تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

دستگاه K&C که در انحصار کمپانی "مورز مژرمنت" (Morse Measurements) قرار دارد، در واقع ابزاری برای تست عملکرد یا هندلینگ خودرو به صورت درجا است. نام K&C در حقیقت از سرواژه کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری" گرفته شده است. این ابزار، به قدری پیشرفته طراحی شده است که می تواند الگوهای حرکتی خودرو در حین رانندگی و نیز بازخورد سیستم تعلیق را به دقت در حالت سکون شبیه سازی و آنالیز کند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

این ابزار 3 میلیون دلاری که تصویر آن را در بالا مشاهده می کنید، از 6 بخش عمده تشکیل شده است و نقش هر بخش، کنترل و اندازه گیری معیار مشخصی از عملکرد خودرو است. بدین صورت که سنسورها و واحدهای به کار رفته در قسمت های مختلف این دستگاه که به خودرو متصل هستند، با اعمال نیرو به نواحی مختلف، چگونگی گردش چرخ ها، عملکرد ترمزها، و نحوه شتاب گیری خودرو را مورد بررسی قرار می دهند. وظایف هر بخش از این دستگاه، در زیر آورده شده است:

  1. سنسورهای مانیتورینگ چرخ های جلو در طی تست
  2. لرزاننده های الکتریکی جهت لرزاندن خودرو در جهت های مختلف
  3. ربات هوشمند کنترل کننده فرمان جهت ثبت گشتاورهای حاصل از فرمان دهی
  4. پدهای تعبیه شده در زیر چرخ جهت شبیه سازی عملکرد سیستم تعلیق
  5. تنسومتر (دستگاه سنجش تنش) جهت اندازه گیری زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر
  6. پد زبر جهت جلوگیری از لغزش در هنگام اعمال نیرو به تایرها

گفتنی است، خودرو در حین انجام تست، محکم سرجای خود نگه داشته می شود و دستگاه از ناحیه شماره 2 با بالا و پایین کردن آن سعی می کند تا بهترین شرایط دینامیکی شبیه سازی حرکت خودرو در سطح جاده را فراهم کند. هر تایر بر روی پدهایی قرار داده شده است که می توان نیرو را در جهت های مختلف به آن وارد کرد. یک روبات نیز که در پشت فرمان خودرو جاسازی شده  است، در تلاش است تا گشتاور فرمان را اندازه گیری کند. سیم های متصل به دستگاه سنجش تنش که توسط قطعات ثابتی روی توپی هر رینگ ثابت شده اند، به سنسورهایی اتصال داده شده اند که می توانند زاویه فرمان، زاویه چرخ، و زاویه کمک فنر را اندازه گیری کنند.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

هوشمندی این ابزار به قدری بالاست که وقتی همه اتصالات و سنسورها به خودرو وصل شده باشند، تنها با یک کلیک در کامپیوتر می توان به انبوهی از اطلاعات مفید راجع به عملکرد یا هندلینگ خودرو دست پیدا کرد. در تصویر زیر، نمونه ای از گزارش هندلینگ خودرو که توسط دستگاه K&C تهیه شده است را مشاهده می کنید. استفاده از ایده کلیک برای گرفتن یک خروجی جامع، حاصل تلاش های "باب سیمونز" (Bob Simons) صاحب کمپانی "مورز مژرمنت" است.

تست هندلینگ خودرو بدون رانندگی

اگرچه تست های K&C به ازای هر ساعت کار، چیزی در حدود 800 دلار هزینه بر می دارد، اما این دستگاه در حقیقت یک ابزار قدرتمند برای رفع خلاء بین طراح و راننده به شمار می رود، و قبل از تولید انبوه یک خودرو، به راحتی می توان عیوب احتمالی در آینده را از پیش برطرف کرد. بنا به گفته "سیمونز"، سیستم تعلیق در حال لغزش، آثار نامطلوبی بر روی راننده دارد و زمانی که یک ماشین مسابقه، تحت آزمایش با این ابزار هوشمند قرار می گیرد، این دستگاه نقطه  ضعف های این خودرو، مثلاً شکستگی بخشی از شاسی در حین مسابقه، را گزارش می کند. حال، مهندسان طراح با در دست داشتن چنین اطلاعات سودمندی می توانند به رفع مشکلات این چنینی در خودرو بپردازند.

این مقاله به سفارش سایت یک پزشک و توسط سایت 1Car آماده شده است.


منبع

Caranddriver

برچسب : دستگاه K C , فن‎آوری , تکنولوژی , فناوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محسن نجفی
0

کلمات "Kinematics" و "Compliance" به ترتیب به معنای "حرکت شناسی" و "سازگاری"
----------------------------------------------------------------------------------------------------
این دو کلمه در اینجا برمیگرده به "هندسه سیستم تعلیق (طول و محل قرارگیری و زاویه های اجزا)" و "ضرایب سختی یا فنریت اجزای سیستم تعلیق"، عباراتی که شما استفاده کردید مفهوم صحیح رو نمیرسونه

با تشکر از سایت خوبتون
م. نجفی کارشناس ارشد مهندسی خودرو از دانشگاه علم و صنعت
20:16  1394/07/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام منم ۱۴ آذر ۱۴۰۳ فروش فوق العاده تحویل ۳ ماهه تکمیل کردم تا امروز که ۴ مرداد ۱۴۰۴ هست هنوز فاکتور نشده.
سعید زارعی : هعی اره اقا نیما منم اشتباهم این بود درس نخوندم درست حسابی وگرنه الان قطعا موفق بودم
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
محمد : سلام ایگل نقدی حواله مبلغ992 م خریدم کرمان موتور نمایندگی دلیلی گفتن 15روز کاری تحویل میدن برام ارسال پلاک سبز شده ولی هرچه به نمایندگی زنگ میزم جواب درستی نمیدن همشون دروغ میگن فقط پول میگیرن اشتباه کردم
زهرا : سلام دوستان واسه روز دوشنبه چه ساعتی و آدرس دقیق محل تجمع رو بگید که بیایم با خونه نشستن هیچی درست نمیه
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا6دنده فولادی 31مرداد : گوگل سرچ کن پیچ حواله یاب
اطلس جی اسفند1403 : دوستانی که دعوتنامه اسفند براشون اومده لطف کنن لطف کنن بگن کدوم هفته اسفند هستن ممنونم دعوتنامه متغیره برا ی سری افراد256 اومد برای یه سری 259 اومد
10بهمن فوق العاده : من10بهنم 11بهمن پذیرش شدم وسخاتحویل دادم.فعلا ول معطلم
Xu7p : به ضرر خودشونه هر چی دیرتر تحویل بدن در فروش فوری بلید 36 درصد جریمه بدن، ماهی میشه 18 و خورده ای
s : نفوذی سایپا خسته شده😂
ماشین فقط سمند سورن 😅 : کسی می دونه در قسمت در حال فاکتور شدن چرا تاریخ جدید خورده در صورتیکه هنوز فاکتور نشده
آنیا : برا من سه ساعت پیش تیک خورد
الیاس رویان کهنوج کوییک S : بزار وقتی خودت تو تاخییر باشی میفهمی فعلن تازه نفسی آقای حمیدرضا بهت میگم
بورسی : والا فاکتور نشده 14 مرداد مادران
محسن : 👀