در این فصل از رقابت های فرمول 1 شاهد حضور 22 راننده و 11 تیم 2 نفری هستیم. قصد داریم در 1Car معرفی مختصری از تمامی رانندگان شرکت کننده در این رقابت حرفه ای داشته باشیم. هر هفته به معرفی چهار راننده فرمول 1 خواهیم پرداخت و در هر پست با 2 راننده آشنا خواهیم شد. ترتیب معرفی راننده ها براساس حروف الفبای انگلیسی خواهد بود.
کیمی رایکونن (Kimi Raikkonen)
روز تولد: 25 مهر 1358
نام مستعار: مرد یخی
محل تولد: فلاند - اسپو
قد: 175 سانتی متر
وزن: 62 کیلوگرم
تیم فعلی: لوتوس
تیم پیشین: فراری-مکلارن-سابر
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
لوتوس (E21) |
برنده |
25 |
7 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
لوتوس (E21) |
هفتم |
6 |
10 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
لوتوس (E21) |
دوم |
18 |
2 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
لوتوس (E21) |
دوم |
18 |
8 |
اسپانیا-کاتولونیا |
12 می |
لوتوس (E21) |
دوم |
18 |
4 |
موناکو - موناکو |
26 می |
لوتوس (E21) |
دهم |
1 |
5 |
نام مستعار او "مرد یخی" است، نامی که به دلیل شخصیت آرام و خونسرد "کیمی رایکونن" به او داده شده است. "رایکونن" از همان کودکی استعداد بالای خود را در رانندگی نشان داد و در سن 10 سالگی در مسابقات کارتینگ حضور یافت. در ادامه، او به تیم فرمول فورد، فرمول سوپر A و فرمول رنو پیوست و در سال 2000 توانست با کسب پیروزی از ده مسابقه برگزار شده، به قهرمانی رقابت های فرمول انگلستان دست یابد. عملکرد بسیار چشم گیر او چنان خوب بود که در سال 2000 تیم "سابر" قابلیت های او را در تست رانندگی مورد ارزیابی قرار داد و او را در سال 2001 وارد رقابت های فرمول 1 کرد. مرد یخی در سال 2003 در گرندپری مالزی بعد از این که در خط هفتم، رقابت را آغاز کرد، توانست با اختلاف 39 ثانیه نسبت به نفر دوم از خط پایان عبور کند و اولین پیروزی را در فرمول 1 کسب کند. راننده فنلاندی جوان در همان فصل با اختلاف 2 امتیاز کم تر از "مایکل شوماخر" به مقام نایب قهرمانی رسید.
نقاط ضعف و قوت
بدون شک رانندگی ذاتاً در خون "کیمی رایکونن" جریان دارد. دیدگاه او نسبت به رانندگی بسیار معروف است، او این گونه دیدگاه خود را توصیف می کند: "در حقیقت در مورد کاری که انجام می دهم، فکری نمی کنم و فقط آن را انجام می دهم". "مرد یخی" نیم ساعت قبل از اولین حضورش در مسابقات فرمول 1 خوابیده بود که این رفتار، چندان حرفه ای به نظر نمی رسید. منتقدان "کیمی" او را فردی خوش گذران می دانند و دستمزد سالانه او را درخور این راننده پرحاشیه نمی دانند.
اوج حرفه
در اولین سالی که به عضویت تیم فراری درآمد، به مقام قهرمانی فصل 2006-2007 دست پیدا کرد. راننده فنلاندی در آخرین گرندپری فصل (برزیل) در حالی که در جدول رده بندی، رانندگان جایگاه سوم را در اختیار داشت، به طور شگفت انگیزی با پیروزی در برزیل با اختلاف 1 امتیاز نسبت به رقبایی چون "لوئیس همیلتون" و "فرناندو آلونسو" به جام قهرمانی فصل رسید.
دوران افول
در آگوست سال 2008 در گرندپری لهستان، "کیمی رایکونن" نفر دومی بود که از خط پایان گذشت. بعد از پایان این گرندپری، "مرد یخی" در جایگاه دوم جدول رده بندی فصل قرار داشت. او در گرندپری بعدی (اسپا) به دلیل مشکلی که در اواسط رقابت برای موتور خودرو به وجود آمد، مجبور به خارج شدن از این رقابت شد و متعاقباً امتیازی نیز کسب نکرد. این اتفاق تاثیر بسیار بدی روی "کیمی" گذاشت و او نتوانست در سه گرندپری بعدی حتی 1 امتیاز بدست آورد.
جملات به یاد ماندنی از "رایکونن" و در رابطه با وی
- "کارهایی که در زندگی شخصی انجام می دهم، اصلاً باعث کم شدن سرعت رانندگی من نخواهد شد."
- مدیر تیم فراری "استفانو دومنیکالی" در رابطه با شخصیت او می گوید: "کیمی در جهان و سیاره ای دیگر زندگی می کند. او خودش را در تنهایی و تحت فشار قرار می دهد. هیچ عامل بیرونی نمی تواند بر او تاثیری بگذارد. شخصیت کیمی غیرقابل باور است."
حاشیه
با وجود این که "کیمی" که نسبت به اسب ها آلرژی دارد، اما همسر او "جنی دالمن-رایکونن" که صاحب چهار اسب است، دائماً در مسابقات بین المللی اسب سواری شرکت می کند.
مارک وبر (Mark Webber)
روز تولد: 5 شهریور 1355
محل تولد: استرالیا - نیو ولز
قد: 185 سانتی متر
وزن: 75 کیلوگرم
تیم فعلی: ردبول
تیم پیشین: جگوار-میناردی-ویلیامز
عملکرد در فصل 2013-2014 |
گرند پری |
روز |
مدل خودرو |
رتبه |
امتیاز |
مکان شروع مسابقه |
استرالیا-آلبرت پارک |
17 مارچ |
ردبول (RB9) |
ششم |
8 |
2 |
مالزی-اسپانگ |
24 مارچ |
ردبول (RB9) |
دوم |
18 |
5 |
چین-شانگهای |
14 آپریل |
ردبول (RB9) |
حذف |
- |
22 |
بحرین-بیک |
21 آپریل |
ردبول (RB9) |
هفتم |
6 |
7 |
اسپانیا-کاتالونیا |
12 می |
ردبول (RB9) |
پنجم |
10 |
7 |
موناکو-موناکو |
26 می |
ردبول (RB9) |
سوم |
15 |
4 |
راننده استرالیایی از باتجربه های فرمول 1 به حساب می رود و در حال حاضر دوازدهمین فصل حضورش را تجربه می کند. "وبر" تا به حال در 204 گرندپری شرکت کرده است و تنها در 9 گرندپری به پیروزی رسیده است. بهترین فصل های حضور او در این رقابت پرهیجان، 2010 و 2011 است که در پایان هر دو فصل، جایگاه سوم را در جدول رده بندی از آن خود کرد.
نقاط ضعف و قوت
از نظر ذهنی، او یکی از قوی ترین راننده های حاضر در این رقابت جهانی است. او کسی است که با رک و راست بودنش در رابطه با اتفاقاتی که در فرمول 1 می افتد، طرفداران زیادی را شیفته خود کرده است. متاسفانه این راننده باتجربه در این سه سال اخیر نتوانسته به گرد پای هم تیمی خود "سباستین وتل" برسد.
اوج حرفه
بعد از انتظاری هفت ساله و پشت سر گذاشتن 130 گرندپری، او سرانجام در سال 2009 و گرندپری آلمان موفق به کسب اولین پیروزی در رقابت های فرمول 1 شد.
دوران افول
"وبر" در سال 1997 تمام تلاش خود را برای حضور در رقابت های فرمول 3 انگلستان کرد و حتی توان مالی برای تهیه یک خودروی مسابقه ای را نیز داشت. اما مشکل این بود توانایی پرداخت هزینه های این رقابت مهم را نداشت و در نهایت به این رقابت هم راه پیدا نکرد.
جملات به یاد ماندنی از "وبر" و در رابطه با وی
"مارک وبر" پس از کسب اولین پیروزی در فرمول 1 گفت: "روز بسیار خوبی است. بعد از روز تعیین خط، می دانستم که شانس بالایی برای پیروزی دارم و می دانستم که باید نهایت تلاشم را به کار گیرم. مطمئن هستم که تمام افرادی که در این سال ها برای موفقیت من تلاش کردند از این پیروزی خوشحال هستند و برای آن ها هم روز بسیار خوبی است."
پیغام رادیویی "وبر" به هم تیمی فاتح گرندپری انگلستان در سال 2010: "برای راننده دوم تیم بد نبود"
حاشیه
در سال 2006، "مارک وبر" رسماً کسی شد که اولین بلیط بازی های تیم "کانبرا ریدرز" (یکی از تیم های لیگ راگبی استرالیا) برای او فرستاده می شد. "وبر" در دهه 1980 میلادی توپ جمع کن این تیم بوده است.