فولکس واگن گلف R مدل 2015 به عنوان یک هاچبک پرطرفدار همچنان جایگاهش را در صدر جدول تولیدات کمپانی فولکس واگن حفظ کرده است. این هاچبک که حتی از فولکس واگن GTI نیز قویتر است به این میبالد که به یک موتور 292 اسببخاری و سیستم چهار چرخ محرک مجهز است. میتوان گفت بسیاری از رقبای سنتی این خودرو هم اکنون در بازار وجود ندارند و هیچ هاچبک قدرتمندی نیست که فولکس واگن گلف R را به چالش بکشد. از نظر نمای ظاهری و طراحی بدنه، این خودرو تفاوت چندانی با فولکس واگن GTI ندارد و به جز اگزوزهای چهارتایی و قطعات تزینی کوچکی بر روی بدنه، همه چیز کاملاً مشابه به نظر میرسد.
البته تغییر عمده در زمینه عملکرد صورت گرفته است و کمپانی فولکس واگن موتور چهار سیلندر دو لیتری و مجهز به توربوشارژر گلف GTI را برداشته و 82 اسببخار به نیروی آن اضافه کرده تا کل نیروی خروجی آن را به 292 اسببخار برساند، این نیروی اضافی در کنار هندلینگ عالی و چسبندگی بینظیر این خودرو به سطح جاده قرار گرفته است. در غیاب رقبای تاریخی، فولکس واگن گلف R مدل 2015 یکه تاز میدان است. البته سوبارو WRX STI در مدل سدان فروش بیشتری دارد و Mazdaspeed 3 نیز دیگر تولید نمیشود. البته برای خریدارانی که دنبال هاچبکهایی با قیمتهای مناسبتر میگردند، فورد فوکوس ST، مینی کوپر S و صد البته خود فولکس واگن GTI همچنان جذابیتشان را از دست ندادهاند ولی چنانچه اصرار دارید یک هاچبک اسپرت و جمع و جور داشته باشید که به سیستم چهار چرخ محرک نیز مجهز باشد، در عین حال برای رفت و آمدهای روزمره نیز مناسب باشد، گزینهای بهتر از فولکس واگن گلف R در بازار وجود ندارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
فولکس واگن گلف R مدل 2015 یک هاچبک چهار در است که میتواند پنج سرنشین را در خودش جا بدهد. تجهیزات استاندارد این هاچبک عبارتند از: رینگهای 18 اینچی با تایرهای عملکرد بالا، گرمکن آینههای جانبی، بادشکن عقب، دسترسی و استارت بدون کلید، برف پاک کنهای اتوماتیک، کروز کنترل، امکان انتخاب حالتهای رانندگی مختلف، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت، صندلی برقی شاگرد با قابلیت تنظیم در دو جهت، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلیهای تاشوی عقب با دسترسی به صندوق عقب، دوربین دید عقب، نمایشگر لمسی 5.8 اینچی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و هشت بلندگو، رادیو ماهوارهای و درگاه ورودی برای اتصال لوازم جانبی. اگر پکیج DCC and Navigation که به صورت سفارشی به فروش میرسد را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرد: رینگهای 19 اینچی، سنسورهای پارک در جلو و عقب، سیستم تعلیق تطبیقی با انتخاب راننده، GPS و سیستم صوتی Fender با کیفیت صدای عالی.
تأمین نیروی پیشران فولکس واگن گلف R مدل 2015 بر عهده یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری گذاشته شده که قادر است 292 اسببخار نیرو و حدود 380 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تنها گیربکسی که در کنار این موتور قرار میگیرد، گیربکس شش سرعته و دو وضعیتی فولکس واگن (DSG) است ولی انتظار میرود در سال 2016 گیربکس شش سرعته دستی نیز که گیربکس سنتی فولکس واگن است نیز برای این خودرو عرضه بشود. نیروی موتور به هر چهار چرخ منتقل میشود و به این هاچبک قدرتمند اجازه میدهد ظرف 4.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت این هاچبک در سیکل ترکیبی 10.53 لیتر (11.90 لیتر در شهر و 9.12 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که برای خودرویی که بر عملکرد تمرکز دارد بسیار مناسب به نظر میرسد. بهتر است بدانید مصرف سوخت گلف GTI که قدرت کمتری دارد 9.78 لیتر در سیکل ترکیبی است.
ایمنی
فولکس واگن گلف R مدل 2015 به صورت استاندارد از این تجهیزات ایمنی بهره میبرد: ترمز ضدقفل، سیستم hold مخصوص حرکت در سربالایی، کنترل در سربالایی و سراشیبی، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای و کیسه هوای زانوی راننده. سیستم ترمز بعد از تصادف (post-crash braking system) نیز به صورت استاندارد ارائه میشود. این سیستم پس از این که ضربهای به خودرو وارد میشود، به صورت اتوماتیک ترمزها را درگیر میکند تا از بروز برخورد مجدد جلوگیری کند. از دیگر تجهیزات ایمنی میتوان به سیستم Car-Net اشاره کرد که در بردارنده این موارد است: سیستم هشدار تصادف اتوماتیک، درخواست امداد جادهای، دسترسی از راه دور، ردیابی خودرو مسروقه و سیستم geo-fencing که به والدین اجازه میدهد برای رانندگان نوجوان محدودیتهایی جغرافیایی وضع کنند. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از میانه جلو و گوشههای جلو به این خودرو بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را داده است. این هاچبک قوی در زمینه مقاومت طرفین، مقاومت سقف و پشت سریها هنگام برخورد از عقب نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی فولکس واگن گلف R مدل 2015 شباهت زیادی به کابین داخلی گلف GTI دارد. در کابین از طراحی محافظهکارانهای استفاده شده است، کیفیت مواد به کار رفته نیز بسیار بالاست و دکمههای کنترلی از چیدمانی منطقی برخوردارند. تنها چیزی که گلف R به کابین اضافه کرده است عناصری تزیینی و آرمها و نشانهاست و شاید همین امر بتواند توجیه کننده قیمت بالاتر گلف R نسبت به گلف GTI باشد. میتوان گفت سیستم تفریحات و سرگرمی، زیاد چنگی به دل نمیزند. نمایشگر لمسی 5.8 در مقایسه با نمایشگر برخی رقبا کوچکتر است و گرافیکی ساده دارد، اصلاعات مربوط به ترافیک نیز از طریق نقشه سیستم مسیریاب قابل مشاهده نیست.
|
|
نقطه ضعف دیگر این است که در فولکس واگن گلف R برای اتصال گوشی تلفن همراه به سیستم صوتی، به جای درگاه USB رایج، باید از یک کابل مخصوص استفاده کرد که استفاده از آن مستلزم این است که قاب محافظ تلفن از روی آن برداشته شود. وقتی صحبت از راحتی به میان میآید نیز باید گفت گلف R در صدر قرار میگیرد.صندلیهای اسپرت که به صورت استاندارد عرضه میشوند، هنگامی که تهاجمی رانندگی میکنید به خوبی از کمر حمایت میکنند، این صندلیها برای سفرهای طولانی نیز بسیار نرم و خوش ترکیب هستند. صندلیهای جلو برای راننده و سرنشیان بلند قد از فضای مناسبی برخوردارند، صندلیهای عقب نیز برخلاف صندلی سایر خودروهای هاچبک، از فضای سر و فضای پای مناسبی برای بزرگسالان برخوردارند. ارتفاع نشیمنگاه صندلیهای عقب کمی پایین است و باعث میشود خردسالان در سفرهای طولانی راحتتر باشند. پشت صندلیهای عقب، فضای باری به گنجایش 0.65 مترمکعب وجود دارد که برای استفاده روزمره کاملاً مناسب به نظر میرسد. چنانچه صندلیهای عقب خوابانده شوند، فضای بار به 1.49 متر مکعب افزایش پیدا میکند که بیشترین میزان فضای بار در این کلاس از خودروها است.
تجربه رانندگی
از آنجایی که هر چهار چرخ محرک هستند، گلف R از چسبندگی بینظیری برخوردار است. شتاب عالی است و هیچیک از هاچبکهای دیفرانسیل جلو و گشتاور بالا به پای آن نمیرسند. وقتی خودرو روی دور میافتد و دور موتور بالا میرود، صدای آرام اگزوز به غرشی بم تبدیل میشود. خوشبختانه، صدای اگزوز هنگام حرکت در بزرگراه نیز یکنواخت و خسته کننده نیست. اگر با سرعت از جادههای پر پیچ و خم عبور کنید، گلف R از ثباتی بینظیر برخوردار است و رفتار آن قابل پیشبینی است. با این که بسیاری از خودروهای متمرکز بر عملکرد، راحتی را فدای کیفیت سواری میکنند، ولی کمپانی فولکس واگن به این اصل پایبند نبوده است. سیستم تعلیق به اندازه کافی نرم و انطباقپذیر هست تا پستی و بلندی مسیرهای ناهموار را جذب کند. سیستم تعلیق تطبیقی که به صورت سفارشی عرضه میگردد نیز دارای حالتهای رانندگی Comfort و Race است و تواناییهای خودرو را هرچه بیشتر بالا میبرد.