هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران

هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران  

 وقتی هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول و در دولت نهم اجرایی شد، دولت وقت مدعی بود که با چنین تدبیری فاصله طبقاتی کاهش یافته است. جالب است که در بدترین دوره از ضریب اطمینان آمارهای رسمی، تقریبا این آمار ادعای دولت را اثبات می‌کرد اما وارد دنیای واقعی که می‌شدی واقعیت‌ها در کسوت دیگری خودنمایی می‌کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند در ادامه آورده است: نوع معیشت مرفهین و دهک‌های پایین جامعه نشان می‌داد که خبری از حرکت به‌سوی عدالت اجتماعی نیست و نه‌تنها اختلاف فقیر و غنی کمتر نشده بلکه شدت هم گرفته است. یکی از مظاهر شدت گرفتن شکاف طبقاتی هم در کف خیابان‌ها به سادگی قابل رؤیت بود، زمانی خودروهای لوکس پدیده‌ای نادر در شهرها بود اما رفته‌رفته نه‌تنها تعداد این خودروها بیشتر شد بلکه قیمت‌های آن هم به‌شدت افزایش یافت و رقم‌ها از مرز‌ میلیارد گذشت. جالب‌تر این‌که همین گروه مرفه مسابقه رکوردزنی هم برگزار کردند یعنی دیگر رقابت بر سر تعداد واردات نبود بلکه مسابقه قیمت‌شکنی در رقم‌های نجومی آغاز شد.
کار به جایی رسیده بود که مجوز واردات خودرو به‌عنوان جایزه به قهرمان‌های ملی داده می‌شد. آنها هم یا خود دست به واردات می‌زدند یا تنها مجوز خود را به فروش می‌رساندند. نتیجه این‌که بازار دلالی خودروهای لوکس به‌شدت رونق گرفت و رقم‌هایی که در این بازار جابه‌جا می‌شد سر به فلک می‌گذاشت. اوج این شرایط حیرت‌آور هم در فاصله سال‌های 88 تا 91 بود؛ سال‌هایی که حتی ایرانی‌هایی که سری به خانه می‌زدند، خودروهایی را در خیابان می‌دیدند که در ینگه دنیا تازه رونمایی شده و تعدادشان انگشت‌شمار بود.
88،‌ سال داغ واردات خودروهای لوکس
آمار و ارقام می‌گوید داغ‌ترین‌ سال برای واردات خودرو‌ سال 88 بوده است. در این سال 31 ‌هزار و 312 خودروی لوکس مجوز ورود به کشور گرفت. ‌سال بعد هم این رقم کاهش یافت و به بیش از 21 ‌هزار دستگاه رسید. در ادامه روند نزولی ‌سال 90 تعداد خودروهای لوکس وارداتی 18 هزار و 604 دستگاه ثبت شد. در آخرین ‌سال از عمر دولت دهم هم بیش از 14 هزار خودرو وارد بازار داخلی شدند. همین آمار‌ها نشان می‌دهد که در دو‌ سال اخیر این روند تغییر یافته و میزان واردات به‌شدت کمتر شده به این ترتیب تعداد خودروهای وارداتی از بیش از چهار هزار دستگاه در ‌سال 91 به 133 دستگاه در‌ سال 92 رسیده است.
واردات چند‌ هزار‌ میلیارد تومانی
با این تفاسیر در فاصله سال‌های 88 تا 93 بیش از 95 هزار خودروی لوکس با حجم موتور بیش از دو هزار و 500 سی‌سی وارد‌شده که ارزش ارزی آنها به بیش از دو میلیارد و 510 ‌میلیون دلار بالغ می‌شود. اگر میانگین ارزش ارز دولتی در این سال‌ها را هم مقیاس ارزش‌سنجی آنها قرار دهیم سه هزار و 385 میلیارد تومان پول داده‌ایم تا خودروهای لوکس در خیابان‌ها جولان بدهند، این رقم با احتساب ارزش روز دلار به هشت هزار و 500 میلیارد تومان هم می‌رسد.
این رقم‌ها البته در سال‌های گذشته و بعد از تخلفات هنگفت مالی که رونمایی شد دیگر رقم شگفت‌انگیزی به‌نظر نمی‌رسد اما در مقابل دخل و خرج متوسط یک خانواده ایرانی هنوز نجومی است و نشان از شکاف طبقاتی دارد که هر روز عمیق و عمیق‌تر می‌شود.
با این پول چه می‌توان خرید و ساخت؟
به‌عنوان مثال با پول یک پورشه 1.5 میلیارد تومانی که یکی از هزاران خودروی لوکس خیابان‌هاست می‌توان 775 میلیون نان کنجدی دو رو خرید یا یارانه نقدی 34 هزار ایرانی را پرداخت کرد یا کمک هزینه ازدواج 155 نوعروس را داد. فراموش نکنیم که همین یک قلم 35 برابر متوسط‌ انواع‌ هزینه‌های‌ غیرخوراکی‌ سالانه‌ ‌یک ‌خانوار شهری ‌در دهک دهم است و 102 برابر متوسط‌ انواع‌ هزینه‌های‌ غیرخوراکی‌ سالانه‌ ‌یک ‌خانوار شهری ‌در دهک اول! نمونه دیگر این‌که با هزینه خرید یک بنز S500 مدل ‌سال 2015 که سه میلیارد و 200 ‌میلیون تومان ارزش دارد، هزینه یک‌ساله 400 ایرانی تأمین می‌شود. در مقیاس کلان‌تر هم سنجش ارزش واردات خودرو در مقابل هزینه‌هایی که عمران و آبادانی کشور به آن نیاز دارد می‌تواند گویای واقعیت‌هایی به مراتب تلخ‌تر باشد.
عددهایی که شگفت‌زده می‌کنند
هزینه احداث یک کیلومتر راه‌آهن پنج میلیارد تومان است که با این حساب و مقایسه اگر دلار آزاد امروز مقیاس سنجش قرار بگیرد با پول واردات خودرو در پنج سال گذشته می‌توان ‌هزار و 700 کیلومتر راه‌آهن ساخت با فرض دلار دولتی هم این میزان به 677 کیلومتر می‌رسد. بد نیست بدانید که کل هزینه ساخت سد کارون 4 معادل هزار‌ میلیارد تومان بوده به این ترتیب با 3200 میلیارد تومان می‌توان سه سد در اندازه‌های کارون 4 ساخت و با هشت هزار و 500 میلیارد تومان هشت سد در این مقیاس ساخته می‌شود.
یک فروند هواپیمای ایرباس A320neo به پول رایج ایران 301 میلیارد تومان ارزش دارد؛ با این تفاسیر می‌توان با فرض دلار دولتی با هزینه خرید خودروهای لوکس تقریبا 10 هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران اضافه کرد. این رقم با احتساب دلار آزاد روز به 28 فروند هم می‌رسد. ارزش اجرای کارخانه ذوب یک‌میلیون تنی فولاد سیرجان در بخش ریالی به 300 میلیارد تومان می‌رسد به این ترتیب با احتساب دلار دولتی و آزاد به ترتیب 10 و 28 کارخانه در این مقیاس می‌توان ساخت آن هم تنها با پول واردات خودروهای لوکس.
هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور هم 500 هزار تومان است. با این تفاسیر با هزینه واردات خودروهای لوکس در پنج‌سال گذشته با احتساب ارز دولتی می‌توان شش میلیون و 800 هزار مترمربع و با ارز آزاد 17 میلیون مترمربع خانه ساخت. برای احداث هر کیلومتر از خط قطار شهری بیش از 140 میلیارد تومان هزینه می‌شود یعنی با احتساب ارز دولتی و آزاد می‌توان با همین رقم به ترتیب 24.2 و 60.7 کیلومتر به مسیر قطارهای شهری افزود.
جالب‌تر این‌که هزینه ساخت هر فرودگاه هم به‌طور میانگین به 100 میلیارد تومان بالغ می‌شود یعنی می‌توان به ترتیب 34 و 85 فرودگاه با پول واردات خودروهای لوکس ساخت.
 

منبع

ایسنا

برچسب : هزینه , خودرو لوکس , هدفمندی یارانه , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کاربر: silvershadow
1

اینم از مقایسه هایی ک دولتیا کردن تو مخمون
ببین بیشتر همین ماشینای میلیاردی رو کی سوار میشن؟ چن تاش آقازادس و چنتاش مردم عادی؟
همش فرافکنی میکنن ک ما یادمون بره چ خبره
01:15  1394/04/04
گزارش
پاسخ دادن
حسین
7

هرکسی می تونه با پولش هر کاری دلش می خواد بکنه.
دوست داشته ماشین خوب خریده دمشم گرم
21:56  1394/04/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

بازار آزاد والسلام
21:36  1394/04/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
3

طرح مسکن مهر،ارز چند نرخی،تورم افسار گسیخته که خود ناشی از سیاست های نادرست در اجرای طرح مسکن مهر و ایجاد نقدینگی فرا تر از تحمل بازار و حتی خود طرح ناقص و بیمار هدفمندی یارانه ها که موجب فشار بیشتر به بازار بود همه و همه از دلایل بوجود آمدن حفره های متعدد در سیستم اقتصادی شدند.حفره هایی که مورد استفاده عده ای فرصت طلب که اتفاقا از رانت اطلاعاتی و حمایت مدیران ارشد برخوردار بودند.عده ای معدود سوار بر دوش ملت ثروت های بی حسابی را بدون اینکه زحمتی کشیده باشن و بدون اینکه استحقاق اون رو داشته باشن بدست آوردن.اینجا بود که سیاست های اتخاذ شده بجای کاهش فاصله طبقاتی اون رو زیاد کرد،بجای توزیع متعادل تر درآمد اون را نامتعادل تر کرد و بجای بهبود ضریب جینی اون رو بد تر کرد.
13:24  1394/04/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر شاهین‌البرز : سازمان‌حماقت‌از‌مصرف‌کننده‌‌در‌ارگانتو‌گل‌بگیرید فقط‌یکسری‌علاف‌بیکار‌استخدام‌کردی‌‌بدون‌حرکتی حقوق‌ومزایا وپاداشو...بگیرن الکی‌ژست‌دلسوز‌ی‌برا‌مردم‌‌رو‌درنیارین لطفا‌به‌شعور‌مردم‌احترام‌قائل‌شین مردم‌هم‌مالشون.وقتشون‌.عمرشونرو‌دارن‌از‌دست‌میدن بخدا‌حق‌الناسه تو‌این‌مدتی‌‌هم‌که‌سازمانتون‌بر‌قرار‌بوده‌ما‌حمایتی‌از‌جانب‌شما‌ندیدیم. شریک‌دزد‌رفیق‌قافله‌نباشید مردم‌به‌ستوه‌اومدن.زندگیشون‌رو‌فروختن‌ لطفا‌رویاشونو‌خراب‌نکنید. بخدا‌مردم‌خوبی‌داریم‌.‌‌به‌هر‌چی‌که‌اعتقاد‌دارید‌...کمک‌کنید. باتشکر
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به سلامتی که فاکتور شدین میگم پرسیدم دیروز گفت اسفندی ها تموم شن دعوتنامه تیر شاهین پلاس ها صادر میشه اسفندی ها به سلامتی همه فاکتور شدین؟؟؟ برای مرحله دوم پول جور کردم ومیترسم گرونش کنن ولی خداروشکر وضعیت شاهین پلاس ها بهتر از اطلس و شاهین جی هستش
احمد رضا کرایی : سلام دوستان خدا را شکر من هم فاکتور شدم . رنگ هم زده سفید شیری ان شاءالله هرچه زودتر بقیه هم فاکتور بشوند.
وحید 2 : به محمودرضا آقا محمود بالاخره توعم تحویل گرفتی ، مبارکت باشه ، به خوشی استفاده کنی، از قدیمی‌ها کسی هست اینجا؟
وحید 2 : به محسن ۲ سلام آقا محسن کجایی داداش؟ با ماشینت چطوری ؟ یهو دلم برات تنگ شد اگه هنوز اینجا سر می زنی ی خبر از خودت بده
علیرضا ۱ : منم فاکتور شدم
شاهین زمستان۴۰۳ : دوسال بازی خوردیم؟اسفند تکمیل وجه کردم قبلش ازخودنمایندگی تماس گرفتن گفتن دعوتنامه اومده تااردیبهشت خودرو بهتون تحویل داده میشه با کلی مکافات جورکردیم. داخل دعوتنامم نوشته بود سی روز بعد، وقتی پرسیدم بهم گفتن نمیدونیم خبرنداریم. چطور شاهین شاسی بلند رونمایی میکنن فقط شاهینای ما قطعه نداره؟؟؟
تارا دستی : دوستان یه سوال میگم واسه شما هم داخل کاستومر قسمت اطلاعات قرارداد فقط اسم‌ماشین و رنگش نوشته منظورم مدل ماشین مثلا v4یا v1
امیر : سلام دوستان،من تارا دستی تیتانیوم قسط دوم 27 برج 9تسویه کردم قرار بود 30 بهمن 1403 تحویل بدن ولی متاسفانه هنوز خبری نیست چند دفعه زنگم ایرانخودرو ولی جواب درستی نمیدن.الانم ک رسیدم وسط خرداد 1404.ایا کسی هست ک تحویل بهمن ماه باشه ولی ماشین دستش نرسیده باشه.ممنون
بیژن : یکی از دوستان من نمایندگی عاکف در مشهد مشغول به کار هست، ایشون هم تایید کردند A5 بدلیل داخلی سازی ناچیزش و درصد تعرفه بیشترش برای شرکت سودآوری نداشت، الان حتی بدنه X5 هم قراره داخل تولید کنند اما به نظر من تعهدات فروش تا شهریور رو انجام خواهند داد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر اصفهان : وژدانی،مردونه،شرافتن،اگه میاید من برا بار چهارم با اتوبوس از اصفهان باید بیام هرکی مردونه میاد بگه...
آریزو 6 پرو : دوستان کسی هست که ارزو 6 پرو فاکتور شده باشه؟ ثبت نامم آذر و فاکتور نشده و موعد تحویلم دیروز بوده
آریزو : سلام من هر چقدر وارد تاپ تک میشم میزنه مقدور نیست دوستان راهنمایی میکنین
نگار : سلام داداش توحید ارومیه خوبی امروز از حالت آماده تخصص برگشت رو حالت تکمیل وج چند روز بعد فاکتور میشه6اسفند تکمیل وج کردم
اطلس بهمن : دوستان ناراحت نشید ولی همتون لب و دهنید، سه دفعه قرار بر تجمع شدم رفتم هر سه دفعه هم روهم 5 نفر نبودیم، دم شاهین گرم ایشالا همشون فاکتور بشن ، عرضه داشتن به حقشون رسیدن، هر سه دفعه رفتم اما اطلسی ها همت نکردن، دیگه بگن تجمع هم من یکی پیدام نمیشه،
محسن : سلام اقاتوحید28بهمن هستم3خردادپلاک شدم چراغ تحویلم خاموشه فکرکنم چراغم کلاسوخته چرا
ساینا پذیرش 25 بهمن فوق العاده : سلام حواله من پذیرش 25 بهمن هست فوق العاده چطور میفرمایید فوق العاده بعدبهمن تا 12 بهمن پرشده؟
متین 28 بهمن : داداش تو همون پرسنل سایپایی مطمئنم خیلی بلدی بآو بنیشه بانی
رسول : تو توحیدی آره کلک
محسن : سلام من دنا ef7p رنگ سفید تحویل تیرماه و بیست و دوم برج 2 تکمیل وجه کردم. به نظرتون کی فاکتور میشه.