عيب يابی در خودرو از طريق دود اگزوز

عيب يابی در خودرو از طريق دود اگزوز

همانطور كه می‌دانيد زمانی‌كه پزشكان می‌خواهند بيماری را تشخيص دهند، يكی از راه‌های ساده اما موثر، گرفتن آزمايش خون از بيمار است؛ در خودرو نيز، علاوه بر دستگاه‌ها و تجهيزات پيشترفته‌ای كه روغن موتور يا آب رادياتور را مورد تحليل قرار می‌دهند، دود اگزوز نيز به عنوان در دسترس‌ترين سيال مورد آزمايش قرار می‌گيرد. به طور كلی در شرايط غير نرمال ممكن است شما با سه نوع دود متفاوت شامل سفيد، سياه و آبی مواجه شويد. در ادامه به بررسی عومل مهم در ايجاد اين مشكلات خواهیم پرداخت.

 

دود ســـــــفيد

عيب يابی در خودرو از طريق دود اگزوز

دود سفيد حتی در حد خيلی كم، هميشه علامت خوبی نمی‌تواند باشد و ممكن است نشان‌دهنده وجود مشكلی باشد. دود سفيد در هنگام صبح و زمانی كه خودرو در شرايط سرد كار می‌كند، طبيعی است و حالت بخار دارد؛ دليل آن هم اين است كه وقتی شما شب تا صبح خودرو را در گاراژ پارك می‌كنيد، عمل تقطير در محفظه احتراق شكل گرفته است و زمانی كه شما استارت می‌زنيد، بخارات از اگزوز خارج می‌شوند؛ اما اگر پس از گذشت زمانی كه موتور گرم شده همچنان اين سفيدی وجود داشت، احتمال وجود خرابی در واشر سرسيلندر شما است، زيرا كار اين واشر ايجاد آب‌بندی ميان راهگاه‌های آب و محفظه سرسيلندر است و در صورت خرابی و پارگی روزنه‌هايی بين دو محفظه به وجود می‌آيد كه آب از آنها عبور كرده و سعی می‌كند كه با مخلوط سوخت و هوای در حال سوختن به محصولات خروجی اگزوز بپيوندد؛ البته از طرفی ديگر ممكن است آب موتور بسيار زيادتر از معمول در راهگاه‌های آب وجود داشته باشد، برای اين منظور از ميزان سطح آب موتور آگاهی پيدا كنيد زيرا ممكن است كه آب زيادی باعث فشار بيش از حد به واشرها شده باشد و حتی ممكن است روغن موتور به مجراهای آب، راه پيدا كرده باشد و باعث بروز اين مشكل شده باشد. زمانی كه آب و روغن با يكديگر ارتباط پيدا كرده باشند، از عوامل اوليه بروز اين مشكل داغ كردن موتور به دليل افزايش فشار در سرسیلندر موتور می‌تواند باشد.

 

دود آبـــــــي

عيب يابی در خودرو از طريق دود اگزوز

اين رنگ كه بيشتر در خودروهايی با كاركرد كيلومتر بالاتر ديده می‌شود تا خودروهای نو، بيشتر اوقات بخاطر نشتی روغن در مخلوط سوخت و هوا در اگزوز ظاهر می‌شود. فقط چند قطره روغن می‌تواند دود خروجی را به اين رنگ در بياورد. اگر روغن سوزی موتور همراه با كم شدن توان باشد و مخصوصاً در سربالايي ها، دليل آن می‌تواند از رينگ‌های ضعيف شده موتور باشد. اما به راستی اين روغن ريزی از كجا شروع می‌شود؟ همان‌طور كه می‌دانيد در موتور خودرو تعداد زيادی واشر آب بندی و اورينگ وجود دارد و كارشان جلوگيری از ورود روغن به محفظه‌های احتراق است و اگر ورود اين روغن به محفظه بسيار زياد باشد می‌تواند شمع جرقه را نيز فراگرفته و باعث از دست رفتن احتراق شود كه در اين صورت شمع هم بايد تعويض يا تميز شود؛ البته اضافه كردن بعضی از افزودنی‌ها می‌تواند به جلوگيری از نشتی روغن كمك كند. يكی از نشتی‌های شايع عدم آب‌بند گايدها يا راهنماهای سوپاپ‌های دود و هوا است كه در صورت گاز دادن و شتاب دادن به موتور ميزان دود آبی را به طور چشمگير افزايش پيدا می‌كند. در خودروهای دارای توربوشارژر هم اگر روغن سوزی وجود داشت، دليلش می‌تواند به خاطر خرابی در واشر پره‌های توربو باشد كه به اگزوز راه پيدا كرده و به دلیل دمای زياد همان‌جا بخار می‌شوند.

 

دود سيــــــاه

عيب يابی در خودرو از طريق دود اگزوز

شايد تا به حال بسياری با اين نوع دود مواجه شده باشند كه از دلايل مهم آن می‌تواند عدم مخلوط سوخت و هوای كافی باشد كه يا سوخت در آن بيش از حد است و يا هوا به مقدار كافی وجود ندارد. مشكلات مختلفی ممكن است در قلب موتور اتفاق افتاده باشد، از جمله اين موارد وجود گرفتگی در فيلتر هوا و يا راه ورودی هوا به موتور می‌تواند باشد كه هوای كافی را به مخلوط احتراق نمی‌رساند. اگر خودرویتان انژکتوری است، بدانيد كه اجزای اين سيستم می‌توانند تاثير بسزايی در تعيين و مقدار نسبت سوخت داشته باشند؛ سنسورهايی از قبيل فشار هوای ورودی، جرم هوای ورودی، اكسيژن و دمای آب عامل تعيين كننده مقدار سوختی هستند كه قرار است توسط انژكتورها در محفظه احتراق پاشيده شوند، البته خود انژكتور هم در صورت نشتی می‌تواند باعث دود سياه شود؛ اما اگر خودرویتان کاربراتوری است، در صورت تنظيم نبودن مدارهای شتاب و يا دور آرام و يا دريچه ساسات می‌تواند مشكوک به ايجاد مشكل باشند. دودهای خروجی خودرو از نظر راننده می‌توانند بسيار مهم باشند و هشداری برای تعويض قطعات مصرفی كه در صورت بی توجهی می‌توانند تعميرات سنگين‌تری را به دنبال داشته باشند. از ديدگاه يک تكنسين يا مكانيک نيز تشخيص و عيب‌يابی به واسطه دود بسيار کاربردی است.  


این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت، جناب آقای مهندس سینا سیدنا، کارشناس خودرو، نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.


برچسب : عیب یابی , اگزوز , کاربراتور , انژکتور , سرسیلندر , توربوشارژر , فیلتر هوا , احتراق , رادیاتور , روغن ریزی , ساسات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

28 نظر

حامد
12

سلام ماشین من پراید مدل 85 هستش بعد از مسافرت که تقریبا 3000 کیلومتر باهاش رفتم متوجه شدم که ماشینم دود سفید خارج میشه از ماشین البته موقعی که گاز میدم دود سفید شدیدتر میشه و بخار اب هم بیرون میریزه و در مسافرت هم هنگام سربالایی ماشین رفته رفته سرعت کم میکرد
16:56  1396/01/12
پاسخ دادن
حامد
3

سلام خسته نباشید ماشین من پراید هستش و امروز متوجه شدم که ماشین داغ کرد و آبش کم شد ولی بعد از حدودا ده ساعت بعدش که ماشین رو روشن کردم دیدم دود سفید رنگی داره ماشین با اون که ماشین گرم هم بود بعد روغن ماشین رو نگاه کردم دیدم کف کرده ممنون میشم از شما که دلیلش رو بگین به من
00:45  1396/01/04
پاسخ دادن
هادی
13

واشر سرسیلندر سوخته
14:55  1396/01/05

مراث د
55

من ی پژو 405دارم ک بعد از استارت خفه روشن میشه و گاز ک میدم دود ابی ازش بیرون میاد و بعد از چند لحظه دود قطع و عادی میشه علت چیه تشکر
20:20  1395/12/16
پاسخ دادن
علیرضا
21

سلام
با عرض سلام و ادب
ببخشید موتور خودرو دنا از چه برندی هستش البته رو بدنه نوشته ef7 ولی خیلیها میگن موتور دنا زیمنس هستش اگه امکان داره جواب بدین ممنون میشم
15:48  1395/11/13
پاسخ دادن
عباس
26

ماشین من خیلی دود می کنم
16:24  1395/07/20
پاسخ دادن
محید
27

سلام .ممنون از نظراتتون.ماشین من 206تیپ 3هستش مشگل مصرف سوخت دارم دود سیاه میکنه
23:51  1395/06/15
پاسخ دادن
کاربر: nazarnokande
23

تشکر،خیلی خوب بود
22:04  1394/03/23
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
18

مرسی بد نبود
13:31  1394/02/06
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
25

خیلی ممنون ، عالی بود
23:47  1394/02/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
J7سفید 22اردیبهشت اقساطی : سلام 22اردیبهشت ثبت نام اقساطی سفید مشهد 11خرداد تایید چک و مدارک 11شهریور فاکتور پلاک و مدارک 20شهریور تحویل ای ام اس فردا 1مهر با تشکر از دوستان جهت اطلاع رسانی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکبر : سلام فکر نکنم فاکتور شده باشه فقط دعوتنامه تکمیل وجه آمده بعد تکمیل وجه میشه آماده جهت تخصیص بعد فاکتور چون من 28 تیر 180تکمیل وجه رو ریختم هنوز فاکتور نشده
ارمین 31 شهریور : سلام هنوز فاکتور نشدم🥲
محمد : 2ماه
کارزار : بیاید یه کارزار راه بندازیم خوب بازخورد داره https://www.karzar.net
MHZ دوگانه اسفند : طرح تبدیل به شاهین برای من میزنه با توجه به ترافیک فعلی سایت و طدلانی شدن زمان شما ، مرورگر رو ببندید و مجدد تلاش کنید 🤕🤕🤕 فقط برای من اینجوریه یا کس دیگه ای هم مثل من مشکل داره ؟
MHZ دوگانه اسفند : بله حدود 147 میلیون
علی x55 : دیشب دوتا تریلی که فونیکس و x33 و x55 بود و پلاک خوزستان بود از گچساران به سمت خوزستان میرفتن جهت اطلاع دوستان
اتومات عصبی : داداش نمی‌دونم چطور کار میکنن با این ردیف قراردادها
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : داستان تغییر رنگ چیه؟
4723 : دوستان تبدیلی به سورن که تیر تکمیل وج کردین وتحویلی مهر هست لطفا هر مرحله تیک خورد اعلام‌کنین بنده 24 تیر واریز 22مهر تحویل روفاکتور میچرخه