چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

با افت حدودا 30 درصدی نرخ یورو و کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای چینی، خودروهای تولیدی چشم بادامی‌ها به تدریج سهم خود از بازار ایران را از دست خواهند داد.
عصر طلایی چینی‌ها در بازار خودروی ایران از سال 1391 و همزمان با تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش تولید خودروهای داخلی آغاز شد.
در سال‌های 1391 و 1392 شرکتهای مدیران خودرو و کرمان موتور به عنوان مونتاژکاران خودروهای چینی در ایران از خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش شدید تولید خودروهای داخلی استفاده کرده و مونتاژ خودروهای چینی در ایران را به شدت افزایش دادند.
همزمان با این اتفاقات با توجه به اینکه سه برابر شدن نرخ ارز در سال 1391 باعث افزایش شدید قیمت خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای وارداتی به کشور شده بود، واردات خودروهای آماده چینی (CBU) نیز به شدت افزایش یافته و چند برند جدید چینی وارد بازار خودروهای وارداتی ایران شدند.
در چنین شرایطی اگرچه خودروسازان چینی به تدریج جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و در اندیشه افزایش تولید و صادرات خودرو به ایران بودند اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده تمام برنامه‌ریزی‌های آنها را به هم زد؛ اتفاقی به نام سقوط 30 درصدی ارزش یورو در بازارهای مالی جهان.
از حدود سه ماه پیش کشورهای اروپایی براساس سیاست‌های خود برای افزایش صادرات، نرخ یورو را حدودا 30 درصد کاهش دادند به‌گونه‌ای که ارزش این پول در بازار ارز ایران از حدود 4500 تومان به 3500 تومان کاهش یافته است.
این اتفاق باعث افزایش قدرت رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در برابر سایر خودروها شده است. در این شرایط تفاوت قیمت خودروهای هم‌کلاس اروپایی و چینی به حدود 10 درصد کاهش یافته و با توجه به بالاتر بودن کیفیت خودروهای اروپایی نسبت به چینی، این 10 درصد ارزان‌تر بودن نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را مجاب به خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای اروپایی کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ یورو نقطه آغاز روند اخراج خودروهای چینی از بازار خودروی ایران است؛ روندی که با رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، تشدید خواهد شد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: با توجه به کاهش 30 درصدی نرخ یورو از این پس خودروهای اروپایی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر خودروها در بازار ایران خواهند داشت.
فربد زاوه با بیان اینکه باید عصر طلایی خودروهای چینی در بازار ایران را پایان یافته دانست، خاطرنشان می‌کند: در آینده بیشترین سهم بازار خودروی ایران متعلق به خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی اروپایی خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در این زمینه می‌گوید: کاهش نرخ یورو فرصتی طلایی برای قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی است که با هزینه کمتری نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روز رسانی تجهیزات خود اقدام کنند.
ساسان قربانی ادامه می‌دهد: با توجه به مزایای کاهش نرخ یورو برای همکاری با شرکتهای اروپایی، پس از توافق جامع هسته‌ای شاهد همکاری گسترده قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی خودشان نیز می‌دانند که همکاری با خودروسازان چینی چیزی نصیب آنها نخواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر در مقطعی به دلایلی همکاری با چینی‌ها افزایش یافت اما پس از توافق جامع هسته‌ای با توجه به کاهش نرخ یورو مطمئنا شاهد معکوس شدن این روند خواهیم بود.
قربانی تصریح می‌کند: با برطرف شدن محدودیت‌های خارجی، موج همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی آغاز خواهد شد که نتیجه طبیعی چنین روندی تنگ شدن فضا برای خودروسازان چینی در ایران و در نتیجه کاهش مونتاژ و ورود این خودروها به ایران خواهیم بود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , چین , اتحادیه , اروپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

ناشناس
8

با این حساب پس باید قیمت ال 90 ده میلیون ارزون تر بشه!!!!!!!! به همین خیال باش!
19:31  1394/01/24
گزارش
پاسخ دادن
شهاب
11

همه گفته های بالا درست. ولی انتظار نداشته باشیم مدل های به روز و مدرن خودرو های اروپایی (مثل بنز و بی ام و و .....) وارد بازار ایران بشه. بلکه مدلهای ده سال پیش و از رده خارج شده برندهای نه چندان معروف میاد که هم برای انها سود داره و هم برای وارد کننده های ایرانی!!!!!!!!!!!!!!
14:37  1394/01/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : کجا گفتن ۱۲ اسفند فاکتور شده ؟
شاهین‌‌شاهین‌شاهین : پس‌چرا‌میگن‌‌۱۲‌اسفند‌فاکتور‌شده دروغ‌میگن‌یعنی
بی‌نام : اینم‌ تا‌‌آخر‌مهر‌‌ صبر‌میکنیم ببینیم‌چی‌میشه‌
بیژن : سلامتی ، تحویل سیستمی چه روزی بود ؟
X5 : تحویل سیستمی ۲۰ خرداد بوده. رنگ خاکستری. تهران
مجتبی : سلام تارا دستی جدید ها سانوفی داره و رینگ
شاهین جی حسین ؟ ؟؟ : هیچ کس برای کاری نمیکنه فقط اعتراض کنیم زنگ نمایندگی می‌زنیم جواب نمیده زنگ تهران می‌زنیم میگه صبوری بفرماید دو کلام
رز زرد : سلام منم هفته چهارم خرداد هستم چندین بار تماس گرفتم کی پیام دعوتنامه جی میاد فقط میگن ما نمیدونیم مشخص نیست😐 منم آذر ماه ماشین و طلامو فروختم که فوق العاده پیام میاد پیش فروش شد و پولمم بی ارزش زمانی که من طلا فروختم ۴ و ۷۰۰ بود خدا ازشون نگذره
شاهین جی ال : ⭕️ سایپا تا 15 شهریور باید خودرو های ناقص را تکمیل کند و تحویل دهد دادستان عمومی و انقلاب تهران: 🔹سایپا تا 15 شهریور باید خودرو های ناقص را تکمیل کند و تحویل دهد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
3تیر : فکر میکنم بخاطر این فاکتور نمیکنن که قیمت بازار بره بالا ینی عرضه رو کم کردن که تقاظا بره بالا
پیش فروش پانا رینگ فولادی 31 تیر 0 : سلام دوستان سه تا سوال داشتم 1- وقتی تبدیل می زنم باید کلاس خودرو گزینه کلاس 23 انتخاب کنم یا گزینه بدون انتخاب بزنم 2- رنگ را اگر بخواهم همان قبلی باشه بایستی گزینه بدون انتخاب بگذارم یا همان رنگ قبلی را مجدد انتخاب کنم 3- برخی از دوستان اینجا نوشتند رقم مازاد از بابت تبدیل به رینگ برایشان 189000000 ریال بوده پس چرا برای من 20433000 ریال نشان می دهد
توربو اپشنال 17 مرداد : سلام دوستان وقت بخیر دنا اتومات اپشنال سفید تا کی فاکتور شده ؟
علی : دوستان کسی از پیش فروش اسفند باقی مونده ؟
جعفر : سه ماهه تو تاخیریم و مشخص نیست کی فاکتور میشیم. سود تاخیر رو هم اگر درست محاسبه کنن خوشبینانه حداقل شش ماه بعد تحویل دستمون رو میگیره. بازم خودتون میدونید.
جعفر : سه ماه تاخیریم. و سود تاخیر رو هم اگر درست محاسبه کنن خوشبینانه حداقل شش ماه بعد تحویل دستمون رو میگیره.
جعفر : امیر عزیز، لب کلام اینکه اگر غرض سرمایه گذاریه، نه خوب نیست چون بنظر امسال در تحویل خودرو تاخیر زیاد خواهیم داشت. پول رو یجا دیگه سرمایه گذاری کنن بهتره. ما یه ماهه تو تاخیریم و هنوز مشخص نیست کی فاکتور میشیم.
فلزی قالپاق فوری : لعنت بر ایرانخودرو دزد و دروغگو
حسین : پرونده به روز رسانی نشده بود تا دیروز . امروز هم فاکتور شد و هم پرونده به روز شد
کوییگ آر اس : من آر اس پارس خودرو ام همه از تو تاریخ همینن