چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

موتور باید پیوسته به وسیله سیستم خنک کننده، خنک بشود در غیر این صورت جوش می‌آورد و ممکن است خساراتی جدی به آن وارد شود. اگر سیستم خنک کننده مشکلی داشته باشد یا در شرایطی باشید که موتور بسیار شدید کار بکند، ممکن است موتور خودرو شما جوش بیاورد. اگر آمپر آب شما به منطقه قرمز یا حرف H رسیده، توان موتور کم شده یا صدای تق تق  یا غژ غژ بلندی به گوش‌تان می‌رسد، به احتمال زیاد موتور جوش آورده است و باید به فکر چاره باشید.

 

مرحله اول

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به ترتیبی که امن و بدون خطر باشد به طرف شانه خاکی جاده بروید. فلاشر را روشن کنید و دنده را خلاص کنید (در گیربکس‌های دستی) یا روی حالت P بگذارید(در گیربکس‌های اتوماتیک). اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید ولی بگذارید موتور به کار کردن ادامه بدهد.

 

مرحله دوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببینید آیا از زیر کاپوت بخار بیرون می‌آید یا مایع خنک کننده از رادیاتور روی زمین می‌ریزد یا نه. اگر بخار بیرون می‌آید یا مایع داخل رادیاتور به جوش آمده و بیرون می‌ریزد، موتور را خاموش کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله سوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

با دقت کاپوت را بالا بزنید. بار دیگر ببینید آیا بخار یا مایع رادیاتور بیرون می‌آید یا نه. اگر موتور همچنان روشن است آن را خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله چهارم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببنید آیا فن خنک کننده موتور کار می‌کند؟ این فن درست در پشت رادیاتور قرار گرفته است و هنگامی که جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد به کار می‌افتد تا هوا را از میان رادیاتور عبور داده و آب داخل آن را خنک کند. اگر فن کار نمی‌کند، موتور را خاموش کنید.

 

مرحله پنجم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

تسمه‌ها را چک کنید و ببنید آیا شل یا پاره شده‌اند یا نه. تسمه اصلی یا تسمه دینام (که معمولاً نزدیک‌ترین تسمه به موتور است)، دینام و واترپمپ را به کار می‌اندازد. چنانچه این تسمه شل یا پاره شده باشد، واترپمپ از کار می‌افتد و مایع خنک کننده در داخل سیستم به جریان نمی‌افتد. در این صورت، بلافاصله موتور را خاموش کنید و با سرویس‌های امداد جاده‌ای تماس بگیرید.

 

مرحله ششم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به دنبال نشتی از رادیاتور بگردید و شیلنگ‌هایی که موتور را به رادیاتور وصل می‌کنند وارسی کنید. زیر موتور را چک کنید و به دنبال نشانه‌هایی از نشتی بگردید. به خاطر داشته باشید چنانچه در حال استفاده از کولر بوده‌اید، طبیعی است که آب از روی کولر چکه کند. اگر مایع خنک کننده نشت کرده است، موتور را خاموش کنید و با مکانیک تماس بگیرید.

 

مرحله هفتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

مخزن مخصوص آب رادیاتور را چک کنید. اگر خالی است یا  آب کمی دارد، درحالی که موتور روشن است آب به آن اضافه و تقریباً تا نصف پر کنید.

 

مرحله هشتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

آمپر آب را چک کنید. اگر لازم است به اضافه کردن آب ادامه بدهید تا زمانی که آمپر آب در وضعیت عادی قرار بگیرد (در حدود وسط) و مخزن را تا بالای خط میانی پر کنید.

 

مرحله نهم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

کاپوت را ببندید و با احتیاط استارت بزنید. در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید تا سیستم خنک کننده را بررسی کند.

 

نکات

-اگر احساس می‌کنید موتور خودرو شما طی چند روز گذشته از حد معمول داغ‌تر می‌شود، ممکن است ترموستات ایراد داشته باشد. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا آن را چک و در صورت لزوم تعویض کند.

-توجه داشته باشید که در موتور وقتی تحت شرایط سخت کار کند، ممکن است داغ بشود:

هنگام بالا رفتن طولانی مدت از سربالایی در یک روز گرم

هنگام کاستن از سرعت یا توقف کامل پس از رانندگی با سرعت زیاد

هنگام درجا کار کردن در ترافیک به همراه کولر روشن

هنگام یدک‌کشیدن بار یا خودرویی دیگر

-چنانچه مخزن آب پر است ولی آمپر همچنان روی منطقه قرمز است، بگذارید موتور چند دقیقه درجا کار بکند. اگر بعد از گذشت پنج دقیق همچنان آمپر بالا بود، ممکن است یک مشکل برقی وجود داشته باشد که باعث می‌شود آمپر درست کار نکند. این مشکل را در اولین فرصت پیدا و برطرف کنید.

 

هشدارها

-چنانچه از زیر کاپوت بخار یا مایع حنک کننده بیرون می‌آید، آن را باز نکنید. ممکن است مایع تحت فشار زیادی باشد و به شما صدمه بزند.

-تا زمانی که موتور داغ است، هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. مایع یا بخار داغ از رادیاتوری که تحت فشار است بیرون خواهد آمد و به شما آسیب جدی خواهد زد.

-دست‌ها و لباس‌تان را از فن خنک کننده و تسمه‌ها دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است دست یا لباس‌تان بین آن‌ها گیر بکند.


منبع

WikiHow

برچسب : جوش آمدن موتور , تسمه های موتور , رادیاتور , مایع خنک کننده موتور , فن موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

10 نظر

حسین
0

سلام.هر کی راهنمایی کنه ممنون میشم.شیلنگهای مدار خنک کاری پراید. مدل 85 یکی بعد دیگری سوراخ میشن و نشتی میدن.هر جا رو درست میکنم یه جا دیگه ایراد میدا میکنه.اولش از جنت بالا سر موتور که میره به رادیات نشتی داشت که اون رو عوض کردم درست شد.بعد شیلنگ سر منیفولد سوراخ شد و آب میریخت رو کویل دوبل اون رو هم عوض کردم درست شد. حالا هم شیلنگ u رو.نشون رادیاتساز دادم گفت رادیات و ترموستات سالمن.چکشون کرد.رادیات رو هم آبشو خالی کرد و شست.موتور هم جوش نمیاره.فشنگی و فن و رله ها و مخزن انبساط هم سالمن.روغن موتورم چک کردم آب روغن قاطی نکرده که واشر سرسیلندر سوزونده باشه درب رادیاتم سالمه.رادیاتساز گفت شیلنگهات پوسیده شدن.آخه قبل از تعویض جنت اول که گفتم نستیدمیداد که شیلنگها سالم بودن ؟ماشین چش شده؟
19:53  1396/06/15
پاسخ دادن
یوسف
1

خونتون جن هست عمو خواستی من دعا مینویسم این بلا رفع بشه
20:14  1397/04/23

حسین
0

با سلام.ماشینم پراید صبا مدل 85.چند وقتیه بعد از طی مسافتی با ماشین و گرم شدن موتور مایع خنک کننده از سر جنت متصل به موتور بیرون میزنه.دو بار تا حالا جنت بالا رو با بستاش عوض کردم ولی بازم مشکل پیش میاد و رادیات و مخزن انبساط خالی میشه. راهنمایی کنید ممنون.
16:28  1396/06/14
پاسخ دادن
رها
1

آفرین نظرات دوستان عالی بود
14:12  1395/05/05
پاسخ دادن
قاسم
3

با سلام
تو دفترچه خودرو نوشته پس از یک ساعت که از خاموش شدن خودرو گذشت درب رادیاتور را باز کنید. حال در مواقعی که ذکر شد با اینگونه خودروها باید چکار کرد. باز کردن در رادیاتور ایراد نداره؟
11:18  1395/05/05
پاسخ دادن
میلاد
2

سلام خواهشا اگه میشه سریع تر جواب بدید اگه بنزین تموم شد یا ماشین نقص فنی پیدا کرد چی؟
چون وقتی جوش میاره نباید ماشین خاموش بشه
00:24  1395/03/26
پاسخ دادن
فریادکش
6

یک تجربه شخصی:
اگر به دلایلی مثل خراب شدن فن، یا نقصترموستات، یا کم شدن آب و . . . ماشین گرم می کنه و به سمت جوش آوردن حرکت می کنه، با روشن کردن بخاری می تونین تا حدی این فرآیند رو به تاخیر بندازین

به دلیل اینکه معمولا بخاری از گرمای آب درون موتور استفاده می کنه و فارغ از اینکه ترموستات گیرپاژ کرده باشه یا نه، پمپ کار بکنه یا نه، می تونه کمی دمای آب درون موتور رو کاهش بده
07:32  1394/06/14
پاسخ دادن
carnoter.com
4

عالی بود. به پیوند‌های روزانه‌ام اضافه شد.
و نکته اینجاست که در این حالت که ماشین را خاموش میکنیم هر 10-20 ثانیه یک تک استارت باید زده شود تا از قفل شدن موتور جلوگیری شود.
02:48  1394/05/19
پاسخ دادن
محمد
3

اونم تا وقتی موتور سرد بشه
23:44  1394/07/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : سلام نمایندگی افتخار فونیکس اف ایکس ثبت نام کردم الان دوماهه مدارک بدستم رسیده .تاریخ تحویلم گذشته ،هیچ جواب درستی نمیدن فقط میگن بایدصبرکنی تامجوزصادربشه .این چه وضعشه پول ومیگیرن بعدیچسال مابایدپیاده بریم تاببینیم کی عشقشون میکشه تحویل بدن؟؟چرادادستانی ورودنمیکنه داخل دزدی مدیران خودرو؟
ابیx5 شهریور : 28 اسفند فاکتور شدم هنوز خبری از تحویل نیست برادر ......همه چیز دروغ و نامردیه ....اینا دزد و‌مافیا هستن ........
ارسلان x5 آبان مشکی : برای من سوم اردیبهشت فاکتور شئه رو قسمت بیمه مونده هنو بیمه نشده این قد تاخیر بیمه طبیعیه؟!
مالک : سلام واقعا جای تاسف داره ایران خودرو اعلام کرده از خرداد دگه قرعه کشی هم نمیشه محصولاتش و جوابگوی عرضه و تقاضا هست اونوقت سایپا چندین ماهه اصلا معلوم نیست چیکار میکنه بخدا اگه نمیتونه حواله کنه سر ایرانخودرو حداقل اونا خیلی جلوتر هستند
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمتJ7 ثبت نام 3آبان تاریخ تحویل سیستمی 23بهمن تاریخ شاسی وفاکتور 25اسفند تاریخ پلاک6 اردیبهشت متاسفانه هنوز تحویل ندادن نمایندگی میگه ماشین آماده بارگیری هست منتهی ازدست ما کاری بر نمیاد اگر خودت آشنا داری رایزنی کن که از بم بارگیری بشه برای کرمان آره حتما پس از تحویل کارشناسی میبرم.
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز .بنده 13شهریور واریزاولیه ۳۷۰ پرداخت کردم قرار بود هفته چهارم اسفندماه پیامک تکمیل وجه دوم بیا ولی تاامروز هيچ خبری نیست دوستان کسی پیامک تکمیل وجه اومده این روزا یا پیگیری کردن من امروز با اوپراتور شرکت سایپا تماس داشتم فقط میگن رونوشت واستون پیامک میا الان دوسال واندی دنبال ی شاهین هستیم لطف کنید اگرپیامک یا اطلاعاتی داشتین ممنون میشم اعلام کنید
X5 : سلام ثبت نامی ۱۳ آبان امروز شاسی شد
J7 آبان : سلام خدا را شکر امروز پلاک شد شاسی و بیمه ۲۶ اسفند بود
علیرضا x5 شهریور : سلام بسلامتی مبارک باشه، انشاالله بخوشی سوار بشی و ازش لذت ببرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارسا. : خب خدا رو شکر پس دیدی که حرف الکی نزده بودم😉
تالی : سلام.ساعت 3 ظهر منم فاکتور شدم.ممنون
دوگانه 30بهمن : تکمیل وجه 21 اذر کپسول بزرگ امروز تحویل گرفتم سند کمپانی و بیمه نامه دادند
پارسا. : تالی گفتم که 11 اسفند در حال فاکتور هست نگفتم که همشون تموم شدن. تو هم امروز حتما فاکتور میشی
حمید : منم تحویل 31خردادم هنوز فاکتور نشده
21ابان : سلام دوستان سفید قرمز کسی فاکتور شده لطفا اعلام کنید ممنون
هادی اریزو : خوب الان حرف شما درست قیمت ماشین تو بازار آزاد که کمتر این هست خنده داره زیاد به این حرف ها دل نبند فقط اعصاب خودت خورد میشه
محمد : دروغ میگه تحویل3 خردادام هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : مینا کاری خاصی لازم نیست انجام بدید.کارت ماشین و برگ سبز میاد به ادرستون.هر وقت هم خودرو رسید به نمایندگی باهاتون تماس میگیرن که تشریف ببری برای تحویل خودرو
حسین : سلام 207 سقف فلز تاچه تاریخی فاکتور شده تحویل16 اردیبهشت هیچ خبری نیست