آیا بنزین سوپر برای خودروهای لوکس مناسب‌تر است؟

آیا بنزین سوپر برای خودروهای لوکس مناسب‌تر است؟

با بالا رفتن قیمت بنزین و بدتر شدن اوضاع اقتصادی، راننده‌ها پیوسته به دنبال راه‌هایی می‌گردند که هزینه‌ها را پایین بیاورند و در پمپ بنزین پول کمتری خرج کنند. شاید اولین راهکاری که به ذهن برسد استفاده از بنزین معمولی است که در مقایسه با بنزین سوپر قیمت کمتری دارد. در بسیاری از کشورها، بنزین سوپر، عدد اکتانی برابر با 91 یا 92 دارد و عدد اکتان بنزین معمولی برابر با 87 است. ولی آیا استفاده از بنزین اکتان پایین‌، واقعاً به موتور آسیب می‌رساند. اگر مالک یک خودرو لوکس هستید، این موضوع اهمیت زیادی دارد چون بیشتر کمپانی‌های سازنده خودروهای لوکس بنزین سوپر را توصیه می‌کنند. پاسخ به این پرسش به نوعی پیچیده است ولی از قسمت ساده آن شروع خواهیم کرد. نخستین چیزی که باید چک کنید دفترچه راهنمای خودرو است. این احتمال هم وجود دارد که کمپانی سازنده، بنزین سوپر را توصیه نکرده باشد. بهتر است بدانید برخی خودروهای لوکس ساخت کمپانی‌های فورد و جنرال موتورز، مانند لینکلن MKS و کادیلاک STS به طور خاص برای کار کردن با بنزین معمولی طراحی و تولید شده‌اند. اگر خودرو شما از این دست ماشین‌هاست، موتور نه تنها از مزایای بنزین سوپر بهره‌ای نخواهد برد، بلکه استفاده از آن در دراز مدت برای موتور زیان‌آور خواهد بود. نکته مفید دیگری که وجود دارد این است: ببینید آیا کمپانی سازنده استفاده از بنزین سوپر را "توصیه" کرده است یا موتور واقعاً به آن "نیاز" دارد. اگر استفاده از آن فقط توصیه شده است (که در اکثر موارد این چنین است)، می‌توانید با خیال راحت از بنزین بدون سرب معمولی استفاده کنید، هرچند مقداری از عملکرد را از دست خواهید داد. بنزین اکتان بالا لزوماً از بنزین معمولی بهتر نیست. این بنزین خالص‌تر نیست و مراحل پالایش بهتر و بیشتری طی نکرده است و بر خلاف آنچه برخی افراد تصور می‌کنند، بنزین سوپر موتور را تمیز نمی‌کند. بنزین سوپر فقط بنزینی است که دربردارنده مخلوطی از هیدروکربن‌هایی است که احتراق‌پذیری کمتری نسبت به هیدروکربن‌های بنزین معمولی دارد. شاید به نظرتان عجیب برسد چون موتورهای درون‌سوز به احتراق‌پذیری سوخت اتکا می‌کنند تا آن‌ها را جلو ببرد. بنابراین چرا باید برای بنزینی که به سرعت بنزین معمولی مشتعل نمی‌شود بهای بیشتری بپردازید؟ برای پاسخ به این پرسش باید نحوه عملکرد موتورهای گران قیمت و عملکرد بالا را مطالعه کنیم، این نوع موتورها معمولاً در بیشتر خودروهای لوکس یافت می‌شوند. در ادامه مطلب با این موتورها بیشتر آشنا خواهیم شد.

آیا بنزین سوپر برای خودروهای لوکس مناسب‌تر است؟

بیشتر موتورهای درون‌سوز، خواه چهار سیلندر باشند، خواه شش یا هشت سیلندر، در یک سیکل چهار زمانه کار می‌کنند که سیکل اتو (Otto) نامیده می‌شود. چهار مرحله این سیکل عبارتند از: مکش، تراکم، انفجار و تخلیه. به زبان ساده می‌توان گفت هر یک از پیستون‌ها طی یک چرخه یا سیکل به بالا و پایین حرکت می‌کند. هنگامی که پیستون به سمت پایین سیلندر حرکت می‌کند، مخلوطی از سوخت و هوا به داخل سیلندر مکیده می‌شوند. وقتی پیستون به طرف بالای سیلندر حرکت می‌کند، مخلوط هوا و سوخت را فشرده و متراکم می‌کند و درست هنگامی که به بالاترین نقطه می‌رسد، شمع جرقه می‌زند. جرقه شمع باعث تولید یک انفجار کوچک و قابل کنترل می‌شود که پیستون را به سمت پایین می‌راند. در آخرین مرحله سیکل، پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند تا دود ناشی از انفجار را از سیلندر خارج کند. وقتی دود به بیرون رانده شد، چرخه دوباره تکرار می‌شود. مادامی که این سیکل به ترتیبی که ذکر شد تکرار شود، موتور به نرمی کار خواهد کرد ولی گاهی اوقات، خود فشار داخل پیستون باعث می‌شود مخلوط هوا و بنزین زودتر از موعد مقرر احتراق پیدا کند و یک انفجار کوچک‌تر و ضعیف‌تر ایجاد کند. این عمل "احتراق نارس" نامیده می‌شود و باعث می‌شود زیر کاپوت خودرو صدای تق تق یا غژ غژ شنیده بشود. البته تق تق خیلی کم برای موتور زیان‌آور نیست ولی مناسب هم نیست. صدای تق تق نشان دهنده این است که موتور خوب کار نمی‌کند و مدتی است آن را چک نکرده‌اید و در نهایت می‌تواند زیان‌آور باشد. تق تق باعث می‌شود عملکرد موتور پایین بیاید، پس حتماً باید از آن جلوگیری کرد. حتماً می‌پرسید چطور؟ در جواب باید گفت در مورد بنزین اکتان پایین این احتمال بیشتر وجود دارد که تحت فشار پیستون منفجر بشود و تق تق موتور را به وجود بیاورد ولی آیا این به معنای این است که همیشه باید از بنزین اکتان بالا استفاده کنید؟ نه الزاماً! این امر فقط به ضریب تراکم موتور خودرو شما بستگی دارد. این ضریب عبارت است از حجم سیلندر (هنگامی که پیستون در پایین‌ترین نقطه است) ضربدر حجم سیلندر (هنگامی که پیستون در بالاترین نقطه قرار دارد). هرچه ضریب تراکم بالاتر باشد، مخلوط بنزین و هوا فشرده‌تر می‌شود و احتمال بیشتری وجود دارد که پیش از زمان مقرر منفجر بشود. موتورهایی که از ضریب تراکم کمتری برخوردارند، به بنزین سوپر نیاز ندارند چون احتمال بسیار کمی وجود دارد که مخلوط هوا و بنزین نابجا و بی‌موقع منفجر بشود. از طرفی، موتورهای عملکرد بالا که از ضریب تراکم بالایی برخوردارند، بیشتر در معرض احتراق نارس قرار دارند و می‌توانند از مزایای بنزین سوپر بهره ببرند. بهتر است بدانید موتور بیشتر خودروهای لوکس، جزو موتورهای عملکرد بالا هستند، با این حال، بنزین سوپر همیشه برای این موتورها لازم نیست. ادامه مطلب را بخوانید تا به علت آن پی ببرید.

 

بنزین سوپر و عملکرد موتور

آیا بنزین سوپر برای خودروهای لوکس مناسب‌تر است؟

موتورهای مدرن و امروزی از بازاری به اسم سنسور کوبیدن یا سنسور تق تق (knock sensor) بهره می‌برند که می‌تواند لرزیدن یا تق تق یک سیلندر را که نشانه‌ای از احتراق نارس است تشخیص بدهد. این سنسورها یک سیگنال به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می‌کنند، ECU نیز زمان‌بندی موتور و زمان جرقه زدن شمع‌ها را تنظیم می‌کند تا تق تق را کاهش بدهد یا از آن جلوگیری بکند. از آن‌جایی که این سنسورها بسیار حساس هستند، خودروهای مجهز به آن حتی زمانی که با بنزین معمولی و بدون سرب کار می‌کنند، به ندرت دچار تق تق می‌شوند. با این حال، از آن‌جایی که زمان‌بندی موتور هنگام استفاده از بنزین اکتان پایین، کمی تغییر پیدا می‌کند، عملکرد موتور مقداری پایین می‌آید و مصرف سوخت نیز اندکی بالا می‌رود. آیا این کاهش عملکرد به اندازه‌ای است که باید به آن توجه کرد؟ پاسخی که به بسیاری از افراد می‌توان داد "نه" است. بر اساس یک ارزیابی، خودرویی که با بنزین معمولی بدون سرب (به جای بنزین سوپر) کار می‌کند، شتاب صفر تا صد آن حدود نیم ثانیه پایین می‌آید. البته این موضوع اخمیت زیادی ندارد مگر این‌که بخواهید در مسابقات درگ شرکت کنید. با این حال، هنوز هم قابل توجیه است که دلایلی داشته باشید که شتاب بیشتری بخواهید، مثلاً دور شدن از ترافیک بزرگراه. برخی کارشناسان معتقدند وقتی در خودروهای لوکس یا عملکرد بالا از بنزین معمولی استفاده شود، افزایش مصرف سوخت به اندازه‌ای خواهد بود که بهای کمتری که بابت خرید بنزین معمولی و ارزان‌تر پرداخت کرده‌اید، عملاً بی اثر خواهد شد. البته این موضوع جای بحث دارد ولی بهتر است آن را مد نظر داشته باشید. دلیل دیگری که افراد از بنزین سوپر استفاده می‌کنند، این است که فکر می‌کنند موتور خودروشان تمیزتر خواهد ماند. شاید علت این باشد که برخی کمپانی‌ها در تبلیغات‌شان اظهار می‌کنند مواد شوینده خاصی به بنزین‌های اکتان بالا اضافه می‌کنند. گفتنی است طبق مقررات آژانس حفظ محیط‌زیست آمریکا همه انواع بنزین باید دارای مواد شوینده موتور باشند. درست است که بنزین‌های اکتان بالا گاهی دارای مواد شوینده بیشتری دارند؛ ولی بنزین‌های اکتان پایین هم می‌توانند موتور ماشین شما را تمیز نگه دارند. اگر فکر می‌کنید میزان زیادی رسوب در داخل موتور ماشین‌تان شکل گرفته است، به راحتی می‌توانید مقداری ماده شوینده موتور از فروشگاه‌های لوازم خودرو خریداری کنید و داخل باک بریزید. به این ترتیب، بر خلاف این که دفترچه راهنمای خودرو لوکس شما می‌گوید خودرو به بنزین سوپر احتیاج دارد، عدم استفاده از آن نیز به موتور آسیب نخواهد رساند. در مجموع می‌توان گفت همه چیز بستگی به خود شما دارد و همانطور که پیشتر گفته شد، بهای کمتری که بابت خرید بنزین معمولی می‌دهید، با افزایش مصرف سوخت بی اثر خواهد شد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : بنزین سوپر , عدد اکتان , بنزین بدون سرب , جنرال موتورز , فورد , لینکلن MKS , کادیلاک STS , سیکل اتو , احتراق نارس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

15 نظر

AM
3

تو دفترچه راهنمای سمند موتورxu7 (موتور405) تأکید شده بنزین سوپر اکتان95
من فکر میکنم در موتورهای xu7 به دلیل نسبت تراکم بالاتر برای جلوگیری از پدیده خودسوزی باید از بنزین سوپر استفاده کرد.
13:15  1396/06/08
پاسخ دادن
علی
2

دقیقا در دفترچه اصلی این موتور که بر روی سیتروئن xsasra هم نصب شده تاکید کرده که حداقل اکتان بنزین باید 95 باشه
14:10  1396/06/08

سمند
0

و به تدریج در صورت پایین بودن کیفیت قطعات (واشرسرسیلندر، سرسیلندر و بوش سیلندر و...) و یا در مرحله تعمیر رعایت نکردن اصول فنی، مقاومت واشر به تدریج درهم شکسته و فشار ناشی از احتراق ضربه ای به تدریج به آب سیستم خنک کاری راه پیدا می کنه و در مرحله بعدی فشار کمپرس عادی هم وارد جریان آب رادیاتور شده و حالتی شبیه به جوش آوردن رو پیش میاره که در واقع در این مراحل میشه گفت واشر سرسیلندر سوخته یا در حال منهدم شدنه. از طرفی ناک سنسورهای نصب شده روی موتورهای xu7 که در هماهنگی با ecu وظیفه کاهش ناک رو در صورت استفاده از سوخت با اکتان پایین دارند، باز در صورت استفاده از ecuهای با عملکرد ضعیف تر و یا ناک سنسورهای بی کیفیت و یا عدم رعایت اصول فنی در تعمیرات، سبب افزایش احتمال ناک زدن موتور و در طولانی مدت سبب دردسرهای مختلف که تنها شامل تخریب واشر سرسیلندر نمیشه و بخشهای دیگری از موتور رو هم تحت تأثیر قرار میده میشوند.
18:12  1396/08/07

سمند
1

خلاصه و کاربردی اینکه:
در موتو XU7 و موتورهای جدیدتر مثل TU5 , EF7 حتما تا اونجا که امکان داره از بنزین با اکتان بالا (سوپر با اکتان 95) به عنوان بهترین سوخت برای تضمین عملکرد بالا و طولانی مدت موتور و در خودروهای دوگانه سوز از گازCNG برای جاده های کفی و به طور کلی شرایطی که موتو تحت فشار کمتری هست باید استفاده بشود.
استفاده از بنزین معمولی با اکتان 87 (تازه اگه وقعا اکتانش بالای80 باشه) بهترین گزینه برای انهدام کامل موتورهایی جدیدتر از موتور پیکان 52 هست.
البته این انهدام در مواقعی که در تولید موتور از قطعات با کیفیت بالاتر و دقت منتاژ بالاتر استفاده بشه قدری(فقط قدری) به تأخیر میفته.
18:14  1396/08/07

فریبرز
9

مطلب بسیار خوبی بود ممنون

اما مشکلی که هست اینه این مطلب ترجمه است و مساله در ایران کمی فرق داره. بنزین سوپر ایران - که در واقع یک نامگذاری غلط هست - ابدا "سوپر" نیست. به غلط عنوان میشه که این بنزین تمیزتره یا تمیزکاری میکنه یا حتی میگن خالصتره! و ...
هیچکدام صحت نداره و بنزین سوپر ایران دقیقا همان بنزین معمولی به اضافه مقداری اکتان بوستر هست تا اکتان از 87 به مرز 91 برسه. اینکه بنزین ایران خصوصا در زمانی که به دست مصرف کننده میرسه به زنگ آهن و انواع آشغال ریز و درشت آلوده است ناشی از انتقال آنهاست و در هردو مشترک است. آب و گازوییل و ... هم توسط جایگاه داران اضافه میشه که اینهم شوینده باک و موتور اضافی است که طبق قانون آمریکا الزامی است البته از نوع ایرانی!
هیوندا و کیا در ایران استفاده از بنزین معمولی رو توصیه میکنند و با بنزین سوپر استارت خوردن این خودروها با مشکل جدی روبرو میشه. روی سایر خودروها هم بنزین سوپر استارت اولیه رو مشکل میکنه.
در کل بنزین سوپر ایران فقط در صورت اجبار - مثل توربو دار بودن- استفاده بشه بهتره.
11:42  1395/02/31
پاسخ دادن
ابوالفضل
1

در ابتدا باید بگم که دیدگاه جالبی بود
اما برای من که 206 tu5 مدل 89 سوار میشم دنیا فرق داره. ماشین تا حالا سوپر خورده(از 4 تا باک حد اقل 3 باک سوپر) . حالا تجربه شخصیم رو میگم
منبع کاتالیست هنوز خالیه و نفس ماشین بازه. شتاب ماشین زمانی که روی سوپره 130 در صد معمولیه و در حالتی که معمولی میزنم عقربه دور موتور روی 800 تا 900 دل میزنه. این در حالیه که وقتی روی سوپره بسیار نرم و کم صدا تر کار میکنه و همچنین مقدار ناک به حداقل میرسه
11:39  1396/07/12

سجاد
3

من یه هیوندای اکسنت ۲۰۱۶ رو تا یک هفته دیگه تحویل میگیرم
لطفا بفرمایید که برای ۱۰۰۰ کیلومتر اول ماشین که آب بندیه سوپر بزنم یا معمولی؟
23:38  1395/02/30
پاسخ دادن
امیر
0

من بنز ای 200 جدید دارم چی بریزم؟ سوپر یا معمولی.چون توربو داره این خیلی مهمه
23:45  1394/11/23
پاسخ دادن
بهنام
0

خوب مسلما بنزین سوپر در اصل بهتره ولی کلی نگاه کنیم فرایند و ساخت بنزین های ما مشکل داره که این همه وقت هوا الوده است
01:56  1394/11/24

شاهین
6

بنده سوالم اینه که این مایع هایی که توی پمپ بنزین میفروشن، یا گاها بعضی ها میگن "تینرگ اضافه میکنن به بنزین، واقعا خوبه یا نه؟
راستش من گاها بنزین سوپر میزنم و خسم اینه که شتابش واقعا بیشتر و مصرفش کمتر میشه.
ماشین بنده هم سمند موتور ملی تک گانه سوز هست.
00:42  1394/09/16
پاسخ دادن
سهند 1
2

تو تابستون چون کولر میگیریم نیاز به بنزین سوپر بیشتر احساس میشه.
16:42  1394/05/17
پاسخ دادن
صابر
7

آقا حالا من واسه پارس موتور XU7 سوپر بزنم یا معمولی؟
چون اکثرا سوپر میزنم واسه کارکرد بهتر و نرم کار کردن موتور
09:21  1394/05/16
پاسخ دادن
گوبریاس
5

رو در باکت نوشته چه بنزینی باید بزنی
اگه توصیه یا پیشنهاد کرده که سوپر بزن میتونی معمولی بزنی ولی اگه تاکید کرده فقط سوپر اونوقت معمولی نزن
12:53  1394/05/17

AM
3

حتما سعی کنید تا اونجا که امکان داره از بنزین با اکتان بالاتر (اکتان95 طبق نظر سازنده) یعنی همین بنزین سوپر که در جایگاههای سوخت عرضه میشه استفاده کنید. مگر اینکه در دسترس نباشه که اونوقت ناک سنسور موتورxu7 تا حدی جلوی ناک و خودسوزی تو موتور رو میگیره ولی حتما بنزین سوپر گزینه مناسبتری هست. با توجه به این که دمای کارکرد موتور xu7 نسبتا دمای بالایی هست احتمالا میزان و شدت خودسوزی و ضربه با بنزین معمولی بیشتر میشه. موتورهای جدیدتر با نسبت تراکم های بالاتر که دیگه خدا داند. . .
جالبه که اگر بحث قابلیت تراکم پذیری رو به تنهایی در نظر بگیریم سوخت گاز(CNG) عدد اکتانی بیش از صد و در حدود 130به بالا داره که شاید در کنار معایب سوخت CNG این موضوع قابل توجه باشه.
19:29  1396/07/15

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد