پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول 1 یکی از آن ورزش‌هایی است که بیشترین استفاده را از فناوری‌های جدید می‌کند و آخرین فصل از این سری مسابقات به خوبی این ادعا را اثبات کرد. در سال 2014 این ورزش شاهد تغییرات زیادی بود و پیشرانه‌ای را به همگان معرفی کرد که بسیار پیشرفته است و به آن لقب "نیروگاه" داده‌اند. این پیشرانه قبل از این که برای مسابقات آماده بشود، روی سریع‌ترین خودرو جهان نصب شده بود. اگر به سال 2013 برگردیم، می‌بینیم در آن زمان نیز پیشرانه خودروهای فرمول 1 از تکنولوژی بالایی بهره می‌برده‌اند.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

اجزایی که در خودروهای معمولی از آهن یا آلومینیوم ساخته می‌شوند، در خودروهای فرمول 1 جای خودشان را به اجزایی ساخته شده از سرامیک داده‌اند. این فناوری جدید از سفینه‌های فضایی الهام گرفته شده است. پیشرانه‌ها توسط کامپیوترهایی کنترل و هدایت می‌شوند که عملکرد آن‌ها را با دقت یک میلینیوم ثانیه محاسبه می‌کند. میزان هدر رفت گشتاور در دیفرانسیل، باز و بسته شدن دریچه گاز، میزان عبور هوا از زیر دیفیوزرها و میزان غلظت بنزین در باک و پیشرانه، همگی لحظه به لحظه تحت نظارت و کنترل هستند. اگر نگاه دقیق‌تری به پیشرانه‌هایی که برای مسابقات فرمول 1 سال 2015 آماده شده‌اند بیندازیم، آنگاه پیشرانه‌های 8 سیلندر خورجینی که برای سال 2013 مهیا شده‌ بودند قدیمی و از مد افتاده به نظر خواهند رسید. پیشرانه‌های جدید کنونی که در ماشین‌های مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند، دیگر موتورهای درون‌سوز (ICE) ساده نیستند، در عوض دو سیستم هیبریدی مستقل و متصل به هم و سه جزء تولید کننده نیروی دیگر دست به دست هم می‌دهند تا نیروی خروجی را تولید کنند. در واقع پیشرانه از این قسمت‌ها تشکیل شده است:

-موتور درون‌سوز (ICE)

-توربوشارژر (TC)

-موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K) که نیروی از دست رفته هنگام ترمزگیری را جمع‌آوری و احیا می‌کند.

-موتور گردآورنده گرما (MGU-H) که انرژی‌ای که به صورت گرما و از طریق اگزوز هدر می‌رود را گردآوری می‌کند.

-انباره انرژی (ES) که مجموعه‌ای است از باتری‌هایی که به صورت بانکی برای انرژی عمل می‌کند و می‌تواند تمام انرژی که توسط قسمت‌های دیگر تولید شده است را در خود نگهداری کند.

-در آخر نیز مهمترین قسمت قرار دارد که واحد کنترل الکترونیک (CE) نام دارد که در بردارنده ECU نیز می‌باشد. نرم افزار این واحد کل پیشرانه را مدیریت و کنترل می‌کند. بهتر است بدانید CE و ECU درست مانند رهبر ارکستر عمل می‌کنند. نیروی‌های گوناگون و گاه مخالف با یکدیگر از طریق این واحدها کنترل و هماهنگ می‌شوند. در یک ماشین فرمول یک معمولی، همه چیز به صورت مکانیکی انجام می‌گیرد و مدیریت کردن آن کار ساده‌ای است. ولی در یک خودرو فرمول 1 مدرن، CE و ECU با دریایی از اطلاعات دست و پنجه نرم می‌کنند. این واحدها نیاز دارند بدانند چه میزان انرژی گرمایی از توربوشارژر  بیرون می‌آید، چه زمان و چه مقدار از آن انرژی باید به طرف انباره برود، این انرژی چگونه باید با نیروی بازیافت شده توسط MGU-K ادغام شود، نیروی انباره  (ES) چگونه جمع‌آوری بشود و هنگامی که پدال گاز فشرده می‌شود، چگونه به سوی چرخ‌های محرک هدایت بشود. وقتی راننده پدال گاز را می‌فشارد، معادلات پیچیده‌تر می‌شوند. چه گونه‌ای از انرژی باید به چرخ‌های عقب منتقل بشود؟ آیا موتور درون‌سوز (ICE) باید آن را تأمین کند؟ یا موتور گردآورنده نیروی جنبشی (MGU-K؟ یا موتور گردآورنده گرما (MGU-H)؟ یا هر سه؟ با چه درصد؟ آیا این درصدها در زمان‌های مختلف باید تغییر کنند تا به انتقال گشتاور و افزایش شتاب کمک کنند؟

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

 حال راننده ترمز را می‌فشارد. نیرویی که از ترمزگیری به دست می‎آید چگونه باید مدیریت شود؟ آیا باید در انباره ذخیره شود؟ آیا انباره پر شده است و قبل از این که منفجر شود، نیروی ورودی به آن باید محدود گردد؟ و این داستان ادامه دارد.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم

بهتر است بدانید همه این ماجراها در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد و در سربالایی، سرازیری، هنگام عبور از پیچ، هنگام ترمزگیری ناگهانی و مانورهای پیچیده این سناریو تغییر می‌کند. می‌دانید که مدت زمان برگزاری مسابقه نیز حدود دو ساعت است. با این تفاسیر پیشرانه‌های پیشرفته جدید بسیار جذاب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسند و با شروع فصل جدید مسابقات فرمول 1، باید منتظر ماند و از نزدیک شاهد عملکرد بالای آن‌ها بود.

پیشرانه جدید ماشین‌های فرمول 1 را بیشتر بشناسیم


منبع

GizMag

برچسب : اتومبیل رانی , فرمول 1 , پیشرانه ماشین های فرمول 1 , موتور فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین‌دستی : اینا‌گروه‌دستی‌؟یا‌اتومات‌؟ یا‌پلاس؟
علیرضا : سلام،مال باخته قرارداد سایپا هستم که 096550 زنگ زدم بعد کلی عدد وارد کردن اپراتور گفت شما در صف تخصیص خودرو هستید با تشکر و قطع کرد.از کجا بفهمم فاکتور شده یا نه؟؟؟ممنون میشم یکی راهنمایی کنه.
شاهین‌خرداد : میگن‌۱۲‌آذر‌تموم‌شده‌دارن‌۱۳‌به‌بعد‌فاکتور‌میکنن
Arsha j7 : اصلا از این شرکت آشغال ماشین نخرید من یک دستگاه j7 تحویل بیست روزه خریدم الان بعد از دوماه هروز زنگ میزنم میگن تو نوبت بارگیری هست رسما سرکارمون گذاشتن
مجتبی : سلام از همه شما بدتر منم که حوالهرو به نرخ روز خریدم یعنی 270 تومن بالای حواله دادم اسفند 1403 هم واریز وجه دوم کردم ولی هنوز خبری نیست
شاهین تیرماه : سلام دوست عزیز شما امروز فاکتور شدید
شاهین gl : شرمنده موقع فاکتور شدن پیام میاد یا از سایت نگاه میکنیم
قم : ان شاالله هفته ی دیگه فاکتورمی کنن
شاهین gl : خوشبحالتون مبارک باشه
قم : سلام الحمدالله شاهین جی ال من فاکتورشد۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هفته آخرتیربودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا پیش شهریور : خدایا هنوز رو دهه سوم خرداد داره میچرخه یعنی هنوز خرداد ماه تحویل ندادن تف شرف نداشتشون مگه میشه رینگ معمولی اونم اهنی موجود نباشه که انقد دیر تحویل میدن فقط بخاطر 20 میلیون تومن پول زور که ندادیم دارن اذیت میکنن
ساینا اس فوری 6 بهمن : 6 ماه دیگه
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : چجوری تیر فاکتور کردن وقتی هنوز من خردادم نشدم🫠
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : ما هنوز فاکتور نشدیم چطور رفته روی تیر
10اسفند : سلام لطفا کسانی که ماشین از کاشان تحویل گرفتن جواب بدین از زمان پلاک شدن تا تحویل چند وقت طول کشید ؟؟
کوییک آر اس : خیر فکر نمی کنم که برای مهر اومده باشه ولی تا مرداد اومده
زخمی : مبارکت باشه ،به خوش استفاده کنی...
207 پانا مشکی فولادی پیش 31 خرداد : 36 روز از تاریخ تحویل (31 خرداد) گذشت و همچنان در انتظار فاکتور شدن هستم. یه حسی بهم میگه حالا حالا قرار نیست فاکتور کنن نمیدونم دلیل این همه تاخیر چی هست ولی هر چی که هست واقعا عذاب آوره این بی خبری و انتظار و بلاتکلیفی اونم تو شرایطی که هر لحظه میتونه اتفاقات بدی بیفته. تماس هم میگیری عذرخواهی میکنن از تاخیر پیش اومده و حواله میکنن به آینده نزدیک.
امیر rs شهریور : اونموقع که برق قطع نمیشد و جنگ نبود سایپا دوماه تاخیر داشت برای تحویل قبل من خانواده دوتا ماشین ازش گرفتن یکیش تحویل اسفند بود ساینا ،خرداد تحویل دادن یکیشم کوییک معمولی بود تحویل اردیبهشت که اونم وسطای مرداد تحویل دادن. حالا هم که خودم گیرش افتادم.
بهمن : سلام تبدیل رانا به 207 26 خرداد بودم 5/2فاکتور شد 5/40پلاک شد 5/6حمل خودرو ان شاالله که برای دوستانم بزودی تحویل بشه روزای خوبی رو در کنار شما دوستان داشتم آن شا الله که چرخ ماشینتون براتون بچرخه با اجازتون گروه رو ترک میکنم