چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

چشم‌بادامی‌ها در ایران جوانمرگ شدند!

با افت حدودا 30 درصدی نرخ یورو و کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای چینی، خودروهای تولیدی چشم بادامی‌ها به تدریج سهم خود از بازار ایران را از دست خواهند داد.
عصر طلایی چینی‌ها در بازار خودروی ایران از سال 1391 و همزمان با تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش تولید خودروهای داخلی آغاز شد.
در سال‌های 1391 و 1392 شرکتهای مدیران خودرو و کرمان موتور به عنوان مونتاژکاران خودروهای چینی در ایران از خلاء ایجاد شده ناشی از کاهش شدید تولید خودروهای داخلی استفاده کرده و مونتاژ خودروهای چینی در ایران را به شدت افزایش دادند.
همزمان با این اتفاقات با توجه به اینکه سه برابر شدن نرخ ارز در سال 1391 باعث افزایش شدید قیمت خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای وارداتی به کشور شده بود، واردات خودروهای آماده چینی (CBU) نیز به شدت افزایش یافته و چند برند جدید چینی وارد بازار خودروهای وارداتی ایران شدند.
در چنین شرایطی اگرچه خودروسازان چینی به تدریج جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده و در اندیشه افزایش تولید و صادرات خودرو به ایران بودند اما یک اتفاق پیش‌بینی نشده تمام برنامه‌ریزی‌های آنها را به هم زد؛ اتفاقی به نام سقوط 30 درصدی ارزش یورو در بازارهای مالی جهان.
از حدود سه ماه پیش کشورهای اروپایی براساس سیاست‌های خود برای افزایش صادرات، نرخ یورو را حدودا 30 درصد کاهش دادند به‌گونه‌ای که ارزش این پول در بازار ارز ایران از حدود 4500 تومان به 3500 تومان کاهش یافته است.
این اتفاق باعث افزایش قدرت رقابت‌پذیری خودروهای تولیدی در اتحادیه اروپا در برابر سایر خودروها شده است. در این شرایط تفاوت قیمت خودروهای هم‌کلاس اروپایی و چینی به حدود 10 درصد کاهش یافته و با توجه به بالاتر بودن کیفیت خودروهای اروپایی نسبت به چینی، این 10 درصد ارزان‌تر بودن نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را مجاب به خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای اروپایی کند.
در این شرایط کارشناسان معتقدند که کاهش نرخ یورو نقطه آغاز روند اخراج خودروهای چینی از بازار خودروی ایران است؛ روندی که با رسیدن ایران و 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، تشدید خواهد شد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: با توجه به کاهش 30 درصدی نرخ یورو از این پس خودروهای اروپایی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر خودروها در بازار ایران خواهند داشت.
فربد زاوه با بیان اینکه باید عصر طلایی خودروهای چینی در بازار ایران را پایان یافته دانست، خاطرنشان می‌کند: در آینده بیشترین سهم بازار خودروی ایران متعلق به خودروهای داخلی و همچنین خودروهای مونتاژی اروپایی خواهد بود.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در این زمینه می‌گوید: کاهش نرخ یورو فرصتی طلایی برای قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی است که با هزینه کمتری نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روز رسانی تجهیزات خود اقدام کنند.
ساسان قربانی ادامه می‌دهد: با توجه به مزایای کاهش نرخ یورو برای همکاری با شرکتهای اروپایی، پس از توافق جامع هسته‌ای شاهد همکاری گسترده قطعه‌سازان و خودروسازان ایرانی با شرکای اروپایی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی خودشان نیز می‌دانند که همکاری با خودروسازان چینی چیزی نصیب آنها نخواهد کرد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر در مقطعی به دلایلی همکاری با چینی‌ها افزایش یافت اما پس از توافق جامع هسته‌ای با توجه به کاهش نرخ یورو مطمئنا شاهد معکوس شدن این روند خواهیم بود.
قربانی تصریح می‌کند: با برطرف شدن محدودیت‌های خارجی، موج همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و اروپایی آغاز خواهد شد که نتیجه طبیعی چنین روندی تنگ شدن فضا برای خودروسازان چینی در ایران و در نتیجه کاهش مونتاژ و ورود این خودروها به ایران خواهیم بود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , چین , اتحادیه , اروپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

ناشناس
8

با این حساب پس باید قیمت ال 90 ده میلیون ارزون تر بشه!!!!!!!! به همین خیال باش!
19:31  1394/01/24
پاسخ دادن
شهاب
11

همه گفته های بالا درست. ولی انتظار نداشته باشیم مدل های به روز و مدرن خودرو های اروپایی (مثل بنز و بی ام و و .....) وارد بازار ایران بشه. بلکه مدلهای ده سال پیش و از رده خارج شده برندهای نه چندان معروف میاد که هم برای انها سود داره و هم برای وارد کننده های ایرانی!!!!!!!!!!!!!!
14:37  1394/01/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : خدایی راست میگی برادر من از مجبوری بدبختی از مشهد رفتم تهران چون طرح اسقاط بود برج 10ماشینم دادم الان برج 2 بدون ماشین بدبختی خدایی با دوتا بچه اذیت دارم میشم همه جا هم با اسنپ نمیشه. رفتم با اتوبوس تاکسی به قرآن خسته شدم خدایی چقدر مردم بدبختی هستیم بخاطر یک ماشین حلبی پول بده منت بیکش به قران از بازار آزاد می‌گرفت بهتر بود ماشین من 130م قیمتش بود 70م دادن
مهدی صدرا : سلام با عزت و دلخوشی استفاده کنید . خدا را شکر ، مبارک باشد .
Azim : من ۱۷ آذر هستم هنوز فاکتور نشده
X3sefid : مبارکت باشه چرخش بچرخه اون دوست کوییکی هم میدونه x3ماشین ضعیفیه ولی با کوییک خیلی فرق داره کوییک کوییک🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🤪🤪😂😂
امید شمال : ظاهراً واریز اولیه مهمه شاید از شمال شروع کردن به فاکتور 😁
محسن اسفند ماه : عزیزان و همراهان گرامی ماهیت این کاربر وحید برای همه ما مشخص شده است متاسفانه فکر می‌کردیم فقط عناد و‌کینه داره ولی مشخص شد که او یک ادم‌ متاسفانه روان پریش هست بذارید توی عالم‌خودش سیر بکنه ببینیم تا کجامیخواد پیش بره
تارا دستی ۳۰ بهمن : درجواب تارا امین نه پولی ازمون نگرفتن گفتن دوماه دیه تاخیری پرداخت میکنن
J4 : خیلی قشنگ گفتی دمت گرم
Mahdi : سلام دوستان برای دریافت خسارت دیرکرد باید از نمایندگی شکایت کرد یا خود شرکت کرمان موتور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایناتحویل16اسفند : سلام تبریزی پیش فروش هستم
تبریزی : سلام داداش پیش فروش یا فوق‌العاده
سید : فاکتور نشده
آریزو5 : سلام دوست عزیز ماشین بنده چند روز پیش فاکتور شد ولی چیزی به عنوان دیون ازم نخواستن
آریا مهر : آره فردا فاکتور میشی به امید خدا
یاسر دوگانه 30بهمن : دوگانه فقط تبریز میزنه ماشین پارکینگ تبریزه
دنا 6دنده : سلام دوستان ما 21 فاکتور شدیم آخرین وجه ما هم 6 دی بود تحویل اسفند تازه بعد 16 روز امروز پلاک شدم چقدر طول میکشه تا به دستمون برسه
حسین : تحویل سیستمی چندم هستی
شادباشی : چگونه عزیز،،قدرت دستشونه؟ هنرکنی نصف حقت راهم نمیدن
اطلس بهمن : در جواب اطلس Gتحویل آبانی دنبال حاشیه نباش تو برو جلو سایپا از حق خودت دفاع کن اگه هم گرفت کله اش یه جورایی برا خودش کار کرد بی عرضه بودن من و شماست که سایپا سو استفاده کرده