چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

چینی‌ها می‌مانند یا می‌روند؟

پس از توافق هسته‌ای ایران و 1+5، خودروسازان چینی در بازار ایران باقی مانده یا می‌روند؟ کارشناسان معتقدند پاسخ این پرسش بستگی به عملکرد این شرکت‌ها در شرایط پسا تحریم دارد.
تا چند سال پیش اقبال چندانی نسبت به خودروهای چینی در بازار ایران وجود نداشت با این حال در سال‌های 1391 و 1392 تشدید تحریم‌ها و خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران باعث شد تا خودروسازان چینی از خلأ ایجاد شده برای افزایش حضور خود استفاده کنند.
البته گذشته از شرایط تحریم، به‌ روز بودن ظاهر خودروهای چینی آن هم در شرایطی که دو خودروساز بزرگ داخلی همچنان به تولید خودروهای قدیمی و بعضا از رده خارج شده ادامه می‌دهند، نقش قابل توجهی در جذب مصرف‌کنندگان ایرانی به خودروهای چینی داشته است.
اقبال ایجاد شده به خودروهای چینی در دو - سه سال اخیر باعث شده واردکنندگان خودرو نیز دست به کار شوند؛ به‌گونه‌ای در این مدت واردات چند برند خودرویی چینی نیز آغاز شده و گسترش یافته است.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که اگرچه خودروهای چینی مونتاژی در ایران از نظر ظاهری به‌روز هستند اما از نظر کیفی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. بنابراین در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خودروسازان بزرگ خارجی در ایران، فضا برای فعالیت خودروسازان چینی محدود خواهد شد.
به گفته کارشناسان در شرایط رقابتی پسا تحریم خودروسازانی موفق به جلب نظر مصرف‌کنندگان ایرانی خواهند شد که دو اولویت تولید خودروهای جدید با کیفیت و قیمت مناسب را مدنظر قرار دهند.
در این زمینه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید در صورت حضور خودروسازان بزرگ جهانی در ایران خودروسازان چینی باید در راستای کاهش قیمت و همچنین ارتقای کیفیت محصولات خود حرکت کنند.
امرالله امینی با بیان اینکه خودروهای چینی در حال تولید در کشور از دو جنبه به‌روز بودن ظاهر خودرو و قیمت، تا حدی نیازهای مصرف‌کنندگان را برآورده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند با این حال با ورود خودروسازان جهانی، تولید خودروهای جدید با قیمت مناسب در کشور آغاز شده و چینی‌ها این مزیت رقابتی را تا حد زیادی از دست خواهند داد.
به گفته وی خودروسازان چینی در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ادامه حضور آنها در صورت تولید خودروهای با کیفیت، برای رقابتی‌تر شدن بازار از جمله در رقابت با خودروسازان اروپایی، مفید خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که با حضور خودروسازان جهانی در ایران صنعت خودرو به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد و در یک بازار رقابتی خودروسازی برنده خواهد بود که محصولاتش را در راستای نیاز و انتخاب مشتریان، تولید کند.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , توافق , هسته ای , 5+1 , ایران , چین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

مرتضي
0

بعد از سالها ماشین ایرانی ..اغلب داخلی ها را داشتم...یک ماشین جیلی اتومات خریدم.درسته که به اروپایی و کره و ژاپن نمیرسه ولی به ده تا ماشین ایرانی میارزه...اگه همین چینی ها نبودند الان سمند 70 میلیون بود.بخاطر همین رغیب چینی است که ایران خودرو و سایپا کمی به خودشان اومدن...البته خواهشا یک عده تازه به دوران رسیده نیان جواب بدهند که مثلا خودروی لوکس سوار نشدی و بیان ماشینهای اروپایی را به رخ ما بکشند...فقط مقایسه با هم رده قیمتی خودش بکنند.در حالی که یک ال نود اتومات شده 55 میلیون یا 206اتومات 50 میلیون...جیلی اتومات 80 میلیون عالیست
00:45  1394/05/05
پاسخ دادن
کاربر: navid noktehsanj
5

نه نرن
چ.ن خیابونای ایران با چینیا عوض شد بالاخره بعد 10.15 سال ماشینای لوکس دیدم.چین نبود ما میمردیم.حاظرم خر بفروشم چینی بخرم به ایران خودرو دس نزنم
23:01  1394/02/16
پاسخ دادن
پژمان
9

خوروهای چینی کجا بروند ؟ چرا بروند ؟ در شرایطی که ایران خودرو پژو 405 با پلت فرم قدیمی و 40 سال پیش را با قیمت 27 میلیون تومان و سایپا پرایدی که سالها از رده خارج شده است را با قیمت 20 میلیون تومان میفروشند بدون اینکه ذره ای کیفیتشان افزایش داشته باشد چرا چینی ها باید بروند ؟ باور کنید اگر همین لیفان یا ام وی ام رو به سایپا یا ایران خودرو میدادن تا تولید بشه کمتر از 70 یا 80 میلیون به این ملت نمیفروختند . چین ابرقدرتیست در صنعت تا جایی که حتی به آمریکا هم خودرو صادر میکند ولی در ایران با توجه به نوع حکومت انحصاری در خودرو چینی ها هم دارن خوب سود میبرن ولی باز هم حضورشون بهتر از عدم حضورشون هست . ببینید چقدر از ام وی ام 315 یا لیفان 620 به خاطر طراحی به روزش استقبال شده . خوب اگر اینها نبودن تقاضا به سمت محصولات ایران خودرو و سایپا میرفت و صد در صد قیمتها رو بیشتر افزایش میدادن پس بهتره اینطور آرزو کنیم : چینی ها ماشینهای با کیفیتشون را با قیمت مناسب بیارن.
هینودای با قیمت واقعی خودروهاشون رو بفروشه ماشینهای به روز اروپایی با قیمت مناسب وارد شه که هیچکدام اتفاق نمیفته
09:42  1394/02/16
پاسخ دادن
بهلول
0

ما دوس داریم برن اما مطمئنا میمونن
23:11  1394/02/15
پاسخ دادن
ali
7

بودن یا نبودن هر تولید کننده ای رو فقط مصرف کننده تعیین میکنه و بس. متاسفانه توی ایران ملت یکم زیادی قانعن. همیشه ترس از بدتر شدن شرایط دارن و به همین خاطر بد رو ترجیح میدن در صورتی که واقعا مشتری پادشاس و میتونه بقا یا فنای یه کمپانی رو تعیین کنه البته خوب با اتحاد . . .
دلال و دزد همیشه وجود دارن ولی بازم حرف آخرو مصرف کننده میزنه . . .
21:03  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
2

خدا کنه چینی ها از ایران برن
ولی برای بقا در ایرا بایت کیفیت رو بالا ببرن و قیمت رو هم کاهش بدن
18:58  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
1

به جای این سرنوشته ( تیتر ) شایسته است بگوییم : آیا تفکر مدیران در شرایط پسا تحریم با منافعشان همخوانی خواهد داشت ؟
چین بزودی به شمارگان ( تیراژ ) 200000000 خواهد رسید . آیا چیدمان نوع خودرو این شمارگان با بازار خودرو ما همسان است ؟
13:19  1394/02/15
پاسخ دادن
کاربر: نریمان
6

به نظر من خیلی خوش خیالی هست که با رفع تحریم ها ، ارزش پول ملی افزایش پیدا کنه ، برای افزایش ارزش پول ملی ، نیاز به سرمایه گذاری و رونق اقتصادی و ثبات افتصادی حداقل طی ۴ سال آتی میباشد ، در اینصورت ارزش پول ملی در همین حد حفظ شده و شاید اندکی کاهش یابد ، از طرفی کوچکترین و ارزانترین خودروی اروپایی و آمریکایی ۱۰۰۰۰ دلار قیمت دارد که با درنظرگرفتن عوارض گمرک ، ارزش افزوده ، اسقاط خودرو ، هزینه شهرداری و مالیات و پلاک ، همین ماشین کوچکتر از ۲۰۶ میشود :
۶۸ تا ۷۰ میلیون تومان ،
خوب به نظرتان ماشینهای به نسبت ارزان چینی از بازار حذف میشوند؟

بنده اصلا چنین اعتقادی ندارم و بلکه اعتقاد دارم که عرصه بر جولان دلالان کره ای تنگ خواهد شد و باعث ترکیدن حباب قیمت این خودروها میشود که در حال حاضر با انحصار ۷۰ درصد واردات خودرو ، روی هر ماشین کره ای بیش از ۳۰ درصد سود خالص میبرند .
مثلا :
فورد فوکوس : ۲۲۰۰۰ دلار - قیمت با ۱۰ درصد سود ۱۱۶ میلیون
الانترا : ۱۸۰۰۰ دلار - قیمت حال حاضر ۱۲۸ میلیون

مسلما برای بقا ، الانترا باید بشود ۱۰۰ میلیون .
12:57  1394/02/15
پاسخ دادن
hasan
0

اقا نریمان شما میدونید چطور میشه ماشین وارد کرد؟
14:12  1394/02/15

کاربر: ژاوی هرناندز
0

ممنون از اطلاعات مفیدتون
22:13  1394/02/15

بهزاد
6

تنها در يك صورت خودروهاي چيني از بازار ايران خواهند رفت ، ورود خودروهاي اروپايي و امريكايي به ايران با قيمتي برابر يا حداقل 10 درصد بالاتر از قيمت خودروي چيني . در غير اينصورت آنها همچنان در بازار ايران و در كنار خودرو سازهاي داخلي و واردكنندگان خودروهاي خارجي باقي خواهند ماند . و اين جابجايي نيز زودتر از 5 سال اتفاق نخواهد افتاد .
09:43  1394/02/15
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا x5 شهریور : سلام خودرو تهران نمیره،مستقیم از کارخانه بارگیری میشه
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه انشاالله بخوشی،چه تاریخی پلاک شده بودید
شاهین جی : سلام بعد از زمان تکمیل وجه باید سخا بدی تحویل بخاطر سخا اینجوری زده
محمد علی ایکس ۵ : سلام دوستان امروز از من هم شاسی. شد دوازده آبان بودم
محمد j4 : امروز شاسی شد تاریخ ثبت نام 21تیر 1403 سفید روغنی 60روزه اقساط
جک j4 تبریز : تقریبا 4الی 5 روز
ابراهیم J4 : سلام مبارک باشه ، کی پلاک شدین و کدوم شهر هستی دوست عزیز ؟
ج ج : من امروز رنگ زدم سایپا اپراتور گفت الان دارن بهمن و اسفند رو میدن گفت خرداد تحویل میگیرین دیگه الله اعلم
شاهین : تایید احراز سکونت همون سخا است . با واریزی مرحله دوم برگه رو تحویل بدید. البته زودتر می تونی احراز سکونت انجام بدید تا یکسال اعتبار دارد.
اطلس G : یه تقویت بهتر برای دزدی و کلاه برداری بیشتر از مردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دنده خرداد : سلام دعوتنامه کی اومده براتون ؟
رضا سورن دوگانه 30 بهمن : برو کاستومر روی گزینه اطلاعات ماشین بزن میاد
میثم : برات پیامک اومد؟؟؟
محسن : امیدوارم شرکت سایپا یه روزی آتیش بگیره که فقط مسولین داخلش باشه
اف ایکس 404 : سلام مدل ماشین چیه؟
207 : تیک اماده تحویل یعنی پلاک نصب شده
احمدی : مال ماهم همینطوره نمیدونین کی قرار فاکتور کنن؟
محمد موتور جدید : موتور جدید چند روزه فاکتور نشده ، دوستان خرداد ماه تا چندم فاکتور شده کسی میدونه؟
رانا پلاس 31 فروردین میثم : دیروز با یکی از دوستانم تو ایران خودرو تماس گرفتم امروز بهم خبر داده که با فروش ایران خودرو صحبت کرده بهش گفتن رانا پلاس ارتقا یافته امسال کلا 27 دستگاه تولید شده و مشکل داره و خط تولیدش به مشهد انتقال پیدا کرده واحتمال این که تبدیل بزنن و یا دیر تحویل بدن بهمون زیاد هستش.
9بهمن : برای ماهم همینطور نوشته امروز کارت ماشین وسند اومد