چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا