مرکز آزمون جادهای خودرو با وجود گذشت بیش از یک دهه از زمان آغاز عملیات اجرایی آن هنوز احداث نشده است.
شرکت آزمون جادهای خودرو در سال 1382 به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن وقت و با هدف جلوگیری از صرف هزینههای بالا برای تست جادهای خودروها در خارج از کشور، رعایت استانداردها و انجام آزمایشها در سطح معتبر بینالمللی تأسیس شد.
وظیفه این شرکت احداث و بهرهبرداری از اولین مرکز آزمون جادهای خودرو در خاورمیانه است و مهمترین اقدام اجرایی صورت گرفته در این زمینه تاکنون، اختصاص زمینی به مساحت 850 هکتار در بخشی از زمینهای شهرستان ری به شرکت آزمون جادهای خودرو است.
در سالهای گذشته روند اجرایی این طرح کند و در مقاطعی متوقف شده بود با این حال اواسط سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با انتقاد از تاخیر ایجاد شده از مجریان این پروژه خواست عملیات اجرایی آنرا هرچه زودتر آغاز کنند.
همچنین رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز در سال گذشته تاکید کرد که راهاندازی مرکز تست جادهای خودروها از اولویتهای این سازمان است. نیره پیروزبخت اظهار کرده بود که "در حال حاضر آزمون جادهای خودروها در ایران اجرا نمیشود و فقط خودروهای تولید داخل پس از قبولی در شاخصهای 52 گانه استاندارد، تأیید میشوند".
پس از آن در پاییز سال گذشته نیز محمدرضا نعمتزاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواست تا چند شرکت متخصص در زمینه احداث مرکز آزمون تست جاده خودرو را به عنوان مشاور به ایران دعوت کند تا از تجربیات آنها در این زمینه استفاده شود.
با این حال از آن زمان تاکنون خبر جدیدی در رابطه با چگونگی ادامه روند اجرایی این طرح منتشر نشده و مشخص نیست روند اجرایی آن به کجا رسیده است و بعضا گفته میشود کمبود منابع مالی مهمترین مشکل پیشروی مجریان این پروژه است.
با توجه به تورم سالهای اخیر، هزینه احداث مرکز تست جادهای خودرو بیش از 200 میلیارد تومان برآورد میشود که البته فاز اول آن که شامل ایجاد جاده پیمایش خودرو است نیاز به حداقل 30 تا 35 میلیارد تومان نقدینگی دارد.
شرکتهای ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و شرکت آرتاویل تایر سهامداران اصلی شرکت آزمون جادهای خودرو بودهاند و طبیعتا وظیفه تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این پروژه نیز بر عهده این شرکتها است.