چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mehdi : سلام جالب شد ۴ روز قبل یعنی شنبه تیک ارسال خودرو به نمایندگی خورده حالا امروز تو نمایندگی پرسیدم چک کرده میگه خودرو ارسال نشده رفته برای بازبینی .اما داخل گوشیم هنوز زده حمل خودرو به نمایندگی .
امید : سلام روز بخیر.من هم شرایط شما را دارم می تونید ردیف قراداد و تاریخ پاریزی را بفرمایید. چون من هنوز فاکتور نشدم
امید : سلام روز بخیر.من هم شرایط شما را دارم می تونید ردیف قراداد و تاریخ پاریزی را بفرمایید. چون من هنوز فاکتور نشدم
ننندن : انشاالله که فاکتور نشی مردک یه دفعه پیام بزار
علی طیاری ایکس 5 : سلام دوستان کسی از ثبت نامی دی ماه ایکس 5هست که ماشین به تازگی بهش تحویل داده باشن؟
Shahin G : مگ فروش فوری هم شامل افزایش قیمت میشه؟
ننندن : انشاالله که فاکتور نشی مردک یه دفعه پیام بزار
A5 شهریورماه سفید : آخه A5 های تولیدی را دارن میدن به لیزینگ کرمان موتور بفروشه
شاهین پلاس اتوماتیک : من تکمیل وجه 22 اسفندم، فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : سلام این افزایش قیمت شامل پیش فروش و فروش فوق العاده وفوری نمیشود منبع خبر توگوگل بزن اخبار ایران گزینه شهر خبر گزینه #خودرو
دنا اتومات اپشنال : سلام دعوت نامه برای تحویل شهریور حدودا کی میاد ؟ مثلا تا 30 تیر میاد یا 30 مرداد باید ماشینم رو بفروشم برای جور کردن پول دعوت نامه
مهدی : دوستانی که تحویل گرفتن و چک تاخیر در پروفایل کاربریشون ثبت شده بیاید زنگ بزنیم همگی که چرا سود تاخیر با اینکه چک صادر شده اما هنوز به بانک ارسال نشده
6دنده : سلام انهایی که تکمیل وجه کردن افزایش قیمت نمیخورند
علی : گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه ای درباره قیمت جدید محصولات خود شفاف سازی کرد. در این اطلاعیه تاکید شده که تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو مشمول فروش های فوری و فوق العاده اخیر نمی شود. این شرکت همچنین تصریح کرده که مبلغ پرداخت شده توسط مشتریان در طرح های پیش فروش مشمول این افزایش نخواهند شد. منبع: ایران جیب
پانا دنده مشکی : خود ایران خوردو گفته افزایش به مبالغ دریافتی نمیخوره یعنی فقط به باقیمانده میخوره
Mohsen : سلام حداقل 2ماه دیگه
محمدجواد : سلام.کد کلاس 904 رینگ آلومینیومی هس؟یا فولادی؟
کوییگ RS : سلام 18 خرداد پلاک شده چه زمان ارسال میشه به نمایندگی
سعید : احتمالا تایمت بهم خورده یا سوپاپ کج کردی من تو رانندگی معکوس دادم ، دندونه های تسمه تایمم پاره شد با اینکه نو بود تسمم و نزدیک بیست تومن گذاشت رو دستم