بی شک ولوو FH16 یکی از قدرتمند ترین کشنده های ساخته شده در سراسر جهان است. این کشنده توسط شرکت سایپا دیزل وارد کشور می شود و قیمت آن چیزی در حدود 400,000,000 تومان است. همان طورکه در مقایسه 5 کشنده اروپایی (قسمت 1 و قسمت 2) نیز مشخص شد، این کشنده به جهت داشتن سواری و کیفیت تجهیزات ایمنی بهتر، لقب بهترین کشنده را گرفته است. آقای "استفان ژوفورز" (Staffan Jufors)، مدیر کمپانی ولوو اظهار داشته است: "کشنده ولوو FH16 خودرویی پرآوازه است و اعتبار آن به حدی است که خیال مشتریان جویای یک کشنده ویژه و متفاوت را برای همیشه راحت می کند". لازم به ذکر است، حجم کابین این کشنده چیزی در حدود 812 لیتر می باشد و با داشتن یک موتور دیزلی 6 سیلندر 16 لیتری مجهز به توربوشارژر و اینترکولر، می تواند 700، 600، یا 540 اسب بخار نیرو و 3150، 2800، یا 2650 نیوتن متر گشتاور تولید کند.
طراحی پیستون های موتور D16 این کشنده کاملا عوض شده است؛ به گونه ای که با بهره گیری از فرایند احتراق بهینه سازی شده و نیز به کمک یک ترموستات روغنی جدید، مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودروی سنگین به طور قابل ملاحظه کاهش و در نتیجه طول عمر آن افزایش یافته است. یک سیستم جدید نیز برای عملیات پاک سازی هوای خروجی از اگزوز قرار داده شده است که این خودرو را بیش از پیش دوستدار محیط زیست می کند. بنا به گفته مدیر این کمپانی: "هدف ما این است که علاوه بر تولید کشنده ای با بهترین عملکرد و بالاترین قدرت، مصرف سوخت را نیز تا حد بسیار بالایی بهینه و مقرون به صرفه کنیم که در این راستا نیز موفق شده ایم و مصرف سوخت را ضمن بالا نگه داشتن قدرت موتور، تا حد زیادی کاهش داده ایم. در مقایسه با رقبا باید اعتراف کنیم که واقعاً بسیار عالی عمل کرده ایم».
از آن جا که ولوو FH16 تمام معیارهای عدم آلایندگی را برآورده ساخته است، استاندارد Euro 5 اروپا را کسب کرده است؛ یعنی در این کشنده، میزان انتشار گاز آلاینده اکسید نیتروژن در هوا چیزی در حدود 40% کاهش داشته است. گفتنی است، داشتن چنین امتیاز ارزشمندی باعث شده است ولوو FH16 از نظر زیست محیطی به خودرویی دوستدار محیط زیست تبدیل شود. همان طورکه گفته شد، موتور این کشنده اروپایی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است؛ به گونه ای که ضمن افزایش 40 درصدی نیرو و گشتاور تولیدی توسط موتور، به میزان 40% از آلایندگی کم شده است.
سر و صدای کم تر هنگام معطل ماندن و در جا کار کردن موتور از دیگر ویژگی های منحصر به فردی است که در این کشنده به چشم می خورد. هنگامی که ولوو FH16 به حالت معطل درجا کار می کند، سر و صدایی که از آن شنیده می شود به میزان 2 دسی بل در مقایسه با مدل قبلی کاهش یافته است. این ویژگی، به کمک تکنولوژی Pre-Injection به دست آمده است؛ بدین صورت که با تزریق مقدار کمی سوخت به داخل سیلندر، یک توالی احتراق شکل می گیرد که باعث کاهش میزان سر و صدای تولیدی می گردد.
همان طورکه پیش تر نیز اشاره شد، سیستم جدید عملیات پاک سازی گاز اگزوز از دیگر قابلیت های این ولوو است. از آن جا که این سیستم، جریان شدیدتری از گاز یا دود را ایجاد می کند، ازاین رو، فشار معکوس کاهش می یابد و افت توان به حداقل می رسد. گفتنی است، نظیر ولووهای قبلی، از یک مبدل کاتالیستی انتخابی جهت حذف یا کاهش مؤثر میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز استفاده شده است.
ولوو FH16 به مکانیسم جدیدی تحت عنوان EPG یا Electronically Controlled Exhaust Brake مجهز شده است که طی آن به محض این که راننده به قصد کاهش سرعت، ترمز می گیرد، به طور هم زمان، دهانه خروج دود از منیفولد اگزوز نیز بسته می شود و ضمن ایجاد یک نیروی منفی ناشی از فشار دود اگزوز در داخل سیلندر موتور، سرعت حرکت پیستون ها کاهش یافته و در نهایت، سرعت موتور کم می شود و سرانجام به توقف کامیون می انجامد. لازم به ذکر است، به گفته کارشناسان شرکت ولوو، سالی یک بار یا به ازای هر 100,000 کیلومتر رانندگی باید روغن موتور این خودروی سنگین را تعویض کرد.