در سال 2015، مزدا MX-5 Miata بیست و پنجمین سالگرد تولدش را جشن میگیرد. این خودرو در طول زمان محک زده شده و امتحان خودش را پس داده است. در این مدت رودسترهای جمع و جور زیادی آمدهاند و رفتهاند ولی مزدا MX-5 Miata همچنان محکم در جای خودش مانده است. کمپانی مزدا به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تولد این خودرو، نسخه خاصی از آن را روانه بازار کرده است که از تمامی آپشنها بهره میبرد. شاید به همین خاطر است که حتی تیپ پایه آن هم بسیار دوست داشتنی و پر طرفدار است. کمپانی مزدا در طول این سالها، مأموریت اصلی مزدا MX-5 Miata را فراموش نکرده است و این خودرو همچنان خودرویی عالی برای رانندگی به شمار میآید. این شاهکار از مزدا، به لطف تعادل خوب و فرمانپذیری عالی، به سطح جاده میچسبد. البته موتور آن زیاد قوی نیست، ولی برای رانندگی پر شتاب به ویژه در جادههای پر پیچ و خم بسیار عالی است. این خودرو به لطف برخورداری از سقف سخت تاشو، برای رفت و آمدهای روزمره نیز بسیار مناسب است. گفتی است سفرهای طولانی با این خودرو زیاد راحت نیست چون صندوق عقب بسیار کوچک است و چیزی به جز چند ساک کوچک نمیتوان در آن جا داد، البته انتظار هم نباید داشت سرنشینان داخل آن زیاد راحت باشند.
حتی تیپ Grand Touring نیز در کابین داخلی سطوحی از جنس پلاستیک سخت، به وفور به چشم میخورند. از میان رقبای مزدا MX-5 Miata میتوان به سایون FR-S اشاره کرد که از سواری پویایی بهره میبرد و موتور آن قدری قویتر است. مینی کوپر و فیات 500 به شکل کوپه نیز به بازار عرضه میشوند و تجهیزات آنها کمی از تجهیزات مزدا بیشتر است ولی لذت رانندگی با مزدا MX-5 Miata از آنها بیشتر است. در حالی که بازار خودروهای سدان و هاچبک پر از محصولات متنوع و مشتریپسند است، ولی در بخش خودروهای چند منظوره، شاید بتوان گفت فقط یک مدل است که توجه همه را به خودش جلب میکند. مزدا MX-5 Miata قیمت نسبتاً مناسبی دارد، رانندگی با آن نیز لذت بخش است، به این ترتیب، تنها مدلی است اوج هیجان رانندگی و بودجه کم را با هم آشتی میدهد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
مزدا MX-5 Miata مدل 2015، یک روستر دو نفره است که در چهار تیپ به بازار عرضه میشود که عبارتند از: تیپ پایه Sport، تیپ Club، تیپ Grand Touring و تیپ 25th Anniversary Edition. همگی این تیپها به صورت استاندارد با یک سقف نرم عرضه میشوند که به صورت دستی باز و بسته میشود. سقف سخت برقی (PRHT) در تیپهای Club و Grand Touring به صورت سفارشی و در تیپ 25th Anniversary Edition به صورت استاندارد عرضه میگردد. تجهیزات استاندارد تیپ Sport عبارتند از: رینگهای آلومینیومی 16 اینچی، سقف تاشوی پارچهای، شیشه عقب، چراغ مهشکن، تهویه مطبوع، روکش پارچهای، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، غربیلک فرمان با روکش چرمی و قابلیت خم شدن به بالا و پایین، شیشهها و آینه بغلهای برقی، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو به همراه یک جک صوتی اضافی. تجهیزات تیپ Club عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، تزیینات اسپرت در قسمت عقب و جلو، تزیینات سیاه رنگ بر روی بدنه، کروز کنترل، قفل برقی دربها، دسترسی بدون کلید، تزیینات داخلی منحصر به فرد، روکش چرمی دسته دنده، کامپیوتر سفری و دکمههای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان. برای این تیپ، پکیج Convenience نیز قابل خریداری است که تجهیزات بیشتری در اختیار خریداران قرار میدهد (این پکیج برای تیپ Sport مجهز به گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد ارائه میشود).
|
|
تجهیزات تیپ Grand Touring شامل این موارد است: امکان انتخاب رنگ سیاه یا بژ برای سقف، کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش چرمی، گرمکن صندلی، آینه الکتروکرومیک، سیستم صوتی Bose به همراه سیدی خوان و شش بلندگو و تزییناتی به رنگ نقرهای در کابین داخلی. تیپهای Club و Grand Touring میتوانند به پکیج Suspension مجهز شوند که شامل این موارد است: سیستم تعلیق اسپرت به همراه کمک فنرهای Bilstein و دیفرانسیل ضد لغزش (فقط با گیربکس دستی). پکیج Premium نیز برای تیپ Grand Touring به فروش میرسد که دسترسی بدون کلید، چراغهای زنون، رادیوی ماهوارهای و اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث را در اختیار خریداران قرار میدهد. تیپ 25th Anniversary Edition در واقع همان تیپ Grand Touring است با سقف سخت که به صورت استاندارد به پکیجهای Premium و Suspension مجهز است و از رینگهای 17 اینچی و روکش چرمی مرغوبتری بهره میبرد.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران مزدا MX-5 Miata مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری تأمین میکند که قادر است 167 اسببخار نیرو (158 اسببخار با گیربکس اتوماتیک) و حدود 190 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ Sport به صورت استاندارد به یک گیربکس پنج سرعته دستی مجهز است. تیپهای Club، Grand Touring و 25th Anniversary Edition نیز از گیربکس شش سرعته دستی بهره میبرند. البته گیربکس شش سرعته اتوماتیک به همراه پدل شیفترهایی بر وری پایه فرمان برای همه تیپها به صورت سفارشی قابل خریداری است. همگی تیپهای مزدا MX-5 Miata به دیفرانسیل عقب به بازار عرضه میشوند. در تست سرعت، مزدا MX-5 Miata مدل 2015 به همراه گیربکس شش سرعته دستی توانست ظرف 6.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میزان مصرف سوخت این رودستر جمع و جور تقریباً متوسط است و با گیربکس پنج سرعته دستی به 10.95 لیتر در سیکل ترکیبی (12.44 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس شش سرعته دستی به 11.40 لیتر در سیکل ترکیبی (13.03 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) میرسد. مصرف سوخت با گیربکس اتوماتیک نیز در سیکل ترکیبی 11.90 لیتر (13.03 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد برای مزدا MX-5 Miata مدل 2015 ارائه میشوند عبارتند از: ترمز ضدقفل، کیسه هوای جانبی و کنترل پایداری. در تست ترمز، تیپهای مختلف این خودرو توانستند پس از پیمودن مسافتی بین 33.53 تا 35.97 متر متوقف بشوند که برای یک خودرو اسپرت، اعداد و ارقامی بسیار خوب محسوب میشوند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
ممکن است پشت فرمان مزدا MX-5 Miata جا برای رانندههایی که جثه بزرگتری دارند قدری تنگ باشد، ولی با این حال صندلیها بسیار راحت هستند. از آن جایی که صندلی به اندازهای محدود عقب و جلو میشود، ممکن است فضای پا برای رانندههای قد بلند نیز کم باشد. میتوان گفت کابین داخلی از طراحی و کیفیت مواد مصرفی بالاتر از متوسط است. آمپرها بسیار خوانا هستند، دکمههای کنترلی نیز کاربرپسند هستند و در جای مناسبی قرار گرفتهاند. کسانی که سقف تاشوی دستی را انتخاب کنند، خواهند دید که باز و بسته کردن آن بسیار آسان است: کافی است یک دکمه را بفشارید و یک اهرم را بکشید تا سقف سبک وزن را آزاد کنید.
جمع کردن سقف فقط چند ثانیه طول میکشد، بالا بردن آن نیز به همین اندازه سریع و آسان است. اگر رانندهها کمی تمرین کنند، میتوانند بدون ترک کردن صندلیشان سقف را باز و بسته کنند. برای سقف سخت برقی قدری بیشتر طول میکشد تا باز و بسته شود ولی اگر مزدا MX-5 Miata را برای رفت آمدهای روزمره میخواهید، سقف سخت از ایمنی بالاتری برخوردار است و سر و صدا را بهتر جذب میکند. همانطور که میدانید، صندوق عقب خودروهای کروک فضای بسیار کمی دارد و مزدا MX-5 Miata نیز از این قاعده مستثنی نیست. مدلهایی که به سقف سخت یا نرم مجهز هستند فقط از 0.15 متر مکعب فضای بار برخوردارند که فقط میتواند چند ساک سبک مسافرتی را در خودش جا بدهد. از طرفی، وقتی سقف پایین است سیستم صوتی عملکرد زیاد جالبی ندارد. حتی سیستم صوتی قوی Bose نیز نمیتواند فضای کابین را آکنده از صدا بکند. نبودن درگاههای USB و iPod و عدم اتصال سیستم صوتی به تلفن همراه از طریق بلوتوث برای همه تیپها نیز از موارد مأیوس کننده دیگر محسوب میشوند.
تجربه رانندگی
در مجموع میتوان گفت مزدا MX-5 Miata مدل 2015 در میان خودروهایی که میتوان با این قیمت خریداری کرد، داری یکی از بهترین هندلینگها است. اگر پیش از این خودرو دیفرانسیل عقب نداشتهاید، مزدا MX-5 Miata میتواند شروع خوبی باشد. چه بخواهید سقف را باز کنید و زیر آفتاب تابستان به گشت و گذار بپردازید و چه بخواهید سقف را بالا برده و به سفرهای طولانی جادهای بروید، این خودرو بسیار راحت و دلنشین است. این خودرو از هندلینگ و سیستم تعلیقی بینظیر برخوردار است. رانندگان حرفهای وقتی با سرعت از جادههای پر پیچ و خم عبور کنند، در خواهند یافت که این رودستر جمع و جور از ثبات و پایداری فوقالعادهای بهره میبرد و هر کسی میتواند از هندلینگ عالی آن لذت ببرد. البته موتور چهار سیلندر این خودرو در مقایسه با موتور سایر رقبا نیروی زیادی تولید نمیکند ولی همیشه برای کار کردن با دور بالا آماده است. تعویض دنده با گیربکس دستی بسیار نرم و سریع صورت میگیرد و شاید تنها نقطه ضعف بارز این خودرو این باشد که موتور در سرعتهای بالا زوزه میکشد و در سفرهای طولانی ممکن است تحمل آن برای سرنشینان دشوار باشد. البته اگر به دنبال آرامش و سکوت میگردید، مزدا MX-5 Miata با سقف سخت قدری کم سر و صداتر است.