به نظر میرسد کمپانی مزدا شعار تبلیغاتیاش را بسیار جدی گرفته است و روح اسپرت بودن را در کالبد هر خودرویی که تولید میکند میدمد، حتی در کالبد کراس اوور بزرگی مانند مزدا CX-9. این کراس اوور به رغم قد و قواره بزرگش، سواری لذتبخشی دارد و فرمان آن بسیار حساس و دقیق است. مزدا CX-9 یک کراس اوور هفت نفره است که میتواند یک خانواده به همراه اسباب و اثاثیهشان جا به جا کند. برای سرنشینان جای زیادی وجود دارد و فضای بار نیز بزرگ است. شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این کراس اوور این است که از زمان عرضه اولیهاش در سال 2007، مورد بازنگری قرار نگرفته است و بعضی قسمتهایش قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسد. صفحه نمایشگر لمسی کوچک و قدیمی است (به ویژه در مقایسه با سیستم جدید و پیشرفتهای که در مزدا 3 دیده میشود) و قابلیت کار کردن با اپلیکیشنهای تلفن همراه را ندارد. تجهیزات ایمنی نیز به گونهای نیست که بتواند استانداردهای سختگیرانه امروزی را پشت سر بگذارد. این کراس اوور از تجهیزات ایمنی جدیدی نظیر سیستم هشدار نقاط کور و هشدار موانع عقب بهره میبرد و از آن جایی که ایمنی خودروهای خانوادگی در اولویت قرار دارد، ممکن است خریداران زیادی جذب این خودرو نشوند. و این احتمال وجود دارد که خریداران جذب رقبای دیگری بشوند که آنها هم از سه ردیف صندلی بهره میبرند. دوج Durango و فورد Flex به اندازه مزدا CX-9 جادار نیستند ولی از کابینهایی امروزیتر بهره میبرند و ظاهری زیباتر دارند، تنوع موتور آنها نیز زیاد است. شورولت Traverse (و برادرش GMC Acadia) نیز به این میبالد که فضای بار بزرگتری دارد، هشت سرنشین را در خودش جا میدهد و در جاده نیز خوش رفتار است، با این حال، تویوتا Highlander مدل 2015 از همه مجهزتر است.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
مزدا CX-9 مدل 2015 یک کراس اوور بزرگ و هفت نفره است که در تیپهای Sport، Touring و Grand Touring به بازار عرضه میشود. توجه داشته باشید که مدلهای مجهز به سیتم چهار چرخ محرک به صورت استاندارد به پکیج دارای تجهیزات یدککشی مجهز هستند ولی از بین مدلهای دیفرانسیل جلو، فقط تیپ Grand Touring از این پکیج بهره میبرد. تجهیزات استاندارد تیپ Sport عبارتند از: رینگهای 18 اینچی آلومینیومی، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک سه نقطهای، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، روکش چرمی غربیلک فرمان، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، روکش چرمی، نمایشگر 5.8 اینچی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو، رادیو HD، اپلیکیشن رادیو اینترنتی Panadora، درگاه USB/iPod و یک درگاه صوتی اضافی. تجهیزاتی نظیر گرمکن آینههای جانبی، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت حالت به صورت سفارشی و در قالب یک پکیج در اختیار مشتریان قرار میگیرند. تیپ Grand Touring همه تجهیزات پکیج فوق را به صورت استاندارد دارد و این تجهیزات را نیز به آنها اضافه میکند: چراغهای اتوماتیک، سیستم هشدار نقاط کور، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار موانع عقب، دوربین دید عقب، روکش چرمی و صندلی برقی شاگرد با قابلیت تنظیم در چهار حالت. چنانچه پکیج Luxury را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: رینگهای 20 اینچی آلومینیومی، چراغهای زنون، چراغهای LED رانندگی در روز، چراغهای مهشکن، برف پاک کن اتوماتیک، درب صندوق عقب برقی، تزیینات خاص داخلی و روی بدنه، دسترسی و استارت بدون کلید، حافظه تنظیمات راننده و آینه الکتروکرومیک. لازم به ذکر است بیشتر آپشنها در قالب پکیج ارائه میشوند. چنانچه پکیج Touring Technology را برای تیپ Touring خریداری کنید تجهیزاتی نظیر چراغهای مهشکن، سانروف، دری صندوق عقب برقی، دسترسی بدون کلید، GPS، رادیو ماهوارهای، سیستم صوتی Bose به همراه 10 بلندگو و صدای فراگیر. پکیج Recreational Accessory به صورت مجزا به فروش میرسد و تجهیزاتی نظیر روفریل، میلههای باربند، توری مخصوص بار و گارد فولادی سپر عقب در اختیار خریداران قرار میدهد. برای تیپ Grand Touring یک پکیج مخصوص تفریحات و سرگرمی برای صندلیهای عقب به فروش میرسد که این تجهیزات را ارائه میدهد: دی وی دی پلیر، نمایشگر 9 اینچی، سیستم صوتی Bose به همراه 11 بلندگو، رادیو ماهوارهای (به صورت تکی به فروش میرسد)، GPS و پریز برق 115 ولت. البته این پکیج را نمیتوان با پکیج Technology ادغام کرد بدان معنا که باید بین سانروف یا نمایشگر 9 اینچی، یکی را انتخاب کنید.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران مزدا CX-9 مدل 2015 را خواه به سیستم چهار چرخ محرک مجهز باشد خواه به دیفرانسیل جلو، یک موتور 6 سیلندر 3.7 لیتری تأمین میکند که قادر است 273 اسببخار نیرو و حدود 366 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس نیز از نوع اتوماتیک شش سرعته است. گفتنی است این کراس اوور توانایی یدک کشیدن باری به وزن 1,588 کیلوگرم را دارد. در تست سرعت، مزدا CX-9 توانست ظرف 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای خودرویی در این کلاس مناسب به نظر میرسد. میزان مصرف سوخت این کراس اوور با دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 14.41 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 11.40 در بزرگراه) و با چهار چرخ محرک در سیکل ترکیبی 15.21 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 11.40 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
مزدا CX-9 مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای جانبی. تیپهای Touring و Grand Touring به تجهیزاتی نظیر سیستم هشدار نقاط کور، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار موانع عقب و دوربین دید عقب نیز مجهز هستند. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و مقاومت طرفین به این خودرو بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است، این در حالی است که در زمینه عدم آسیب دیدگی از گوشههای جلو پایینترین رتبه، یعنی رتبه "ضعیف" را کسب کرده است. در تست ترمز، تیپ Grand Touring مجهز به چهار چرخ محرک پس از پیمودن 37.5 متر به حالت توقف در آمد که برای خودروهای این کلاس عادی به نظر میرسد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
داشبورد مزدا CX-9 مدل 2015 مانند آبشار باشکوهی است که تا پنل دربها ادامه پیدا میکند. کیفیت مواد اولیه مصرف شده در داخل کابین عالی است و همه چیز بسیار هماهنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته است. محفظههای بار زیادی نیز در داخل کابین به چشم میخورند. باید گفت صفحه نمایشگر 5.8 اینچی کمی قدیمی است و بسیاری از خودروهای جدید از نمایشگرهایی بزرگتر و کاربرپسند بهره میبرند.
نمایشگرهای جدید قابلیت کار با اپلیکیشنهای تلفن همراه را نیز دارند و از این بابت باید گفت مزدا CX-9 از قافله عقب مانده است. اما خبر خوب این است که این خودرو جای زیادی دارد. صندلیهای ردیف اول و دوم حتی برای سرنشینان بلند قد نیز جای کافی دارند ولی فضای سر برای سرنشینان ردیف سوم کم است. خوشبختانه صندلیهای ردیف دوم تاشو هستند و به جلو و عقب نیز حرکت میکنند. در مقایسه با کراس اوورهای مشابه، دسترسی به صندلیهای ردیف سوم آسان نیست ولی درب عقب با زاویه بیشتری باز میشود تا به این کار راحتتر بشود. اگر صندلیهای ردیف دوم و سوم خوابانده بشوند فضای بار به 2.86 متر مکعب میرسد که برای خودرویی در این کلاس عالی است.
تجربه رانندگی
مزدا CX-9 مدل 2015 هم در شهر و هم در جاده از شتاب و سرعتی بینظیر برخوردار است. گیربکس اتوماتیک نیز کارش را خوب انجام میدهد و تعویض دندههایی سریع و به موقع دارد. صدای باد و تایرها وارد کابین نمیشوند و سرنشینان میتوانند بدون مزاحمت به تماشای فیلم بنشینند. فرمان حساس و دقیق به راننده اجازه میدهد مسیرهای پر پیچ و خم را به راحتی پشت سر بگذارد. چنانچه قبلاً خودرو کوچکتری داشتهاید، مزدا CX-9 به شما کمک میکند به راحتی وارد دنیای خودروهای بزرگ و خانوادگی بشوید. با این که رینگهای 20 اینچی تیپ Grand Touring زیبا و قوی به نظر میرسند ولی زیاد توصیه نمیشوند چون در مقایسه با رینگهای 18 اینچی از کیفیت سواری کمتری برخوردارند. گفتنی است حتی اگر تیپ پایه را انتخاب کنید نیز از هندلینگ عالی و سواری نرم آن لذت خواهید برد.
مشخصات فنی تیپ پایه مزدا CX-9 مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
6 |
حجم موتور (لیتر) |
3.7 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
273 |
گشتاور (نیوتن متر) |
366 |
گیربکس |
اتوماتیک شش سرعته |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
7.5 |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
37.5 |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
14.41 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
2.86 |
قیمت (دلار) |
29,985
|