تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

دستگاه K&C که در انحصار کمپانی "مورز مژرمنت" (Morse Measurements) قرار دارد، در واقع ابزاری برای تست عملکرد یا هندلینگ خودرو به صورت درجا است. نام K&C در حقیقت از سرواژه کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری" گرفته شده است. این ابزار، به قدری پیشرفته طراحی شده است که می تواند الگوهای حرکتی خودرو در حین رانندگی و نیز بازخورد سیستم تعلیق را به دقت در حالت سکون شبیه سازی و آنالیز کند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

این ابزار 3 میلیون دلاری که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید، از 6 بخش عمده تشکیل شده است و نقش هر بخش، کنترل و اندازه گیری معیار مشخصی از عملکرد خودرو است. بدین صورت که سنسورها و واحدهای به کار رفته در قسمت های مختلف این دستگاه که به خودرو متصل هستند، با اعمال نیرو به نواحی مختلف، چگونگی گردش چرخ ها، عملکرد ترمزها، و نحوه شتاب گیری خودرو را مورد بررسی قرار می دهند. وظایف هر بخش از این دستگاه، در زیر آورده شده است:

  1. سنسورهای مانیتورینگ چرخ های جلو در طی تست
  2. لرزاننده های الکتریکی جهت لرزاندن خودرو در جهت های مختلف
  3. ربات هوشمند کنترل کننده فرمان جهت ثبت گشتاورهای حاصل از فرمان دهی
  4. پدهای تعبیه شده در زیر چرخ جهت شبیه سازی عملکرد سیستم تعلیق
  5. تنسومتر (دستگاه سنجش تنش) جهت اندازه گیری زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر
  6. پد زبر جهت جلوگیری از لغزش در هنگام اعمال نیرو به تایرها

گفتنی است، خودرو در حین انجام تست، محکم سرجای خود نگه داشته می شود و دستگاه از ناحیه شماره 2 با بالا و پایین کردن آن سعی می کند تا بهترین شرایط دینامیکی شبیه سازی حرکت خودرو در سطح جاده را فراهم کند. هر تایر بر روی پدهایی قرار داده شده است که می توان نیرو را در جهت های مختلف به آن وارد کرد. یک روبات نیز که در پشت فرمان خودرو جاسازی شده  است، در تلاش است تا گشتاور فرمان را اندازه گیری کند. سیم های متصل به دستگاه سنجش تنش که توسط قطعات ثابتی روی توپی هر رینگ ثابت شده اند، به سنسورهایی اتصال داده شده اند که می توانند زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر را اندازه گیری کنند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

هوشمندی این ابزار به قدری بالاست که وقتی همه اتصالات و سنسورها به خودرو وصل شده باشند، تنها با یک کلیک در کامپیوتر می توان به انبوهی از اطلاعات مفید راجع به عملکرد یا هندلینگ خودرو دست پیدا کرد. در تصویر زیر، نمونه ای از گزارش هندلینگ خودرو که توسط دستگاه K&C تهیه شده است را مشاهده می کنید. استفاده از ایده کلیک برای گرفتن یک خروجی جامع، حاصل تلاش های "باب سیمونز" (Bob Simons) صاحب کمپانی "مورز مژرمنت" است.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

اگرچه تست های K&C به ازای هر ساعت کار، چیزی در حدود 800 دلار هزینه بر می دارد، اما این دستگاه در حقیقت یک ابزار قدرتمند برای رفع خلاء بین طراح و راننده به شمار می رود، و قبل از تولید انبوه یک خودرو، به راحتی می توان عیوب احتمالی در آینده را از پیش برطرف کرد. بنا به گفته "سیمونز"، سیستم تعلیق در حال لغزش، آثار نامطلوبی بر روی راننده دارد و زمانی که یک ماشین مسابقه، تحت آزمایش با این ابزار هوشمند قرار می گیرد، این دستگاه نقطه  ضعف های این خودرو، مثلاً شکستگی بخشی از شاسی در حین مسابقه، را گزارش می کند. حال، مهندسان طراح با در دست داشتن چنین اطلاعات سودمندی می توانند به رفع مشکلات این چنینی در خودرو بپردازند.

این مقاله به سفارش سایت یک پزشک و توسط سایت 1Car آماده شده است.


منبع

Caranddriver

برچسب : دستگاه K C , فن‎آوری , تکنولوژی , فناوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن نجفی
0

کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
این دو کلمه در اینجا برمیگرده به "هندسه سیستم تعلیق (طول و محل قرارگیری و زاویه های اجزا)" و "ضرایب سختی یا فنریت اجزای سیستم تعلیق"، عباراتی که شما استفاده کردید مفهوم صحیح رو نمیرسونه

با تشکر از سایت خوبتون
م. نجفی کارشناس ارشد مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت
20:16  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هه هه هه : داداش میخوای کارزار اعتراض به قطع برق و چیزای دیگه هم‌ راه بنداز شاید جواب داد
رز زرد : سلام تا پیامک نیاد نمیتونی تبدیل بزنی... در ضمن شماره پذیرش تو برگه قرارداد که از نمایندگی گرفتی نوشته سده...البته اون موقع هم که ۳۰۰ پرداخت کردی بعد یک روز شماره پذیرش برات ارسال شده شاید متوجه نشدی
علی : لطفا به همه بگین لطفا دوستان به فکر مردم باشین
KMC مشتری : شما دیروز فرمودین حتی مدارک ماشین رو هم تحویل نگرفتین،امروز میفرمایید بحمدالله خود ماشین رو تحویل گرفتین و کلی هم از ماشین راضی هستین! خداروشکر ولی تجربه باشه برای افراد نا امید و انرژی افتاده گروه که کمی با حوصله و دقت مطلب بنویسند.
شاهین : آقا خداوکیلی کی تحویل میدن فردا ساعت ۱۳قرارمون اینجا بترکونید دلمون خنک شه #سایپا بیشرف
شاهینجی : اره دوستان این بهترین راهه
شاهین +++ : فردا حجم پیاما زیاد باشه سایپا ببین
شماره پذیرش چیه : دوستان من پیش فروش هستم آذر 300 دادم تکیمل وجه شهریورم پیامکی نیامده الان میخوام تبدیل بزنم شماره پذیرش از کجا بیارم؟
شاهین +* : دوستان تمام وعده ها الکی الکی بس کنین با روحیه مردم بازی نکنین حقوق ۱۰سال کارگریمو ریختم پاتون کوش الان تو بانک بود چقدر گیرم میومد همش وعده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید 207 اتومات فلز : سلام من مشکی زده بودم دیروز تبدیل اومد زدم سفید امروز فاکتور شد پلاک شد و فکر می کنم تا 5 شنبه بدستم برسه 😋
اصغر : هانیه دوبار پرش کردی یه بار بیشتر بهت نمیدن چرا ایکاروس کردی
صادق : بستگی داره به اینکه ماشین را برای چه کاری میخوای و سطح توقعت چقدر هست.اگر ماشین را برای استفاده معمولی و برای رفت و آمد و مسافرت میخوای خیلی هم عالی هست.
محمد رضا پانا اتومات : سلام داداش،2448 ساعت که میشه 102 روز،میخوای دوستان 207 سوارو سکته بدی😂😂
ساینا فوری : کارشناس سایپا تنها کاری رو که صادقانه و درست انجام میدن خوندن اطلاعات از داخل سامانه شون هست. قرارداد روزشمار و ممتد هست نه روز کاری. من موندم یکسری دوستان چطور قرارداد امضا کردن.
ساینااس : ساینا اس پیش فروش دهه فجر واریز دوم تیر5شماره پذیرش12164211 هنوز هیچ خبری نیس
امین فوری شهریور : پس ما چه خاکی به گل بگیریم تبدیل نزدم
وحید : سلام و عرض ادب من 15 برج تبدیل زدم به بدون لاینر و فرداش هم فاکتور شد هم تا ظهر پلاک شد پذیرش 12335943
س : ما هم همچنین
حدیث : و منی که پیش فروش آذرم هنوز تو مرحله تخصیص موندم🥹 شماره پذیرش 12077.. لعنت به مردم آزار