قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌دستی : اینا‌گروه‌دستی‌؟یا‌اتومات‌؟ یا‌پلاس؟
علیرضا : سلام،مال باخته قرارداد سایپا هستم که 096550 زنگ زدم بعد کلی عدد وارد کردن اپراتور گفت شما در صف تخصیص خودرو هستید با تشکر و قطع کرد.از کجا بفهمم فاکتور شده یا نه؟؟؟ممنون میشم یکی راهنمایی کنه.
شاهین‌خرداد : میگن‌۱۲‌آذر‌تموم‌شده‌دارن‌۱۳‌به‌بعد‌فاکتور‌میکنن
Arsha j7 : اصلا از این شرکت آشغال ماشین نخرید من یک دستگاه j7 تحویل بیست روزه خریدم الان بعد از دوماه هروز زنگ میزنم میگن تو نوبت بارگیری هست رسما سرکارمون گذاشتن
مجتبی : سلام از همه شما بدتر منم که حوالهرو به نرخ روز خریدم یعنی 270 تومن بالای حواله دادم اسفند 1403 هم واریز وجه دوم کردم ولی هنوز خبری نیست
شاهین تیرماه : سلام دوست عزیز شما امروز فاکتور شدید
شاهین gl : شرمنده موقع فاکتور شدن پیام میاد یا از سایت نگاه میکنیم
قم : ان شاالله هفته ی دیگه فاکتورمی کنن
شاهین gl : خوشبحالتون مبارک باشه
قم : سلام الحمدالله شاهین جی ال من فاکتورشد۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هفته آخرتیربودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
10اسفند : سلام لطفا کسانی که ماشین از کاشان تحویل گرفتن جواب بدین از زمان پلاک شدن تا تحویل چند وقت طول کشید ؟؟
زخمی : مبارکت باشه ،به خوش استفاده کنی...
207 پانا مشکی فولادی پیش 31 خرداد : 36 روز از تاریخ تحویل (31 خرداد) گذشت و همچنان در انتظار فاکتور شدن هستم. یه حسی بهم میگه حالا حالا قرار نیست فاکتور کنن نمیدونم دلیل این همه تاخیر چی هست ولی هر چی که هست واقعا عذاب آوره این بی خبری و انتظار و بلاتکلیفی اونم تو شرایطی که هر لحظه میتونه اتفاقات بدی بیفته. تماس هم میگیری عذرخواهی میکنن از تاخیر پیش اومده و حواله میکنن به آینده نزدیک.
امیر rs شهریور : اونموقع که برق قطع نمیشد و جنگ نبود سایپا دوماه تاخیر داشت برای تحویل قبل من خانواده دوتا ماشین ازش گرفتن یکیش تحویل اسفند بود ساینا ،خرداد تحویل دادن یکیشم کوییک معمولی بود تحویل اردیبهشت که اونم وسطای مرداد تحویل دادن. حالا هم که خودم گیرش افتادم.
بهمن : سلام تبدیل رانا به 207 26 خرداد بودم 5/2فاکتور شد 5/40پلاک شد 5/6حمل خودرو ان شاالله که برای دوستانم بزودی تحویل بشه روزای خوبی رو در کنار شما دوستان داشتم آن شا الله که چرخ ماشینتون براتون بچرخه با اجازتون گروه رو ترک میکنم
امیر : سلام مطمئنید رینگ فولادی تحویل 31 تیر بودید؟ خرداد هنوز فاکتور نشده
آر اس 31اریبهشت اسقاطی : آر اس سوارا ی امار بدین تا چندم فاکتور شدین عزیزان ؟؟!
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : بسلامتی پیش فروش عادی بودین یا مادران؟چرا خردادی ها هنوز فاکتور نشده اما تیر فاکتور شده؟
فوق العاده 29 بهمن : سلام،منم تماس گرفتم گفتش معلوم نیست فوق العاده ها کی فاکتور بشن.فعلا پیش فروش ها داره فاکتور میشه
دنا6دنده رینگ فولادی 31تیر : سلام دوستان دناپلاس 6دنده رینگ فولادی رنگ سفیدتحویل 31تیربودم اولین واریز12 اسفندتکمیل وجه 24 اردیبهشت 28 تیرفاکتورشدم 4مردادتحویل نمایندگی بودامروزعصرمیریم تحویل بگیریم نگران نباشیدبه امیدخداهمگی به موقع ماشین تون تحویل میگیریدخدانگهدار