چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
KMC مشتری : شما دیروز فرمودین حتی مدارک ماشین رو هم تحویل نگرفتین،امروز میفرمایید بحمدالله خود ماشین رو تحویل گرفتین و کلی هم از ماشین راضی هستین! خداروشکر ولی تجربه باشه برای افراد نا امید و انرژی افتاده گروه که کمی با حوصله و دقت مطلب بنویسند.
شاهین : آقا خداوکیلی کی تحویل میدن فردا ساعت ۱۳قرارمون اینجا بترکونید دلمون خنک شه #سایپا بیشرف
شاهینجی : اره دوستان این بهترین راهه
شاهین +++ : فردا حجم پیاما زیاد باشه سایپا ببین
شماره پذیرش چیه : دوستان من پیش فروش هستم آذر 300 دادم تکیمل وجه شهریورم پیامکی نیامده الان میخوام تبدیل بزنم شماره پذیرش از کجا بیارم؟
شاهین +* : دوستان تمام وعده ها الکی الکی بس کنین با روحیه مردم بازی نکنین حقوق ۱۰سال کارگریمو ریختم پاتون کوش الان تو بانک بود چقدر گیرم میومد همش وعده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید 207 اتومات فلز : سلام من مشکی زده بودم دیروز تبدیل اومد زدم سفید امروز فاکتور شد پلاک شد و فکر می کنم تا 5 شنبه بدستم برسه 😋
اصغر : هانیه دوبار پرش کردی یه بار بیشتر بهت نمیدن چرا ایکاروس کردی
صادق : بستگی داره به اینکه ماشین را برای چه کاری میخوای و سطح توقعت چقدر هست.اگر ماشین را برای استفاده معمولی و برای رفت و آمد و مسافرت میخوای خیلی هم عالی هست.
محمد رضا پانا اتومات : سلام داداش،2448 ساعت که میشه 102 روز،میخوای دوستان 207 سوارو سکته بدی😂😂
ساینا فوری : کارشناس سایپا تنها کاری رو که صادقانه و درست انجام میدن خوندن اطلاعات از داخل سامانه شون هست. قرارداد روزشمار و ممتد هست نه روز کاری. من موندم یکسری دوستان چطور قرارداد امضا کردن.
ساینااس : ساینا اس پیش فروش دهه فجر واریز دوم تیر5شماره پذیرش12164211 هنوز هیچ خبری نیس
امین فوری شهریور : پس ما چه خاکی به گل بگیریم تبدیل نزدم
وحید : سلام و عرض ادب من 15 برج تبدیل زدم به بدون لاینر و فرداش هم فاکتور شد هم تا ظهر پلاک شد پذیرش 12335943
س : ما هم همچنین
حدیث : و منی که پیش فروش آذرم هنوز تو مرحله تخصیص موندم🥹 شماره پذیرش 12077.. لعنت به مردم آزار