وقتی نگاهی به سیتروئن DS3 Cabrio مدل 2015 بیندازیم که اخیراً مورد بازنگری قرار گرفته است، میبینیم که این خودرو زیبا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این خودرو چهرهای جدید به خود گرفته و به موتوری جدید نیز مجهز شده است و 21 رنگ در آن به چشم میخورد (نه ترکیب رنگ روی بدنه و سه ترکیب رنگ روی سقف تاشو)، به این ترتیب میتوان گفت کمپانی سیتروئن مشتریانی را هدف گرفته است که علاوه به گشت و گذار در شهر به زیبایی خودرو نیز اهمیت میدهند. به نوعی میتوان گفت این خودرو نسخهای است مدرن و امروزی از سیتروئن 2CV و آمیزهای است از تکنولوژی و روح فرانسوی.
چراغهای سیتروئن DS3 Cabrio مدل 2015 منحصر به فرد هستند و از سه ماژول LED، یک چراغ پروژکتور زنون، لامپهای رانندگی در روز LED، چراغهای راهنما و یک دست لامپ LED اضافی که در صورت لزوم میتوان به عنوان چراغ ترمز از آنها استفاده کرد. چراغهای عقب نیز به لطف چراغهای LED لایهلایه، عمیق و تقریباً سه بعدی هستند. روی چراغهای جلو و عقب لوگوی DS به چشم میخورد. ابعاد سیتروئن DS3 Cabrio مدل 2015 تقریباً دست نخورده باقی مانده است و فقط 4 میلیمتر به طول و 1.5 میلیمتر به ارتفاع آن اضافه شده است. ستون میانی نیز ضخیمتر شده است. ترکیب رنگهای متنوع نیز باعث میشوند مشتری خواست و سلیقه خودش را به نمایش بگذارد. سقف پارچهای تاشو به طور استاندارد به رنگ سیاه است ولی به صورت سفارشی میتوان رنگ سبز کله غازی را نیز برای آن سفارش داد.
برای این که لوگوی DS نیز روی آن نقش ببندد باید پول بیشتری پرداخت کنید. شاید بتوان گفت به همین جزئیات است که سیتروئن DS3 Cabrio را از سایر خودروها متمایز میکند. به جرأت میتوان گفت این خودرو جمع و جور در جاده چندان قوی نیست، با این حال از سواری نرم و راحتی برخوردار است. در کابین داخلی، کیفیت و ارگونومی فرانسوی به چشم میخورد. کلیدها و دستهها پشت غربیلک فرمان مخفی شدهاند، دکمههای D-Pad و سایر دکمههای مربوط به سیستم صوتی نیز بیش از حد حال و هوای فرانسوی دارند. صندلیهای چرمی راحت هستند ولی زیاد از کمر سرنشینان حمایت نمیکنند. تکیهگاه دست که به راحتی میافزاید نیز کمی دور از دسترس قرار گرفته است.
صندلیهای عقب بیشتر برای کودکان مناسب است و اوقات بسیار خوشی روی آنها خواهند داشت. این صندلیها برای افراد بزرگسال به خصوص در سفرهای طولانی مناسب نیستند. محفظههای بار داخل کابین به اندازه کافی نیستند. البته زیر سیستم صوتی محفظهای مخصوص تلفن همراه قرار دارد ولی جا لیوانیها برای جا دادن یک فنجان قهوه زیاد مناسب نیستند. صفحه نمایشگر از وضوح بالایی برخوردار است و امکانات زیادی دارد (GPS، بلوتوث، تنظیم موج رادیو، کامپیوتر سفری و غیره). اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه به راحتی صورت میگیرد ولی استفاده از دکمهها و دستههای کنترلی آن قدرها که انتظار میرود آسان نیست. به هر حال، وقتی به یاد بیاورید داخل یک سیتروئن نشستهاید، ارگونومی فوقالعادهای انتظار نخواهید داشت.
در داخل کابین تزئینات زیادی به چشم میخورند که به کمپانی سیتروئن کمک میکنند حس کیفیت و شیک بودن را القاء کند. سیتروئن DS3 Cabrio در حال حاضر فقط با گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه میشود که بسیاری از خریداران را نا امید خواهد کرد ولی افرادی زیادی هم هستند که به تعویض دنده دستی علاقه دارند چون گشت و گذار با این خودرو شهری اروپایی را به امری بسیار لذتبخش تبدیل میکند. تأمین نیروی پیشران این خودرو کوچک و جمع و جور بر عهده یک موتور 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر است که میتواند 164 اسببخار نیرو و 240 نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
میزان مصرف سوخت این موتور بسیار کم است و بنا به ادعای کمپانی سازنده، در سیکل ترکیبی به 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. سیتروئن DS3 Cabrio مدل 2015 خودرو بسیار خوشدستی است. کلاچ بالا میگیرد و تعویض دندهها به نرمی انجام میشوند. فرمان نیز بسیار سبک است و شعاع چرخش مناسبی دارد، همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا یان خودرو را برای رانندگی و گشت و گذار در شهر بسیار مناسب کنند. ترمز اضطراری خود-فعال (AEB) جزو تجهیزات استاندارد این خودرو است و در سرعتهای بالای 31 کیلومتر بر ساعت فعال میشود و گاهی اوقات هنگام عبور از ترافیک خوب عمل نمیکند و خودروهای پشتی را به دردسر میاندازد.
این سیتروئن کوچک قادر است شتاب و گشتاور زیادی در اختیارتان قرار بدهد که هنگام عبور از پیچ و خمها خودش را بیشتر نشان میدهد. سواری قدری خشک است ولی آزاردهنده نیست. سیتروئن DS3 Cabrio علاوه بر این که حسی اسپرت دارد، بسیار نرم و راحت است. وقتی با این خودرو از شهر خارج و وارد بزرگراه بشوید، ماجرا عوض میشود و خشکی آن به جز در جادهای ناهموار محسوس نیست. ترمزها نیز بسیار خوب عمل میکنند و این سیتروئن 1,165 کیلوگرمی را به راحتی متوقف میکنند، با این حال اگر سرعت را قدری بالا ببرید، سیستم تعلیق به شما یادآوری میکند که بهتر است سرعت را پایین بیاورید.
سقف تاشوی برقی در دو مرحله باز میشود. در مرحله اول سقف پارچهای جمع میشود و در مرحله دوم شیسه عقب و سقف پارچهای داخل صندوق عقب فرو میروند. جمع کردن سقف صدای داخل کابین را بالا میبرد ولی سرنشینان میتواننداز هوای آزاد لذت ببرند. همانطور که میدانید فضای بار برای یک هاچبک کوچک شهری از اهمیت زیادی برخوردار نیست با این حال فضای بار سیتروئن DS3 Cabrio حدود 245 لیتر است که وقتی صندلیها خوابانده بشوند به 980 لیتر افزایش پیدا میکند که برای جا دادن اشیاء کوچک و کیسههای خرید کفایت میکند. در مجموع میتوان گفت سیتروئن DS3 Cabrio مدل 2015 یک خودرو شهری کوچک و بسیار شیک است. البته ممکن است کمی گران به نظر برسد ولی از رقبایی مانند Abarth 595 کوپه یا مینی کوپر کوپه قیمت کمتری دارد.