شرکت خودروسازی رنو در محصول جدید 2013 خود یعنی رنو اسپرت توربو Clio RS 200 تمام استانداردهای مورد نیاز برای یک خودروی مسابقه ای را برآورده کرده است. این خودرو توسط یک کمپانی کوچک فرانسوی در شهر دیپی (Dieppe) ساخته می شود. این رنوی دوست داشتنی که پنج درب دارد، رقیب قدرتمندی برای فورد Fiesta ST سه درب به شمار می رود. لازم به ذکر است، رنو اسپرت در سال گذشته در نمایشگاه اتومبیل پاریس (Paris Motor Show) رونمایی و در همان اوایل به نام رنو اسپرت Clio 200 EDC معرفی شد که این نام برگرفته از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوگانه این خودرو بود.
مقایسه دو خودروی رنو و فورد به خوبی نشان می دهد که هر دو دارای یک موتور 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر هستند، اما با این تفاوت که موتور رنو می تواند نیروی بیش تری (197 اسب بخار) نسبت به فورد (180 اسب بخار است) تولید کند. گفتنی است، اگرچه سیستم موتوری رنو اسپرت جدید تقویت شده است، اما مشابه مدل های قبلی همین خودرو، مقدار نیرویی که در حال حاضر توسط یک موتور مجهز به توربوشارژر تأمین می شود، تفاوتی با نیروی تولیدی توسط موتورهای 2 لیتری نسل گذشته ندارد. این نشان می دهد که قدرت موتور در نسل قدیم و جدید هیچ تغییری نکرده است. اما جالب است بدانید که میزان مصرف سوخت و آلایندگی رنو اسپرت جدید به طور قابل ملاحظه کاهش پیدا کرده و به ترتیب به حدود 6 لیتر (به ازای هر 100 کیلومتر) و 144 گرم بر کیلومتر رسیده است.
بنا به گفته کارشناسان رنو، شتاب 0 تا 100 این خودروی اسپرت 1,204 کیلوگرمی که 36 کیلوگرم سبک تر از نسل قدیمی است، چیزی در حدود 6.7 ثانیه می باشد که در مقایسه با نسل گذشته 2 ثانیه کاهش داشته است. بدین منظور، از محور تعلیق مخصوص خودروهای اسپرت جهت افزایش هرچه بیش تر شتاب خودرو استفاده شده است. گفتنی است، این رنو در دو مدل اسپرت (Sport) و کاپ (Cup) موجود است. رینگ های آلیاژی 18 اینچی، سیستم تعلیق نسبتاً مطلوب، و فرمان تیز با واکنش سریع، از جمله ویژگی هایی است که در این دو مدل به چشم می خورد.
تقریباً در همه خودروهای اسپرت امکان انتخاب حالت های رانندگی از جمله "معمولی"، "اسپرت"، و "مسابقه ای" وجود دارد. مکانیسم عملکرد واحد کنترل کننده این حالت ها بدین صورت است که سرعت عملکرد موتور و گیربکس در حین حرکت به طور فزاینده افزایش می یابد تا بهترین شرایط موتوری برای حالت انتخاب شده توسط راننده فراهم شود.
رنو اسپرت نیز از این قابلیت مستثنی نیست و ضمن داشتن این تکنولوژی، از یک صفحه نمایش جهت ارائه اطلاعات کاربردی به راننده نیز استفاده کرده است. هم چنین، یک کورنومتر و جی پی اس نیز در این سیستم جاسازی شده است تا زمان های رسیدن به ماشین حریف در یک مسابقه رانندگی را نمایش دهد. گذشته از این ها، این اسپرت فرانسوی، به درپوش های دو مرحله ای کنترل اتوماتیک میزان هوای ورودی به داخل سیلندرها مجهز است که فقط در ماشین های مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرند. بنا به گفته کارشناسان رنو، استفاده از چنین سیستمی، تجربه یک رانندگی اسپرت را لذت بخش تر می کند.
در پایان اشاره می شود که ثبت سفارش شرکت رنو معمولاً در ماه آوریل و تحویل ها در ماه ژوئن انجام می شود. برآوردها نشان می دهند که قیمت این رنوی جدید که در پنج رنگ قابل سفارش است، بیش از فورد Fiesta ST (در حدود 26,380 دلار) و پژو 208 GTi (در حدود 29,329 دلار) نخواهد بود. به نظر شما این اسپرت هاچ بک توانایی رقابت با هم رده های خود را خواهد داشت؟