتصاد کشور نیز (حداقل در مقطع زمانی فعلی که با رکود تورمی درگیر هستیم) متضرر خواهد شد.

در مجموع مشخص شد که بودن خودروسازی در ایران، سه حسن بزرگ شامل «عدم‌خروج میلیاردها دلار ارز»، «ایجاد اشتغال» و «اثر مثبت بر رشد اقتصادی» دارد و با این حساب، نداشتن آن به خروج ارزی کلان از کشور و بیکاری و حتی شاید منفی شدن رشد اقتصادی خواهد انجامید.

با این تفاسیر، باید از افکار عمومی پرسید که آیا هنوز هم می‌خواهند دومین صنعت بزرگ کشور تعطیل شود؟


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : رکود بازار داخلی , صنعت خودروسازی داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

42 نظر

وطنخواه
0

بله ماهم دوست نداریم صنعت خودرو تعطیل شودوهزاران هموطن مابیکار شوند اماتنهاراه حل برای افزایش کیفیت وتعیین قیمت واقعی نخریدن است
به چند دلیل.1تاوقتکه تولید کنند سازندوصادرکنند سودودرامت کارش را خودش دریاف نکند روحیه کاربهتروبیشتررانخواهدداشت.2 تاوقتکه
مدیریارئیس تصمیم گیرنهای خودش نباشد.تمام کارها به اودکته شود .آن مدیر نمیتواند تغییرات ایجادکند.3تاوقتکه مردم برای خریدن یک کالا یاجنس
صف میکشند چطور میشه گفت این کالا گران ویابیکیفت است.4هرجنس وکالادربازار اگر مشتری نداشت تولید کنند متوجه میشه اقدام به
تغییرات درقیمت وکیفیت میکند.مردم برای پراید 18میلیونی صف کشیدن باقیمت 25میلیون التماس میکردند تا ثبت نامکنند اگر امروز پراید
رابا40میلیون هم اقساطی بفروشندمردم میخرند.بس اجازه بدید مردم باماشینهاشون شادباشند
11:15  1394/10/08
پاسخ دادن
بنده خدا
1

ملت ایران فقط با اعتراض و حضور در صحنه میتوانند خودروسازران رو ملزم و متعهد به تولید خودرو با کیفیت جهانی و قیمت جهانی کنند
با کمپین و نخریدن مشکلی حل نمیشه
اعتراض و حضور در صحنه تنها راه نجات مردم از صنعت سرطانی خودروسازی ایرانه
01:14  1394/10/08
پاسخ دادن
مسعود
1

بله اگر شما نمی توانید تعطیل کنید تا دیگران بیاییند و این صنعت را با قدرت و مدیریت صحیح بدون اجحاف به مردم ادامه بدهند مگر فقط شما تولید خودرو را بلد هستید در بسیاری از کشورها صنایع که فاقد مدیریت درست هستند نابود و صنایع جدید با مدیریت جدید تشکیل میشوند رفتن شما نابودی صنعت خودرو سازی نیست خودتان را به ان نچسبانید شما بروید هزاران ایرانی توانمند برای ایجاد صنایع در شرایط ازاد وجود خواهد داشت مگر شما را خدا خدرو ساز افریده
20:45  1394/10/07
پاسخ دادن
ronaldo
15

تو خارج میشه با 20/30میلیون بهترین ماشینارو گرفت اونوقت ما با20میلیون یه پراید میخریم متاسفانه
18:51  1394/05/25
پاسخ دادن
کاربر: dodge
14

من به نظر همه شما احترام میزارم ولی مشکل از خودرو سازان نیست مشکل از اون بالا بالا هاست واین وضع ، همون وضع اقتصادی هست که اونا دوست دارند باشه و همین هم هست.
وقتی این وضع درست میشه که اونا بخواهند پس این هیچ وقت درست نمیشه چون به ضرر اوون هاست .
14:47  1394/05/25
پاسخ دادن
حسین ش
6

مردم به این فکر میکنن که باید برای یه خودرو بسیار بی کیفیت ۳۰ ۴۰ میلیون تومن حداقل پرداخت کنن و همین خودرو بی کیفیت ممکنه باعث مرگشون هم باشه. مهمترین مسئله ای که وجود داره امنیت پایین خودروهای ایرانی و راحتی رانندگی باهاشون هست.
12:55  1394/05/25
پاسخ دادن
ronaldo
12

کشور های سازنده ی اتومبیل ها از کجا توصنعتشان پیشرفت کردن؟؟؟ صنعت کاران ما سست هستند بنظر من اگه مدیریت داشته باشیم میتونیم اتومبیل های روز دنیا را در سطح کشور ویا حتی جهان عرضه نماییم
10:31  1394/05/25
پاسخ دادن
ronaldo
16

بنظره من اگه صنعت خودرو سازی کشور اینجوری پیش بره تعطیل شدنش بهتره
10:26  1394/05/25
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
16

شما دوس داری خودروی داخلی بخر.
من یکی ک دارم با دوچرخه اینوراونور میرم . اینقدر صبر میکنم و ماشین داخلی نمیخرم تا زمانی ک اون چیزی ک بخوام گیرم بیاد.
با این ننه من غریبم بازی ها هم مشکلی حل نمیشه.
بازار یعنی عرضه و تقاضا. بازار آزاد خود ب خود ب تعادل میرسه. با انحصار گرایی فقط مشکلات زیادتر میشه . ن فروشنده نفع میبره و ن خریدار.
04:45  1394/05/25
پاسخ دادن
هومن
1

خودروسازی شده فیل سفید ایران
03:21  1394/05/25
پاسخ دادن
هومن
9

چه فرقی داره
الان دارن قطعه وارد میکنن دلار خارج میشه اونطوری ماشین وارد میکنن دلار خارج میشه
به نظرم دولت باید یه حمایت کوچیک از شرکتا بکنه مثل هزینه های برق و آب پایینتر
نه اینکه اینقدر واسشون حاشیه امنیت درست کنه که ۲۰ ساله دارن یه سری ماشین تولید میکنن اوج پیشرفتشونم تغییر شکل چراغ ماشینه
اقا اون bmw x1 که ۸۰ میلیونه خدا تومن پول طراحی و راه اندازی خطش شده تازه هر ۳ سال این قضیه هست و طراحی رو تغییر میدن , دارن توش از بهترین قطعات استقاده میکنن
اصلا بحث مالی نباید کنن چون وقتی ۱ ماشین رو همش تولید میکنی نه نیازی به مهندس داری نه نیازی به تغییری چیزی داری اینا دارن با بالای ۳۰۰ درصد سود ماشینو میقروشن و نمیخوان سودشون کم بشه
اکه میخوایم پیشرفت کنیم باید تغییر اساسی ایجاد بشه وگرنه ۵۰ سال دیکه هم همین میمونیم
03:17  1394/05/25
پاسخ دادن
سیستان
15

لازم نیست کارخانه های خودروسازی تعطیل شود. کافیست ضمن تعامل با جهان صنعتی نمایندگیهای خودروسازی معتبر جهان در ایران و با نیروی کار ایرانی شروع به ساخت خودرو نموده و علاوه بر مصرف داخلی به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه نیز خودرو صادر کنند.
18:57  1394/05/24
پاسخ دادن
رامتین
23

به گفته نویسنده مقاله:
"یکی از حسن‌های داشتن خودروسازی، عدم خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است"
و
"سالانه 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج خواهد شد"


یعنی 15 میلیارد خارج می شود و در عوض کالای مرغوب وارد میشود.


به گفته دوستمون مهربد:
"سالیانه خودرو های ایرانی حدود 10 میلیارد دلار فقط بنزین دور می ریزند"

یعنی 10 میلیارد بنزین مصرف می شود (صادر نمیشود و یا وارد میشود) و هیچ چیزی وارد نمیشود جز آلودگی به هوا ...

خودتان قضاوت کنید کدام استدلال درست تر وبهتر است؟

ضمنا به نویسنده یادآور میشوم تیتر اشتباه است چون همین حالا هم خودرو"سازی" وجود ندارد ...



15:44  1394/05/24
پاسخ دادن
سعید
20

تا زمانی که کشور ما بر سیاست سودگیری استوار باشه ، وضع همینه.
چون حتی اگر خودروسازی در ایران تعطیل بشه ، از طریق چندین برابر کردن
گمرک ماشین کاری می کنند که کسی نتونه بخره.
تو کدوم کشور دنیا اینقدر گمرک بابت واردات ماشین گرفته میشه ؟؟
فقط توی این کشور اینطوریه. چرا باید ماشین 20 هزار دلاری که کیفیتش
متوسط هستش و به قیمت کشورمون میشه تقریبا 70 میلیون ، توی گمرک
130 میلیون بیاد روی قیمتش و بشه 200 میلیون ؟؟؟؟ !!!!!
وقتی عراقی ها میان ایران و ازشون می پرسیم که شما تویوتا لندکروز رو
به چه قیمتی خریداری می کنید ، میگن 4 دفتر دلار.
هر دفتر دلار = 33 میلیون ، 4 دفتر دلار = 132 میلیون تومان
در حالیکه ما این شاسی بلند بی نظیر رو توی کشورمون باید با 500 میلیون
خریداری کنیم !!!!!!!! !!! 368 = 132 - 500

پس نتیجه می گیریم که ایران چه خودرو بسازه ، چه خودرو وارد کنه ،
هیچوقت اجازه نمی ده بدون گرفتن سود کلان و چندصد میلیونی سوار
ماشین باکیفیت و ایمن بشی ...
15:38  1394/05/24
پاسخ دادن
حسن باقرپور
20

با سلام/بانظرات جنابان نوید و مهربد کاملا موافقم.البته استفاده از مدیران شایسته بجای مدیران سیاسی را هم اضافه می کنم.
13:50  1394/05/24
پاسخ دادن
امین
31

اگر ما صنعت خودرو سازی داشتیم که زمان تحریم به مشکل نمیخوردیم،حتی صنعت قطعه سازی ما دلار دولتی رو صرف واردات از چین میکرد و فقط زحمت بسته بندی آن به عهدش بود تا دو زار سود بیشتری کنه،همین الان تمام قطعات داخلی خودروهای این دو شرکت با خروج همین ارزهایی که نویسنده محترم فرمودند از کشور چین با بدترین کیفیت خریداری میشود و برخلاف همه جای دنیا ماشینهای مدل بالاتر دارای کیفیتی به مراتب پایینتر از نسل قدیمی تر خود میباشد.به نظرم به اندازه کافی از صنعت خودرو سازی در این چند دهه حمایت شده اما شاهد هیچگونه پیشرفتی نبوده ایم.بهتره ایران هم مثل خیلی از کشورهای دیگه صنعت مونتاژ کاری نداشته باشه،تولید وسیله ای به اسم پراید به جز آبرو ریزی در دنیا هیچ سوده دیگه ای نداره.
13:16  1394/05/24
پاسخ دادن
رضا
19

این حرفهات رو دوست عزیز باید لا آب طلا نوشت ولی این مدیران پر رو بی ادب و بی سوادی که من دیدم از رو نمیرن بهتره مردم خودشون دست بکار بشن نرن تا این منبع درآمد آدمهای معلوم الحال تعطیل بشه تمام.
ملت از این همه دروغ و حقه بازی خسته شدن
14:32  1394/05/24

کاربر: مهربد
28

همین تعداد اشتغال می تواند با خطوط تولید خودرو های روز دنیا و تحت لیسانس شرکت های مادر ، با قطعات قابل تولید و با کیفیت داخلی ( آنهم تحت نظارت شرکت اصلی ) ، در بخش تولید ، فروش و خدمات پس از فروش و قطعه سازی فعال باشد و یا حتی بیشتر با پایگاه شدن کشورمان بزای صادرات به منطقه ..
اصرار بی دلیل به ساخت خودرو های از رده خارج به این جهت است که این خودرو ها بزای کارخانجات داخل سود سرشار و غیر متعارف دارد .
کشوری که در ساخت محصولات و صادرات با جهان شراکت و همکاری داشته باشد ، هم جایگاه بالاتری می یابد و هم تحریم نمی شود .
13:12  1394/05/24
پاسخ دادن
امیر
17

مهرید جان کشوری که با جهان تبادل به روز ماشین داشته باشه نمیتونه در حق مصرف کننده اجهاف کنه چه داخلی یا خارجی . به همین خاطر محصولات از رده خارج رو مونتاژ میکنند که تحت نظارت نباشند و هر جور که دلشون میخواد قیمت و خدمات بدن یا بهتره بگیم ندن . و شرکت مادر هم بدون دخالت فقط پول برند رو میگیره
14:57  1394/05/24

ronaldo
20

نظراتتون قابل تحسینه دوستان
13:04  1394/05/24
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
24

طرح پرسش :

1/ مصرف بنزین خودروهای تولید داخل به طور میانگین در 100 کیلومتر ، 3 لیتر از نمونه مشابه با کیفیت و به روز جهانی ، بیشتر است .
2/ روزانه 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود (سالیانه 29 میلیارد لیتر) .
3/ بنزین لیتری 1200 تومان (به بنزین 1000 تومانی یارانه هم تعلق می گیرد) .

حساب کردنش ساده است که سالیانه چه سرمایه و پول هنگفتی بابت به روز نبودن و بی کیفیتی خودرو های ساخت داخل ، تا سالیان سال ، به هدر میرود .


جواب : سالیانه خودرو های ایرانی حدود 10 میلیارد دلار فقط بنزین دور می ریزند !!!!!


محاسبه مقاله به جهت هزینه ارز خروجی ، فقط یک طرف قضیه است .
13:00  1394/05/24
پاسخ دادن
امیر
16

و در کنار فرمایش شما جان هموطنانمون که با ارابه مگ اینا .... معلولیت . یتیم شدن کودکان معصوم این کشور و ....
15:09  1394/05/24

froka
21

اگه خوردو سازای ایران بیان خودروهای روز دنیا رو مونتاژ کنن و هم تعطیل نمیشن و هم می تونن خودروهای با کیفیتو تحویل بدن

البته قیمتو هم در نظر داشته باشن چه معنی پژو پارس تو ایران از 38 میلیون بشروع شه ولی برای عراق که 8 سال خون مردم ایرانو خوردن 20 میلیون باشه و پراید 5 میلیونی بماند
13:00  1394/05/24
پاسخ دادن
ronaldo
8

بفروشنش به شرکت بوگاتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12:57  1394/05/24
پاسخ دادن
دزفول 5
13

سلام به همه ی نظرات احترام میگذارم نمیشه نخرید مجبورشون کنیم کیفیتو ببرن بالا دو خودرو ساز کشور اگه سود فقط برا خودشون باشه ارزون میفروشن بدبختی ما اینه که از بالا کار خرابه چون همه وزارت ها سازمانها ادارات به نحوی دخیل هستن
12:27  1394/05/24
پاسخ دادن
ف
18

کدوم جلو گیری از خروج ارز؟؟؟الان قطعات ماشینو ایران بیشتر میسازه یا چین؟؟صنعتی که 30 ساله تکنولوژی تولید نکرده یا نخریده همه میدونن ادامش فقط هدر رفت منابع با ارزش کشوره
میخواهید صنعت داشته باشید راه چین و مالزی رو برید نه اینکه یه ماکت بی ارزش و غیر اقتصادی از خودرو سازی درست کنید
12:20  1394/05/24
پاسخ دادن
ronaldo
15

جی ام سی هم وانت میزنه ما هم شما تغییرتو ببین داداش!!!!
12:17  1394/05/24
پاسخ دادن
حامد
20

تعطیل نکنند
بفروشنشون به یه شرکت معتبر خارجی مثلا فولکس که هم جلوی خروج دلار گرفته میشه و خودش قطعات رو تامین میکنه و هم اینکه ماشین های بروز و استاندارد تولید میکنیم
11:49  1394/05/24
پاسخ دادن
الكي ...مثلا ما شوكه شديم!
29

اقا جان چرا كارشناسان و مثلا نخبگان ما (از جمله نويسنده محترم اين مقاله) همه چيز رو صفر و يك ( همه يا هيچ) مي بينن؟!!!؟ واقعا از اين تحليل جامع و عميق لذت برديم!!!!!!
انتخاب بين دو گزينه مطرح شده:
گزينه ي اول: كل خودروسازي ايران تعطيل شود ! صنعت داخلي به خاك سياه بنشيند و پول مملكت را صرف واردات كنيم! در عوض ملت سوار ماشين هاي روز دنيا شوند.
گزينه ي دوم: افسار خودروسازها را ول كنيم (هرچند همين الان كاملا ول هست و ظاهرسازي هاي فعلي فقط نمايش و صحنه سازي است) و بگذاريم بيچاره ها راحت باشند! مردم هم با ذوق و شوق و منت همه ي توليدات آنها را بخرند و روزي 3 بار خدا را شكر كنند!
آخه اين شد تحليل؟! اين شد نظر كارشناسي؟! حالا انتظار داريد مردم كدوم گزينه رو انتخاب كنن؟؟ برادر من يعني راه سومي وجود نداره؟! تجربه ي موفق كشورهاي ديگه دنيا رو يه نگاه بندازين! از اين گذشته مگه نظر مردم هم كوچكترين اثري روي تصميم دوستان داره؟!!!
11:30  1394/05/24
پاسخ دادن
شهاب
30

این خودروسازا خیلی مردمو اذیت کردن و واقعا همه باید خرید خودرو صفر از کارخونرو تحریم کنند آخه تا کی ال90 و پراید و وانت پیکان ؟؟؟؟؟
11:11  1394/05/24
پاسخ دادن
محمد
3

خب فرض کنیم واردات آزاد شد و تعرفه گمرکی رو برداشتن:
یه ماشین مثل رنو سیمبل یا نیسان ورسا سدان حدودا 11000 دلار قیمتشونه
اینطور که به نظر میاد قیمت ارز افت چندانی نمیکنه
به فرض دلار 3000 تومن باشه
قیمت این ماشینا میشه 33 تومن بدون سود وارد کننده و گارانتی! و هزینه شماره گذاری و ...
به نظرم با احتساب این هزینه ها قیمتشون حدودا 50 تومن میشه
چند درصد از مردم ما میتونن اینارو بخرن؟
بازم مجبورن پراید بخرن
دوستان ماشینای زیر 10000 دلار که هاچبک نباشن رو لطفا معرفی کنید
11:10  1394/05/24
پاسخ دادن
امیر
10

سود وارد کننده و گارانتی دیگه چی بود . وقتی شرکتی تو ایران نمایندگی داشته باشه این حرفا معنی نداره . این طور برخورد مال ایرانیهاست کشورهای دیگه این نوع برخورد رو نمیشناسن
15:12  1394/05/24

علی
21

در رابطه با حسن داشتن صنعت خودروسازی که ذکر شده باید بگم که :
عدم خروج میلیاردها دلار ارز: همین الان هم خیلی از قطعات استفاده شده در خودروهای به ظاهر ملی از کشورهای دیگه مثل چین وارد میشه. در ضمنه هزینه اری که مردم برای استفاده از این خوردور ها میدن رو هم باید حساب کرد مثل آمار تصادف
ایجاد اشتغال: خودرو سازهای خارجی که وارد بشن نیاز دارن که اینجا دفتر و خدمات پس از فروش و ... داشته باشن که خودش اشتغال ایجاد میکنه.
اثر مثبت بر رشد اقتصاد: بازار انحصاری هیچ وقت به رشد اقتصاد کمک نمیکنه که هیچ باعث عقب افتادگی در صنایع هم میشه. محصولات خودرو سازهای داخلی نمونه کاملی از این عقب افتادگی می باشد.
به نظر میاد این مقاله فقط میخواد مردم رو راضی کنه که ماشین بی کیفیت بخرن و گرنه دنبال بحث کارشناسی در مورد صنعت خودرو سازی نیست.
11:10  1394/05/24
پاسخ دادن
امیرحسین
18

چرا صنایع خودروسازی تعطیل بشه؟؟مثل سایر کشورها از جمله چین مونتاژکار کمپانی های بزرگ بشیم. وقتی پاکستان محصولات تویوتا رو تولید میکنه ما هم میتونیم
مشکل اینجاست که آقایان برای کمپانی های بزرگ شرط و شروط میگذارند که باید تولیدات شان از قطعات ایرانی استفاده کنند!!!!آنها هم آناناس تقدیم ایرانخودرو و سایپا میکنند
11:10  1394/05/24
پاسخ دادن
امیر
7

به نظر من که یک بار شرایط اینهارو دورادور دیدم اینه که . با قیمت و تجهیزاتی که ما میگیم باید تولید و فروخته بشه . شرکتهای بزرگ هم هیچ وقت آبرو و اعتبار خودشونو به این سادگیا دست اینا نمیدن . البته فرانسویها جریانشون فرق میکنه
15:04  1394/05/24

Ali
13

سلام بهتر که این صنعت به فکر نو آوری و به روز رسانی خود باشه دست از تولید خودرو های 50 سال پیش بکشه و خودرو های با کیفیت بالاتر طراحی بهتر مصرف سوخت کمتر و ایمنی بیشتر تولید کنند در حال حاضر شرکت های خودروسازی چیز جز عذاب برای مردم تولید نمیکن خدمات پس از فروش که کلا نابود هست ماشین صفر کیلو متر مشکل داره و خودرو ها نسبت به کیفیت قیمتی سر سام آور دارند باید طرفه واردات صفر بشه تا خودرو سازان احساس خطر کنند یا به اونا 3 سال فرست داده بشه تا محصولات جدید و با کیفیت تولید کنند نه فقط فیس لیفت سمند بیرون بدن یا چراغ جلو و عقب از لحاظ ظاهری تغیر کند محصولات جدید و با کیفیت خواسته مشتری ایرانی هست
11:04  1394/05/24
پاسخ دادن
محمد
18

راه حل های پیشنهادی :
1- تعطیلی دو خودرو ساز بزرگ کشور و ارجاع کارگزان بیکار به بخش کشاورزی
2- مونتاژ خودرو های خارجی با ورود مستقیم شرکت های خارجی ( تولید - مونتاژ -فروش داخلی - و صادرات ) که باعث ارزآوری نیز خواهد شد
در نهایت ایران ها خودرو با کیفیت با مصرف سوخت کم - خدمات پس از فروش بهتر
مرگ کمتر ایرانی و ....
10:56  1394/05/24
پاسخ دادن
سعید
25

خودروساز نه= مونتاز کار فرسوده ازرده خارج
10:43  1394/05/24
پاسخ دادن
کاربر: dodge
6

مردم میتونند طمع واقعی رانندگی رو بچشند
10:42  1394/05/24
پاسخ دادن
شهاب
11

طعم درسته
11:02  1394/05/24

مفيد
21

صد در صد راضي هستيم تعطيل شود و به اين اعتقاد داريم که نداشتن و رکود بهتر از سواستفاده خودروسازان از مردم مي باشد
10:41  1394/05/24
پاسخ دادن
امیر
34

تصویر ایران بدون خودروسازی: مصرف کمتر بنزین در سطح کشور و بالطبح کاهش الودگی هوای کلانشهرها و در نتیجه پیشگیری از امراض ریوی و قلبی-
کاهش خرابی خودرو و جلوگیری از ضرر و زیان به وقت و جیب مردم و مهمتر از
همه کاهش تلفات جاده ای که سالانه بالغ بر بیست هزار نفر می شود.!!!
10:30  1394/05/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد