یکی از جدیدترین خودروهایی که این روزها در نمایشگاههای اتومبیل دیده میشود مزدا 2 جدید است که به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است. مزدا 2 جدید به گیربکس شش سرعته اتوماتیک و یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز شده است که میتواند 95 اسببخار نیرو و 139 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. از دیگر تجهیزات استاندارد این نسخه جدید میتوان به استارت دکمهای، روکش پارچهای، چراغهای هالوژن، رینگهای 15 اینچی، سیستم صوتی مجهز به چهار بلندگو، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث و درگاه USB/AUX اشاره کرد. شش کیسه هوا، کنترل پایداری و کنترل در سربالایی و سراشیبی نیز جزو تجهیزات استاندارد به شمار میروند.
نکته عجیب این است که تجهیزاتی نظیر کروز کنترل و دوربین دید عقب که حتی در خودروهای نسبتاً ارزانتری مانند تویوتا یاریس Ascent و هوندا Jazz VTi وجود دارند در این خودرو مشاهده نمیشوند. البته سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. از طرفی مزدا 2 Neo به سیستم ترمز Smart City Brake Support یا به اختصار SCBS مجهز است که در سرعتهای بین 4 تا 30 کیلومتر، به منظور کاهش احتمال برخورد به طور اتوماتیک ترمز میگیرد. وزن نسخه جدید این خودرو در مقایسه با مدل قبلی 13 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است. طول آن 160 میلیمتر بیشتر است و فاصله محورها از یکدیگر 80 میلیمتر افزایش پیدا کردهاند.
|
|
عرض خودرو تغییر نکرده است و 1,695 میلیمتر باقی مانده است. با این که ابعاد این خودرو افزایش پیدا کرده از مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل قبلی برخوردار است و مصرف آن در سیکل ترکیبی به 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد. در داخل کابین نمایشگر هفت اینچی و سیستم تفریحات و سرگرمی MZD Connect نیز روی داشبورد به چشم میخورد. استفاده از سیستم صوتی بسیار راحت است و این سیستم به آسانی با تلفن همراه اتصال برقرار میکند.
در داخل کابین تزییناتی از جنس فیبر کربن به رنگ نقرهای به چشم میخورند، در ساخت دسته دنده، دستگیره دربها و ترمز دستی نیز از مواد بسیار با کیفیت استفاده شده است. کمربند صندلیهای جلو قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، در سمت راننده تکیهگاه دست و یک جعبه داشبورد کوچک نیز تعبیه شدهاند. دکمههای کنترل سیستم صوتی و تلفن روی غربیلک فرمان تعبیه شدهاند و در شب روشن میشوند ولی دکمههای بالابر شیشه چنین خصوصیتی ندارند. فضای سر و پای صندلیهای جلو زیاد است ولی این موضوع در مورد صندلیهای عقب صدق نمیکند.
صندلیهای عقب به نسبت 40/60 تا میشوند و فضای بار را افزایش میدهند. صندلیهای عقب دارای تکیهگاه دست و دریچه تهویه مطبوع نیستند. ظرفیت فضای بار نیز به 250 لیتر میرسد. چنانچه صندلیهای عقب خوابانده شوند فضای بار افزایش پیدا میکند و میتوان اشیاء بزرگتر را حمل کرد. چنانچه حالا رانندگی Sport را انتخاب کنید، گشتاور افزایش پیدا کرده و موتور 1.5 لیتری سرکش میشود.
با این که کمپانی مزدا مدعی است در مدل جدید صدای کمتری وارد کابین میشود ولی هنگامی که دور موتور بالا میرود، صدای موتور در داخل کابین شنیده میشود. به لطف استفاده از تایرهای Dunlop کیفیت سواری بسیار عالی است. فرمان نیز هنگام گشت و گذار در شهر عملکردی عالی دارد و سواری لذتبخشی در اختیار سرنشینان قرار میدهد، این حال هنگام عبور از ناهمواریها نیز تکانهای اتاق به حداقل رسیدهاند.
در مجموع میتوان گفت مزدا 2 Neo مدل 2015 خودرو جمع و جور بسیار خوبی است که بسیار به روز شده است، مصرف سوخت کمی دارد، قوی است و از ظاهر زیبایی برخوردار است. این خودرو میتواند برای جوانان و حتی والدین آنها بسیار جذاب باشد. از طرفی گفته میشود این خودرو به اندازه رقبایش انعطافپذیر و کاربردی نیست و تجهیزات زیادی ندارد، با این حال، حتی مدتی کوتاهی رانندگی با آن، این خودرو را به انتخاب اول شما تبدیل خواهد کرد.