مقصران افت کیفیت خودروهای داخلی

مقصران افت کیفیت خودروهای داخلیطبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست.»

از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.
به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز 90 درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسوول 10 درصد باقیمانده هستند.
از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. در واقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.
از آن سو اما قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارند، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چون آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند.به گفته قطعه‌سازان، قطعات طبق نقشه و قیمت موردنظر خودروسازها تولید می‌شوند و از آنجا که آنها (خودروسازان) با محدودیت‌های قیمتی مواجهند، این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر منفی می‌گذارد؛ به عبارت بهتر، سطح کیفی قطعات با قیمت آنها در ارتباط است و وقتی خودروسازان به‌دنبال قطعه ارزان باشند، طبعا کیفیت قطعه موردنظر نیز چندان بالا نخواهد بود. قطعه‌سازان در ادامه دفاع از خود، این را هم می‌گویند که حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد.
با توجه به اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد ریشه کیفیت نه چندان بالای قطعات و خودروها را باید در «قیمت‌گذاری دولتی» جست‌وجو کرد، چه آنکه وقتی خودروسازها نتوانند خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند، بنابراین باید به هر نحوی (حتی کاستن از کیفیت قطعات سفارشی به قطعه‌سازها) هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. البته در کنار این موضوع، قطعا نمی توان از به روز نبودن خطوط تولید قطعه‌سازان نیز چشم‌پوشی کرد، چه آنکه این موضوع نیز تاثیر اساسی بر سطح کیفی قطعات تولیدی دارد.
 

برچسب : خودروهای داخلی , افت کیفیت , قطعه سازان , قطعات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

سهند
2

مقصر اصلی سو مدیریت وعدم شایسته سالاری از جمله در صنعت خودروسازی است.
02:33  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
1

دستش به جایی بند نیست و میدونه کیفیت برای خودرو ساز اهمیتی نداره از کیفیت کم می کنه پس دیدیم که خودرو ساز های کشور ما صاحب انحصار دو طرفه هستند ،انحصار در طرف عرضه خودرو و انحصار در طرف تقاضای قطعه که این انحصار هم ارمغان دولت و دولتی بودن به اونهاست حتی اگر یه قدم جلوتر بریم میشه گفت ما در اصل در کشور یک خودرو ساز داریم که اون دولت هست چرا که هردو خودرو ساز مهم ما دولتی اداره میشن.
راه برون رفت از این مشکل ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو و کوتاه شدن دست دولت از صنعت خودرو وبعد از اون آزاد شدن تدریجی( کاهش تعرفه واردات به صورت تدریجی) واردات خودروهست.
01:41  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
2

به نظر من مقصر دولت و سیاست های اون در قبال خودرو سازی هست.تا زمانی که خودرو ساز ها که دولتی هم هستن بدونن تنها بازیگران این میدان اند هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی نمی کنند.درسته که دولت میگه اگه واردات خودرو آزاد بشه صنعت خودرو سازی ما ال میشه و بل میشه که من این رو قبول ندارم و جای بحث زیادی داره اما گذشته از اون چرا دولت دستش رو از این خودرو سازها کوتاه نمیکنه ؟ چرا اجازه نمیده بخش خصوصی آزادانه در صنعت خودرو فعالیت کنه؟ اون قطب سوم خودرو سازی که اتفاقا از بخش خصوصی بود چرا مجوز فعالیت نگرفت؟ و خیلی چرا های دیگه.اما باید بگم در بحث صنعت خودرو در ایران ما با یک انحصار پیشرفته روبرو هستیم .یعنی چی ؟ به عبارتی یک انحصار دو طرفه ، از طرفی خودرو ساز ها بازار خودرو را به صورت انحصاری در اختیار دارند که این خودش باعث می شه که هیچ بیمی از به خطر افتادن بازارشون توسط رقبا نداشته باشند و از طرف دیگه خودرو ساز ها انحصار در طرف تقاضای قطعات را هم از آن خودشون دارند و عملا تنها متقاضی تولیدات قطعه ساز خودشون هستند که این موجب می شه هرچه دلشون خواست سر قطعه ساز بیارند و قطعه ساز هم که ...
01:33  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
اریا بهمن
13

مردم ایران تصمیمشان را گرفته اند. تا زمانی که این اشغالا رو جای ماشین به مردم غالب میکنند،خریداری اقدام به خرید نخواهد کرد.با 15 هزار دلار چه ماشینهایی در بازار جهانی میشه خرید. تا زمانیکه انحصار هست، همین بلا هم هست.
00:32  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
1

حتی اگه از نظر خودروساز قطعه ساز هم مقصرباشه باز خودورساز مقصه که داره قطعات کم کیفیت رو ازشون قبول میکنه و ازشون استفاده میکنه.
به شخصه مقصر اصلی رو خودروساز میدونم. چون هرچی ک اونا سفارش بدن قطعه سازامون تولید میکنن.
از طرفی در برخی قطعه ها اینقدر توان فنی و کیفیت بالا داریم ک صادرات ب اروپا هم داریم.
طبق ادعای عده ای از روسای قطعه سازی ما توان تولید بعضی قطعات رو برای بنز هم داریم.اما مشکل دو جنبس.یکی این که با قیمت رقابتی نمیشه تولید کرد و دوم این ک کیفیت برای خودروساز اهمیتی نداره.
20:13  1394/04/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟
کوییک آر اس : خوب چرا زنگ نمی‌زنی 96550 دقیق بهتون میگه
میلاد ..... ایلام : سلام دوستان کسی میدونه اگه شماره چک نوشته برای سود تاخیر ولی تاریخ ارسال به بانک 0 نوشته . پولو میتونم بگیرم یا باید تاریخ بنویسه. مال من شماره چک نوشته
کوییک RS فروش فوری پذیرش 13 خرداد : برو توسایت قسمت پرداخت دعوتنامه نگاه کن احتمالا باید مبلغی پرداخت کنی که افزایش قیمت دادن
آرش : 12 اسفند خبری نشد
غیرت ایرانی : حاقل یک ماه تا یک ماه و نیم تاخیر داره ، چون ما اردیبهشت هنوز تحویل نگرفتیم
ایکس33 کراسmt : سلام هادی اریزو برادر گلم ، عزیز بارگیری و تحویل فعال هست یا نه تعطیل هستن چون من تهران پرسیدم نمایندگی تعطیل هست ،ممنون جواب بدین