جیپ Compass مدل 2015 به تجهیزات خاصی مجهز شده است تا همچنان قابلیتهای آف رود خودش را خفظ کند. این تجهیزات در کنار یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) قرار میگیرند تا مصرف سوخت پایین آورده بشود. البته موتور این کراس اوور کمی ضعیف است و باعث میشود خریداران کمتری به سوی آن جلب بشوند. اگر به دنبال جایگزینهایی از خانواده جیپ میگردید، دو گزینه دیگر نیز وجود دارند: جیپ Cherokee و جیپ Renegade. سوبارو XV Crosstrek در خارج جاده از هر لحاظ راحت است. مزدا CX-5 هندلینگی تیز و فرز دارد و فورد Escape نیز به تجهیزات بسیار مدرن و به روزی مجهز است. اگر قیمت مناسب برایتان در اولویت قرار دارد، نیسان Rogue Select نیز خودرویی است که در همه جا عملکردی خوب از خودش نشان میدهد. البته جیپ Compass مدل 2015 نیز مزایایی دارد ولی ظاهراً در برابر رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
جیپ Compass مدل 2015 یک کراس اوور پنج نفره است که در سه تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ Sport، تیپ Latitude و تیپ Limited. تیپهای Sport و Latitude به ترتیب دارای تیپهای فرعی Altitude Edition و High Altitude Edition هستند. تجهیزات استاندارد تیپ Sport عبارتند از: رینگهای 16 اینچی، چراغهای مهشکن، روفریل، تهویه مطبوع، کروز کنترل، لوازم دستی (شیشه بالابر، قفلها و آینهها)، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 60/40، غربیلک فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان، چهار بلندگو و جک صوتی اضافی. اگر پکیج Power value Group را خریداری کنید لوازم تمام برقی، گرمکن اینههای جانبی، دسترسی بدون کلید و قطعات تزئینی بر روی بدنه در اختیارتان قرار میگیرند. تجهیزات تیپ Latitude عبارتند از: جلو پنجره شبکهای براق، تزیینات کروم روی بدنه و داخل کابین، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، صندلی تاشوی شاگرد، پریز برق 115 ولت، روکش چرمی غربیلک فرمان، دکمههای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان و گرمکن صندلیهای جلو. مجهزترین تیپ جیپ Compass تیپ Limited است دارای این تجهیزات است: رینگهای 18 اینچی، پروژکتورهای جلو، تزیینات کروم، کنترل آب و هوای اتوماتیک، صفحه نمایشگر اطلاعات به راننده، آینه الکتروکرومیک، دوربین دید عقب، نمایشگر 6.5 اینچی، سیدی چنجر شش تایی و رادیو ماهوارهای. نمایشگر لمسی در تیپ Latitude جزو تجهیزات استاندارد است. برای مدلهایی از جیپ Compass که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند پکیج Freedom Drive II Off-Road نیز ارائه میشود که دارای این تجهیزات است: موتور 2.4 لیتری، خنککننده روغن موتور، یک گیربکس متغیر پیوسته خاص به همراه حالت رانندگی Crawl، رینگهای 17 اینچی به همراه تایرهای چهار فصل، قلابهای یدککشی، سینی زیر بدنه، تایر زاپاس، کنترل در سربالایی و سراشیبی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع. برای تیپهای Latitude و Limited پکیج Security and Cargo Convenience نیز ارائه میشود. این پکیج در تیپ Latitude دارای این تجهیزات است: آینه الکتروکرومیک، بوق هشدار برای افزایش ایمنی و صفحه نمایشگر اطلاعات برای راننده. اگر این پکیج برای تیپ Limited خریداری شود، این تجهیزات را در اختیارتان قرار میدهد: استارت از راه دور، درگاه USB و اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث. البته اتصال بلوتوث به صورت یک آپشن تکی برای همه تیپها به فروش میرسد. برای تیپهای Latitude و Limited پکیج Sun and Sound نیز به فروش میرسد که شامل این تجهیزات است: سانروف، سیستم صوتی Boston Acoustics به همراه نه بلندگو، دو بلندگو بر روی قسمت داخلی درب صندوق عقب و رادیو ماهوارهای. پکیج Trailer-Tow Perp نیز شامل سیستم خنککننده روغن موتور، سیم بکسل و تایر زاپاس است.
قدرت و عملکرد موتور
موتور پایه جیپ Compass مدل 2015 یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری است که قادر است 158 اسببخار نیرو و حدود 191 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور فقط در تیپهای Sport و Latitude عرضه میشود و در کنار دیفرانسیل جلو قرار میگیرد. گیربکس استاندارد برای تیپ Sport یک گیربکس پنج سرعته دستی است در حالی که موتور 2 لیتری تیپ Latitude فقط در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک قرار میگیرد. تیپهای دیفرانسیل جلو Altitude و High Altitude به موتور 2 لیتری و گیربکس متغیر پیوسته مجهز هستند. میزان مصرف سوخت جیپ Compass مدل 2015 با موتور 2 لیتری و گیربکس پنج سرعته دستی در سیکل ترکیبی 10.53 لیتر (11.90 لیتر در شهر و 9.12 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مصرف سوخت موتور 2 لیتری تیپهای Altitude و High Altitude با گیربکس متغیر پیوسته نیز در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (12.44 در شهر و 10.14 لیتر در بزرگراه) تخمین زده شده است. موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری برای تیپهای دیفرانسیل جلو Sport و Latitude به صورت سفارشی به فروش میرسد در حالی که این موتور جزو تجهیزات استاندارد تیپ Limited محسوب میشود. این موتور قادر است 172 اسببخار نیرو و حدود 224 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور برای همه مدلهایی از جیپ Compass که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند به صورت استاندارد عرضه میشود. در تست سرعت، جیپ Compass مجهز به سیستم چهار چرخ محرک با گیربکس شش سرعته دستی و موتور 2.4 لیتری توانست ظرف 9.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که یرای این کلاس از خودروها زمانی مناسب به نظر میرسد.
ایمنی
جیپ Compass مدل 2015 به صورت استاندارد به این تجهیزات ایمنی مجهز است: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای. همه تیپای مجهز به چهار چرخ محرک به جز تیپ Limited در قسمت عقب به ترمز کاسهای مجهز هستند ولی سایر تیپها هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب از ترمز دیسکی بهره میبرند. در تست ترمز، جیپ Compass پس از پیمودن 36.88 متر متوقف شد که برای خودروهای این کلاس مناسب به نظر میرسد. این خودرو در تست تصادف و در زمینه مقاومت کلی موفق به کسب چهار ستاره (از پنج ستاره) ولی در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو سه ستاره و مقاومت طرفین پنج ستاره به دست آورد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کمپانی جیپ کیفیت مواد مصرف شده در کابین داخلی را ارتقاء داده است و روی برخی قسمتهای تودوزیهایی به چشم میخورند ولی قسمتهای پلاستیکی همچنان به چشم میخورند. اتصال بلوتوث و درگاه USB حتی در تیپهای بالاتر نیز فقط به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. تیپ پایه Sport نیز دارای شیشه بالابر و قفل دربهای دستی است. البته با توجه به قیمت نسبتاً جیپ Compass نباید انتظار تجهیزات بیشتری را داشته باشید.
صندلیهای جلو برای افراد قد بلند به اندازه کافی راحت هستند ولی پشتی صندلیهای عقب ممکن است جا را برای افراد درشت جثه تنگ بکند. فضای پای صندلیهای عقب کم است و بیشتر به فضای پای خودروهای هاچبک شباهت دارد. نمایشگر لمسی 6.5 اینچی در مقایسه با نمایشگر 8.4 سایر مدلهای جیپ و کرایسلر قدیمی است و کمتر کاربرپسند به نظر میرسد. جیپ Compass چند تجهیزات داخلی هوشمندانه دارد که از میان آنها میتوان به کولباکس، اسپیکرهای روی قسمت داخلی درب صندوق عقب اشاره کرد که برای پخش موسیقی در فضاهای باز کاربرد دارد. گنجایش فضای بار نیز به 1.52 متر مکعب میرسد که از فضای بار سایر رقبا کمتر است.
تجربه رانندگی
موتور 2 لیتری جیپ Compass مدل 2015 باعث میشود هزینهها پایین بیایند ولی شاید تنها جذابیت این خودرو همین باشد. میتوان گفت این موتور ضعیف است و مصرف چندان کمی هم ندارد. با این حال، موتور 2.4 نیروی کافی تولید میکند و در برابر رقبا حرفهایی برای گفتن دارد. در مجموع میتوان گفت اگر تیپ مجهز به دیفرانسیل جلو را خریداری کنید، موتور کم حجمتر و گیربکس CVT در اختیارتان قرار میگیرد که ترکیبی مأیوس کننده است. خوشبختانه اگر تیپهای Altitude یا High Altitude را خریداری کنید، سیستم چهار چرخ محرک در اختیارتان قرار میگیرد که با یک موتور حجیمتر و گیربکس شش سرعته اتوماتیک ترکیب میشود. کیفیت سواری نیز میتواند یکی دیگر از نقاط ضعف جیپ Compass باشد.
طراحی سیستم تعلیق سالها پیش از روی سیستم تعلیق دوج Caliber اقتباس شده است و برای تردد در خیابانهای ناهموار امروزی زیاد مناسب نیست. کیفیت سواری در خیابانهای ناهموار پایین است و به پای کیفیت سواری سایر رقبا نمیرسد. هندلینگ نیز زیر متوسط است و هنگام عبور از پیچها تعریف چندانی ندارد. در نهایت باید گفت چنانچه پکیج Freedom Drive II Off-Road را خریداری کنید قابلیتهای آف روود خوبی در اختیارتان قرار خواهد گرفت، در غیر این صورت، جیپ Compass در این زمینه نیز زیاد قابل توجه نیست.