چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

موتور باید پیوسته به وسیله سیستم خنک کننده، خنک بشود در غیر این صورت جوش می‌آورد و ممکن است خساراتی جدی به آن وارد شود. اگر سیستم خنک کننده مشکلی داشته باشد یا در شرایطی باشید که موتور بسیار شدید کار بکند، ممکن است موتور خودرو شما جوش بیاورد. اگر آمپر آب شما به منطقه قرمز یا حرف H رسیده، توان موتور کم شده یا صدای تق تق  یا غژ غژ بلندی به گوش‌تان می‌رسد، به احتمال زیاد موتور جوش آورده است و باید به فکر چاره باشید.

 

مرحله اول

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به ترتیبی که امن و بدون خطر باشد به طرف شانه خاکی جاده بروید. فلاشر را روشن کنید و دنده را خلاص کنید (در گیربکس‌های دستی) یا روی حالت P بگذارید(در گیربکس‌های اتوماتیک). اگر کولر روشن است آن را خاموش کنید ولی بگذارید موتور به کار کردن ادامه بدهد.

 

مرحله دوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببینید آیا از زیر کاپوت بخار بیرون می‌آید یا مایع خنک کننده از رادیاتور روی زمین می‌ریزد یا نه. اگر بخار بیرون می‌آید یا مایع داخل رادیاتور به جوش آمده و بیرون می‌ریزد، موتور را خاموش کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله سوم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

با دقت کاپوت را بالا بزنید. بار دیگر ببینید آیا بخار یا مایع رادیاتور بیرون می‌آید یا نه. اگر موتور همچنان روشن است آن را خاموش کنید و صبر کنید تا حرارت آن فروکش کند.

 

مرحله چهارم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

ببنید آیا فن خنک کننده موتور کار می‌کند؟ این فن درست در پشت رادیاتور قرار گرفته است و هنگامی که جریان هوا به اندازه کافی وجود نداشته باشد به کار می‌افتد تا هوا را از میان رادیاتور عبور داده و آب داخل آن را خنک کند. اگر فن کار نمی‌کند، موتور را خاموش کنید.

 

مرحله پنجم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

تسمه‌ها را چک کنید و ببنید آیا شل یا پاره شده‌اند یا نه. تسمه اصلی یا تسمه دینام (که معمولاً نزدیک‌ترین تسمه به موتور است)، دینام و واترپمپ را به کار می‌اندازد. چنانچه این تسمه شل یا پاره شده باشد، واترپمپ از کار می‌افتد و مایع خنک کننده در داخل سیستم به جریان نمی‌افتد. در این صورت، بلافاصله موتور را خاموش کنید و با سرویس‌های امداد جاده‌ای تماس بگیرید.

 

مرحله ششم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

به دنبال نشتی از رادیاتور بگردید و شیلنگ‌هایی که موتور را به رادیاتور وصل می‌کنند وارسی کنید. زیر موتور را چک کنید و به دنبال نشانه‌هایی از نشتی بگردید. به خاطر داشته باشید چنانچه در حال استفاده از کولر بوده‌اید، طبیعی است که آب از روی کولر چکه کند. اگر مایع خنک کننده نشت کرده است، موتور را خاموش کنید و با مکانیک تماس بگیرید.

 

مرحله هفتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

مخزن مخصوص آب رادیاتور را چک کنید. اگر خالی است یا  آب کمی دارد، درحالی که موتور روشن است آب به آن اضافه و تقریباً تا نصف پر کنید.

 

مرحله هشتم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

آمپر آب را چک کنید. اگر لازم است به اضافه کردن آب ادامه بدهید تا زمانی که آمپر آب در وضعیت عادی قرار بگیرد (در حدود وسط) و مخزن را تا بالای خط میانی پر کنید.

 

مرحله نهم

چگونه جوش آوردن موتور را مدیریت کنیم؟

کاپوت را ببندید و با احتیاط استارت بزنید. در اسرع وقت خودرو را نزد مکانیک ببرید تا سیستم خنک کننده را بررسی کند.

 

نکات

-اگر احساس می‌کنید موتور خودرو شما طی چند روز گذشته از حد معمول داغ‌تر می‌شود، ممکن است ترموستات ایراد داشته باشد. خودرو را نزد مکانیک ببرید تا آن را چک و در صورت لزوم تعویض کند.

-توجه داشته باشید که در موتور وقتی تحت شرایط سخت کار کند، ممکن است داغ بشود:

هنگام بالا رفتن طولانی مدت از سربالایی در یک روز گرم

هنگام کاستن از سرعت یا توقف کامل پس از رانندگی با سرعت زیاد

هنگام درجا کار کردن در ترافیک به همراه کولر روشن

هنگام یدک‌کشیدن بار یا خودرویی دیگر

-چنانچه مخزن آب پر است ولی آمپر همچنان روی منطقه قرمز است، بگذارید موتور چند دقیقه درجا کار بکند. اگر بعد از گذشت پنج دقیق همچنان آمپر بالا بود، ممکن است یک مشکل برقی وجود داشته باشد که باعث می‌شود آمپر درست کار نکند. این مشکل را در اولین فرصت پیدا و برطرف کنید.

 

هشدارها

-چنانچه از زیر کاپوت بخار یا مایع حنک کننده بیرون می‌آید، آن را باز نکنید. ممکن است مایع تحت فشار زیادی باشد و به شما صدمه بزند.

-تا زمانی که موتور داغ است، هرگز درب رادیاتور را باز نکنید. مایع یا بخار داغ از رادیاتوری که تحت فشار است بیرون خواهد آمد و به شما آسیب جدی خواهد زد.

-دست‌ها و لباس‌تان را از فن خنک کننده و تسمه‌ها دور نگه دارید در غیر این صورت ممکن است دست یا لباس‌تان بین آن‌ها گیر بکند.


منبع

WikiHow

برچسب : جوش آمدن موتور , تسمه های موتور , رادیاتور , مایع خنک کننده موتور , فن موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

حسین
0

سلام.هر کی راهنمایی کنه ممنون میشم.شیلنگهای مدار خنک کاری پراید. مدل 85 یکی بعد دیگری سوراخ میشن و نشتی میدن.هر جا رو درست میکنم یه جا دیگه ایراد میدا میکنه.اولش از جنت بالا سر موتور که میره به رادیات نشتی داشت که اون رو عوض کردم درست شد.بعد شیلنگ سر منیفولد سوراخ شد و آب میریخت رو کویل دوبل اون رو هم عوض کردم درست شد. حالا هم شیلنگ u رو.نشون رادیاتساز دادم گفت رادیات و ترموستات سالمن.چکشون کرد.رادیات رو هم آبشو خالی کرد و شست.موتور هم جوش نمیاره.فشنگی و فن و رله ها و مخزن انبساط هم سالمن.روغن موتورم چک کردم آب روغن قاطی نکرده که واشر سرسیلندر سوزونده باشه درب رادیاتم سالمه.رادیاتساز گفت شیلنگهات پوسیده شدن.آخه قبل از تعویض جنت اول که گفتم نستیدمیداد که شیلنگها سالم بودن ؟ماشین چش شده؟
19:53  1396/06/15
گزارش
پاسخ دادن
یوسف
1

خونتون جن هست عمو خواستی من دعا مینویسم این بلا رفع بشه
20:14  1397/04/23

گزارش
حسین
0

با سلام.ماشینم پراید صبا مدل 85.چند وقتیه بعد از طی مسافتی با ماشین و گرم شدن موتور مایع خنک کننده از سر جنت متصل به موتور بیرون میزنه.دو بار تا حالا جنت بالا رو با بستاش عوض کردم ولی بازم مشکل پیش میاد و رادیات و مخزن انبساط خالی میشه. راهنمایی کنید ممنون.
16:28  1396/06/14
گزارش
پاسخ دادن
رها
1

آفرین نظرات دوستان عالی بود
14:12  1395/05/05
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
3

با سلام
تو دفترچه خودرو نوشته پس از یک ساعت که از خاموش شدن خودرو گذشت درب رادیاتور را باز کنید. حال در مواقعی که ذکر شد با اینگونه خودروها باید چکار کرد. باز کردن در رادیاتور ایراد نداره؟
11:18  1395/05/05
گزارش
پاسخ دادن
میلاد
2

سلام خواهشا اگه میشه سریع تر جواب بدید اگه بنزین تموم شد یا ماشین نقص فنی پیدا کرد چی؟
چون وقتی جوش میاره نباید ماشین خاموش بشه
00:24  1395/03/26
گزارش
پاسخ دادن
فریادکش
6

یک تجربه شخصی:
اگر به دلایلی مثل خراب شدن فن، یا نقصترموستات، یا کم شدن آب و . . . ماشین گرم می کنه و به سمت جوش آوردن حرکت می کنه، با روشن کردن بخاری می تونین تا حدی این فرآیند رو به تاخیر بندازین

به دلیل اینکه معمولا بخاری از گرمای آب درون موتور استفاده می کنه و فارغ از اینکه ترموستات گیرپاژ کرده باشه یا نه، پمپ کار بکنه یا نه، می تونه کمی دمای آب درون موتور رو کاهش بده
07:32  1394/06/14
گزارش
پاسخ دادن
carnoter.com
4

عالی بود. به پیوند‌های روزانه‌ام اضافه شد.
و نکته اینجاست که در این حالت که ماشین را خاموش میکنیم هر 10-20 ثانیه یک تک استارت باید زده شود تا از قفل شدن موتور جلوگیری شود.
02:48  1394/05/19
گزارش
پاسخ دادن
محمد
3

اونم تا وقتی موتور سرد بشه
23:44  1394/07/15

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
تحویل 2 تیر سفید رنگ : منم فروش فوری هستم .تحویل 2 تیرماه.اماده برای صدور فاکتور 3/20بروز شده .به نظرتون کی فاکتور میشم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا
اطلس آذر : ماهم میدونیم آش دهان سوزی نیست از ناچاری اطلس ثبت نام کردیم وگرنه باپولمون طلا میخریدیم الان از بازار آزاد یه خودرو بهتر میگرفتیم دیگه تکمیل وجه کردیم خدا لعنت کنه سران مملکت
بشیر : خواهشمندیم شما تشریف ببرید گروه کویک نظر ارائه بدهید، خوش گلدی
محمد : داداش تحویل بدن شانس آوردیم حالا بالا رفتن به کنار
کوییک s : سلام دوستان چرا خودتان رو عذاب میدین بخاطر اطلس G مگه اطلس G لندکروز هستش ببرین بریزن کوییک s و با کمترین واریزی بیشتر از اون هم سود کنید 20 روزه هم تحویل میدن
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
رضا : تیگو 7 پرو اقساط ثبت نام 8 شهریور 1403 تاریخ تحویل 20 اردیبهشت 1404 روز چهارشنبه 21 خرداد تحویل گرفتم دیروز بردم کارشناسی رنگ ، خدا روشکر رنگ و تعویضی نداشت اما دوتا نقطه اندازه 5*5 پالیش داشت زیر ماشین هم اوکی لود کیفیت رنگ هم افتضاح حداکثر 80 میکرون رنگ مدت زیادی زیر افتاب بوده ماشین که اولین کارم عوض کردن لاستیک ها خواهد بود چون توس سرعت بالای 80 کاملا میلرزه ماشین انشااله همه دوستان ماشینشون رو زودتر تحویل بگیرن راستی بابت مدت تاخیر هم گفتن 12 میلیون سود تاخیر داره که یک ماه دیگه کارت ام وی ام بهتون میدیم زمان تحویل تو نمایندگی یک بنده خدایی گفت ماشینم هفته قبل فونیکس اف ایکسم که تحویل گرفتم نبردم کارشناسی رنگ بعد از سه چهار روز دیدم چراغ استپ عقب خاموشه وقتی برده کارشناسی همون نقطه صافکاری و رنگ داشته و صافکار سوکت چراغ جا نزده بوده حتما بعد از تحویل تا 24 ساعت بعد کارشناسی ببرید 3-4 تومن هزینه کنید اما خیالتون راحته
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست
علی : شک نکنید همه چی رفت بالا حتی ماشین خدا بخیر کنه
محمد زند : بله ماهم منتظریم