صنعت خودروسازی ایران پس از توافق هسته ای به کدام سو می رود؟

صنعت خودروسازی ایران پس از توافق هسته ای به کدام سو می رود؟

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در حالی در آستانه لغو قرار دارند که به اعتقاد کارشناسان، این اتفاق می‌تواند اثر خود را بر خودروسازی کشور نیز بگذارد.به گفته کارشناسان، سه حوزه «قیمت»، «کیفیت» و «تولید» در خودروسازی ایران می‌توانند متاثر از لغو تحریم‌ها شوند، منتها این اثرگذاری در قیمت و تولید، حداقلی است و در کیفیت، حداکثری.
رویای کاهش قیمت خودرو
به‌نظر می‌رسد «کاهش قیمت خودرو» بزرگ‌ترین انتظار حال حاضر مشتریان از «توافق هسته‌ای» به حساب می‌آید، چه آنکه به گفته بسیاری از فعالان بازار، یکی از اصلی‌ترین دلایل رکود این روزهای خرید و فروش خودرو، همین «انتظار ارزانی» است.
به اعتقاد کارشناسان، همزمانی افزایش شدید قیمت خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) با تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، مشتریان را به این باور رساند که دلیل اصلی گرانی خودرو، تحریم است، بنابراین آنها انتظار دارند پس از توافق هسته‌ای، قیمت‌ها کاهش یابد.این انتظار یا به‌عبارت بهتر، رویای مشتریان در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان صنعت خودرو هیچ کاهش قیمتی را از ناحیه لغو تحریم‌ها پیش‌بینی نکرده و حتی از احتمال افزایش قیمت نیز می‌گویند.
به گفته آنها، عوامل مختلفی بر قیمت خودرو تاثیرگذار است و «تحریم» تنها یکی از آنهاست و لغو آن نمی‌تواند تضمینی برای کاهش قیمت خودرو باشد. فعالان صنعت خودرو البته تاکید می‌کنند که لغو تحریم‌ها به بهبود مناسبات مالی و عادی شدن روابط با شرکت‌های بزرگ خودروسازی منجر می‌شود و در نتیجه، برخی هزینه‌های اضافی (ناشی از تحریم) از بین می‌روند، اما این موضوع قیمت خودروها را کاهش نمی‌دهد.از طرفی، خودروسازان هیچ سیگنال مثبتی را در راستای کاهش قیمت، به بازار خودرو نمی‌فرستند و از همین رو بسیاری از کارشناسان امیدی به کاهش قیمت خودرو ندارند و معتقدند در این شرایط، «ثبات قیمت» نیز می‌تواند اتفاق خوبی باشد.
مشکل تولید، تحریم نیست
به گزارش پایگاه خبری«خودروکده»، هرچند نمی‌توان منکر تاثیر تحریم‌ها بر افت شدید تیراژ خودروهای داخلی طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ شد، اما با توجه به اوضاع مساعد فعلی خودروسازان، لغو تحریم اثری نسبتا حداقلی را بر تولید خواهد گذاشت. خودروسازی ایران در سال ۹۰ به رکورد تولید ۶/ ۱ میلیون دستگاهی دست یافت، اما در سال ۹۱ به دلایلی از جمله تحریم‌های بین‌المللی، تیراژش به نصف و در سال بعد نیز به یک سوم کاهش یافت. این در حالی بود که از اواخر سال ۹۳، خودروسازان روندی رو به رشد به خود گرفته و توانستند تیراژ خود را به مرز ۲/ ۱ میلیون دستگاه برسانند و امسال نیز برنامه‌ای ۴/ ۱ میلیون دستگاهی را برای خود در نظر گرفته‌اند.
این آمارها نشان می‌دهد خودروسازان کشور در همین شرایط تحریم نیز توانسته‌اند تیراژ خود را مطابق با نیاز و کشش بازار، تنظیم کنند و حتی به گفته مدیران ارشد صنعت خودرو، در حال حاضر امکان رسیدن به رکورد ۶/ ۱ میلیون دستگاهی سال ۹۰ نیز وجود دارد. به‌عبارت بهتر، در شرایط فعلی خودروسازان در بخش تولید با مشکل خاصی از ناحیه تحریم مواجه نیستند و آنچه که اجازه بالا بردن تولید را نمی‌دهد، نبود تقاضا در بازار است.
به گفته کارشناسان، عواملی مانند کاهش قدرت خرید و بالا رفتن قیمت، توان و انگیزه مشتریان را برای خرید خودرو پایین آورده و از همین رو خودروسازان نیازی نمی‌بینند که تیراژ خود را طی سال‌جاری به بیش از ۴/ ۱ میلیون دستگاه برسانند؛ زیرا در فروش به مشکل بر خواهند خورد.
افزایش کیفیت محتمل است
اما هرچه احتمال کاهش قیمت و افزایش تیراژ در دوران ابتدایی پس از تحریم، بعید به‌نظر می‌رسد، افزایش سطح کیفی خودروهای تولیدی و عرضه محصولات به روز به بازار، محتمل است. یکی از اثرات بسیار منفی تحریم بر خودروسازی کشور، قطع ارتباط خودروسازان داخلی با خارجی‌ها است که از یک سو خروج بزرگان صنعت خودرو جهان از ایران را در پی داشت و از سوی دیگر مانع انتقال دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا به «جاده مخصوص» شد.
در واقع تحریم سبب شد خودروسازان ایرانی شرکای خارجی خود را از دست بدهند و همچنین با عقب‌ماندن از قافله جهانی صنعت خودرو، به‌نوعی در لاک خود فرو بروند. تا پیش از تحریم‌ها، خودروسازان بزرگی مانند فولکس واگن، هیوندایی، پژو، رنو و نیسان حضوری کم و بیش در خودروسازی ایران داشتند و نتیجه این «حضور»، تولید و عرضه محصولاتی با کیفیت و مورد رضایت مشتریان بود.
به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، بزرگان خودروسازی دنیا یک به یک از ایران رفتند و پشت سرشان را نیز نگاه نکردند. این اتفاق، پیامدهای منفی زیادی به‌دنبال داشت، چه آنکه نه تنها کیفیت خودروهای تولید داخل بالا نرفت؛ بلکه با افت نیز روبه‌رو شد.حالا و در شرایطی که زمزمه بازگشت خودروسازان بزرگ دنیا به ایران به گوش می‌رسد، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و همچنین مشتریان، امیدوارند در پس این اتفاق، سطح کیفی خودروهای تولید داخل بالا رفته و محصولاتی به‌روزتر و با کیفیت‌تر روانه بازار شود.
کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت شروط خاصی را برای خودروسازان خارجی در نظر گرفته (از جمله بالا بودن درصد ساخت داخل در ابتدای تولید و همچنین الزام به صادرات خودرو از ایران)، امیدواری‌ها برای افزایش کیفت خودروهای تولیدی در دوران پس از تحریم، به جا است.به اعتقاد آنها، حضور خودروسازان خارجی در ایران می‌تواند به رشد کیفیت خودروهای تولیدی کمک زیادی کرده و عقب‌ماندگی کیفی جاده مخصوصی‌ها را جبران کند.
 

منبع

خودروکده

برچسب : تحریم ها , کیفیت , قیمت , تولید , کارشناسان , خودروسازی , اثرگذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: ارسلان -
1

دلیل اصلی گرانی تورم داخلی وهمچنین بالا رفتن ارز بود .هیچ کدام از دو گزینه فوق تغییر نکرده که انتظار پایین آمدن قیمت داشته باشیم .فقط میتوان انتظار بهبود کیفیت وهمچنین ورود مدلهای به روز را داشت با توجه به وضع اقتصادی وهمچنین تعرفه ها ومالیاتهای جورواجور برای خودرو خارجی فقط در صورت پایین آمدن دلار وکم شدن تعرفه ها میتوان انتظار داشت قیمت وارداتیها پایین بیاید گه چنین امری محال است
01:13  1394/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس ۵ : تکمیل وجه ۱۹ اسفند سخا ۲۵ اسفند هنوز فاکتور نشده
Mehdi : با سمند ریل هم که تو سایت تهران تا شیراز رو زده ۲۴ ساعت نهایت ۷۲ ساعت میرسه
کوروش : سلام 16 خرداد فاکتور شده 18 خرداد هم پلاک شد تمام قسمت های وضعیت هم کامل شده بجز تاریخ ارسال مدارک و تاریخ ارسال به بانک. دو روزی هم هست که زده تحویل شده ولی هنوز تحویل نگرفتم . شاید فردا پس فردا بدنش دیگه
محمد : بابا همین GL, رو تکمیل وجه کنید. سانروف کوفتی چیه دیگه. سانروف اخه آپشنه؟؟ ماکسیما سانروف داره؟؟ ولللللش. همینو بگیرید گازززز بدید تامام
سلطوون : بگیرید همگی زنگ بزنید اعتراض کنید، چطور همه میریزن بیرون اعتراض واسه سهند هیچکس بلند نمیشه، صبحی زنگ. زدم شعر ور تحویل میدن من ک بهمن ماه بودم گفت حتی اول تیر هم دعوت نامه نمیاد، تا دیماه را فاکتور نکنند خبری نیس، بعد میگند کویک چرا نمی‌گیرید، لاشیا خر، آخه گوشت سگ بجونتون ما به هزار بدبختی باید پول جمع کنیم یه قوطی حلبی بعد یکسال بدید دیگه جوش تاخیر تون هم داشته باشیم، هر روز یه دروغ سرهم می‌کنند، مملکتمون بی صاحبه روز به روز به ویرانی کشیده میشیم
محمد : من نمیدونم به عده دنباب چی هستین. سانروف دیگه چه کوفتیه بخاطرش حرص بخورید. همین بی سانروفو الان با قیمت پارسال داره میده تکمیل وجه کن قال قضیه رو بکن. البته اگه دنبال استفاده اید
حسام : سلام‌نمیدونید کسایی که ۱۸ام تکمیل کردن ولی فاکتور نشدن کی فاکتور میشن
نرگس : مبارکتون باشه ایشالا به دل خوش استفاده کنید
علیرضا ۱ : آقا اکبر یعنی همه میتونن یا فقط واسه شما فردا اوکی شده
J7 ثبت نام 5 دی ماه : مبارکه ، ممنون از اطلاعات کاملتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : برو خداتو شکر کن دارن ماشین رو به قیمت قدیم بهت میدن پس این بدبختا که چندماه پولشون دست شرکت بوده دراخر بجای به قیمت کارخونه ماشین بگیرن به قیمت روز بازار بهشون شرکت ماشین میده پس باید چی بگن؟؟؟
اطلس : سلام دوستان تو صحفه وضعیت مشتری زده ارسال به بانک 0 این ینی چه
ساینا 8 اسفند : شما کدوم شهر هستین؟؟
ایکس33 کراسmt بیچاره : عزیز من هنوز اردیبهشت مجوز نخورده چه برسه به خرداد ،ما که اردیبهشت هستیم هنوز مجوزشم صادر نشده ، حداقل دوماه بعد تحویل سیستمی منتظر باید باشی ، حداقل دوماه
8 اسفند : یک مرحله عقب رفته- والا برای بالای یک سال بی ارزش شدن پول خودمون باید ذوق کنیم خنده داره
سارا : سلام ده دی نقدی اف ایکس404ثبت نام کردم 30فروردین باید تحویل میدادن- دیونم نقدی پرداخت کردم امروز صدای مشتری گفت 18خروج خورده
وحید : به سولدوز افزایش قیمت به شما نمی خوره، خیالت راحت راحت باشه، من قبلا چند تا خریدم مطمئن باشید
Rs اردیبهشت : ار اس عادی تحویل اردیبهشت تکمیل وجه31 فروزدی در مرحله تخصیص
اطلس 21 مهر : سلام دوستان کسی میدونه 6 ماه تاخیری برای اطلس چن محاسبه میشه کسی هم تا حالا سود تاخیر گیرش اومده یانه
اطلسی : تااخرتیرماه همه تکمیل وجه میشن