در این مقاله که از سری مقالات فنی به شمار می رود، تصمیم داریم برگ دیگری از دنیای تکنولوژی در خودروها را با هم مرور کنیم. مدت ها است که خودروسازهایی نظیر تویوتا، کیا، هیوندای، رنو، لکسوس، و ... از سیستمی جهت کنترل خودرو در سراشیبی و سربالایی استفاده می کنند. این سیستم راننده را در حین حرکت در سربالایی (HAC) و سراشیبی (DAC) کمک می کند تا خودرو دچار ناپایداری نشود. HAC که از سرواژه های عبارت Hill-start Assist Control گرفته شده است، به راننده کمک می کند تا زمانی که در یک سراشیبی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود (همان عمل نیم کلاج). هم چنین DAC که برگرفته از سرواژهای عبارت Downhill Assist Control است، کمک می کند تا راننده در سراشیبی های تند و به ویژه لغزنده، از سرعت معینی بیش تر شتاب نگیرد. چنین اتفاقاتی در حین رانندگی، معمولاً ناخودآگاه رخ می دهند که با وجود چنین سیستمی، دیگر هیچ راننده ای دغدغه حرکت در فراز و نشیب های کوهستانی را نخواهد داشت.
مکانیسم عملکرد "HAC" بدین صورت است که وقتی خودرو بر روی یک شیب تند قرار دارد و راننده پای خود را از روی ترمز بر می دارد تا در این مسیر به سمت بالا حرکت کند، فشار ترمز به طور اتوماتیک بر روی چرخ ها تنظیم می شود تا خودرو در فاصله زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز می گذارد، به عقب پس نزند. در مقابل، مکانیسم عملکرد "DAC" بدین صورت است که وقتی خودرو در یک سراشیبی خیس و لغزنده در حال حرکت است، سرعت خودرو به طور اتوماتیک از 5 کیلومتر بر ساعت بیش تر نمی شود؛ حتی اگر راننده پای خود را تا انتها بر روی پدال گاز فشار دهد. به نظر می رسد وجود چنین امکاناتی در خودرو، نه تنها از میزان خسارات و تلفات به طور قابل ملاحظه جلوگیری خواهد کرد، بلکه به افزایش کارایی و عمر قطعات خودرو نیز تا حد زیادی کمک می کند. آیا تا به حال شما تجربه رانندگی با خودروی آف رود مجهز به این سیستم را داشته اید؟