چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام منم ۱۴ آذر ۱۴۰۳ فروش فوق العاده تحویل ۳ ماهه تکمیل کردم تا امروز که ۴ مرداد ۱۴۰۴ هست هنوز فاکتور نشده.
سعید زارعی : هعی اره اقا نیما منم اشتباهم این بود درس نخوندم درست حسابی وگرنه الان قطعا موفق بودم
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
محمد : سلام ایگل نقدی حواله مبلغ992 م خریدم کرمان موتور نمایندگی دلیلی گفتن 15روز کاری تحویل میدن برام ارسال پلاک سبز شده ولی هرچه به نمایندگی زنگ میزم جواب درستی نمیدن همشون دروغ میگن فقط پول میگیرن اشتباه کردم
زهرا : سلام دوستان واسه روز دوشنبه چه ساعتی و آدرس دقیق محل تجمع رو بگید که بیایم با خونه نشستن هیچی درست نمیه
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داریوش : دوستان تکمیل وجه 8 اسفند چراغ تحویل همین الان روشن شد چقدر طول میکشه ماشینو تحویل بدن؟
تحویل 7تیر : 15418267 سفید فوری طرح مادران فاکتور 1مرداد پلاک 2 مرداد امروز هم تیک آماده تحویل سبز شد روی صدور اسناد می چرخه
تحویل 7تیر : 15418267 فاکتور 1مرداد پلاک 2 مرداد امروز هم تیک آماده تحویل سبز شد روی صدور اسناد می چرخه
تبدیل خودرو : فروش عادی تحویل مهر
زخمی : درود بر همگی. منم 10 اسفندم هنوز فاکتور نشدم. از 9 اسفندی کسی مونده که فاکتور نشده باشه؟
امیر : واسه شما زده دهه سوم تیر درحال فاکتور؟
دنا6دنده فولادی 31مردادپیش فروش : حالا اگه فاکتور کردن زده دهه سوم تیرماه درحال فاکتور
207 : برای من صدور اسناد رو رد کرد رفت روی حمل به نمایندگی. تا کی میرسه دستم؟ اسناد هم بعدا صادر میشن؟ بیمه و کارت خودرو؟
10اسفند : سلام 10اسفند هر کی فاکتور شد اطلاع بده من هنوز نشدم
حسین : کوییک اس تا 31 اردیبهشت تکمیل وجه نهایی (طرح پیش فروش ) فاکتور شده