در حالی که سدانهای لوکس آلمانی تمام توجهات را به خود جلب کردهاند و بازار فروش را در اختیار دارند، کمپانی انگلیسی جگوار با سدان جگوار XF مدل 2015 حرفهای تازهای برای گفتن دارد. به محض اینکه پشت فرمان این خودرو بنشینید، درستی این حرف را تایید خواهید کرد. این حس خاص را زمانی به طور ملموس درک میکنید که دکمه قرمز روشن شدن خودرو چشمک میزند، کنسول دنده به سمت بالا حرکت میکند تا در کنار دستان شما قرار گیرد و دریچههای تهویه مطبوع، از جایی که متوجه نمیشوید، هوای داخل را برای شما دلپذیر میسازند. وقتی که با جگوار XF شروع به رانندگی در جادهها میکنید، متوجه هندلینگ عالی آن میشوید و زمانی که به موتور 8 سیلندر سوپرشارژ مجهز شود، لحظات خوشی را برای هر سلیقه رانندگی فراهم میسازد. علاوه بر آن، در این خودرو، لوکس بودن هیچگاه قربانی عملکرد نمیشود. سواری راحت و کیفیت مواد به کار رفته در طراحی داخلی، با خودروهای رقیب برابری میکند. با اینکه این مدل از تجهیزات استاندارد بیشتری بهره میبرد، با این حال باز هم قیمت مناسبی دارد. البته جگوار XF چند نقطه ضعف نیز دارد. سیستم صوتی و جی پی بسیار پیچیده و کند است و در مقایسه با سیستمهای جدید دیگر سدانهای لوکس، کمتر کاربردی است. فقدان تجهیزات ایمنی فعال، دیگر نقطه ضعف این مدل است. اگر این امکانات برای شما در اولویت قرار دارند، شاید بهتر باشد به گزینههای دیگر هم نگاهی بیندازید: آئودی A6 ، بیامو سری 5 ، لکسوس GS و یا مرسدس بنز کلاس E مدل 2015. با این وجود، جگوار XF ارزش بررسی را دارد و ممکن است ویژگی خاصی را ارائه دهد که در دیگر خودروها یافت نمیشود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
جگوار XF مدل 2015، یک سدان لوکس متوسط است که در 8 تیپ متفاوت عرضه میشود. تیپ پایه، تیپ 2.0T Premium است و تیپهای دیگر به ترتیب عبارتند از: تیپ 3.0 Portfolio (در دو مدل دیفرانسیل عقب و محرک چهار چرخ عرضه میشود)، تیپ 3.0 Sport (در دو مدل دیفرانسیل عقب و محرک چهار چرخ)، تیپ 5.0 Supercharged، تیپ XFR و در نهایت تیپ XFR-S.
|
|
تجهیزات استاندارد تیپ 2.0T Premium عبارتند از: موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژ، رینگهای 18 اینچی، چراغهای زنون، چراغ ترمزهای LED، سنسورهای پارک در عقب و جلو، دوربین دید عقب، گرمکن آینههای جانبی، سیستم هشدار نقطه کور، دسترسی بدون کلید، برفپاکنهای اتوماتیک، سانروف، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، آینه دید عقب الکتروکرومیک، روکش چرمی، صندلیهای برقی در جلو با قابلیت تنظیم در 6 حالت، گرمکن صندلیهای جلو، حافظه تنظیمات راننده و صندلیهای تاشو عقب به نسبت 40/60. تجهیزات الکترونیکی نیز شامل موارد زیر است: نمایشگر لمسی 7 اینچی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، GPS ، سیستم صوتی مجهز به 12 بلندگو و پخش سیدی، رادیو ماهوارهای، رادیو HD و درگاه USB/iPod.
تجهیزات تیپ XF 3.0 Sport که از موتور 6 سیلندر مجهز به سوپرشارژر بهره میبرد عبارتند از: رینگهای 20 اینچی، تزیینات روی بدنه، بادشکن عقب، تزیینات مخصوص بر روی شیشهها و جلو پنجره سیاه رنگ، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 14 حالت و صندلیهای برقی سرنشینان با قابلیت حرکت در 8 حالت (نشیمنگاه برقی در 4 حالت) و امکان انتخاب حالتهای رانندگی به علاوه حالتهای نرمال و زمستانی. اگر تیپ 3.0 Portfolio را انتخاب کنید (هم به صورت دیفرانسیل عقب و هم به صورت چهار چرخ محرک)، فاقد پنلهای جانبی و بادشکن است، رینگهای 20 اینچی با 19 اینچی عوض شدهاند، تزیینات تیره جایگزین تزیینات روشن میشود، قابلیت حرکت صندلی راننده به 12 جهت تغییر میکند و این تجهیزات نیز اضافه میشوند: چراغهای تطبیقی، نور بالای اتوماتیک، صندلیهای جلو دارای مجاری گردش هوا، روکش چرمی و سیستم صوتی ارتقا یافته مجهز به 17 بلندگو. هم مدل دیفرانسیل جلو و هم مدل مجهز به چهار چرخ محرک تیپ 3.0 Portfolio دارای گرمکن غربیلک فرمان هستند، در تیپهای 2.0T Premium و 3.0 Portfolio نیز پکیج Cold Weather قابل خریداری است که گرمکن فرمان و گرمکن شیشه جلو را به تجهیزات خودرو اضافه میکند. تیپ 5.0 Supercharged اکثر تجهیزات بالا را به صورت استاندارد در خود دارد و این تجهیزات را به آنها اضافه میکند: موتور 8 سیلندر مجهز به سوپرشارژر، رینگهای 20 اینچی به همراه تایرهای با کیفیت، سیستم تعلیق تطبیقی، دیفرانسیل اسپرت، ترمزهای ارتقا یافته و آفتابگیر برقی در عقب. در تیپ XFR نیروی بیشتری از موتور 8 سیلندر سوپرشارژری تولید میشود و تجهیزاتی مانند: بادشکن عقب، تزیینات جانبی در عقب خودرو و تزیینات منحصر به فرد داخلی و خارجی "R" به این تیپ اضافه میشود. هر دو تیپ 5.0 Supercharged و XFR میتوانند از پکیج Black Pack به طور سفارشی استفاده کنند که شامل تجهیزات زیر است: رینگهای مخصوص، تزیینات مخصوص شیشهها، تزیینات سپر و صندوق عقب و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ (که برای تیپ XFR به طور استاندارد وجود دارد). برای خریداران تیپ XFR یک پکیج اضافی Speed وجود دارد که باعث افزایش سرعت خودرو میشود. این پکیج یک زیرسپری در قسمت جلو و یک بادشکن در قسمت عقب به تجهیزات این خودرو اضافه میکند. نیروی خروجی مدل XFR-S نسبت به مدل XFR افزایش یافته است، همچنین یک اگزوز اسپرت به آن افزوده شده و اغلب تجهیزات پکیج Black و تزیینات منحصر به فرد "R-S" در آن به طور استاندارد موجود است.
قدرت و عملکرد موتور
کمپانی جگوار همیشه خودروهای تولیدی خود را به بالاترین قدرت موتور مجهز میکند و هر یک از تیپهای جگوار XF حدود 100 اسب بخار نسبت به میانگین قدرت این کلاس از خودروها از نیروی بیشتری برخوردار است. جگوار XF مدل 2015 با برخورداری از 5 موتور متفاوت، تمام سلیقهها و بودجهها را راضی نگه میدارد. تیپ 2.0T مجهز به موتور توربوشارژری 4 سیلندر و 2 لیتری است که 240 اسببخار نیرو و حدود 340 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تنها گیربکس موجود برای آن، گیربکس هشت سرعته اتوماتیک است که نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند. در تست سرعت، این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 7.8 ثانیه زمان نیاز دارد که برای یک سدان در این کلاس، زمان زیادی است. میزان مصرف سوخت نیز در سیکل ترکیبی، 12 لیتر ( 14 لیتر در داخل شهر و 9 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. تیپهای 3.0 از یک موتور توربوشارژ 6 سیلندر 3 لیتر بهره میبرند که 340 اسببخار نیرو و حدود 450 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این تیپها در دو مدل دیفرانسیل عقب و محرک چهار چرخ به بازار عرضه میشوند که مدل دیفرانسیل عقب برای رسیدن به سرعت 100 به 5.7 ثانیه زمان نیاز دارد، در حالی که در مدل محرک چهارچرخ به 6.1 ثانیه زمان نیاز دارد. میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی برای مدل دیفرانسیل عقب 12 لیتر (15 لیتر در شهر و 10 لیتر در بزرگراه) و برای مدل چهارچرخ محرک 14 لیتر (16 لیتر در شهر و 10 لیتردر بزرگراه) برآورد میشود. تیپ 5.0 Supercharged از یک موتور اسپرت 8 سیلندر 5.0 لیتری بهره میبرد که به سوپرشارژر مجهز است و 470 اسببخار نیرو و حدود 575 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که قدرتی فوقالعاده است. در تست سرعت، این برای رسیدن به سرعت 100 کیلوکتر بر ساعت فقط به 4.5 ثانیه زمان نیازدارد. مدل XFR با داشتن موتور سوپرشارژری 8 سیلندر، 510 اسببخار نیرو و حدود 625 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، در حالی که تیپ XFR-S قدرت موتور را تا 550 اسب بخار و حدود 680 نیوتن متر گشتاور افزایش میدهد. گفتنی است صفر تا 100 مدل XFR-S فقط 4.2 ثانیه میباشد. علیرغم قدرتهای متفاوت موتور، میزان مصرف سوخت در سیکل ترکیبی تمام موتورهای 8 سیلندر 15 لیتر (18 لیتر در شهر و 12 لیتر در بزرگراه) بر آورد میشود.
ایمنی
تجهیزات استاندارد ایمنی برای همه مدلهای جگوار XF به قرار زیر است: کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای، سیستم هشدار نقطه کور و دوربین دید عقب. با این حال، این خودرو از چند آپشن متداول محروم است: سیستم هشدار عبور از خط، دوربین¬های 360 درجه برای پارک کردن و سیستم پیشگیری از تصادف. در تست ترمز، تیپ XF 2.0T که به رینگهای 19 اینچی و تایرهای مناسب برای تمام فصول مجهز است، مسافت پیموده شده برای توقف از سرعت 100 تا صفر، 34 متر است پس از پیمودن 34 متر به حالت توقف در آمد که برای یک سدان لوکس با اندازه متوسط، مسافتی عادی محسوب میشود. تیپ 5.0 Supercharged با رینگهای 20 اینچی و تایرهای تابستانی فقط به 34 متر نیاز دارد، در حالی که تیپ XFR-S در 33 متر متوقف میشود.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
ظهور جگوار XF امری جالب توجه است. فشار دادن دکمه استارت این خودرو سبب میشود که کنسول تعویض دنده از قسمت مرکزی به بالا بیاید و تهویه مطبوع از قسمت پنل داشبورد شروع به کار کند. کابین این مدل طراحی زیبای کابینهای قدیمی جگوار را حفظ کرده است، اما با بهرهگیری از مواد جدید به آن جلوهای مدرن بخشیده است. احتمالا فضای پا در صندلیهای جلو و عقب تنگتر شده است، اما کاملا برای یک سدان لوکس با اندازه متوسط مناسب است و زمانی که پشت فرمان این خودرو مینشینید، جمع و جور بودن آن را احساس خواهید کرد. گنجایش صندوق عقب 0.5 متر مکعب است که برای یک سدان لوکس با اندازه متوسط، بسیار مناسب است. صندلیهای تاشو عقب با محفظه حمل چوب اسکی، به شما امکان میدهد که بتوانید وسایل بزرگتر را نیز حمل کنید. تنها نقطه ضعف داخلی این سدان، دید محدود و سیستم تفریحات و سرگرمی قدیمی آن است. ستونهای بزرگ در قسمت عقب، دید پشت را محدود میکند و نیاز به دوربین دید عقب و سنسورهای پارک به وضوح احساس میشود. با این توضیحات، سیستم هشدار نقاط کور نیز الزامی به نظر میرسد. خوشبختانه تمام این تجهیزات ایمنی که ذکر شدند، به صورت استاندارد عرضه میشوند. سیستم تفریحات و سرگرمی این خودرو نسبت به سیستمهای رقیب موجود کمی قدیمیتر است، زیرا دارای صفحه نمایش کوچک، گرافیک ساده، دیر پاسخگو بودن و منو بسیار پیچیدهای است.
تجربه رانندگی
تعجبآور نیست که تیپ پایه جگوار 2.0T Premium در میان رانندگانی که عملکرد خودرو برایشان در اولویت قرار دارد، طرفداری نداشته باشد. در مقایسه با سرعت بیامو 525i ، شتاب این خودرو صرفا قابل قبول است اما رضایت بخش نیست. به علاوه به دلیل کند بودن موتور و گیربکس، نیاز است که فشار بیشتری به پدال گاز داده شود. موتور توربوشارژری 6 سیلندر در مدل XF 3.0 عملکرد بهتری از خود نشان میدهد که میتواند نظر اکثر خریداران سدانهای لوکس متوسط را به خود جلب کند، به ویژه که این مدل از سیستم چهارچرخ محرک بهره میبرد که برای شرایط جوی نامساعد مناسب است.
مدلهای 8 سیلندر جگوار XF مدل 2015 از قدرت موتور و شتاب بالایی بهره میبرند. در کنار افزایش قدرت موتور، مدلهای 8 سیلندر از سیستم تعلیق تطبیقی بهره میبرند که بدون اینکه کیفیت عالی سواری جگوار XF را قربانی کند، سیستم هندلینگ را بهبود بخشیده است. در هنگام دور زدن بسیار چابک است ولی از دید رانندگان پرتوقع و بهانهجو، فرمان ممکن است سبک باشد، اما رانندگی با این خودرو در مقایسه با خودروهای رقیب لذت بخشتر است. همه تیپها از کابینی آرام درهنگام رانندگی در بزرگراه بهره میبرند، به طوری که صدای باد و تایرها به هیچ عنوان به گوش نمیرسد.