خودروی ارزان، سوغات لوزان؟

خودروی ارزان، سوغات لوزان؟

بدون تردید یکی از دلایل اصلی خشنودی ایرانیان از توافق هسته‌ای لوزان، امیدواری آنها به کاهش قیمت کالاهای مختلف است؛ به‌نحوی‌که آنها انتظار دارند از پس این رخداد بزرگ سیاسی، رویدادهای خوش اقتصادی و به‌طور خاص «کاهش قیمت کالاهای تولیدی و وارداتی» از جمله «خودرو» نیز رخ بدهد.
به‌عبارت بهتر، توافق لوزان، ایرانی‌ها را به روزهای خوش بازارهای مختلف امیدوار کرده، چه آنکه بسیاری از آنها وقتی خبر آشتی هسته‌ای ایران و غرب را شنیدند، این جمله را بر زبان آوردند که «خدار را شکر، همه چیز ارزان می‌شود.» در این بین، مشتریان بازار خودرو نیز بیش از هر زمان دیگری به کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی امیدوار شدند و حتی آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد، خیلی‌ها به هوای کاهش قیمت، خرید را به آینده موکول کرده‌اند. به گفته کارشناسان و فعالان بازار، ازآنجا که خودروسازان همواره طی دو سه سال گذشته «تحریم‌های بین‌المللی» را یکی از دلایل افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده خودروهای تولیدی عنوان می‌کردند، حالا مشتریان انتظار دارند با لغو تحریم (طی ماه‌های آینده)، قیمت‌ها همان‌طور که افزایش یافت، کاهش پیدا کند. 
بنابر اظهارات اهالی خودروساز کشور، تحریم‌های بین‌المللی هزینه‌های اضافی را بر دوش صنعت خودرو قرار داده و آنها به‌خصوص در دو سه سال گذشته چاره‌ای جز پرداخت این هزینه‌ها نداشته‌اند و مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شده‌اند. هر چند خودروسازان هیچ‌گاه عددی رسمی را در مورد «هزینه‌های تحریم» اعلام نکرده‌اند، اما گفته می‌شود هزینه دور زدن تحریم‌ها و خرید قطعات موردنیاز تولید، بیش از 10 درصد بوده است؛ با این حساب، طی دو سه سال گذشته، 10 درصد از قیمت خودروهای داخلی ناشی از تحریم‌ها بوده است. به‌عنوان مثال، اگر قیمت پایه خودرو X را 15 میلیون تومان لحاظ کنیم، 5/ 1 میلیون تومان آن صرف دور زدن تحریم‌ها شده و این پول نه به جیب خودروساز رفته و نه مشتری؛ بلکه واسطه‌ها آن را بلعیده‌اند.
از آن سو خودروهای وارداتی به کشور نیز از تیغ تیز تحریم‌ها در امان نبودند و قیمت آنها نیز متاثر از محدودیت‌های بین‌المللی اعمال شده، طی دو سه سال گذشته رشد کرد. اتفاقا واسطه‌ها پول کلانی را از بازار خودروهای وارداتی کشور (از بابت تحریم) به دست آوردند؛ زیرا شرکت‌های خارجی مادر (مانند هیوندایی، تویوتا و...) صادرات مستقیم خودرو به ایران را تحریم و محصولات آنها از طریق همین واسطه‌ها به دست مشتریان ایرانی رسید.
حالا با توجه به اتفاقاتی که در لوزان سوئیس رخ داد و تحریم‌های بین‌المللی در آستانه لغو قرار گرفتند، مشتریان بازار خودرو کشور (چه خودروهای داخلی و چه محصولات خارجی)، منتظرند تا باد لوزان به بازار بوزد و قیمت‌ها کاهش یابند.
این انتظار مردم البته در شرایطی است که قیمت خودروهای داخلی همین ابتدای سال و بابت هزینه‌های جاری هر سال (هزینه‌های مربوط به نرخ دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده و...) افزایش یافته و هیچکدام از خودروسازان نیز حرفی از کاهش قیمت به زبان نمی‌آورند. به‌عبارت بهتر، خودروسازان نه تنها حرفی در این مورد نمی‌زنند؛ بلکه از همین روزهای ابتدایی سال جدید، زمزمه افزایش قیمت محصولات خود را آغاز کرده‌اند و آن‌طور که پیش‌بینی می‌شود، گرانی 5 تا 10 درصدی خودروهای داخلی محتمل است. اهالی صنعت خودرو با اشاره به افزایش حقوق کارگران و تاثیر این موضوع بر هزینه‌های تولید، تاکید می‌کنند در کنار این موضوع، تورم و نرخ‌های سنگین سود بانکی نیز بر حجم مشکلات شرکت‌های خودروساز افزوده است. به گفته آنها، در صورت عدم کاهش نرخ سود بانکی و تورم، احتمال افزایش 5 تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد. این موضع خودروسازان در شرایطی است که مردم پس از توافق لوزان، انتظار کاهش قیمت را در بازار خودرو دارند و تاکید می‌کنند با لغو تحریم‌ها، دیگر هیچ بهانه‌ای بابت ارزان نشدن خودروها باقی نخواهد ماند.
اما آیا این انتظار منطقی است؟ آیا توافق لوزان، ارزانی را برای بازار خودرو ایران به ارمغان خواهد آورد؟ آیا این توافق به واقع می‌تواند بر کاهش هزینه‌های تولید خودرو و همچنین افت قیمت خودروهای وارداتی به کشور اثر بگذارد؟ و اینکه اگر پاسخ این پرسش مثبت است، خودروسازان و واردکنندگان خودرو به کشور تن به کاهش قیمت‌ها خواهند داد؟
اگرچه پاسخ بیشتر کارشناسان و خودروسازان به این پرسش‌ها منفی است و کمتر کسی کاهش قیمت را برای بازار خودرو کشور در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کند، اما در عین حال معتقدند که خودروسازان کشور می‌توانند با مدیریت مالی بیشتر و افزایش بهره‌وری، امکان افت قیمت‌ها را در درازمدت فراهم بیاورند. به باور کارشناسان، در صورتی که تابستان امسال توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 نهایی شده و به امضای طرفین برسد و در نتیجه تحریم‌های بین‌المللی لغو شوند، هزینه‌های مربوط به دور زدن تحریم‌ها نیز حذف و قیمت خودرو می‌تواند کاهش یابد. به‌عبارت بهتر، پس از لغو احتمالی تحریم‌ها، توپ در زمین خودروسازان است و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند قیمت محصولات شان را کم کنند، ثابت نگه دارند یا افزایش دهند؛ هر چند اگر قیمت را کاهش ندهند یا حداقل تثبیت نکنند، آنگاه باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. به هر حال مردم با توجه به اظهارات دست اندرکاران صنعت خودرو مبنی بر تاثیر تحریم بر افزایش هزینه‌های تولید، انتظار کاهش قیمت را پس از لغو تحریم‌ها دارند و خودروسازان در صورت برآورده نکردن انتظارات مردم (کاستن از قیمت خودروهای تولیدی) باید دلایلی محکم و قانع‌کننده برای ارزان نشدن محصولات شان، بیاورند.
 
 انتظار کاهش قیمت
مشتریان ایرانی اما در شرایطی انتظار کاهش قیمت خودرو را پس از توافق هسته‌ای لوزان می‌کشند که در اظهارات اهالی صنعت خودرو کشور نشانی از کاهش قیمت وجود ندارد و آنها حتی صحبت از گرانی نیز به میان می‌آورند.  به گفته آنها، اتفاقات لوزان نمی‌تواند به تنهایی سبب کاهش قیمت خودرو در کشور شود و برای این کار باید تورم و نرخ سود بانکی کاهش یابد تا امکان کاهش هزینه‌های تولید فراهم بیاید. در این مورد، محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد»، با تاکید بر اینکه نباید انتظار ارزانی خودرو را در پی توافق لوزان داشت، می‌گوید: کاهش قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با تورم دارد و هر گاه تورم منفی شد، آنگاه قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد. وی با ابراز نگرانی از انتظاری که برای ارزانی خودرو در بین مردم ایجاد شده، می‌افزاید: نباید به این انتظار دامن زد؛ زیرا خودرو به‌خاطر توافق هسته‌ای اخیر ارزان نمی‌شود و با این حساب ممکن است افکار عمومی نسبت به «دستاوردهای لوزان» دلسرد و ناامید شوند.
نجفی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه رشد هزینه‌های داخلی به افزایش قیمت خودروها طی سال جدید انجامیده، تاکید می‌کند: با شروع سال جدید، بیش از 20 درصد به هزینه دستمزد در صنعت خودرو اضافه شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز یک درصد بالا رفته است؛ بنابراین چطور می‌توان قیمت را کاهش داد. به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان، با توجه به رشد هزینه‌های جاری مذکور و همچنین ازآنجاکه نرخ ارز نیز در بودجه سال 94 از دو هزار و650 تومان سال گذشته به بیش از دو هزار و 800 تومان رسیده است، احتمال افزایش پنج تا 10 درصدی قیمت خودرو وجود دارد و ارزانی در کار نخواهد بود. وی در نهایت تاکید می‌کند که اگر تورم منفی شود و نرخ سود بانکی کاهش یابد، آنگاه می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد، وگرنه به‌واسطه توافق لوزان نباید انتظار ارزانی را داشت.
 
 شاید اندکی کاهش قیمت
گفته‌های نجفی‌منش را فربد زاوه کارشناس مسائل خودرو کشور نیز به نوعی تایید کرده و می‌گوید که انتظار کاهش قیمت خودرو در کوتاه‌مدت، به هیچ وجه منطقی نیست. وی با اشاره به اینکه توافق لوزان در خوشبینانه ترین حالت، اثر خود را در اوایل سال آینده میلادی (زمستان 94) نشان خواهد داد، می‌افزاید: ممکن است قیمت خودروهای وارداتی کاهش یابد؛ زیرا احتمال کاهش قیمت ارز وجود دارد و از طرفی، با لغو تحریم، واردات خودرو به کشور بدون واسطه صورت می‌گیرد و هزینه‌ای که به جیب دلال‌ها و واسطه گران می‌رفت، حذف خواهد شد.
زاوه همچنین در مورد قیمت خودروهای داخلی نیز تاکید می‌کند که احتمال کاهش قیمت‌ها در درازمدت وجود دارد، منتها به شرط آنکه خودروسازان بتوانند هزینه‌های تولید را مدیریت کرده و بهره‌وری را بالا ببرند. به گفته این کارشناس، اگر خودروسازان بتوانند این دو کار (کنترل هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری) را همزمان با یکدیگر انجام دهند، می‌توان به کاهش قیمت خودرو در درازمدت و در حد دو سه درصد امیدوار بود.
زاوه اما در بخشی دیگر از اظهارات خود، اثر بزرگ توافق لوزان را «باز شدن بازار خودرو ایران» می‌داند و می‌گوید: خوبی این اتفاق این است که رقابت بیشتری در بازار خودرو کشور شکل می‌گیرد و از آن سو قیمت‌ها نیز تثبیت خواهد شد و هر دو این اتفاق به نفع مردم خواهد بود.
 
 می‌توان خودرو را ارزان کرد
اما رئیس پیشین شورای رقابت معتقد است خودروسازان می‌توانند با استفاده از اثرات «توافق لوزان»، هزینه‌های تولید خود را کاهش داده و قیمت محصولات شان را پایین بیاورند. آن‌طور که جمشید پژویان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، بهانه خودروسازان در دوران تحریم این بود که نمی‌توانند قطعات موردنیاز خود را سر وقت تامین کنند و بنابراین هزینه سربارشان بالاست؛ خب حالا اگر تحریم‌ها لغو شوند، دیگر بهانه‌ای برای افزایش تولید و کاهش هزینه سربار وجود ندارد و این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت خودرو بینجامد. وی می‌افزاید: اگر بگوییم هزینه‌های تولید خودرو پس از لغو تحریم‌ها افت خواهد کرد، خیلی حرف معقولی نزده‌ایم، چون قیمت خودرو در شرایط فعلی با کاهش نرخ ارز، پایین خواهد آمد. 
پژویان در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که خودروسازان باید با استفاده از فرصت به‌وجود آمده در توافق لوزان، هزینه واردات قطعات موردنیاز خود را با صادرات قطعه جبران کنند و بدین واسطه از هزینه تولید بکاهند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , کاهش قیمت , ارزان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

amir
3

من اصولا در هر زمینه ای که حرفم شنونده نداشته باشه و تاثیر نداشته باشه سکوت میکنم. اینجا هم سکوت لازمه چون بحث درمورد هرچیز ینی زر زدن!
امیدوارم این ملت عاقبت بخیر بشه و روزی برسه که ریشه نامردی و زورگویی از بیخ کنده بشه.
موفق باشید
یاعلی
13:17  1394/01/19
پاسخ دادن
چلنجر
5

خودروی گران، سوغات تهران!
13:09  1394/01/19
پاسخ دادن
امیر
12

تجربه نشان داده است هیچ چیزی در مملکت ارزان نمی شود.تندر 90 در سال
91 بیست و یک میلیون بود و الان 45 میلیون!!!!!!!! یعنی شما می خواهید
قیمت انرا به سال نود و یک برگردانید.اگر غیر از این باشد معنی ارزان شدن
ندارد و بهتر است تبلیغات به راه نیاندازید.
11:07  1394/01/19
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
21ابان : بلاخره امروز چراغ سبز روشن شد تحویل 22 ابان ماه
عزیزی : سلام دوستان🖐️ از زمان تکمیل وجه چقدر طول کشید فاکتور شدید؟🙏
فاطمه فوری سورن جدید : سلام فروش فوری سورن جدیدترین وجه 11اسفند دریافت پروند 13اسفند تحویل خودرو 9خرداد هنوز فاکتور نشده
امین : چرخش بچرخه، مبارکتون باشه
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹