خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران
1394/04/02
09:34
هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران
وقتی هدفمندی یارانهها در فاز اول و در دولت نهم اجرایی شد، دولت وقت مدعی بود که با چنین تدبیری فاصله طبقاتی کاهش یافته است. جالب است که در بدترین دوره از ضریب اطمینان آمارهای رسمی، تقریبا این آمار ادعای دولت را اثبات میکرد اما وارد دنیای واقعی که میشدی واقعیتها در کسوت دیگری خودنمایی میکرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند در ادامه آورده است: نوع معیشت مرفهین و دهکهای پایین جامعه نشان میداد که خبری از حرکت بهسوی عدالت اجتماعی نیست و نهتنها اختلاف فقیر و غنی کمتر نشده بلکه شدت هم گرفته است. یکی از مظاهر شدت گرفتن شکاف طبقاتی هم در کف خیابانها به سادگی قابل رؤیت بود، زمانی خودروهای لوکس پدیدهای نادر در شهرها بود اما رفتهرفته نهتنها تعداد این خودروها بیشتر شد بلکه قیمتهای آن هم بهشدت افزایش یافت و رقمها از مرز میلیارد گذشت. جالبتر اینکه همین گروه مرفه مسابقه رکوردزنی هم برگزار کردند یعنی دیگر رقابت بر سر تعداد واردات نبود بلکه مسابقه قیمتشکنی در رقمهای نجومی آغاز شد.
کار به جایی رسیده بود که مجوز واردات خودرو بهعنوان جایزه به قهرمانهای ملی داده میشد. آنها هم یا خود دست به واردات میزدند یا تنها مجوز خود را به فروش میرساندند. نتیجه اینکه بازار دلالی خودروهای لوکس بهشدت رونق گرفت و رقمهایی که در این بازار جابهجا میشد سر به فلک میگذاشت. اوج این شرایط حیرتآور هم در فاصله سالهای 88 تا 91 بود؛ سالهایی که حتی ایرانیهایی که سری به خانه میزدند، خودروهایی را در خیابان میدیدند که در ینگه دنیا تازه رونمایی شده و تعدادشان انگشتشمار بود.
88، سال داغ واردات خودروهای لوکس
آمار و ارقام میگوید داغترین سال برای واردات خودرو سال 88 بوده است. در این سال 31 هزار و 312 خودروی لوکس مجوز ورود به کشور گرفت. سال بعد هم این رقم کاهش یافت و به بیش از 21 هزار دستگاه رسید. در ادامه روند نزولی سال 90 تعداد خودروهای لوکس وارداتی 18 هزار و 604 دستگاه ثبت شد. در آخرین سال از عمر دولت دهم هم بیش از 14 هزار خودرو وارد بازار داخلی شدند. همین آمارها نشان میدهد که در دو سال اخیر این روند تغییر یافته و میزان واردات بهشدت کمتر شده به این ترتیب تعداد خودروهای وارداتی از بیش از چهار هزار دستگاه در سال 91 به 133 دستگاه در سال 92 رسیده است.
واردات چند هزار میلیارد تومانی
با این تفاسیر در فاصله سالهای 88 تا 93 بیش از 95 هزار خودروی لوکس با حجم موتور بیش از دو هزار و 500 سیسی واردشده که ارزش ارزی آنها به بیش از دو میلیارد و 510 میلیون دلار بالغ میشود. اگر میانگین ارزش ارز دولتی در این سالها را هم مقیاس ارزشسنجی آنها قرار دهیم سه هزار و 385 میلیارد تومان پول دادهایم تا خودروهای لوکس در خیابانها جولان بدهند، این رقم با احتساب ارزش روز دلار به هشت هزار و 500 میلیارد تومان هم میرسد.
این رقمها البته در سالهای گذشته و بعد از تخلفات هنگفت مالی که رونمایی شد دیگر رقم شگفتانگیزی بهنظر نمیرسد اما در مقابل دخل و خرج متوسط یک خانواده ایرانی هنوز نجومی است و نشان از شکاف طبقاتی دارد که هر روز عمیق و عمیقتر میشود.
با این پول چه میتوان خرید و ساخت؟
بهعنوان مثال با پول یک پورشه 1.5 میلیارد تومانی که یکی از هزاران خودروی لوکس خیابانهاست میتوان 775 میلیون نان کنجدی دو رو خرید یا یارانه نقدی 34 هزار ایرانی را پرداخت کرد یا کمک هزینه ازدواج 155 نوعروس را داد. فراموش نکنیم که همین یک قلم 35 برابر متوسط انواع هزینههای غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در دهک دهم است و 102 برابر متوسط انواع هزینههای غیرخوراکی سالانه یک خانوار شهری در دهک اول! نمونه دیگر اینکه با هزینه خرید یک بنز S500 مدل سال 2015 که سه میلیارد و 200 میلیون تومان ارزش دارد، هزینه یکساله 400 ایرانی تأمین میشود. در مقیاس کلانتر هم سنجش ارزش واردات خودرو در مقابل هزینههایی که عمران و آبادانی کشور به آن نیاز دارد میتواند گویای واقعیتهایی به مراتب تلختر باشد.
عددهایی که شگفتزده میکنند
هزینه احداث یک کیلومتر راهآهن پنج میلیارد تومان است که با این حساب و مقایسه اگر دلار آزاد امروز مقیاس سنجش قرار بگیرد با پول واردات خودرو در پنج سال گذشته میتوان هزار و 700 کیلومتر راهآهن ساخت با فرض دلار دولتی هم این میزان به 677 کیلومتر میرسد. بد نیست بدانید که کل هزینه ساخت سد کارون 4 معادل هزار میلیارد تومان بوده به این ترتیب با 3200 میلیارد تومان میتوان سه سد در اندازههای کارون 4 ساخت و با هشت هزار و 500 میلیارد تومان هشت سد در این مقیاس ساخته میشود.
یک فروند هواپیمای ایرباس A320neo به پول رایج ایران 301 میلیارد تومان ارزش دارد؛ با این تفاسیر میتوان با فرض دلار دولتی با هزینه خرید خودروهای لوکس تقریبا 10 هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران اضافه کرد. این رقم با احتساب دلار آزاد روز به 28 فروند هم میرسد. ارزش اجرای کارخانه ذوب یکمیلیون تنی فولاد سیرجان در بخش ریالی به 300 میلیارد تومان میرسد به این ترتیب با احتساب دلار دولتی و آزاد به ترتیب 10 و 28 کارخانه در این مقیاس میتوان ساخت آن هم تنها با پول واردات خودروهای لوکس.
هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور هم 500 هزار تومان است. با این تفاسیر با هزینه واردات خودروهای لوکس در پنجسال گذشته با احتساب ارز دولتی میتوان شش میلیون و 800 هزار مترمربع و با ارز آزاد 17 میلیون مترمربع خانه ساخت. برای احداث هر کیلومتر از خط قطار شهری بیش از 140 میلیارد تومان هزینه میشود یعنی با احتساب ارز دولتی و آزاد میتوان با همین رقم به ترتیب 24.2 و 60.7 کیلومتر به مسیر قطارهای شهری افزود.
جالبتر اینکه هزینه ساخت هر فرودگاه هم بهطور میانگین به 100 میلیارد تومان بالغ میشود یعنی میتوان به ترتیب 34 و 85 فرودگاه با پول واردات خودروهای لوکس ساخت.
منبع
ایسنا
برچسب :
هزینه
,
خودرو لوکس
,
هدفمندی یارانه
,
واردات
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
4 نظر
کاربر: silvershadow
1
اینم از مقایسه هایی ک دولتیا کردن تو مخمون
ببین بیشتر همین ماشینای میلیاردی رو کی سوار میشن؟ چن تاش آقازادس و چنتاش مردم عادی؟
همش فرافکنی میکنن ک ما یادمون بره چ خبره
01:15 1394/04/04
پاسخ دادن
حسین
7
هرکسی می تونه با پولش هر کاری دلش می خواد بکنه.
دوست داشته ماشین خوب خریده دمشم گرم
21:56 1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1
بازار آزاد والسلام
21:36 1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
3
طرح مسکن مهر،ارز چند نرخی،تورم افسار گسیخته که خود ناشی از سیاست های نادرست در اجرای طرح مسکن مهر و ایجاد نقدینگی فرا تر از تحمل بازار و حتی خود طرح ناقص و بیمار هدفمندی یارانه ها که موجب فشار بیشتر به بازار بود همه و همه از دلایل بوجود آمدن حفره های متعدد در سیستم اقتصادی شدند.حفره هایی که مورد استفاده عده ای فرصت طلب که اتفاقا از رانت اطلاعاتی و حمایت مدیران ارشد برخوردار بودند.عده ای معدود سوار بر دوش ملت ثروت های بی حسابی را بدون اینکه زحمتی کشیده باشن و بدون اینکه استحقاق اون رو داشته باشن بدست آوردن.اینجا بود که سیاست های اتخاذ شده بجای کاهش فاصله طبقاتی اون رو زیاد کرد،بجای توزیع متعادل تر درآمد اون را نامتعادل تر کرد و بجای بهبود ضریب جینی اون رو بد تر کرد.
13:24 1394/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اسفند ۱۴۰۲ X5
17 نظر
اطلاعات خودرو
SHAYAN ساینااس تک85گانه مهر
49 نظر
Mahdi7
19 نظر
شايان DA
16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
M j s
: من ۲۰ اسفند تکمیل کردم ۳۱ مرداد فاکتور شده مدارک هم اومده هنوز تحویل نگرفتم
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
جعفر
: تارا دستی سفید ۱۳ شهریورفاکتور شده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
S3 خاکستری تهران
: هنوز خیلی مونده تا کاراتون انجام بشه بنظر من حالا حالاها اصلا به ماشین فکر نکنید. من که اسفند نوشتم هنوز خبری از ماشینم نیست
ماجرای ادامه دار تاخیر در تحویل خودرو این بار ساینا دوگانه سوز
علی حاج محمد حسینی
: چقدر یه شرکت خودرو سازی بی مسئولیت و دروغگو میتونه باشه من تیر ماه سال گذشته ثبت نام ساینا دوگانه کردم که الان هفتادو دو روزه که مابقی پول را هموواریز کردیم ولی نه جوابی به ميدند و نه ماشین را آخه این چه مدیریتی که این شرکت داره چرا اینقده مردم آزاری میکنید من با همون ماشین داغون قبلی داشتم اسنپ کار میکردم گفتم ماشین را بفروشم که با ماشین بهتر،درآمد بهتری برای زن و بچه ام داشته باشم که الان چهارده ماهه که دارم کارگری میکنم ولی این از خدا بی خبرا ماشین منو ندادن خدا از سرتون نگذره.
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5
: موضوع به این سادگی هم نمیدونی
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
نازنین
: سلام من 19اسفند 199میلیون ریختم الان برای بقیه پول باید چقدر پرداخت کنم فاکتور زده بود مهر ماه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سالار
: پس خوشبحال کسانی که سایناثبت نام کرده بودن..چون الان میرن پول واریز میکنن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
دادا
: تو که به قول خودت اتومات نوشتی.. اینجا چیکار میکنی؟ معلومه حرفات دروغه همه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
t8
: ارسال پلاک یعنی چی مگه با ماشین نمیاد
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا v4 نقرهای
: ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
MVM 550 اتومات
ایکس 22
: سلام وقت بخیر موعود تحویل شما کی بود در ضمن مبارکتون باشه
پژو پارس TU5
پارس tu5
: سلام هانیه خانم من الان پژو tu5 مدل 403 دارم من زمستان 402 بودم تبدیل زدم به سورن و پیامک تبدیل مجدد اومد رفت تفاوت پرداخت کردم دیدم پژو tu5 والان سه ماه زیر پامه
هایما S7 اتومات
s7
: من طرح پیش فروش بودم.31 تیر زمان تحویل بوده تازه 29 شهریور فاکتور شده
دنا 1.7
رسول ef7p دستی پیش ت31 مرداد
: جواب به آقا مصطفی و دوستان عزیز که در مورد نحوه ی محاسبه مبلغ سود تأخیر سوال داشتند سود تأخیر برای پیش فروش ها 1%کل مبلغ واریزی است 561/480/000×1%=5/614/800میلیون ماهانه این مبلغ تقسیم بر 30 روز کنید که میشه روزی تقریبا 187 هزار تومان، برای بدست آوردن مبلغ تأخیر 187 هزار تومان ضربدر تعداد روز تأخیر( از تاریخ تحویل تا روزی که فاکتور شده) مثل خودم که 187 هزار تومان ×29 روز = که شده مبلغ 5/537/000 همین روش برای دوستان فروش فو ری ها البته با سود 3% کل مبلغ واریزی محاسبه میشود.
MVM 550 اتومات
ایکس33 فروغ
: با سلام احترام دوستان قدیمی. بنده تحویلم 16 مرداد بوده همه فکنم حفظید دیگه😂😂 میخاستم بپرسم کسی 16 مرداد مجوز خورده؟؟؟؟؟ اگر خورده بگه ؟؟؟ سپاس
MVM 550 اتومات
ایکس 22 پرو نمایندگی بندر عباس
: سلام امروز 200کیلومتر رانندگی کردم ماشین راحتی هست دنده راحت
MVM 550 اتومات
شیراز 22 زارع
: درود ،،خرید نقدی 15 اسفند تحویل سیستمی 6مرداد فعلا خبری از ماشین نیست ،خدا لعنت کنه سران مملکت رو ،،،،اقایون فرمول تاخیر چجوری حساب میکنن این خدا زدها،،،
MVM 550 اتومات
x22
: آقای سعید تیگو 8 از روز قرارداد روزهای کاری رو میشمارن توی اروپا هم روزهای کاری در هفته 5 روزه یعنی از دوشنبه تا جمعه و شنبه و یکشنبه روزهای کاری نیستن اینجا هم همینطور پنجشنبه و جمعه روزهای کاری نیستن. این تو قرارداد اومده روزهای کاری و باید میپرسیدی. من نپرسیده میدونستم پنجشنبه جمعه روزهای کاری نیستن. ادعایی ندارم ولی وقتی قرارداد میذارن جلوتون دیگه چه لاستیک اتیش بزنین چه نزنین فایده نداره
ساینا
مجید از تهران
: عزیزمی 🎀
سايپا کارا 151 TL
محسن
: بله درسته منظورم دعوتنامه تکمیل وجه هست